Caravantrekker.nl

Knaus 500 vs knaus 580

Stijn vraagt op 25 november 2017:

Wegens gezinsuitbreiding zijn we aan het uitkijken voor een andere caravan. We hebben er eentje op het oog op marktplaats. Alleen is ze net iets groter dan onze huidige caravan, een knaus 500 fu uit 2004.

We zijn rondtrekkende kampeerders dus een indeling met stapelbedden lijkt ons wel leuk. Onze auto is een mercedes GLK 250cdi, 204pk en 2 ton sleepvermogen.
Als ik nu een vergelijking maak met de huidige en diegene die we op het oog hebben, een knaus 580 fdk uit 2012. Dan zou deze combinatie stabieler zijn dan onze huidige, ondanks meer gewicht en een grotere opbouw. Kan dit?
Met vriendelijke groeten
Stijn

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 november 2017:

Een grotere en zwaardere caravan kan (theoretisch) niet stabieler zijn dan een kleinere. In de vergelijking gaat het vermoedelijk fout omdat de gegevens van de caravans niet helemaal kloppen. De opbouwlengte en totaallengte en de dieselengte zijn van belang. Vul zelf de juiste gegevens hier maar eens in: https://caravantrekker.nl/info/slingeren_berekenen.php en maar dan een vergelijking.


Stijn antwoordt op 25 november 2017:

Ook dat heb ik al gedaan. En dan nog geen duidelijk voor de kleinere. Wel heeft deze de watertank vanachter en de laadruimte vanvoor en achteraan. Waarbij een indeling met stapelbed de zitbank op de as zit


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 november 2017:

Op basis van de typeaanduiding zou het verschil in lengte 80 cm zijn. De dissellengte (afstand wiel tot de kogel) zou dan 40 cm moeten toenemen en uiteraard is het gewicht iets groter. Door de grotere totaallengte en het hogere gewicht neemt het giertraagheidsmoment toe, maar door de langere dissel ook de stabiliteit. Netto is het effect toch iets ongunstiger. De indeling, waar de zware spillen liggen, kunnen we niet meenemen in de berekening en kan in praktijk zeker nog verschil maken.


Sjef Bertens antwoordt op 25 november 2017:

Beste Stijn,

Ik weet niet welke berekeningen je hebt gemaakt maar als ik een poging doe, omdat de exact genoemde modellen caravan niet vermeld worden, komt de langere caravan er steeds slechter uit. ?

Mogelijk gaat er iets verkeerd.


Quirien antwoordt op 26 november 2017:

Beste Stijn,

Even als Sjef B heb ik net wat berekeningen gemaakt eerst even je referentie van de 500 Fu ( soortgelijke genomen in de Knaus familie) ook nog wat gewichtsverhogingen hier en daar gedaan naar gemiddeld gezin.
Deze combinatie geeft alleen maar uitstekend resultaat en kent haast geen "zwakheden" ( uitgaande van juiste belading)

Het andere model ( weer soort gelijke genomen)
gaat de berekening in de sterren er toch duidelijk hier en daar er op achter uit. Niets schokwekkends. Hier en daar heb ik nog flink met de gewichten zitten spelen.
Stabiliteit loopt dan terug en advies wordt geen fietsen achterop te plaatsen c.q kogeldruk aan te passen.

Weet je zeker dat je alles juist invoert?
Factsheets heb ik ook nog even gekeken.


fransb antwoordt op 26 november 2017:

Als je de Knaus 500FDK en de Knaus 580FSK met elkaar vergelijkt zie je dat ze nagenoeg dezelfde indeling hebben.
Alleen de buitenmaten zijn heel anders.
de 500 heeft een opbouwlengte van 628, incl dissel 728 breed 232
de 580 heeft een opbouwlengte van 682, incl dissel 782 breed 250
Wij hebben met 2 gezinnen dit jaar de 580 aangeschaft tot volle tevredenheid. as toelating 1800 kg
Echter er staan dus wisselend 2 trekautos voor :
Een Audi Q7 7 persoons mag trekken tot 2300 kg belading tot 1800 kg dus geen probleem.
Een Opel Zafira alleen 2 personen trekken tot 1600 kg dus caravan beladen tot 1600 kg.
beide indelingen van de caravan kunnen heel goed beladen worden door dat veel bergruimtes rondom de wielen zijn geplaatst en het opbergen onder het bed tussen wielen en voortent plaats vind.
Op en onder de stapelbedden achterin geen bagage plaatsen.
Met de Opel ook berekeningen gemaakt en daarbij kwam net als in de praktijk uit dat veel in de auto moet. Dus ook reservewiel caravan.
Wij kwamen op een gewichtsverhouding van 72% beiden beladen


Stijn antwoordt op 26 november 2017:

Bedankt voor jullie bedenkingen. Misschien had ik in het begin nog meer info kunnen meegeven.
Wanneer ik de berekeningen heb gemaakt heb ik inderdaad met de belading geschoven in de caravan naargelang de indeling. Ook gaan de fietsen van achterop de caravan naar achterop de auto.
De voortent gaat in de dakkoffer.
Ik ben gewoon benieuwd naar de stabiliteit omdat ik met de 500fu uiteenlopende ervaring heb gehad met 3 trekkers.
Een mercedes vito 115cdi dubbel cabine, naar rijgedrag fantastisch alleen het verbruik met de prestaties viel tegen.(4x Italië en Frankrijk)
Een mercedes cla shooting break 220d, verbruik van 9l en goede trekkracht, maar rijden met vrachtwagensnelheden (max 90) en geen fietsen(2x Frankrijk en Duitsland)
Een mercedes glk 250 cdi beladen zoals de vito, fantastisch prestaties, een verbruik van 10,3l en een goed rijgedrag maar de vito voelde stabieler. (2x Noorwegen)
Dus wil ik bij onze aankoop hier zeker oog voor hebben. Ik moet geen 110 kunnen, gewoon mee karren tegen 95 100 en als ik een autocar in mijn spiegel zie komen aandonderen geen klamme handjes aan het stuur met die 580 aan de haak.


fransb antwoordt op 27 november 2017:

Als je de slinger berekening maakt moet je voor de Knaus FSK 580 bij opbouwlengte niet 580 opgeven, want dat is een type nr maar de werkelijke opbouwlengte die 628. in eerste instantie heb ik die fout ook gemaakt.
Weinig in cvan maar veel in de auto, dan kom je wel aan de 70-75%


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker