Caravantrekker.nl

Asrubbers

J.A.Schelvis vraagt op 24 september 2017:

Wanneer moet ik de asrubbers vervangen en hoe kan ik weten of ze versleten zijn

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 september 2017:

Dat is lastig zelf te beoordelen, maar in ieder geval als de vering is ‘doorgezakt’ of minimaal is (verhard rubber). Na 10 jaar rijden met zware belading is vervangen vaak zinvol.


Dick antwoordt op 24 september 2017:

Het kan ook vlugger gaan. Bij onze caravan werd bij de eerste onderhoudsbeurt, dus na 1 jaar, geconstateerd, dat de asrubbers er uit komen.
Dit wordt overigens door de dealer onder garantie gerepareerd.


Frank antwoordt op 24 september 2017:

Zoals Menno zegt : ca. 10 jaar
Triorep maar ook autoreviseerbedrijven houden dit aan voor gemiddelde levensduur van ophanging.
Het is natuurlijk een indicatie.
Bij Alko onderstellen met eurodelta as zie je dat de wielen flink schuin beginnen te staan als rubbers versleten/doorgezakt raken. Als één kant eerder doorgezakt raakt is dit gemakkelijker waarneembaar.
Ik kan mij ook voorstellen dat asrubbers met relatief weinig jaarlijkse kilometers of caravans die onder 90 % van hun maximum gewicht blijven probleemloos langer meegaan.


Quirien antwoordt op 25 september 2017:

Die laatste alinea klopt wel Frank, kan ik zeker wat belading betreft beamen.

Wel vraag ik mij weleens af in hoeverre is b.v stalling met volbeladen caravans, tenzij je de meeste zware zaken thuis "stalt" , debet aan het doorzakken van de asrubbers zijn, daar er dan veel meer dan er in rij toestand in zit ( en misschien wel ruim boven de aslast uitkomt) omdat dan juist vaak zware zaken in de auto hun plekje vinden.

Maar eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee van het percentage die de caravan voor stalling "leeg" halen.


felix antwoordt op 25 september 2017:

Rubber slijt nu eenmaal ,belast of onbelast. De weekmakers die het rubber soepel houden verdwijnen met de jaren uit het rubber ,het word hard en scheurt , vroeg of laat....


Ronny antwoordt op 2 oktober 2017:

Bij het reizen laad ik de caravan zo licht mogelijk en bij stalling plaats ik blokken onder de assteunen (ze staat thuis onder carport). Daarmee blijft de as hopelijk langer in goede staat.
VW Caddy 20TDI-LMC450D (Delta-as)


Louis antwoordt op 2 oktober 2017:

Ik geloof dat ontlasting van een torsierubber de levensduur ervan zeker verlengt, bijkomend voordeel is ook nog dat ze vrijwel in het donker gepositioneerd zijn waardoor verdroging vertraagt dus het loont de moeite.
Zoals ook een nieuw motorrubber beter veert en minder motortrillingen overbrengt dan de oude zal ook het ontlaste torsierubber langer meer veerweg over blijven houden.
Goed voor het rubber, en goed voor de caravan.
Iedere vorm van rubber (trilling) dempers zouden langer meegaan als de mogelijkheid er was om ze in rust te ontlasten.


Kees antwoordt op 2 oktober 2017:

Zoals felix al zei, het maakt allemaal weinig uit. Inzakken doen ze toch. Die paar kilo beladen of onbeladen maken het verschil niet.
Volledig ontlasten heeft meer zin maar wie heeft die mogelijkheid?
Veroudering van het rubber vindt hoe dan ook plaats.


Louis antwoordt op 2 oktober 2017:

Tja...ik ! tijdens stalling, en Ronny kennelijk.
En is verouderen niet iets totaal anders dan door belasting vervormen ?
(Ondertussen geniet je de voordelen van het verschil)


Kees antwoordt op 2 oktober 2017:

Klopt, dat zijn verschillende gevolgen en die vinden beide plaats.
Kan je er één voorkomen dan stop je daarmee het andere niet maar kun je er misschien wel langer mee toe voordat vervanging noodzakelijk. Minus jullie twee caravans dan natuurlijk maar dan blijven er toch zo'n vierduizend over die jaarlijks voor die behandeling wel in aanmerking komt.


Louis antwoordt op 2 oktober 2017:

Niet misschien, maar zeker.
En ondertussen helpt die torsie aan die belangrijke vering naast je banden en daar was het systeem voor bedoeld.
Tijd dus voor die vierduizend om een betere stalling te zoeken.


Quirien antwoordt op 3 oktober 2017:

Tsja, ik had eens (lijkt wel een sprookje) de luxe ruim 25 jaar de caravan in de tuin naast mijn garage te hebben. Stond hij/zij "opgehokt" met de wielen uitgezakt te rusten, en natuurlijk voor alles altijd bij de hand en eventueel weekend klaar.

Had er zelfs een in vloeiende lijn een "loopgraaf" van zo'n 30 cm diep en 1,50 lengte tussen de wielen onder.
Kluste wat af als hobbyist, en deed het meeste zelf, ach mooie tijd.

Nu heb ik een goede stalling maar ja, gas/accu eruit etc. etc.


Quirien antwoordt op 3 oktober 2017:

Ik zag dat het systeem er weer eens iets anders van had gemaakt. Opgehokt moet zijn opgebokt, hoewel ik eens een Kip had. 😉


Sjef Bertens antwoordt op 3 oktober 2017:

Beste mensen,

Zijn we nu niet een beetje aan het doorschieten.
Iedereen mag doen met zijn caravan wat ie wil maar ik gebruik hem in hoofdzaak om op vakantie te gaan in najaar voorjaar en winter.
En dan zal er best wel slijtage zijn.

Je moet je eens proberen voor te stellen wat er met de ophanging gebeurt als je goed beladen en met een behoorlijke snelheid een flinke bobbel of gat tegen komt.
Dan stelt een onbeladen stilstaande caravan niet veel voor.









Louis antwoordt op 3 oktober 2017:

Zijn we nu niet een beetje aan het doorschieten ?
Je zin doet me denken aan die zotte malloot in Las Vegas die flink doorschoot.
Komt het alleen omdat we tegenwoordig wereldwijd kunnen kijken of groeit het aantal gekken de laatste jaren inderdaad sneller ?
Laat ons hier dan toch maar wat ongevaarlijk in asrubbertjes of andere futiliteiten doorschieten.


Jan@ antwoordt op 3 oktober 2017:

In ieder geval, dit lezend, ben ik binnenkort dus aan de beurt(12 jaar in 2018). Quanta costa?,dan kan ik alvast sparen.


Frank antwoordt op 3 oktober 2017:

Persoonlijk denk ik dat opbokken de rubbers zeker enigszins ontziet.
Maar als je elk jaar naar Spanje rijdt over de Route Soleil dan gebeurt er ook niet zo heel erg veel. Zo'n caravan houdt het vast en zeker probleemloos 10 jaar vol.
De "opbokker" die door de binnenlanden van Calabrië crosst gaat dat waarschijnlijk niet halen.
Ik denk (weet) dat maximaal beladen met flinke rijdynamiek niet bevorderlijk is. Ik heb mijn tol al betaald. Ik ben ook weer iets ouder en rustiger geworden. Daarom doe ik het nu iets langzamer aan op slecht wegdek.


@Eric antwoordt op 3 oktober 2017:

Onze caravan is van 1995, wij hebben hem nu sinds 2008 en in die 9 jaar dat wij hem hebben is er ca. 35000 km mee gereden.
De asrubbers zien er niet meer nieuw uit maar het caravanonderhoudsbedrijf bij de laaatse onderhoudsbeurt nog geen brood in vervanging van de asrubbers.
Wat er voor 2008 mee gereden is door de vorige eigenaar heb ik niet veel info over, voor zover ik weet een retourtje Spanje elke zomer dus waarschijnlijk 3000 km per jaar.
Even snel berekend kom ik dan op minimaal 75000 verreden km’s.

Zou ik er dan vanuit kunnen gaan dat de asrubbers voor 2008 reeds een keer vervangen zijn?


Frank antwoordt op 4 oktober 2017:

@Eric : zou kunnen, maar dat verwacht ik niet. Ik denk dat de meeste caravans hun pensioen halen zonder dat de asrubbers worden vervangen.
Als vergelijk : Van hoeveel personenauto's worden schokbrekers en rubbers vervangen? Ik hoor het nauwelijks en meestal is het dan tijd voor de "export" ivm het grote aantal kilometers.
Caravans draaien veel minder kilometers. Ook met oudere rubbers draai je nog probleemloos een zomervakantie in zuid-europa.

Op dit forum worden onderwerpen vaak breed uitgemeten. Ik doe daar zelf aan mee. Hierdoor lijken zaken soms groter dan ze zijn in de praktijk. Aan de andere kant geeft het informatie die je elders niet snel aantreft en is het leerzaam.


felix antwoordt op 4 oktober 2017:

Er zijn maar weinig auto's die op rubber geveerd zijn ,en het vergelijk met schokbrekers gaat niet op . Ook het vergelijk van een auto onderstel en dat van een caravan gaat behoorlijk mank.Dat je nooit iets hoort van vervangen schokbrekers bij auto's is vrij normaal ,het komt niet in de krant te staan ,maar het gebeurt heel veel . Te veel zelfs want het is één van de meest dankbare vervangings markt voor de handel ,samen met de banden, de hulp veren verlagings- sets e.d. Geef mij de omzet per jaar maar ,dan hoef nooit meer te werken ....


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker