Caravantrekker.nl

Merken

Martin smeets vraagt op 12 september 2017:

Welke merken bouwen de caravans met de beste bouwkwaliteit? Dus ook qua degelikheid en materiaalgebuik de top vd range. Net als bij auto's zul je bij de caravans ook klassen hebben: budget/middenklasse/topklasse. Kan men Kabe tot de topmerken rekenen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Quirien antwoordt op 12 september 2017:

Al eens in de zoekmachine gekeken. Daar staan diverse topic 's in over dit onderwerp met zowaar hier en daar een heuse top tien.
Ook de Kabe wordt hier en daar zelfs met zijn specifieke "kernmerken "
genoemd.
Dus leesvoer genoeg. 😉


Stef antwoordt op 12 september 2017:

Wat betreft bouwtechnisch goed bouwen , daar kan je absoluut terecht bij de scandinaviers :
Onderling scheelt het niet zoveel of je nu een Kabe of een Polar bekijkt.
Ook bij de andere merken , die je nu goed als jong gebruikte caravan kan aanschaffen zoals : Cabby of Solifer.
Afwerking en aanleggen van elektro, waterleidingen , verwarming kan Kabe weleens wat slordig zijn.

Ook kan je heel goed terecht bij onze duitse vrinden zoals : Fendt, Detleffs of Eriba.
Wel moet je standaard bij de duitse vrinden het supermooie Alde kachel/warmwatersijsteem moeten missen.
Daarentegen staat dat de prijzen een stukje minder zijn.

Mvg
Stef


martin antwoordt op 12 september 2017:

bedankt Quirien en Stef, mvg Martin


Frits antwoordt op 12 september 2017:

Hymer eriba niesmann bischoff lmc burstner carado sun tec laika en solifer zijn allemaal van de hymer group, en wie weet nog meer merken waar ze een belang in hebben. Je koopt dus nogal gauw duits terwijl je denkt van niet...


Chateau antwoordt op 12 september 2017:

Ik denk toch dat Kabe en Hymer Eriba en LML toch boven de andere merken uitsteekt. Deze hebben geen geraamte van hout. Lmc is in het geraamte in kunststof. Kan niet rot worden, bij Eriba in de Nova reeks is dat in een behandelde Alu. Kabe die promoot ook 12 jaar garantie evenals Lmc. Het verschil in prijs zit hem toch ergens. Slechte merken zijn er niet, hangt af wat u wilt investeren.


Louis antwoordt op 12 september 2017:

En (ik heb het niet uitgezocht en hoor er eigenlijk nooit over) zit er tegenwoordig standaard zo'n verbrandingstoilet in de noordelijke merken ?
Dat leek mij zo op het eerste gezicht een mooie verbetering.
Iemand hier informatie over of ervaring mee ?


Frits antwoordt op 12 september 2017:

Adria is wel goed, maar toch de dacia duster van caravan land, meer simpel gebouwd maar voor minder geld. Maar voor die jaar of tien, dat ze meegaan, goed genoeg.


Frits antwoordt op 12 september 2017:

Kabe is een topmerk, maar niet in dit land, hier gaat men voor de kip de adria e.d de lagere klasse. Op zich niet verkeerd, maar wel saai...


Benno antwoordt op 13 september 2017:

Behalve als je er niet heel vaak en heel lang mee op wintersport gaat is een Kabe een idioot slechte keuze. Geen geld meer over om vakantie te vieren. En noodgedwongen het hele jaar in een te dikke auto rijden.
Adria is een topmerk.


Stef antwoordt op 13 september 2017:

Verbrandingtoiletten zie je standaard wel terug in de top van de top caravans vanuit het hoge Noorden.
De laatst gebouwde Cabby's hadden deze standaard in de grote modellen en tegenwoordig ook in de huidige Kabe's en Polars.
In ieder geval wel als extra mee te bestellen.

Mvg
Stef


evr66 antwoordt op 13 september 2017:

"Wel moet je standaard bij de duitse vrinden het supermooie Alde kachel/warmwatersijsteem moeten missen."

Dit is niet helemaal correct. Alde systeem wordt soms als optie aangeboden. Dan moet je wel opletten, vaak is het niet volledig (bv is voor de vloerverwarming dan alsnog gekozen voor een elektrische mat) of is bv het ventilatiesysteem niet aangepast. Laten we zeggen "de ene Alde installatie" is de andere niet. Met de scandinavische merken (bv Polar, Kabe, Cabby of Solifer en nog wat kleinere die je eigenlijk niet tegenkomt) zit je wat dit betreft altijd goed. Stap een keer op een wintercamping een dergelijke caravan in en je weet meteen wat het verschil is. Heeft ons uiteindelijk ook over de streep getrokken.


frits antwoordt op 13 september 2017:

Adria is massa, een redelijke caravan, maar niks aparts. Dat een kabe duurder is maakt het nog geen idiote keuze. Zonder geld ld kun je beter in een tentje gaan camperen.Maar ja alles boven het maaiveld deugt niet.. Een toyota corolla met een adria er achter, dan doe je al gek genoeg....


evr66 antwoordt op 13 september 2017:

Van Adria zou wellicht de Alpina in de buurt komen. Geen idee hoe deze kwalitatief in elkaar steekt, maar de website spreekt in ieder geval van een "volledig geïntegreerd Alde verwarmingssysteem". Heb me laten vertellen dat dit de enige niet-scandinavier is, die in Zweden nog behoorlijk verkocht wordt, achter Polar en Kabe, dat dan weer wel.


Aad antwoordt op 13 september 2017:

Frits, ieder heeft recht op een mening, maar wie ben jij dan wel om te zeggen dat je "maar in een tentje" moet gaan zitten als je geen geld hebt. De minst dure Kabe kost al meer dan 32000,- en is zo zwaar (700kg) dat je er een flinke trekauto voor moet zetten. En ja, dat is idioterie!
Ook mensen met een modaal inkomen en een modale trekauto moeten gewoon fijn kunnen caravannen.
En als je een Kip caravan al goedkoop noemt, dan kan ik je eigenlijk niet meer serieus nemen.


Jan Teepe antwoordt op 13 september 2017:

De beste die ik ooit gehad heb, was een Tabbert met de groene band rondom. De slechtste een Sprite Cruzer. Daar zaten diverse schroeven gewoon in het schuim gedraaid. Nog slechter dan een Hobby. Wel voorzien van oven, gasboiler enz. Maar wat heb je eraan als je slingerend door Europa rijdt en bang bent dat de zaak uitelkaar valt. Nu heb ik een Adria Adora 472 LU. Na de Tabbert de beste tot nog toe. Maar absoluut ongeschikt om mee op de wintersport te gaan. Ligt wel als een huis op de weg, zit nog steeds goed inelkaar en is voldoende voorzien van noodzakelijke accessoires. Maar geen absolute luxe. Een Kabe heeft dat wel, maar is een Kabe ook mooi?


frits antwoordt op 13 september 2017:

Als je het kunt betalen, dan is kabe geen idiote keuze, maar de beste keuze. Dat het niet voldoet aan de gangbare nederlandse norm geeft al aan hoe ver men over de grens kan kijken, niet ver blijkt wel. Natuurlijk is een kabe zwaarder in vergelijk, kan ook niet anders als je kwaliteit wil en geen spaanplaat waaibomenhout caravan...


evr66 antwoordt op 13 september 2017:

@jan teepe: uit nieiwsgierigheid: waarom is de adora naar uw mening ongeschikt voor wintersport?


Quirien antwoordt op 13 september 2017:

Tsja, prachtig zo'n Alde systeem, maar las ik niet ergens eens iets dat de meeste caravanners ( ik meen 85%) tussen half april en eind september onderweg zijn c.q. de caravan gebruiken? Gaat er daar nog een grote groep van richting het zuiden.

Vraag mij af zou er eigenlijk voor deze doelgroep wel een kachel, al dan niet met ringverwarming, in de caravan moeten zitten en misschien moet het wel een optie worden voor diegene die wel een kachel willen. Kan de caravan weer wat goedkoper worden.

Zeg nu vast iets verkeerds.

Trouwens welke caravan of merk zou de beste prijs/kwaliteits verhouding hebben? Misschien kan dat wel eens een hele verassing zijn. 😉


Jilger antwoordt op 13 september 2017:

Quirien,

Ik denk dat dan een merk als Weinsberg hoog scoort. Hobby misschien ook wel.


evr66 antwoordt op 13 september 2017:

@Quirine: hier in de gelukkige situatie dat we per jaar minimaal 4 weken in de sneeuw staan, meestal meer. Eisen zijn dan toch wat anders.

Als het alleen voor zomergebruik is, volstaat qua verwarming gewoon een kleine Truma of zo. Helemaal zonder zou ik (ook voor de zomer) nooit willen, je bent dan wel erg beperkt.


Quirien antwoordt op 13 september 2017:

Quirine zou ik geheten hebben als ik een meisje was geweest, maar dat terzijde.😉
Tot voor 4 jaar terug stond ik ook bijna jaarlijks in de sneeuw, gewoon met mijn Knaus. Zelfs met de Chateau geen enkel probleem ondervonden. Tsja toegegeven zelf er wel wat voorzieningen/verbeteringen voor weinig geld bijgebouwd.

En nogmaals ik bestrijd de Kabe's, Polars etc. niet en zeker met een goed werkend Alde systeem.

Maar in de periode die ik aanhaalde dat ik nu kampeer heb ik meer aan door de fabriek ingebouwde Airco met ingebouwde verwarmings element, dan mijn kachel.😉
Dan is vaak een bij verwarming met 400/800 watt kleine losse kachel van nog geen € 10,00 meer dan voldoende.

Oh, en met geen kachel systeem voor de doelgroep die ik eerder aan haalde bij dan ook nog goedkopere caravan, kun je ook toevoegen enkele kilo's lichter.


Frits antwoordt op 13 september 2017:

Er word gevraagd wat een goede caravan is, en dan beginnen ze over kachels, en bijverwarming van een tientje,. Het andwoort is gewoon, ja kabe is de top, maar die kopen ze niet, hebben ze ook nooit gezien, anders dan van een plaatje.


Aad antwoordt op 13 september 2017:

Kabe is een goede caravan. Daar is geen discussie over.
Maar voor 99% van de caravanners is deze caravan onbereikbaar.
Als iemand zou vragen wat een goede auto is, dan zou jij antwoorden dat ze een Rolls-Royce moeten nemen, omdat dat de beste auto ter wereld is. Klopt, maar is niet reeel.
Als geld geen rol zou spelen, dan zou de vragensteller zijn vraag hier helemaal niet stellen maar gewoon de meeste luxe bestellen die de dealer heeft staan.


evr66 antwoordt op 13 september 2017:

Uiteindelijk een afweging van gewenst gebruik, kwaliteit en smaak, en dan ook nog voor een acceptabel financieel plaatje. Hoe dat geheel er uit ziet kan alleen en moet ook ieder voor zich uit maken. Forum geeft best zicht op de ideeen die de forumleden hebben over de kwaliteit van verschillende merken. Dat topkwaliteit niet voor iedereen nodig en haalbaar is, zal duidelijk zijn, en niet alleen met caravans 😉


Frits antwoordt op 13 september 2017:

Dat de beste auto een rolls royce zou zijn, zullen we maar niet over beginnen. De keuze voor mij is duidelijk, liever 30.000 voor een goede kabe tweedehands (uit zweden) dan voor het zelfde geld een nieuwe van een ander merk, waar je niet eens onder nul mee kan camperen, en waar zelfs de wielen niet eens nat mogen worden, want dan remt het niet meer.Volgens de verhalen hier dan.. Banden zijn in no time versleten een fiets kan je niet meenemen, een dubbele bodem? Nooit van gehoord.. Een bijverwarming van een tientje, en dan ben je op het nivo van een kabe? Snap ook wel dat het geld er moet zijn, maar dan betaal ik liever wat meer, om zonder beperkingen te camperen.


Jan Teepe antwoordt op 13 september 2017:

Waarom is een Adria adora ongeschikt voor de wintersport: Afvoerleidingen lopen onder de caravanvloer door. Dus bevriezen per direct bij vorst. En geloof me, dat is nog erger dan bevroren waterleidingen. En de waterleidingen lopen ook niet vorstvrij door de caravan heen. Lopen o.a. langs koudebruggen. Maar..... In de jaren dat ik op wintersport ging met de caravan vroeg ik mij vaak of, waarom ik, ondanks alle aanpassingen aan de caravan, vaak de enige was die met een föhn bezig was om de bevriezingen te lijf te gaan. Toen bleek, dat het merendeel van de caravanners op de wintercampings helemaal geen water in de caravan hadden. Ze deden alles in de sanitaire units van de camping. Zelfs een keteltje met water werd uit het toilethok gehaald. ja dan.... En wil je nou echt 's zomers in een wintersport caravan zitten waarin het gemiddeld veel donkerder is, omdat deze minder- en kleinere ramen hebben?


Stef antwoordt op 13 september 2017:

Hoi Jilger,

Wiensberg is er gekomen, omdat ze bij Tabbert graag een goedkoper instapmodel wilden kreeren, maar niet onder hun eigen naam.


Hobby is kwalitatief goed gebouwd niet zo'n hele beste. Wel heel kompleet, maar qua konstruktie kan je wel iets beters vinden in de markt. Zelfs de Premiums zitten niet zo heel best in elkaar , maar daar is de prijs dan ook naar : stukken goedkoper dan bijvoorbeeld een Fendt of een Detleffs !!

Mvg
Stef


Quirien antwoordt op 13 september 2017:

Frits, ik ken de Kabe niet alleen van een plaatje, afgelopen weken er nog een paar gezien. Trouwens mijn echtgenotes neef heeft er al jaren een.
En geef ik af op de Kabe? Moet je toch nog eens goed lezen.

En van dat tientje snap je m.i. ook niet in welk verband ik dit noem.

En eerlijk is eerlijk hij past ook niet in ons financiële plaatje. Wij willen zolang het kan nog leuke andere dingen doen.
Trouwens het zal dan nog waarschijnlijk de vraag zijn of deze voor onze doelstelling in aanmerking komt.

Maar leven en laten leven is dat niet de beste zaak, ieder beleefd het op zijn eigen manier en dat is maar goed ook.
Tenslotte blijft het woord kamperen.😉


evr66 antwoordt op 13 september 2017:

@frits: je geeft eigenlijk heel aardig weer waarom wij dit jaar naar een polar (2012) zijn overgestapt! ook veel geld en niets eens nieuw maar ansoluut top. maar goed, duurder dan een nieuwe van hetzelfde formaat van menig duits merk.


evr66 antwoordt op 13 september 2017:

maar eh jan, zomer in een wintercaravan gaat prima hoor. lijkt wat minder op te warmen in de zon. en minder licht binnen klopt, maar s zomers leven we de hele dag buiten, dus boor ons geen bezwaar 😉


Frits antwoordt op 13 september 2017:

Niemand hoeft zich aangesproken te voelen, wil echt niet lopen fitten met deze gene, dat heeft geen zin.


Frits antwoordt op 13 september 2017:

Deze of gene..


Frits antwoordt op 13 september 2017:

Maar het is geen wintersport caravan, maar gewoon zo gebouwd dat alles kan, van hitte tot koude, jan Teepe


Benno antwoordt op 14 september 2017:

En er zat (zit?) een KLOK in! Een foeilelijk ding weliswaar, maar zonder meerprijs.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 september 2017:

Ik ken heel wat Kabe eigenaren en zeker is een Kabe een goede caravan (vooral op het gebied van verwarming en ventilatie) maar ook bij een Kabe komen regelmatig problemen voor. Het is zeker niet zo dat een Kabe twee keer zo goed (degelijk) is als een Hobby om maar wat te noemen.

M.i. zijn alleen de Scandinaviers echt in staat om een Alde goed in te bouwen. Anderen laten soms nog wel eens steekjes vallen door de ventilatie en lucht circulatie te beperken. Het is in ieder geval zeker niet zo dat een caravan met Alde automatisch goed is (voor de wintersport). Wel is het zo dat caravans langer dan 5 meter opbouw met de traditionele Truma's lastiger zijn om evenwichtig te verwarmen.

Wat m.i. belangrijk is voor de kwaliteit (materiaal gebruik) is dat de wanden zijn gevuld met XPS ipv styropor. XPS kan immers geen vocht opnemen. Wanden van polyester zijn wat steviger (minder gevoelig voor beschadiging) dan aluminium wanden. Daarnaast vind ik kunststof in vloer en wanden beter dan hout. LMC is daar een voorloper in. Materiaal gebruik van de Eriba Nova (PUAL) is ook wel goed maar ook met Eriba's zijn nog wel eens problemen.

Aangezien BPW gestopt is met het leveren van chassisen en caravanassen staan alle caravans nu op rubbergeveerde assen van Alko (alleen hobby maakt ze zelf). Ramen komen veelal van Polyplastic hoewel ik de kaderramen van Seitz beter vind. Ook de andere apparatuur, meubelplaten etc. komen allemaal uit dezelfde fabrieken voor alle caravans. De markt is enorm monopolitisch aan het worden, waarbij zelfs de assemblage van verschillende merken meer en meer geconcentreerd wordt. Kwaliteitsverschillen zijn dan ook minimaal en de keuze zal vooral afhangen van het design.


Tijs antwoordt op 15 september 2017:

Martin, ik denk dat voor de meeste caravans het belangrijker is hoe je er mee om gaat. Ik heb zelf slecht ervaring met Hobby en LMC en allebei hebben me niet teleurgesteld. En bij allebei is wel eens wat kapot gegaan. Het blijven lichtgewicht producten. Als ik op de camoings zie hoeveel oude Hobby en LMC caravans ik zie staan dan zijn ze allebei goed genoeg. En de LMC die we nu hebben is goed genoeg geïsoleerd voor gebruik in vroeg voorjaar en laat najaar. Ligt bovendien uitstekend achter de auto.

Dit in aanvulling op de goede Adria reviews: daar kan ik weer niet over oordelen.


Jan Teepe antwoordt op 15 september 2017:

Het ligt ook aan je eigen beleving. Voordat ik mijn Tabbert Diadeem kocht, had ik een LMC. Ik kocht de Tabbert omdat ik de LMC kwalitatief niet goed vond. Heb de LMC aan mijn vriend verkocht voor de inruilwaarde. Zag vorige week op Facebook, dat mijn oude LMC zijn 25 jarig jubileum vierde met alweer een reis naar Italië. Blijkt dus dat mijn beleving in deze niet bepaald juist was.


frits antwoordt op 15 september 2017:

Vloerverwarming is toch wel fijn ,net als de hoog en geïsoleerd geplaatste waterleidingen ,de grote koelkast met vriesvak de oven ,en een douche met een grote waterdruk(geen lauw straaltje) soft close kasten met vergrendeling ,de dubbele gastankhouder en het tandem onderstel .Het kook toestel met 5 pitten ,a merk banden en nog veel meer ,waar je bij andere merken dik voor bij betaald of wat helemaal niet te leveren is.
Kwaliteits- verschil is er wel degelijk ook al komt veel uit de zelfde toeleverings- fabriek ,maar daar zijn ook verschillende kwaliteiten die ze leveren ,goedkoop of duurder.Maar een kabe is niet de enige goede caravan dat is waar...


Aad antwoordt op 15 september 2017:

Frits, ben jij de Kabe-importeur? Want je bent het merk wel heel fanatiek aan het aanprijzen😂


Quirien antwoordt op 16 september 2017:

Tsja, wat kan ik daar nu nog tegen inbrengen?😉

Mijn caravan beschikt over een fantastisch bed, goede zitgroep, ruime badkamer, althans voor ons genoeg, ingebouwde magnetron, oven, slechts maar 3 gaspitten, want ja wat moet ik er met 5, airco met ingebouwd 1200 watt verwarmings element. Verder uitgebreide ringverwarming, stukje vloerverwarming.
Goedsporende as, ruime laadcapaciteit.

En last but not least.
Daarnaast heb ik nog recht op gebruikmaking op de camping van een hele grote ruimte met eigen sleutel met alles voorhanden in een grote ruimte , toilet, wasbak en douche.
Ach , het is maar waar je gelukkig mee bent. Ruilen?


Quirien antwoordt op 16 september 2017:

Vergeet ik nog het ooit voor mij geldende sportieve gedeelte. Trap, met dakdragers. Kon je de skibox of ski's , surfplanken of andere zaken op op monteren/ vastmaken.
Ach, geeft nu natuurlijk een sportieve looks en je kunt je er goed aan vasthouden.😉


Hans antwoordt op 16 september 2017:

Nou Quirien, jij kan je caravan ook aardig promoten ! Ik zou er bijna ook zo een willen. Als ik jouw verhaal zo lees lijkt het mij een caravan van een meter of 8 en 2000kg zwaar. Wat voor type is het ? Ben benieuwd.

Met vriendelijke groet,

Hans


Louis antwoordt op 16 september 2017:

Mooi dat ieder zo tevreden en enthousiast is over het eigen merk en type.
Doe op een mooie zonnige dag de Rollo's eens zo dicht mogelijk e.d. om de boel te verduisteren.
Gluur onder banken en bedden en zie het licht rondom serviceluiken e.d., duur of niet, ze zijn zo (isolatie en condens) lek als maar kan .
Aan elk merk mankeert wel iets...is ook niet vreemd, anders gaan ze allemaal failliet omdat het eeuwig meegaat .
Het is ook zo goed als onmogelijk om iets zo te construeren dat er nergens condensvocht kan ontstaan, dus ik denk zelf dat een goed ventilatiesysteem voor het leeuwendeel de levensduur bepaald.
Maar steeds komt er "ergens" in meer of mindere mate vocht voor en doet z'n vernietigende werk langzaam maar zeker.
Kijk eens naar het toilet en stel je voor per ongeluk flink met water te hebben geknoeid met vullen.
Hoe en waar komt dit terecht, is alles écht waterdicht en kan het dan ook nog binnen redelijk tijd drogen ?....lastig te zien.
Echt élke afdichting in toiletruimte's zonder cabine zo betrouwbaar dat je werkelijk zonder vochtrisico's zou kunnen douchen ?
Wat is dicht, zelfs het kunststof speeltje waar je mee moet schudden en er "sneeuw" dwarrelt raakt zonder zichtbare lekkage op den duur z'n vocht kwijt.
Misschien trekt er (maar dan omgekeerd) ook als er geen lekkage is vocht in een caravan.
Hoe lang zou de Rolls trouwens meegaan als hij ook gewoon altijd buiten moest slapen en dagelijks in de file stond, er net zo mee omgegaan werd, en met een motor die nét zoveel pk's per liter inhoud gaf als de huidige auto's.
Ik ga er maar wat van uit dat de verschillen kleiner zijn dan het prestige je vaak wil doen geloven.


frits antwoordt op 16 september 2017:

Dan sta je op een vaste plek Quirien ? Je caravan is zo zwaar dat je hem niet meer van de plek krijgt ? Zeker ook een wasmachine en wasdroger in de ruimte met eigen sleutel ?En twee elektrische fietsen voor jezelf en je man,ook in de ruimte met eigen sleutel ?


Quirien antwoordt op 16 september 2017:

@Hans als volger van dit forum zou je dit toch kunnen weten? 😉

Maar laat ik het kort houden. Al eens vermeld het is een limited edition met allerlei extra's waar een beperkte oplage van is gemaakt. Vanuit dit punt werden nogal wat opties uit het hogere segment type Knaus Azur in de Sudwind toegevoegd. Verder kon je nog speciale wensen door de fabriek laten uitvoeren die zijn gedaan. Tevens heb ik zelf van dat soort wensen veel zelf ingebouwd c.q. toegevoegd die in mijn ervaring met caravans ervoor al eens/vaker had gedaan en veel goedkoper, want wat zij bijvoorbeeld niet vragen voor een extra inbouwstopcontact of andere zaken kon ik heel wat doen.

En geen 8 meter maar gewoon 7.32 mtr. incl dissel en iets meer dan 1300kg leeg met een 1700kg op kenteken Delta as. M.a.w beladingsruimte of extra inbouw gewichtsruimte in belading genoeg.

Even voor Frits, neen ik sta niet op een vaste plaats, ik ben van nature ngogal een rondtrekkend type. Gelukkig kan ik dat met wat ingeregel, de bevoegdheden die ik heb in dosseringen, spuiten etc. en de nodige A 4 tjes, zelfs vertaald in het engels dit weer doen.
En die "grote ruimte " met diverse faciliteiten hebben tegenwoordig of al veel langer vele campings. Dat heet dan een speciale ruimte voor invalide of mensen met een beperking.
Oh, voor de tweede maal in dit draadje , ik ben geen vrouw.
Mijn echtgenote rijdt tegenwoordig wel het grootste gedeelte van het traject.

Tsja, zij is indien nodig nog mantelzorgster ook.

Wisten jullie dat Chateau ooit eens een winter caravan produceerde voor Finland in beperkte oplage?
Ooit had ik er een. Daar zat ook een dubbele bodem allerlei extra voorzieningen in. En een uitgebreid verwarmingssysteem hetgeen ik nog al eens als voorbeeld gebruikt heĺb in uitbreiding van de bestaande ringverwarming bij andere caravans.


Quirien antwoordt op 18 september 2017:

Even voor de Kabe liefhebbers.

Gisterenmiddag hier aangekomen, staat zo'n 50 mtr van mij vandaan en zojuist even van dichtbij gespot.

Kabe Royal 610 DXL-Ks . Made in Sweden. Aan de deur/voorkant wel 3, waarvan een in de deur, en de rest ervoor in harmonie gesitueerd hele smalle wat langere ramen. Rest een groot vlak waarin het koelkast/vries gedeelte rooster.
- Aan de andere kant 3 wat kleinere ramen waarvan een nog kleiner keukenraam.

Achterpartij mooi disign ( althans vind ik) met veel led verlichting en bovenin geïntegreerd de "zij verlichting". Zo te zien voorzien van dezelfde airco als bij mij.

Mocht ik de eigenaar ( Duitser) ervan nog spreken zal ik het e.e.a. even uit nieuwsgierigheid vragen.


Stef antwoordt op 18 september 2017:

Kleinere ramen brengen niet alleen de isolatiewaarde omhoog, maar zorgt ook voor sterkere wanden en opbouw !
Ook ramen met een kader zorgen voor sterkere wanden.
Ieder gat in de wand zoals voor ramen en deur zorgen voor zwakte in de wand

Mvg
Stef


Benno antwoordt op 19 september 2017:

Wat maakt het uit hoe een caravan er van buiten uitziet? Als je er in zit telt alleen het ontwerp van het interieur. Vele jaren was dat alleen te verkrijgen in bruin, maar nu zie je dat zelfs Engeland op moderne lichte kleuren overstapt.
Een Dethleffs C'go vind ik mooi van binnen (grijs en wit) dus je begrijpt dat ik de vakantie niet wil doorbrengen in de bruine blokhut genaamd Kabe. Ook al kreeg ik hem om niet.


Betsie antwoordt op 19 september 2017:

Volgens mij loop je jaren en jaren achter.. Kom je nog wel eens buiten?


Quirien antwoordt op 20 september 2017:

Zojuist om dit te kunnen posten via de Kabe naar de receptie gelopen. Eigenaar was niet te zien maar de caravandeur stond open.
Even op afstand mijn oog laten vallen op het interieur wat zichtbaar was.

Tsja, Benno zag heel veel witte accenten van o.a. frontpaneeltjes en klepkasten.😉
Ze gaan dus wel hun tijd mee.
Ga nog een poging doen vandaag want ja, als caravanliefhebber in zijn algemeen en nieuwsgierige Aag.........


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 september 2017:

Bekijk de folder maar eens.... interieur is niet anders (oubolliger) dan andere caravans 😉
http://www.kabe.se/documents/catalogues/catalogue-caravan-2018-nl.pdf


felix antwoordt op 20 september 2017:

Als die kabe eigenaar steeds niet thuis ,dan zal hij op vakantie zijn..


Stef antwoordt op 20 september 2017:

Quirien:

Dan bel je toch gewoon aan en vraag je of je eventjes binnen mag gluren !

Menno: met dat oudbollerige valt best wel mee!!
Tis maar net waar je van houdt, maar al dat kitserige zoals bij vele duitse caravans is toch ook niet alles.!
Ik zag de Fendt 650 op Dordrecht open zelfs met een immitatie openhaardje.??
Tja tis maar net waar je van houdt, maar de huidige scandinaviers zijn zeker niet oudbollig !

Mvg
Stef


Debouncer antwoordt op 20 september 2017:

Zelden zoveel onzin gezien in 1 draadje. Adria zou een slechte caravan zijn. Maar dan wel de best verkochte caravan in de Scandinavische landen die niet van lokale makelij is. Andere caravans dan Scandinavische zouden ongeschikt voor de wintersport zijn. Ga eens kijken op de wintersportcampings. De overgrote meerderheid staat daar met een caravan van Duits fabricaat. De afvoer zou niet doorlopen wegens bevriezing. Dat lost men wel op door de afvoer los te koppelen of te verwarmen. De Truma kachel zou niet toereikend zijn. Klopt soms. Maar wie overvallen wordt door koude die de kachel niet aan kan, haalt de volgende dag wel een extra kacheltje bij de lokale elektroshop. Een dikke trui en pantoffels horen bij de wintersport. Ook in een Kabe. En voor de rest is het bij caravans minder dan bij andere producten "waar voor je geld". Een caravan bestaat bij elke fabrikant uit onderdelen die je in elke andere caravan vindt. Design lijkt dan prijsbepalend en juist de fabriek die daar heel veel aan doet heeft een (vermeend) slecht kwaliteitsimago.


arie antwoordt op 20 september 2017:

daar hoeven wij met een solifer niet achter aan raar dat de buren graag bij ons op de koffie komen ruime zit en een goed klimaat
geen koude voeten en geen rood hoofd
eens een scandic caravan altijd een scandic caravan
maar ja wat zijn je wensen ieder voor zich


Debouncer antwoordt op 20 september 2017:

Ook als je Solifer een ontwerpfout blijkt te hebben waardoor water in het front loopt? Dat is namelijk de reden dat Solifer niet op eigen benen door kon en uiteindelijk een Duitse caravan werd. Zeg maar een veredelde LMC. Dat rode hoofd krijg je dan ook als Solifer bezitter wel.


Stef antwoordt op 20 september 2017:

Hoe kom je daar nu weer bij Debouncer ??

Solifer werdt destijds bij Polar gefabriceerd en uit kostenbesparing en produktiecapaciteit voor Polarcaravans vrij te maken, werd de productie
Overgebracht bij Eriba .
Voor de huidige Solifers wordt gebruikt gemaakt van de modellen van de Eriba's en niet van LMC's voor de scandinavische markt.
Voor de rest van europa worden Eriba's verkocht .

Mvg
Stef


Theos antwoordt op 20 september 2017:

@Debouncer
De afvoer zou niet doorlopen wegens bevriezing. Dat lost men wel op door de afvoer los te koppelen of te verwarmen.

Lijkt eenvoudig, maar toch:
Eenmaal hebben in Oostenrijk bijna twee weken gekampeerd bij ('s nachts) ruim - 16°C.
De afvoer in onze caravan (Avento) lag mooi vorstvrij. Geen enkel probleem in de caravan. Echter op het punt onder de caravan waar het water uit de leiding komt, vroor het dicht, niet langzaam, maar snel.
Mogelijk is het op te lossen door op dat punt, op de vloer van de caravan, via het omloopsysteem of een elektrisch element de afvoer te verwarmen. Of het werkt? Ik heb het niet geprobeerd.


Debouncer antwoordt op 20 september 2017:

@Stef. Omdat een kennis van mij een Solifer had uit het productiejaar waar de moeilijkheden begonnen. Bleek dat ze de frontplaat over de dakplaat hadden vastgezet. Onvermijdelijk lekkage dus. Nog een tijd bij Kabe geproduceerd, en nu speelbal in het Hymer-concern


Debouncer antwoordt op 20 september 2017:

Ik hen een heat-tracekabel om de afvoer gemonteerd en daar isolatiebuizen om heen gedaan. Bij bevriezing zet ik het systeem even onder stroom en 2 minuten later is het probleem opgelost.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 september 2017:

Er worden geen Eriba’s met Solifer sticker meer verkocht. Alleen nog een ‘goekope’ serie LMC’s met Solifer sticker. En productie capaciteit vrijmaken is een mooi woord voor overcapaciteit tegengaan 😉
Ook in Scandinavië is geen plaats voor zoveel merken in deze tijd waardoor Cabby en Solifer het lootje hebben gelegd.

Simpele tip voor het verhelpen van een bevroren afvoer: Doe een montagedraad in de afvoer. Als die dan bevroren is trek je aan de draad en het water dat dan in de leiding staat doet de rest smelten en de afvoer loopt weer.
Oja.... onze Kabe vrienden hebben vaker een bevroren afvoer/waterleiding gehad dan wij in onze Biod 😉


Benno antwoordt op 20 september 2017:

Nog even over dat interieur.
Ik schreef dat niet uit de losse pols. Had eerst de folder, zoals ook in de link van Menno, uitgeplozen.
In de (nog) duurdere types zie je hier en daar een wit kastfrontje oorlog voeren met het Franse eiken.
Vreselijk vind ik het en ben me bewust van de onbelangrijkheid hiervan aangezien de overgrote meerderheid van de caravanners het heel gewoon vindt.


arie antwoordt op 21 september 2017:

probleem jaar is nog al vaag welk jaar graag man en paard
en ik heb meer water in andere merken gezien dan in een solifer
regel matig met de vochtmeter er door kan je een hoop voor wezen
zit regel matig in de werk plaats maar problemen genoeg ook van van andere merken en niet alleen lekkage ook kapotte fronten
remmen lagers assen chassis enz, maar een ieder is blij met zijn keuze zijn caravan


Debouncer antwoordt op 21 september 2017:

@Arie. Precies wat ik probeer te zeggen. Scandinavische caravans hebben ook zo hun problemen. Hoewel iedereen blij zal zijn met hun caravan (hoop ik althans) moet je ook niet de ogen sluiten voor mankementen en zeker niet gaan beweren dat een niet Noordse caravan in feite niets te zoeken heeft op de wintercamping. Welk jaar het probleem optrad weet ik niet meer precies maar mijn kennis heeft de nieuwe caravan alweer na een jaar ingeruild omdat het gehele front zeiknat was. Bij een dergelijk dure wagen en met de claim van die fabrikanten over vorstbestendigheid zou kwaliteitscontrole een substantieel van de bouwkosten uit moeten maken. Blijkbaar dus niet.


Benno antwoordt op 21 september 2017:

Onder de kop: "Veel problemen door natuurgeweld" vandaag een artikel in de Telegraaf over drukte bij de ANWB alarmcentrale.
Iemand kreeg problemen met zijn oude retro camper. Kon niet meer gerepareerd worden en kreeg als vervanger een prachtige nieuwe camper. Daar was hij helemaal niet blij mee, hij miste de zelf gehaakte gordijntjes en het krakkemikkige interieur.
"Mijn vakantiegevoel is helemaal weg zei hij".
Daarmee aangevend dat het vieren van een vakantie ook emotie is.


arie antwoordt op 22 september 2017:

wij zijn begonnen 40 jaar terug in een kip kemphaan onze eerste
woog als diep lood een voor tent zonder ramen maar een plezier met dat ding
wij liepen in de kip flagstore en daar stond er een dan komen de herrinneringen weer boven ook van het vele knutselen
dus de emotie
gr arie


Louis antwoordt op 22 september 2017:

Over smaak valt nooit te twisten en dat houd het ook mooi gevarieerd.
Maar dat kwaliteit (én zeker ook productie) controle in algemene zin wat te kort schieten terwijl het van heel grote invloed is op het voorkomen van problemen en levensduur is wel duidelijk.
Er zit nu eenmaal ontzettend veel van het juist zo riskante handwerk in waarbij secuur werken hét grote verschil kan maken.
(Ook al is je verf duur en van topkwaliteit, als er niet goed wordt ontvet en geschuurd bladdert het ook gewoon van je kozijnen af)


Benno antwoordt op 22 september 2017:

Als de monteur die toevallig jouw caravaninterieur in elkaar heeft geschroefd zijn schroefmachine verkeerd heeft afgesteld hang je.


@Eric antwoordt op 22 september 2017:

Wat dacht je van een polyester voorfront vastschroeven zonder voorboren van de gaatjes.... 😉


Benno antwoordt op 23 september 2017:

Als je dan geen spek op de ribben hebt ga je failliet.


Kees antwoordt op 23 september 2017:

En dat is voor sommige knoeiers niet verkeerd.


Quirien antwoordt op 23 september 2017:

@Stef, uiteindelijk " aangebeld " en eigenaar uitvoerig gesproken.

Ik moet bekennen een pracht exemplaar met eigen inbreng qua panelen en accenten samengesteld.
De 610 is tot 2015 gebouwd. Deze was van 2014. Rondzit voorin A- symmetrisch daar vandaan aan de deurzijde naar voren de twee smalle lange ramen, ik zei het al heel harmonisch met het raam in de deur.
Prachtige L- keuken met ook veel witte panelen en kastjes.

Moet bekennen van binnen een modern geheel en zover ik snel kon beoordelen goed( zeg maar prachtig) afgewerkt.
As was op 2000 kg gesteld, had bewust geen licht metalen velgen i.v.m. Aslast en advies stalen velgen beter voor deze situatie waren. Verder grote koelkast met aparte vriezer. Frans royaal bed. Het hele geheel gaf een Ruimtelijk gevoel.

Op mijn vraag hoe de Alde verwarming beviel tot mijn verbazing eigenlijk nog sporadisch gebruik maar deze winter voor het eerst naar de sneeuw.
Achterpartij vind ik ook eigenlijk mooier qua verlichting etc. als de huidige uit de catalogus, maar dat is persoonlijk zoals eigenlijk alles voor ieder zijn eigen voorkeur heeft.

En eerlijk is eerlijk deze uitvoering was helemaal mijn ding. ( alleen een Frans bed voor mijn huige situatie helaas onmogelijk)

Tsjonge, tsjonge ik sta die Kabe nu wel te promoten.😉
Ach, ben met de van mij ook tevreden, en deze zal mijn tijd wel uitdienen.


Ton Groenendijk antwoordt op 26 september 2017:

@Eric doelt kennelijk op de ellende van Home-Car en aanverwante merken in de Tirus groep van een aantal jaren geleden. Nu heb ik, een aantal jaren vóór het faillissement, een excursie in de fabriek in Hamont gehad en daar mijn ogen goed de kost gegeven. Het probleem van de niet voorgeboorde fronten lag gewoon aan het personeel; in de fabriek hingen overal dringende plakkaten toch vooral hier op te letten. Bovendien was er een rouleringssysteem, wie deze week koelkasten plaatste, kon de volgende week fronten hangen of bumpers plaatsen. Wellicht is dit de oorzaak van het feit dat sommige exemplaren last hadden van scheuren en anderen niet. Overigens hadden de exemplaren ná 2004 er geen last meer van.
Maar toen was het kwaad al geschied en kwam het bedrijf in handen van een paar geldwolven die uiteindelijk, nadat hun zakken waren gevuld, een prima merk over de rand hebben geduwd. het was natuurlijk geen topmerk, maar mijn ouwe trouwe Home Car heeft Anatolie, Zuid Marokko, Bulgarije, Schotland, Zuid Portugal en de Noordkaap gezien. Dat alles zonder noemenswaardige problemen, nadat de 21 (!) punten bij aflevering waren verholpen. De caravan was gebouwd in de jaren van grote aantallen en dat was te merken, maar structureel was er niks mis mee. Nu de aantallen klein zijn zou de finesse in de bouw terug moeten zijn. Okay, dan kan ik nog een paar verhalen vertellen over een door mij aangeschaft degelijk Duits merk, maar dat doe ik lekker niet, want caravannen blijft te leuk om te jammeren over de geleverde waar.


Stef antwoordt op 26 september 2017:

Quirien :

Staat een mooi stukje over Kabe in de nieuwste uitgave Freelife van de ACSI

Mvg
Stef


Louis antwoordt op 26 september 2017:

Vandaag viel Freelife van de ACSI in de bus.
Daarin werden zoals altijd een aantal merken bekeken en beoordeeld.
Deze keer ook KABE, onder de kop : Wat kost Zweedse perfectie ?
Tussen de grofweg dertig en meer dan honderdduizend euro dus.
Op zich niet zó interessant, maar wat bij mij verbazing wekte waren de volgende zinnen die ik er zo even uit pikte.
"In wanden, dak en vloer past men op veilige plaatsen nog steeds hout toe".
Water is nogal vloeibaar, dus wat zijn die "veilige plaatsen" ineens ?
"Bijvoorbeeld in de dakrand...Geen probleem".
Bij anderen soms wél, maar hier niet ?
Een andere zin : "De caravan is daarom geen lichtgewicht, al was het maar vanwege de ruim twintig kilogram (20!) waterwerende kit die is verwerkt".
Gebruiken andere merken dan "wateraantrekkende kit ?
Nog een aardige : Wie echter de ultieme wintercaravan zoekt, "moet het modebeeld even opzij zetten en kiezen wat beschikbaar is".
Pardon ? Voor dat geld is de keuze nu eenmaal wat beperkt of zoiets ?
Ik dacht aan innovatieve moderne bouwtechnieken, prijzen én objectiviteit in de beoordeling.
Echt niéts tegen het merk, maar dit artikel getuigt wel heel opvallend van : je mag wel over ons schrijven, maaaar : (Vul zelf maar in)


Ronda antwoordt op 26 september 2017:

Noem je ook een blad op.....


Ronda antwoordt op 26 september 2017:

De kat wil het niet eens in zijn bak hebben....


Louis antwoordt op 26 september 2017:

Tja, kritiek horen we al dan niet terecht over élk (kampeer) blad, ANWB enz.
Maar waar het hier inhoudelijk om ging : Opvallend veel kit, hout (nog altijd hout ?) en erg zwaar tegen een hoge prijs.
Daarnaast een houding van "wat je ziet is wat je krijgt".
(En verder niet teveel zeuren want u hoort al tot de uitverkorenen denk ik dan)


felix antwoordt op 26 september 2017:

Kabe laat zelf zien dat ze geen hout in de constructie gebruiken, niet in de zijwanden het dak front en achterzijde tenminste.. Kunststof profielen wel.. Maar ja wie ben ik..


Louis antwoordt op 26 september 2017:

Ik zou zeggen : Koop zelf even het blad, zie de foto (nog zonder front, dus mét zicht op het binnenwerk), lees de (ongetwijfeld door het zelf goedgekeurde tekst) en concludeer zelf .
We kunnen er ook een open gaan zagen, maar dat vind ik toch een beetje sneu voor de eigenaar.
Overigens : Ik hoéf geen bewijsmateriaal aan te leveren...is ook totaal niet in mijn belang, maar kijk zelf eerst even voor er een ongegronde "welles-nietus" discussie ontstaat.
(Viel mij behoorlijk tegen qua innovatie voor zo'n zichzelf respecterend merk, en zie het daardoor helaas toch als een berg geld voor een stokoud concept wat bouw betreft)


Quirien antwoordt op 27 september 2017:

Ach, zijn er nog wel echt slechte merken.
Mijn dochter heeft o.a. 7 jaar een Caravelair 486 gehad.( stapelbed model)

Totaal geen problemen mee gehad en ze heeft er heel wat mee gereden en is vrij intensief gebruikt.
- Tsja, het interieur "houtwerk" flinter dun maar met de juiste pluggen en schroeven kon je nog wel wat aanbrengen hoewel deze caravan behoorlijk compleet was en nauwelijks aanvulling verdiende.

Na 7 jaar en nog in goede staat heeft ze er nog heel veel voor gekregen. Haar afschrijving, schrijf je bij b.v. een Kabe in een jaar af. 😉

@Stef, weekend weer thuis, zal het artikel volgende week eens doornemen.
@Ton, ik heb verschillende Chateau's gehad en ook heel wat mee getrokken en veel plezier van gehad en niets mis mee totdat... , maar dat heb jij al verwoord.


felix antwoordt op 27 september 2017:

Het grootste deel van de Nederlandse caravaners heeft geen Kabe nodig ,het merk zal ook niet wakker liggen over de verkoop cijfers hier. Een huis tuin en keuken caravan is inderdaad meer dan voldoende voor de meeste . Eigenlijk maar goed ook...


evr66 antwoordt op 27 september 2017:

Helemaal waar (Felix), alhoewel wat extra isolatie in de zomer ook lekker is. Daartegenover: stap in de winter eens in bv een Kabe, Solifer, Cabby of Polar binnen en je bent verkocht. Comfort is onvergelijkbaar, ondanks dat de thermometer dezelfde waarde aangeeft.


felix antwoordt op 27 september 2017:

Dat is duidelijk ,en het verschil ken ik zeer goed ,maar dat kun je in schrift toch niet duidelijk maken.Daarom is het ook goed dat het verschil bestaat,of ze het willen geloven of niet...















evr66 antwoordt op 27 september 2017:

Who cares, ondanks de ribben uit mijn lijf, duik ik van de winter weer 5 of 6 weken de Polar in 😉


Quirien antwoordt op 8 oktober 2017:

Eindelijk het artikel doorgelezen Sjef.
Prachtig natuurlijk al die zaken, maar ja, die prijs en zoals ik al stelde in een eerder antwoord als je alleen nog tussen half april tot eind september met de caravan kampeert en het meeste buiten zit of in het voortentje of onder je luifel, komt bij mij de vraag op bij al die verwarmingssystemen van, moet dit dan allemaal?

Trouwens die Polar die in het blad staat weet er ook wel raad mee om je warm te houden.
Ik hou het tegenwoordig zolang het kan maar bij de zon en mijn aircootje.

Oh, evr66, echt gemeend, als het enigszins mogelijk is met die Polar, en zolang het kan, doen.!!!
Pas je wel op je ribben.😉


Quirien antwoordt op 8 oktober 2017:

Oh, oh, Sjef moet natuurlijk Stef zijn.


evr66 antwoordt op 8 oktober 2017:

dank je Quirien, gaat goedkomen. Vorige week laten voorzien van iTBS, helemaal af nu 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker