Caravantrekker.nl

Accu

Bart vraagt op 17 oktober 2017:

In het onderwerp accu en omvormer op deze site las ik dat Scandinavische caravans geen omvormer hebben, maar de 220v alleen gebruiken om de boord accu te laden van het systeem dat volledig 12v is. Dat is precies het systeem dat ik graag zou hebben in mijn tweedehands aangeschafte eriba 420 GT van 2007. Daar zit nu een omvormer in (die dus, naar ik heb begrepen, altijd aan staat als de 220v is aangekoppeld.) Wat zou ik nou moeten doen om het Scandinavische systeem in te bouwen? Ik wil wel 220v kunnen blijven gebruiken voor eventueel de koelkast overdag, maar 's nachts wil ik gewoon alles uit hebben. 220v stekker eruit dus en caravan lichten aan en kraantjes vanaf de opgeladen accu, die ik nu nog niet heb, maar ik begreep dat een Optima erg fijn is. Is dir redelijk zelf te doen, met een veilig resultaat, of kan ik beter naar de vakman? Bedankt alvast. Van wat ik tot nu toe heb opgestoken hier: wat een geweldige site!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Stef antwoordt op 17 oktober 2017:

Om maar gelijk een vraag terug te stellen :
Waarom wil je wel overdag 220 Volt aangesloten hebben en niet 's nachts ?
Weet je dat 12 volt net zo gevaarlijk kan zijn als een 220 volts aansluiting !

Het grote voordeel van een 12 volts installatie is dat je het overal en altijd kan gebruiken , indien je accu geladen is !!

Dit laden kan je doen dmv. een acculader, via de auto ( aan te bevelen met een booster of/en via zonnepanelen. Een combinatie hiervan is heel goed mogelijk.

Alle scandinavische caravans hebben ook gewoon een 220 volts aansluiting en dit wordt gewoonlijk gebruikt voor de aansluiting van de koelkast ( dag en nacht ) het laden van de accu en het voeden van wat stopkontakten.

Hoe meer functies je op 12 volt je hebt ingebouwd in de caravan , hoe meet je profijt je ervan zult hebben.
Uiteraard alle verlichting , de waterpomp, de mover, evt extra usb stopkontakten, voortent/luifelverlichting enz. enz.

Je kan het oneindig uitbreiden , zoals ik al eerder schreef het grootste voordeel is dat je overal je caravan volledig kan gebruiken , ook al is de stroom uitgevallen.

Mvg
Stef


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 oktober 2017:

Dat is vrij eenvoudig om te bouwen. De standaard omvormer haal je er uit en vervang je door een goede acculader waarop je de accu aansluit. De 12V die nu uit de omvormer komt sluit je aan op de accu (met een extra zekering). Als je caravan toch nog 220v verlichting heeft dan zal je die los moeten koppelen en uiteraard aansluiten op 12v en de 220v lamp vervangen door een 12v exemplaar. Als je daarvoor LED gebruikt hoef je je over de dikte van de bedrading geen zorgen te maken.
Op de camping blijf je normaal dag en nacht! op 220v staan maar als de stroom zou uitvallen zit je niet in het donker omdat je dan verlichting uit de accu krijgt. Ik zou geen verbinding maken tussen de accu en de 12v van de auto. Die kan je wel gebruiken voor de koelkast die dan ook meteen los is van de caravan boord accu.


PieteR antwoordt op 18 oktober 2017:

Ik heb als 230V verlichting een lange Ledbuis voor thuis, handig bij het opruimen en poetsen 😉 En ook een stekkerLedspotje, maar verder is alles geregeld via een zelf ingebouwd solar systeem. Uiteraard zit er ook een goeie acculader bij voor thuis, zo sta ik nooit met een halflege accu.


Frans antwoordt op 18 oktober 2017:

De enige reden dat met omvormers wordt gewerkt is het bedienen van klanten die geen caravanaccu willen hebben omdat ze zich in geval van nood met de autoaccu behelpen. Het schheelt gewicht.
Het ombouwen naar de 'Scandinavische oplossing' betekent echter dat je echt afhankelijk wordt van een accu. Daarom zou ik ook altijd de laadmogelijkheid vanuit de auto openhouden, waarvoor een DC/DC-converter vereist is om de caravanaccu goed te laden.


Debouncer antwoordt op 18 oktober 2017:

Ik zou nooit maar dan ook echt nooit een verlichtingssituatie met 230v ombouwen naar 12v zonder de bekabeling te veranderen. Zelfs niet als er met led verlicht wordt.


Kees antwoordt op 18 oktober 2017:

En waarom dan wel niet? (Om het kompleet te maken)


Frank antwoordt op 18 oktober 2017:

Debouncer ? Passende naam als je speciale bekabeling wilt voor LED 😉


bart antwoordt op 18 oktober 2017:

Bedankt Stef.
Waarom 220v uit ’s nachts: ik wil zo stralingsarm als mogelijk kunnen slapen. De omvormer zit nu direct onder ons bed. Als ik op de accu kan, heb ik noch 220v noch omvormer elektromagnetische straling. De koelkast blijft koel genoeg ’s nachts zonder stroom. De 220v overdag dient dan dus alleen voor laden van de accu en voeding voor de koelkast. Eventueel, voor als het erg koud is, wil ik ook nog de optie open houden om een elektrische kachel in de truma in te bouwen of een 220v ventilatorkachel. De halogeenlampjes wil ik ook behouden. Dat zijn als ik het goed heb 6 12v lampjes. Het wattage is denk ik 10w per stuk. De kranen gebruik ik ’s nachts niet. Met de accu aan de druppellading overdag heb ik dan denk ik ook niet zo’n grote accu nodig. (heb geen mover.)
Bedankt Menno.
Dat is goed nieuws. Bedankt voor de tip van de zekering tussen accu en 12v leiding. Als ik zoals hierboven geschreven, wel 220v op de stopkontakten wil behouden en voor de koelkast, kan ik de 220v die eerst in de omvormer ging, dan nu straffeloos aansluiten op de 220v aansluiting van de caravan?
Pieter, Frans, Debouncer en Kees, ook bedankt voor jullie reacties. Interessant om te lezen waarom er met omvormers wordt gewerkt. Na wat ik erover gelezen heb, wil ik elektromagnetische straling zoveel mogelijk beperken. Naast omvormers en laders en wisselstroom, worden ook leds en omvormers voor zonnepanelen als verdacht aangemerkt. Daarom wil ik die ook niet. De scandinavische optie spreekt me zo aan, omdat het old school kamperen mogelijk maakt maar met de voordelen van moderne technologie.


Frans antwoordt op 18 oktober 2017:

@bart, goed streven om geen stralende apparatuur onder het bed te willen. Toch nog een aanvullende opmerking over die booster. Die functioneert alleen tijdens de periode dat er ingangsspanning op staat, dus niet ’s nachts of met losgekoppelde auto of gekoppelde auto met motor uit. Wel onderweg of als je hem bewust inschakelt. Bovendien zijn er prima apparaatjes die voldoen aan de EN55022 standaard class B. Het risico is daarmee verwaarloosbaar. Zie bijvoorbeeld http://www.leab.eu/de/produkte/dc-dc-wandler/12v-12v/dc-dc-booster.html
Het voordeel van zo’n apparaat is dat je verregaand onafhankelijk wordt van een stroompaal en dat draagt ook bij aan het old school kampeergevoel.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 oktober 2017:

kan ik de 220v die eerst in de omvormer ging, dan nu straffeloos aansluiten op de 220v aansluiting van de caravan?
Dat kan, mits er wel een zekering (aardlekschakelaar) gemonteerd is. Soms is dit gecombineerd. De omvormer 'sluist' dan namelijk geen 220v door maar is gewoon een 'eindverbruiker'.

Als nu alle lampjes die je wil laten branden ook branden als de auto voor de caravan staat (zonder 220v) dan kan het ook nog simpeler.... Sluit dan de accu aan via de 13 polige stekker.


bart antwoordt op 18 oktober 2017:

Oh @Frans, de booster natuurlijk achter de omvormer....aan de 12v


Debouncer antwoordt op 18 oktober 2017:

@Kees. Even de oude situatie met Watt voor verlichting. Neem een 40 watt lamp. Het opgenomen amperage is dan 40/230= 0,1739130434782609 amp. Dezelfde 40 watt lamp heeft dan op 12v een amperage van 40/12= 3,333333333333333 oftewel bijn a 20 x zoveel amperage. En van een hoger amperage worden de kabels warmer en met zoveel piepschuim in de buurt is er snel brand. Dus ondanks leds nooit doen. Of je moet gewoon de kabels door dikkere vervangen.


bart antwoordt op 18 oktober 2017:

@Frans, mijn antwoord is weggevallen: bedankt voor de tip met de booster. Die kan ik dus achter de omvormer plaatsen. Helemaal gemakkelijk. @Menno ook een goed idee, maar een booster lijkt precies wat ik zoek.


Frans antwoordt op 18 oktober 2017:

@ bart […de booster. Die kan ik dus achter de omvormer plaatsen. …]
Voor het goede begrip, de omvormer wordt vervangen door een 230V-acculader, zoals Menno aangaf, en er is een boordaccu geplaatst. Een goede caravanacculader heeft een aansluiting voor de ‘constant stroomdraad’ 12V die van pen 9 van de autostekker komt.

De booster kan je beschouwen als een 12V-acculader en heeft als functie om de spanning op deze constant stroomdraad op te vijzelen naar max 14,4V, waarmee de caravanaccu voldoende laadstroom kan krijgen. Zonder booster zal de spanning onderweg mogelijk maar 11,5 tot 12,5V bedragen en daarmee kun je niet of maar veel te beperkt laden. De booster wordt opgenomen in de constant stroomdraad, een beetje in de buurt van de accu. Aansluitschema’s worden altijd bijgevoegd.

Sta je aan de 230V dan zal de 230V-acculader vanzelf de constant stroomdraad los schakelen en vanaf de netspanning de accu bedienen. Wanneer de 230V wegvalt zal de 12V-acculader automatisch op de accu geschakeld worden. Let op: het betreft hier dus een veel toegepaste (lood)accu die met een spanning tot 14,4V geladen moet worden.


bart antwoordt op 18 oktober 2017:

Best Frans, bedankt voor je ruime uiteenzetting. Van wat ik van je verhaal begrijp, lijkt de booster meer op een omvormer met laadfunctie, dan op een lader, die alleen maar laadt maar niet schakelt tussen 230 en autoaccu. Nu ben ik van plan een agm accu te kopen.weet zo niet uit mijn hoofd of die ook 14.4 nodig heeft. Nu zal ik in de praktijk echter niet vaak wild kamperen en dus meestal wel een 230 in de buurt hebben voor lading. Dus ben ik geneigd te gaan voor de optie van een accu van rond 50 ah plus een goede lader. Ik zag dat de booster rond 200 euro zit en een goede lader rond 70 euro. Op zich beide nog redelijke bedragen, maar als ik de speciale functie van de booster toch niet gebruik wil ik er ook niet in investeren. Niettemin reuze bedankt nogmaals.


Aad antwoordt op 18 oktober 2017:

Bart, het is geen speciale functie maar een geven. Om een 12V accu te laden, moet je een hoger voltage gebruiken anders laadt hij gewoon niet op. Vandaar die 14,4


Stef antwoordt op 18 oktober 2017:

Wat het acculaden betreft : bij gewone loodaccu's is 13,8 volt voldoende ( pas wel op voor overladen , koken )
Een AGM accu heeft altijd 14,4 volt nodig anders wordt deze niet vol geladen.

Met het zomaar ombouwen van de 220 verlichting naar 12 volt met dezelfde kabels , zoals ik hierboven las, gaat niet zomaar.
Eerst maar eens jezelf goed overtuigen dat dit geheel is losgekoppeld

van 220 volt, anders zet je jouw gehele 12 volts sijsteem op 220 als je de stekker erin douwt. ( krijg je hele rare dingen , met het gevolg dat alles kapot is !! )

Qwa bekabelingsdikte is het wel goed : Een 220V 40 watt lampje vervang je niet door een 12V/40 watt , ( als deze bestaan ?? ) maar hooguit door een 12V/ 10 watt ( meer dan genoeg licht ) maar nog mooier om deze door led 1 of 1,2 watt te vervangen.

Bart ; wat heb jij tegen straling ??

Mvg
Stef


bart antwoordt op 18 oktober 2017:

Dank je Stef voor je reactie.
Straling: er is heel veel over geschreven. Er is een groep die erin gelooft en met verhalen komt over ellende als gevolg van straling. En er is een groep die het afdoet als onzin. En dan is er de wetenschap: vroeger ging men met een gerust hart röntgen door zijn lijf laten om de binnenkant te laten zien, nu is men voorzichtig met zelfs foto's. Ikzelf neem graag het zekere voor het onzekere en als ik dat heel gemakkelijk voor elkaar kan krijgen, dan wil ik dat graag doen. Maar daarnaast heeft off grid ook iets "onafhankelijks" 😉
Ik moet het nog in de praktijk nagaan, caravan staat nu in de stalling, maar als de situatie zo is als ik denk: lampjes / verlichting 12v en kraantjes ook, dan verander ik niets als ik de omvormer 12v vervang door 12v uit een accu achter een zekering, zoals Menno adviseerde. Dus 220v straks alleen direct (omvormer er dus uit, maar vervangen door aardlekschakelaar, zoals Menno adviseerde) door naar 220v apparaten: 220v stopkontakten en koelkast. 220v ook gebruiken om acculader te voeden. Lijkt me eenvoudig en veilig, want elektrisch verandert er niets, of toch niet?


bart antwoordt op 18 oktober 2017:

Voor de lader denk ik aan de Enduro acculader 7AH en voor de accu aan de Truma Optima accu YTS 2.7 accu of één die nog iets meer capaciteit heeft.


Stef antwoordt op 19 oktober 2017:

Beste Bart,

Straling is een heel moeilijk te konstateren iets.
Ik heb een klant met een hele grote werkplaats direkt onder hoogspanningskabels. Ik neem aan dat de mensen daar ook blootgesteld worden aan stralingen , maar waarneembaar is dit niet.
Behoudens het knetteren bij bepaalde weerso standigheden, maar ik weet niet of dit ook met stralingen te maken heeft.

Even een andere vraag , betrekking hebbend op jouw situatie , mochten er stralingen vrijkomen bij het gebruik van 220 Volt.
Waarom sta jij wel toe dat je hier overdag wel aan blootgesteld wil worden en niet 's nachts ??
Maakt toch niks uit ? ! Of zie ik dit verkeerd ?
Ik denk trouwens ook , dat je aan veel meer straling wordt blootgesteld , dan wij met z'n allen weten, in het dagelijks leven

Mvg
Stef


bart antwoordt op 19 oktober 2017:

Dag Stef, het was niet mijn bedoeling hier een discussie over straling te beginnen 😊 maar ter beantwoording van je vragen: zelf ben ik vrij gevoelig. Ik ervaar echt elektrische spanning als ik met een fiets onder een hoogspanningskabel fiets en gsm voel ik ook. Kan tussen de oren zitten, maar hoe dan ook. Waarom wel overdag 220v en niet 's nachts: overdag ben ik niet/nauwelijks in de caravan maar bovendien als je al gevoelig bent voor straling, is dit 's nachts sterker en lig je er bovendien bovenop. De tip van Menno de accu gewoon aan de stekker te hangen, vind ik voorlopig toch de fijnste, want alle functionaliteit blijft behouden met het bijkomende voordeel van off grid en inbouwen van de lader plus accu kan dan altijd nog. Nu heb ik alleen maar een extra 9 punts kabeltje nodig. De accu kan zonodig naast de gastank voorin.


Quirien antwoordt op 19 oktober 2017:

Alvorens je met eventueel "stroom" in de disselkast wilt gaan beginnen wil ik je nog even wijzen op een topic hier op het forum onder de naam: Stroom in de disselkast, gestart op 20 maart 2016.


bart antwoordt op 19 oktober 2017:

Bedankt voor de heads up Quirien. Door je reactie zie ik nu ook dat het forum veel meer topics bevat dan 100 😊


Stef antwoordt op 19 oktober 2017:

Hoi Bart ;

Het is niet mijn bedoeling hierover een discussie uit te lokken !
Ik ben een technische man en weet juist over jouw ding ( stralingen ) maar heel weinig en vind het juist heel interressant wat jouw beweegredenen zijn hierover.
Kijk, wat jij voelt , dat voel jij en daar kan een ander niet over oordelen of beoordelen.en ook dat wil ik adsoluut niet.
Ik vind het wel heel interressant waarom je dit zo wilt, em kan er misschien nog wel wat ( heel veel ) over leren.

Mvg
Stef


Stef antwoordt op 19 oktober 2017:

Em = Ik


bart antwoordt op 19 oktober 2017:

Dat is mooi Stef!
Straling, energie, elektriciteit, het is geweldig dat het er allemaal is. Wat mij betreft nog even uitvinden hoe we er het beste gebruik van kunnen maken. Daar komt het voor mij zo'n beetje op neer. Geldt voor alles. En voor iedereen weer wat anders. Mooi dat we hier en daar wat kunnen uitwisselen en zo misschien wat van elkaar mogen leren. Ik heb hier in ieder geval al veel opgestoken, waar ik dankbaar voor ben. Geeft een fijn gevoel en maakt het caravannen alleen maar leuker. Voor nu weet ik genoeg, maar ik blijf het hier natuurlijk volgen, dus we zullen elkaar nog wel weer eens tegen komen.
Tot dan!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker