Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Tests Vragen

Vraag en antwoorden

Onderwerp: De ideale caravantrekker
Van: Jan Teepe
Datum: 13 November 2017 om 14:31

De Ideale caravantrekker Tesla Model X Het is de eerste caravantrekker met enkel en alleen een elektrische aandrijflijn. En wat voor één. De P90D heeft een maximaal vermogen van 341 kW (464 pk) en een koppel van 967 Nm. De Model X heeft standaard 4WD. Met een maximaal trekgewicht van 2.268 kg. Leeg weegt de Tesla Model x bijna 2,5 ton, vol ruim 3.000 kg De Tesla Model X heeft een Trailer Mode. Waarschijnlijk omdat hij anders de dissel van de caravan aftrekt. Uit een test met een prachtige aluminium kogel van een caravan bleek dat de Model X het gevaarte van 1100 kilo in 5,5 seconden naar de honderd trok. Menno, dat wordt aanpassing in het trekrapport. I.p.v. u bent als eerste boven zou het u vliegt over de top kunnen worden. Je trekt als het ware de achterlichtunits van de caravan af. Ook was de Tesla in staat om - toegegeven - met een ietwat geriatrische kruissnelheid van 80 tot 90 kilometer per uur 70 procent van zijn actieradius te behouden. Van de dikke vierhonderd kilometer die de Model X er normaliter uitperst, blijven er ongeveer driehonderd staan. Bij een beschikbare stroom van 16A heb je zo’n achttien uur nodig om de batterijspanning op niveau te brengen, terwijl een campingstopcontact vaak niet verder komt dan 10A. Ach wat maakt het uit, na een dagrit van 300 km. de camping op, wel eentje met 10A kiezen, en dan gewoon een dagje extra blijven staan. Uiteraard kun je ook bij een Fastned-lader terecht, maar dan heb je zo’n halfuur nodig om de accu tot tachtig procent op te laden. Bij een Tesla-snellader is dat ongeveer een kwartier.
Er zijn in Europa ruim 1000 Supercharger stations. Echter Spanje schijnt niet zo’n enthousiast Tesla land te zijn, want daar zijn er maar 7. En die zitten allemaal in het noorden van het land. Dus overwinteraars, er moet iets anders verzonnen worden. Dan maar je eigen supercharger station meenemen. En ik heb er eentje gevonden die aan de spec’s voldoet: Deutz 250 kVA in 20 ft container
• Diesel
• Gebruikt
bedrijfsuren: 747vermogen: 250 kw (340 pk)ledig gewicht: 7.000 kgafmetingen (lxbxh): 600 x 245 x 265 cmgeneratorvermogen: 250 kvace markering:...
Ik ben alleen bang dat deze niet in de auto kan, en zelfs als je hem op een aanhanger zou zetten, dan overschrijdt dit toch echt de 2268 kg. max. trekgewicht.
En dan nog de afronding:
Prijs vanaf € 133.500
Maar dan heb je ook wat. Maar of dit nu echt mijn volgende caravantrekker gaat worden?

Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: Quirien
Datum: 13 November 2017 om 14:45

Ik keek zo juist even in mijn portemonnee , slecht 0,27 euro cent en een briefje van 10 euro vond ik.

Maar even serieus, in principe is de elektrische auto al de ideale caravan trekker als trekker, alleen er zijn nog te weinig tot geen modellen met voldoende bereik.
Ik las nog pas en maakte hier al eerder in een topic melding van de Opel Astra- E heeft al een solo bereik van tussen de 400 tot 500 km. Maar wat blijft daar van over stel dat er b.v een caravan van 1200 kg achter mocht.
Maar ik denk dat wel duidelijk is dat de electro aandrijving superieur is t.o.v. andere aandrijf systemen.


Van: Hans
Datum: 13 November 2017 om 15:33

Ik wacht nog steeds op de waterstof cel.
Voor zover ik het kan beoordelen is dat de ideale energievoorziening voor elektrische auto's met caravan. Schoon en toch snel tanken.

Hans


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 13 November 2017 om 16:01

Daar zou ik niet op wachten
Voordat de techniek en infrastructuur zover is dat je overal waterstof kan tanken duurt nog wel even. Laadpunten en accu ontwikkeling van gewone elektrische auto's gaan komende jaren in een stroomversnelling en zijn over een aantal jaar misschien ook voor de caravanner wel realistisch. Nu is naar Zuid Spanje met een Tesla nog geen oplossing. In West Europa kan het al wel maar loop je ook tegen beperkingen aan. Ook al zijn er genoeg snelladers (van Tesla) dan is het nog best lastig om aangekoppeld te laden bijvoorbeeld. Vaak zal je moeten afkoppelen.

De komende 10 jaar is m.i. de hybride voor de caravanner de meest milieu vriendelijk keus die goed bruikbaar is in de caravan praktijk en waarvoor geen extra infrastructuur voor nodig is.


Van: Frans
Datum: 13 November 2017 om 16:27

Een prima caravantrekker is het ongetwijfeld, maar ideaal…, zeker niet voor iedereen.
De Tesla X heeft een royaal gewicht en mag veel trekken, maar de max toelaatbare kogeldruk van 90 kg is wel mager bij een caravan van 2268 kg, zeker onder bedreiging van van alles als je gewichten overschrijdt.

Het prestatieniveau is absoluut enorm, maar accelereren duurt niet zo lang. Ga je nu de met een forse caravan de Grossglockner over, dan vrees ik voor de koeling van de aandrijfmotoren. Er is geen motorkoelsysteem aan boord, alleen accukoeling. Die beperking wordt niet aangegeven, maar opvallend is wel dat de trekker-publicatie plaats vond in het sneeuw-bedekte Scandinavië...

De actieradius met Europese caravan van 300 km kun je denk ik wel vergeten; elders gepubliceerde 175 tot 250 km is realistischer. 250 km zal sowieso onder spartaanse omstandigheden zijn zonder gebruik van kachel en airco. En in combinatie met de actieradius is de laadtijd/laadpunt-beperking voor veel mensen denk ik onaanvaardbaar.

Misschien toch interessanter om het trekvermogen vooral aan te spreken in de thuissituatie. Voor caravanreizen zijn er idealere trekkers denkbaar, met een laadtijd van luttele minuten.


Van: Quirien
Datum: 13 November 2017 om 17:57

Ik zag dat ik Opel Astra had getypt, maar dit moet de Ampera zijn. Maar dat was waarschijnlijk wel duidelijk.


Van: John
Datum: 13 November 2017 om 19:00

In 2008 al geïntroduceerd: de Audi q7 v12!, 500pk en 1000 Nm.
2500kg aan de haak.

Dus wat tesla doet is in zoverre bijzonder dat het electrisch gaat, maar qua kracht is er niets nieuws onder de zon.
En zo zijn er nog wel een paar op te sommen die deze waarden halen, maar die portemonnee werkt niet mee


Van: Gerrie
Datum: 13 November 2017 om 19:02

Nu hebben we het over een caravan van 2268 kg. Er zijn nu ontwikkelingen waarbij het gewicht van een caravan onder de 1000 kg zou kunnen blijven. Voor de berekening zal dit vast uitmaken in positieve zin.


Van: Louis
Datum: 13 November 2017 om 19:03

Hoe zit het eigenlijk met een "winter Tesla" ?
De accucapaciteit zal zoals bij alle accu's lager zijn onder winterse omstandigheden.
En we willen het ook binnen in de auto een graadje of twintig hebben.
Bevroren ramen, condens, het vraagt allemaal energie buiten het rijden zelf .
Electrisch verwarmen staat nu niet bepaald bekend als zuinig.
Blijft er dan nog iets redelijks aan actieradius over ?
(Gewoon als vervoermiddel, dus de caravan nog maar even niet meegerekend)
Ik ben vooral benieuwd naar de technische wondertjes die nog verricht moeten gaan worden.
Tot nu toe blijkt dat er in betrekkelijk weinig tijd enorme voorruitgang is geboekt op het gebied van accu's.
Hoeveel van de nodige rek zou daar nog in zitten ?


Van: John
Datum: 13 November 2017 om 20:29

Een Opel ampera-E is gedoemd te mislukken, niet alleen qua prijs.
Tesla model 3 is al €5000,— goedkoper, en ruimer. Laad 40% sneller op. De golf-E is €8000,— goedkoper en qua afmeting identiek. De Nissan leaf kost maar liefst €11000,— minder, iets kleiner en laad 5% sneller op.

Misschien dat de huidige eigenaar, Peugeot, nog iets kan vinden om de prijs te drukken van de ampera-e, maar ben er bang voor.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 13 November 2017 om 21:12

Ik begreep dat de Ampera de auto met de langste levertijd is momenteel.


Van: Bob
Datum: 13 November 2017 om 22:12

Opladen op de camping. Lekker voor niets rijden dus. Gelukkig komen er steeds meer campings waar de auto op de parkeerplaats moet achterblijven. Hoe kom je dan aan een volle accu? Voorlopig blijft het dus benzine of diesel.


Van: Quirien
Datum: 13 November 2017 om 22:25

Voordeel van de camping met aparte parkeerplaatsen is natuurlijk dat als dat tijdperk van elektrische auto 's aanbreekt, dat er dan parkeerplaatsen komen speciaal met te betalen oplaadinrichting.

Voorkomen we het "geëmmer"" of opmerking dat iemand voor "niets" staat te laden.


Van: Quirien
Datum: 13 November 2017 om 23:05

Zie ik dat er puntjes op de e staan.
Zelfs de telling bij aantal van deze topic is er van in de war geraakt.

Heeft Menno weer wat te repareren..


Van: carlo verstappen
Datum: 14 November 2017 om 09:37

Dromen mag maar ik denk dat wij, caravantrekkers nog lang onze caravan met een (liefst diesel) of benzine wagen gaan trekken. om met een electrische wagen onze caravan te trekken gaan er vele onder ons voor een ander rijbewijs moeten gaan want er komen veel kilo's bij en bij vele teveel voor hun rijbewijs. Als je dat dan eenmaal hebt rij dan maar eens eletrisch naar bv Briancon of nog verder weg naar het zuiden. Alles kan natuurlijk maar ik vrees er voor.


Van: Jan@
Datum: 14 November 2017 om 10:18

Als je een plek hebt om te stallen dan koop je een oude(>12 jaar), goedkope trekauto van goede kwaliteit. Na de vakantie schors je hem bij de RWD en de verzekering.De rest van het jaar rijd je in een zuinige (tweedehands)middenklasser.
De auto's zijn tegenwoordig van die kwaliteit dat dit rustig kan.De gemiddelde leeftijd van het nederlandse autopark is 10 jaar. Dat zegt genoeg.


Van: John
Datum: 14 November 2017 om 11:01

Ze kunnen de amperaE niet leveren omdat Opel vergeten is afspraken te maken met batterijleveranciers. Ze zijn afhankelijk van overschotten, die er niet of nauwelijks zijn.
Deutsche grundlichkeit !!


Van: Quirien
Datum: 14 November 2017 om 12:32

Misschien wel interessant over de Opel met de uitleverings problematiek.
Www. Groen7.nl/wanneer-komt-de-Opel-ampera-e-naar-Nederland/
Duizenden staan er in de wachtrij vooral in Noorwegen.

Maar aan de andere kant, voorlopig zijn er geen betaalbare alternatieven met trekhaak voor de caravan dus kunnen we er wel over gaan praten maar dat heeft voorlopig voor de caravanner geen zin.
Ik denk dat voor de komende tijd wat Menno er al over zei de Hybride de eerste stap zal zijn hoewel de gedachte daarover daar natuurlijk hier op het forum daarin verschillen.


Van: Chateau
Datum: 14 November 2017 om 18:55

Hybride !! Ik geloof er niet in. Waarom gaat Mercedes terug naar zwaardere dieselmotoren terug. Hebben acht maanden met hybride gereden. Was een dikke tegenvaller en vervangen door een Landcruiser. Ik door een VW tigaun 4X4 fulloption. Een week Noord Frankrijk nu 4500 km met caravan +_ 10 lt/100 en zonder een 6 a 6,5. Zelf bij rijden is de beste school, niet van ....


Van: Benno
Datum: 14 November 2017 om 22:46

De Opel Ampera is bij AutoBild gelauwerd met "Das Goldene Lenkraad".
Versloeg in de klasse kleine compacte auto's o.a. de nieuwe Polo en Fiesta.


Van: Benno
Datum: 14 November 2017 om 22:49

Lenkraad=Lenkrad (altijd weer oppassen met Duits).


Van: Quirien
Datum: 15 November 2017 om 09:29

Ach Benno, een kniesoor die daar op let. Voor de uitspraak was trouwens de andere versie beter.


Van: Frans
Datum: 15 November 2017 om 15:40

@chateau wat was er mis aan de hybride?


Beantwoord deze vraag
Wel graag met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

Wat mag mijn auto trekken?

 

De reis een last?
Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier. Volg een caravancursus Op Maat.
Al v.a. € 169,-

Check je combinatie
Mag ik met mijn caravan rijden en mag mijn auto hem wettelijk trekken? Het antwoord krijg je aan de hand van het invoeren van je kenteken(s).


 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Advies Trainingen & cursussen