Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Vraag en antwoorden

Onderwerp: bodem bewerken
Van: arie
Datum: 09 October 2017 om 20:20

zijn er op het forum mensen die de bodem behandelen omdat die op den duur toch wat kaal word door invloeden buiten af .
wat kan je er het beste opsmeren wat toch ademt
gr.arie

Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: Louis
Datum: 09 October 2017 om 20:49

Daar is een bruin waterdun perfect schimmeldodend impregneermiddel voor dat in de volledige dikte van de plaat trekt.


Van: PieteR
Datum: 10 October 2017 om 00:45

En hoe heet dat wondermiddel dan?


Van: mart
Datum: 10 October 2017 om 12:39

[.......] ,11.95 de liter bij de betere verf vakhandel.

naam verwijderd!


Van: Ale Kok
Datum: 10 October 2017 om 16:49

Is die naam wel goed?
Googelen op die naam levert mij allerhande Slavische sites en plaatjes van paarden en huidkanker op.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 10 October 2017 om 16:54

Nee, deze 'Mart' is een 'troll' die meer onzin hier op het forum onder verschillende namen post.


Van: Houtman
Datum: 10 October 2017 om 17:00

Een impregneermiddel dat centimeters diep in plaatmateraal dringt, bestaat niet. De bodem van veel caravans bestaat uit twee lagen watervast multiplex met daartussen isolatiemateriaal. De plaat bestaat uit fineerlagen langshout ( tegenovergestelde van kopshout) waar vocht heel moeilijk indringt. Bovendien dringt er (gelukkig) ook geen water of oplosmiddel door de lijmlaag. Belangrijk is dat het kopse hout ( die wel gemakkelijk vocht opneemt) goed wordt beschermd. Kops hout vind je bij plaatmateriaal bij de zaagkanten. Aan de zaagkanten
( en bij beschadigingen en bijvoorbeeld gaten/doorvoeren) moet het hout behandeld worden met een vochtafsluitende laag of blijvend elastische kit. De gave onderzijde van een caravanvloer kan goed worden beschermd tegen oppervlakte-schimmels door een eenvoudige dekkende beits.


Van: Louis
Datum: 10 October 2017 om 20:32

Juist om discussies, misverstanden en censurering bij meningsverschillen te voorkomen had ik met opzet geen merk genoemd.
Enfin, de enkele onderste plaat (Houtman) waar het om gaat is geen centimeters dik, maar slechts pakweg een millimeter of 4/5/6.
(Ik begeef me hiermee al op glad ijs daar dit hier zomaar een ongewenste discussie uit kan lokken, daar men alleen aan/uit antwoorden wil)
Het houtwerk in m'n tuin is (bovengronds) na 28 jaar nog compleet hard zonder slechte plekken.
Door licht wordt het wel groenig, maar dit blijkt geen invloed op de duurzaamheid te hebben.
Dus gaat dit goedje ook maar onder de caravan waar nodig.
Spuiten of met de roller werkt het best want het loopt via je elleboog op de grond als je het met de kwast probeert...veel te dun, dus zonder plastic eronder word je bestrating geimpregneerd en verpest (of je moet van zwart-bruine vlekken houden)
Probeer het eens op een stukje hout op de werkbank en zie wat er gebeurt en hoe het er geheel in verdwijnt.
Weer een heel verhaal, dus dat gaat me vast nog opbreken, maar vooruit...als Arie maar krijgt wat hij zoekt.
Het spul bestaat al jaren en is te koop onder de naam Hermadix impraline bruin.
Bladdert nooit, dicht niet af, trekt prima in niet eerst met ander spul verstikt en afgedicht houtwerk, en doet precies wat het moet doen.
Het zuigt/trekt zelfs tussen het staal van je chassis en de houten bodemplaat die erop ligt.
(Het mag duidelijk zijn dat het niet bedoeld is om gecoate bodemplaten te behandelen...dat soort van betonplex wat je veel in aanhangers ziet)
Ik wil niet lullig doen Houtman, maar dekkende kleurbeitsen zijn meer voor in populaire tuinprogramma's, en mensen die graag bij herhaling bladders verwijderen en alleen hun hek "voor het zicht" doen terwijl het rottingsproces rustig doorgaat.
De bedoeling van een caravanbodem is juist dat je het niet dekkend verstikt.
Nou, ik voel de rapen al weer gaar worden...maar wens Arie succes.


Van: aadje
Datum: 10 October 2017 om 20:42

@Louis je hebt zonder meer je best gedaan en hebt in ieder geval gelijk dat het spul goed moet ademen en niet verstikkend moet werken zoals bijvoorbeeld Tectiel of iets dergelijks wel doed.Ik had zoiets wacht ff af en eigenlijk is het verhaal klaar zo Arie hoeft alleen maar naar de betere verfhandel maar ik begrijp je we wachten af of het hele rijtje langs komt.


Van: arie
Datum: 10 October 2017 om 22:00

ja je hoort van alles roepen pas iemand met gekookte lijnolie maar zoals jullie ook al aangeven het hout moet kunnen ademen en toch bescherming geven als het niet ademt slaat ook het rotten toe
maar ik wil graag goede bescherming geven heb al spatlappen gemonteerd voor water opslag en in de winter pekel e.d.
vandaar deze vraag
allemaal bedankt voor jullie reactie

arie


Van: Kees
Datum: 10 October 2017 om 23:14

"Enfin, de enkele onderste plaat (Houtman) waar het om gaat is geen centimeters dik, maar slechts pakweg een millimeter of 4/5/6. "
Je neemt hiermee wel een risico Louis door jouw mening als een feit te poneren. Het risico bestaat hierdoor dat er weer flink gegumd gaat worden, het draadje oniterresant wordt en er weer een dag geen bijdragen meer volgen. Dat wil je toch niet op je geweten hebben.


Van: Houtman
Datum: 11 October 2017 om 09:14

Even heb ik overwogen om niet op de reacties op mijn antwoord te reageren. Ik ben niet zo liefhebber van het eindeloos proberen om mijn ervaring en kennis op te dringen aan anderen. Dus zeg ik: als je gelukkig bent met het behandelen van je caravanbodem met een dun impregneermiddel, ga dan rustig je gang. Als je denkt dat hout snel rot als je het behandelt met een verfsysteem, omdat zo'n verf het hout "verstikt",dan is dat absolute onzin. Maar troost je: zelfs professionele schilders heb ik regelmatig iets dergelijks horen beweren.


Van: Louis
Datum: 11 October 2017 om 09:52

Soms kun je iets moeilijk voorkomen Kees als je je ergens voor interesseert of er ervaring mee hebt.
We hebben ooit een draadje over schamel aanhangwagens gehad.
En komt er iemand (die ook ooit eens met een boedelbakje wat tuinafval heeft weggebracht) college geven over die dingen.
Ja, dat gaat natuurlijk niet gebeuren daar ik "geen idee hoeveel" kilometers met die gevallen heb gereden, dus wordt de werkelijkheid onder de aandacht gebracht.
Mensen gepikeerd, "betweter" gedachtes enz....tja , jammer dan, en wordt zo'n draadje ook langdradig en vervelend voor anderen.
Jij kunt dat ook (tot aan het naadje van de kous), en dus zijn we weleens vervelend.
Eén ding is wel zeker : Alle wijsheid hebben we niet in pacht en vandaar dat we het ook niet altijd met elkaar (of iemand anders) eens worden.
Als er dán doorgedramd wordt kunnen we elkaar niet weg gummen dus doet Menno het .
En zolang het met een beetje beleid gebeurd en een draadje niet verminkt wordt kan ik hem wat dat betreft eigenlijk geen ongelijk geven want het ge..... moet ook een keer ophouden.
Het zal wegens de karakters niet de laatste keer zijn vermoed ik, maar verder : zand erover en verder. (misschien naar de volgende botsing haha ?)
Het valt ook niet mee het eens te zijn, want zie het KABE draadje.
Hoeveel mensen zullen denken dat er geen hout in de opbouw is verwerkt, en dan komt door zo'n artikel toch zomaar de werkelijkheid aan het licht.
Zou dit feit zómaar eens eerder door iemand gezegd zijn (over het hout) zonder dit artikel, dan werd het gegarandeerd een discussiepunt én misschien ook tot irritaties leidend.
Ach ja, uiteindelijk gaan onze discussies maar over auto's en caravans....er zijn bosjes mensen met échte problemen die je niet even weg kunt gummen dus er maar niet al te zwaar aan tillen.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 11 October 2017 om 09:59

Toch nog een opmerking Louis
Ook in 'artikelen' staan niet altijd de juiste feiten en wordt heel vaak een mening verkondigd.


Van: Louis
Datum: 11 October 2017 om 20:06

Zeker, het zal in bladen zelfs bijna altijd enigszins subjectief zijn, en ook wat rooskleuriger om het blad zelf meer fleur te geven zoals we op camping website's ook vaak dankzij de groothoeklens de mooiste en ruimste plaatsen zien (bij altijd stralend weer)
Al gok ik dat bij dit soort zakelijk gevoeliger onderwerpen tekst en foto eerst goedgekeurd worden door de fabrikant, anders kon zo'n blad weleens een probleem krijgen en gedwongen worden tot rectificatie.
(Zal altijd wel lastig blijven wat tussen de regels door te lezen)




Van: PieteR
Datum: 12 October 2017 om 01:14

Hoewel ik ooit als houtbewerker ben opgeleid heb ik dat mooie vak nog wel eens beoefend en moet daarom even Houtman corrigeren: hout neemt meestal in alle richtingen hout op en kops hout iets meer dan langshout.

Voor een eventuele behandeling kun je denken aan ademende tectyl. Maar ik heb ook wel eens multiplex vrachtwagenbodems gerepareerd die het heel lang hebben volgehouden met de een of andere niet-ademende rubbertroep.

Bij mijn caravan hangen al jarenlang de vellen verfachtige troep aan de bodem, terwijl die overal gewoon keihard blijft. Ik moet het ooit nog wel eens opknappen, maar de praktijk lijkt uit te wijzen dat ik geen haast hoef te maken.


Van: Quirien
Datum: 12 October 2017 om 10:18

Kun je hout ook op hout smeren? Het kan ook zijn dat ik iets verkeerd intrepreteerd.


Van: Hans
Datum: 12 October 2017 om 10:33

Dit snijdt geen hout, Quirien.

Met vriendelijke groet,

Hans


Van: Quirien
Datum: 12 October 2017 om 11:35

Het staat er toch echt. Verkort, hout neemt hout op. Maar een smiley erbij helpt ook al niet meer.
Ik vond de zinssnede hierop wel goed gevonden Hans, we bleven tenminste in het hout.


Van: Louis
Datum: 12 October 2017 om 12:15

PieteR houd van hout en corrigeert Houtman...maar ik snap er geen hout van.
(Ach, zolang je de bodem maar hard houd anders gaat het goed fout)


Van: aadje
Datum: 12 October 2017 om 12:35

@ jammer dat het altijd zo op het eind gaat.


Van: fberkel
Datum: 12 October 2017 om 13:19

carboleum?


Van: Louis
Datum: 12 October 2017 om 15:52

Een geintje hoort er ook bij hoor Aadje, we mopperen al genoeg toch ?
Maar PieteR, dat rubberachtige spul...ongeveer hetzelfde materiaal wat tussen en over carrosserienaden in kofferbakken e.d. wordt gesmeerd en ook overschilderbaar is ?
Dat heb ik ook wel eens onder een enkele houten bodem van een gesloten aanhanger gebruikt, maar die bodem kon naar de andere kant ademen/drogen en was van vrij dik onbehandeld hout.
Maar tegenwoordig is er Polyurea...kun je van alles mee (zie afbeeldingen en filmpjes op het net maar eens)


Van: PieteR
Datum: 13 October 2017 om 01:23

Tsja, hout over hout... dat is toch hoe een boom groeit? Maar voor hen die het niet willen snappen: hout neemt in alle richtingen vocht op, dus niet alleen aan de kopse kant.

Welk zwart rubberachtig spul carrosseriebouwers aan de onderkant van multiplex vloeren smeren, weet ik niet, maar wel, dat het heel lang beschermt, Louis.

Zoals ik al schreef, zal ik toch een keer die caravanbodem moeten tjetten en dan ga ik ademende tectyl gebruiken, dat vertrouw ik toch het meest, maar beredeneren kan ik dat niet...

Ik kende het hele spul niet, maar hoorde een tijd geleden dat iemand dat had gebruikt en er geen omkijken meer naar had.


Van: Hans
Datum: 13 October 2017 om 08:31

Sorry Quirien. Het ging alleen maar om de zinsnede, zoals jij dat noemt. Geen aanval op jou. Het lukt mij nog steeds niet om zo'n smiley te produceren anders had ik die er wel achter gezet.

Met vriendelijke groet,

Hans


Van: Quirien
Datum: 13 October 2017 om 12:36

Hans, je behoeft geen Sorry te zeggen. Ik had het ook niet als stuitend opgevat. Mijn antwoord was anders wel in een andere toonzetting geweest.
Wat die smiley betreft, probeert eens het teken ; en ) achter elkaar te zetten. In de omzetting naar de plaatsings modus verandert dit dan als het goed is naar; de smiley.


Beantwoord deze vraag
Wel graag met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

Slingeren
Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.

Persoonlijk advies
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.


 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen