Caravantrekker.nl

80kg vs 75kg kogeldruk

Sven vraagt op 7 september 2017:

Hallo, ik ben volledig nieuw in caravanland en geïnteresseerd in een Knaus Sport 500 EU of FU (nieuw). Bij de berekeningen valt me op dat de kogeldruk rond de 1.400kg totaalgewicht vd caravan naar 80kg gaat. Het max gewicht vd caravan is 1.500kg (optie). Mijn BMW 320D EDE automaat uit 2017 mag maximaal 75kg kogeldruk. Is dit een ernstig verschil en valt dit te corrigeren met een juiste belading? Mijns inziens is de combinatie verder prima. Ter info, we willen graag fietsen meenemen en een mover, vandaar dat ik naar de 1.400-1.500kg kijk

Overigens is het maximale trekgewicht 1.800kg ipv de gemelde 1.600kg.

Dank voor de reacties! 😉

Naar laatste bijdrage

Reacties:

evr66 antwoordt op 7 september 2017:

Ik zou lekker op die 80 kg gaan zitten. Gaat voor die 3 geen probleem vormen. Even in de gaten houden wat er gebeurt met kogeldruk als je de fietsen (bij voorkeur voorop!!) toe voegt.


Sven antwoordt op 7 september 2017:

Dank je wel voor je reactie! Fietsen zullen idd voorop gaan. Kinderfietsen in de caravan, dat is het plan.


Quirien antwoordt op 7 september 2017:

Sven, met fietsen en mover erbij zou naar de 1500 kg aslast gaan. Heb je eventueel ook voordeel mocht je voor het reservewiel besluiten deze in een reservewiel houder onder de caravan te plaatsen.( laag zwaartepunt en kilo's vrij uit je disselbak van het reservewiel) dit ten gunste voor het gewicht van de fietsen voorop de dissel.

Misschien even terzijde let op als je combinatie boven de 3500 kg uitkomt. Juiste rijbewijs?
En inderdaad die 5 kg meer moet mijn inziens kunnen en is in procenten niet zoveel en komt de combinatie vaak ten goede.


Sven antwoordt op 7 september 2017:

@Quirien Dank voor je reactie.

Ik wil idd voor 1.500kg aslast gaan. Waar het me om gaat is dat de combi veilig is met voldoende marge.

Begreep dat ongeveer 250kg aan extra gewicht gangbaar is voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Uiteraard bijvoorbeeld de voortent ook in de auto oid

Ik heb het juiste rijbewijs (BE) 😉


dabbertje antwoordt op 7 september 2017:

Het probleem bij de Knaus 500 is meer of je wel aan de 80 kg kogeldruk kunt komen. Leeg, met een reservewiel in de disselbak kom je op 26 kg. Het is echt lastig om aan voldoende kogeldruk te komen. Met een grote gasfles en ander spullen in de disselbak, ruimte onder het bed aan de voorzijde van de caravan beladen, achter de as geen lading, raken wij net aan de 60 kg kogeldruk. Wij nemen daarom altijd 2 fietsen mee op de dissel.


Sven antwoordt op 7 september 2017:

@dabbertje dat is een heel ander inzicht. Dank je wel.

Bevalt de Knaus verder goed? Ik doel met name op de stabiliteit. Ook met 60kg?
Nog andere tips?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 september 2017:

Of je nu 75 of 80 kg kogeldruk hebt maakt eigenlijk niets uit. Wettelijk niet en in praktijk ook nauwelijks. Veel meer hangt het af hoe je tot die kogeldruk gekomen bent. Een caravan met 80 kg kogeldruk (doordat er twee zware fietsen voorop staan) zal minder stabiel rijden dan dezelfde caravan met 70 kg kogeldruk maar met belading rond de as. Staar je dus niet blind op de absolute kogeldruk maar zorg er wel voor dat je bij een normale caravan tenminste 5% van het beladen caravan gewicht aanhoud, dus minimaal 70 kg bij 1400 kg caravan.


dabbertje antwoordt op 7 september 2017:

Sven, met 60 kg kogeldruk voelen we de caravan meer bij het inhalen van een vrachtwagen of als het waait, dan met 90 kg kogeldruk. Voor ons rijdt dat laatste meer ontspannen.

Wij hebben overigens geen Sport maar een Südwind Silver Selection. Die heeft een hoger eigen gewicht.


Sven antwoordt op 7 september 2017:

Dabbertje, ik kijk idd met een schuin oog ook naar die uitvoering. Mooie caravan!

Bedankt iedereen. Hier kan ik wat mee.
Naar ik het lees is het een prima combinatie mits de kogeldruk voldoende is. Dat komt goed.


Quirien antwoordt op 8 september 2017:

Inderdaad Sven zoals Dabbertje al aanhaalt, bij mijn Knaus Sudwind EU limited edition, ik noem het een voordeel, slechts in totale lege toestand 16-20 kg kogeldruk. Wieldruk verschil ongeveer 65 kilo. Ook deze caravan heeft een veel hoger eigen gewicht daar vanuit de fabriek er nogal wat extra's is ingebouwd c.q. toegevoegd van de Azur.
- Max aslast van de delta as 1700 kg
Van hier uit kun je goed gaan werken aan je belading en eventueel een eindweging laten doen. Je weet dan tenminste wat je aan c.q op de haak hebt.

Mover zit bij mij aan de voorkant van de wielen, accu staat tegen de wand zover mogelijk naar de as. Bedrading zo kort als mogelijk gehouden. In de rondzit achterin zit onder de achterbank alleen zoveel mogelijk lichte maar grotere zaken. Denk aan parasol(s) droogmolen met voet, bezem en allerlei lichte andere zaken. Dit alles ook bereikbaar door een extra luik aan de achterkant.
Tsja,en voor de rest kun je dan verder spelen met gewichten.

Kijk hier eens op de site kun met beladingsverschuivingen leuk spelen.

Nu nog de juiste keuze voor welk type, maar dat is voor jou.
Oh, ik rijd meestal tussen de 75-80 kg kogeldruk.
De ene keer heb ik 2 fietsen voorop staan ,soms een in de caravan en de andere voorop. Ik kan dan mijn "busschanier" volledig openen en overal bij in de disselkast.

Veel succes met je keuze.


Quirien antwoordt op 8 september 2017:

Nog wat vergeten betreft ook de Knaus 500 en kogel gewicht moet zijn tussen de 75 en 85 kg. Trouwens met veel minder kogeldruk als hij naar de stalling gaat , zelfs zonder stabilisator erop geeft deze geen krimp.


Sven antwoordt op 22 september 2017:

Keuze is gemaakt het wordt een nieuwe Knaus Sport 450 FU met 1.500 as.
Is voor ons ruim voldoende en biedt datgene wat we zoeken. Nu nog andere keuzes zoals tent, mover, etc en dan bestellen.

Kunnen we er in het voorjaar mee op pad 😉


Quirien antwoordt op 22 september 2017:

Leuk dat je het even meldt.
Oh, en je hebt niets in te ruilen, dan wel de nodige korting bedingen of in de toebehoren die je nog wilt het e.e.a. aan de prijs zien te doen. 😉

Vraag gelijk extra om totale lege weging , apart de kogeldruk en liefst weging van wieldruk links/ rechts.
Voor dat je tot definitieve koop over gaat, valt vaak van te voren veel te regelen !!!
En vast laten leggen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker