Caravantrekker.nl

Fietsen achterop de caravan

Leo vraagt op 21 augustus 2017:

Dat fietsen achterop een caravan niet ideaal is qua gewichtsverdeling wisten we eigenlijk al. Maar zo erg dat wist ik niet. Dit jaar wilde ik de fietsen meenemen. De kogeldruk gemeten en we kwamen uit op 15 kg. Dan maar de voortent op het bed. Kwam net 40 kg uit. Nog diverse zaken die ik achter onder de banken had naar voren gebracht. Kogeldruk kwam nu net aan de 50 kg uit. Nog steeds te weinig. Vervolgens de schoon water tank gevuld en spoelwater van de wc. Met pijn en moeite kwam ik uit op 60 kg. Nog zo'n 15 kg te weinig maar ben toch maar gaan rijden. Gelukkig ging dat zonder problemen
Het is wel tegenstrijdig om je caravan te verzwaren om het juiste kogelgewicht te krijgen. Bij onze caravan zat het fietsenrek achterop toen wij hem kochten dus daar kan ik weinig aan veranderen. Het is dus altijd van belang om je kogeldruk te meten.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

gea antwoordt op 21 augustus 2017:

Hallo Leo,
Wil je ook vertellen wat voor caravan je hebt.
Ik heb een Hobby 460 en kan ook niet aan het kogelgewicht komen.


Leo antwoordt op 21 augustus 2017:

Gea, ik heb een homecar racer 45 subset leeg 980 kg beladen 1300 kg.


Jan@ antwoordt op 21 augustus 2017:

Tja, als je caravan dat extra gewicht mag hebben en je auto het mag/kan trekken dan waarom niet?
Anders zou ik in ieder geval één fiets naar de dissel verhuizen, dan kan je de schoonwatertank weer laten leeg lopen.
Nu ging het goed zoals jezelf zegt maar het gaat erom dat het ook goed gaat bij plotselinge minder gunstige omstandigheden zoals plotseling zijwind in een dal, een inhaalmanouvre die je achteraf toch beter even niet had moeten doen enz. Oftewel reserve!!.


Kees antwoordt op 21 augustus 2017:

"Het is wel tegenstrijdig om je caravan te verzwaren om het juiste kogelgewicht te krijgen."
De caravan lijkt dus in aanvang ongeschikt voor een fietsenrek achterop.

"Tja, als je caravan dat extra gewicht mag hebben en je auto het mag/kan trekken dan waarom niet?"
Omdat dat de stabiliteit van het span ernstig in gevaar kan brengen en de mogelijkheid tot herstel aanmerkelijk afneemt. (Oftewel, reserve).


Ton Groenendijk antwoordt op 21 augustus 2017:

Home car heeft zo'n mooie lange dissel. Voor een paar tientjes koop een mooie disseldrager. Dat is spijtig van die andere, maar gemoedsrust is ook wat waard. Een duimstok, 8 moertjes en je hoeft je geen zorgen meer te maken, want het compenseren van gewicht door voor en achterin zware spullen te laden, wordt overal als ongunstig voor de stabiliteit beschouwd.


Frank antwoordt op 21 augustus 2017:

Leerzaam verhaal Leo. Zeker als je dan gaat verpakken en best veel moeite moet doen voor fatsoenlijke kogeldruk. Ach, als je tzt het gevoel hebt dat de invloed achterop te groot is, kun je het alsnog veranderen.


carlo antwoordt op 22 augustus 2017:

Ik heb ook een probleem met de kogeldruk. Mijn caravan is een Knaus Azur en om 75 kg op trekhaak te krijgen moet ik zoveel mogelijk vooraan in de caravan zetten anders is het een gevaar om mee te rijden, de auto, een mondeo 2.l diesel die trekt als een snoer. Mijn disselbak zit vol, mijn mover, batterij enz zit aan de voorkant van de as, en onder het bed de meeste ander spullen, m.a.w ik moet alles zoveel mogelijk aan de voorkant zetten of ik geraak niet aan mijn goed gewicht op de trekhaak. En als ik alleen ben is dat een probleem om aan de 75 kg te geraken.


Kees antwoordt op 22 augustus 2017:

Wat zit er achterin de caravan carlo?


carlo antwoordt op 23 augustus 2017:

Kees eigenlijk niks speciaals, ongeveer 10l water voor onderweg, een paar borden en tassen enz maar alles in kunststof, niks waar van men kan zeggen daar ligt het aan.


Louis antwoordt op 23 augustus 2017:

Toch een probleem.
Ik heb eens wat meer teruggezocht over dit onderwerp.
(Nog buiten het fietsen probleem), maar het komt te vaak voor.
Het is mooi om steeds te roepen en te weten "zware dingen op de as, enz", maar de caravanindeling of as positie laat een gunstige belading te vaak niet toe.
Ik krijg weleens de indruk dat het zuiver "natte vinger en gok enginering" betreft wat caravanindelingen aangaat.
Heb zelf ook eens een caravan met bed achterin gehad, en compleet leeg een kogeldruk van 82 kg gemeten.
Dan wordt het toch behoorlijk lastig de ruimte onder het bed beperkt, en voor lichte dingen te gebruiken.
Ook wordt de verleiding groot om de fietsen achterop te hangen.
(Theorie en praktijk botsen ook hier vaak weer eens)


Kees antwoordt op 23 augustus 2017:

@carlo, die 10kg water achter eruit is al een slok op een borrel.
Heb je onderweg water nodig dan kun je wat water in de disselkast of elders meenemen. Volgens mij moet het probleem dan wel te handelen zijn.


dabbertje antwoordt op 23 augustus 2017:

Wij nemen altijd fietsen mee op de dissel om aan een beetje kogeldruk te komen. De kogeldruk is van onze Knaus in lege toestand met alleen een reservewiel in de disselbak maar 26 kg. Beladen met alles voorin en niks achterin komen we met moeite aan 55 kg. Een paar fietsen lost het op. Prima, hebben we tijdens de vakantie ook de nodige beweging.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker