Caravantrekker.nl

Trekauto van het Jaar

Frans vraagt op 30 januari 2018:

Op het blog van de site van Bynco kwam ik dit artikel tegen met weer eens een keer wat andere formuleringen. Misschien iets om in de stemming te komen voor de Trekauto van het Jaar 2018. Wie durft een voorbeschouwing aan?
https://bynco.com/nl/blog/de-top-15-autos-met-veel-trekkracht-uit-2017-en-2018/

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ale Kok antwoordt op 30 januari 2018:

In één van de eerste alinea's die ik lees kom ik al een fout tegen:

"Wettelijk gezien mag de Toegestane Maximum Massa (TMM) van de auto en de Toegestane Maximum Massa van de caravan het totaalgewicht van het maximale combinatie gewicht van de auto niet overschrijden."

Dit staat nergens in de wet.

Ook de alinea over het rijbewijs is onvolledig.
Rijbewijs BE van voor 2013 geeft meer mogelijkheden dan BE na 2013.

Op zo'n moment haak ik dan al af want hoe betrouwbaar is de overige info.
Als je dit soort info op je site zet moet je wel zorgen dat het klopt, anders heb je niets meer dan gewoon een occasionverkoopsite.


fransb antwoordt op 30 januari 2018:

Mijneer Ale Kok GROTE BEDWETER!!!
Dit heeft niets meer met de startopmerking te maken.
Menno doe hier iets aan in het belang van jouw mooie site......


Kees antwoordt op 30 januari 2018:

"Rijbewijs BE van voor 2013 geeft meer mogelijkheden dan BE na 2013."
Kan je ook de verschillen daarbij vermelden?


Ale Kok antwoordt op 30 januari 2018:

@Kees:
Bij een rijbewijs BE voor 13 januari 2013 geldt er rijbewijstechnisch geen enkele beperking aan de aanhanger, je mag dus alles achter je auto hangen mits de auto en of trekhaak dit toestaat.
Bij een rijbewijs BE na 13 januari 2013 is het maximum toegestane aanhangergewicht(behoudens enkele uitzonderingen) 3500kg.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 januari 2018:

Moet in nu alweer ingrijpen? Waarom nu gelijk weer zo op de man spelen....
Jullie kunnen toch ook INHOUDELIJK reageren!

Ale Kok heeft in de kern absoluut gelijk. De conclusie die hij daaraan verbind is voor zijn rekening.


Jan Teepe antwoordt op 30 januari 2018:

Ik heb de lijst bekeken, maar als een Toyota Landcruiser V8 4.6 3500 kg. mag trekken, dan lijkt mij dat verhaal van BE rijbewijs voor 13 januari 2013 en na 13 januari 2013 niet zo relevant. Wel informatief trouwens, ik had er geen weet van dat er een verschil bestond.


Louis antwoordt op 30 januari 2018:

Het kán relevant zijn Jan, als je de auto voor je werk gebruikt en boven de 3500 kg trekgewicht komt.
Ik zit zojuist op MP een Ford pick up te bekijken die ruim 4.5 ton mag trekken.
Is je BE van na 2013 en ben je bijvoorbeeld hovenier ZZP'r of zoiets, dan kan zo'n wijziging je zonder het te weten nog heel lelijk opbreken.
Ik had er trouwens ook geen idee van, maar je zult er je bedrijfstransportmiddel zoals deze bovenstaande Ford wegens z'n trekgewicht maar op gekocht hebben.
(Met een busje kom je zomaar niet aan 4.5 ton)


Ton Groenendijk antwoordt op 31 januari 2018:

Ai Menno, ik wil je toch even ondersteunen in je opmerking over het op de man spelen.
In de laatste onderwerpen werd meer dan gemiddeld afgegeven op personen, ik denk wel vier van de vijf onderwerpen.
Dat is niet alleen jammer, maar ook zinloos. Het is niet iedereen gegeven zijn gedachten en wetenschap op papier te zetten en nog minder mensen is het gegeven zorgvuldig te lezen en/of het gelezene niet altijd op zichzelf te betrekken.
Daarom ondersteun ik je oproep om het allemaal een beetje beschaafd te houden. Het lijkt soms wel of de bezoekers bang zijn voor elkaar, zo fel wordt er gereageerd.
Maar dat is nu juist het mooie van een forum als dit: je kan vragen wat je wilt (en daar ook antwoord op krijgen) zonder fysiek contact. Hoe comfortabel kan dat zijn!
En ach, als een antwoord niet bevalt, dan kan je, als je daarvoor tijd hebt, rustig alles opzoeken, nakijken en uitwerken en dan inhoudelijk reageren. Daar worden we allemaal beter van en ook voor jezelf is dat goed. Je draagt dan ook bij aan een prettiger leesomgeving, want voor mij was het de laatste tijd bijna over. Als ik wil luisteren naar kiftende mensen, weet ik wel een betere omgeving.
Fatsoen heren! (en dames), daar komen we nog steeds het verst mee.


Jan Teepe antwoordt op 31 januari 2018:

He Louis wat jij daar schrijft is heel interessant. Op de site van de NKC staat het hele rijbewijs gebeuren logisch omschreven. En dan blijkt, dat je met een BE rijbewijs een trekkend voertuig van max. 3500 kg met een getrokken voertuig van max. 3500 kg mag besturen. Dat is dus 7 ton bijelkaar. Dus zou het net zo goed 3 ton + 4 ton kunnen zijn toch? Welke logica ligt hieraan ten grondslag? Echter voor een Camper > 3500 kg. tot 7500 kg. heb je een C1 rijbewijs nodig. Vele bezoekers van "caravantrekker" zijn net als ik > 65 jaar. Ik had in Nederland alle rijbewijzen, excl. het motorrijbewijs. Om in het bezit te blijven van deze rijbewijzen, uitgezonderd BE, diende ik bij rijbewijs verlenging medisch gekeurd te worden. Had je nog niets aan om grootmaterieel/bus te mogen besturen, want ook voor de verlenging van de chauffeurskaart moest je weer apart medisch gekeurd worden. En voor de bus ...Normaliter vind je, als je niet meer in het arbeidsproces zit, het bezit van het zgn. groot rijbewijs niet meer zo interessant, dus laat je deze keuring achterwege bij de verlenging. Je hoeft in NL, voor zover mij bekend, pas op 75 jarige leeftijd gekeurd te worden voor het BE rijbewijs. Maar wat gebeurt er met dat zgn. C1 rijbewijs, moet je daar ook apart voor gekeurd worden om dit te behouden?


Ton Groenendijk antwoordt op 31 januari 2018:

Jan, op de laatste vraag kan ik geen antwoordgeven, maar wellicht over enige tijd wel. Wat de andere vragen betreft: ik dacht me te herinneren dat in de wet de gewichten van zowel het trekkend voertuig als de aanhanger werden genoemd, dus de mogelijkheid van een trekker van drie ton en een aanhanger van vier ton komt niet in aanmerking.
Wat betreft de keuringen: voor de C en D rijbewijzen moet je al op je 70e naar de dokter. Ik heb dat ondergaan kort voor je nog code 96 (de opvolger van de chauffeurskaart) op je papiertje (plasticje) kreeg zonder bijscholing. Niks aan gehad natuurlijk. De keuring was overigens een lachertje. Bloeddruk meten, over je schouder kijken en diep ademhalen: daarna mag je in NL weer de weg op met 30 ton of 80 reizigers.
De wetgeving in NL is in mijn opinie ook wat vreemd. Je noemde al het feit dat je inclusief aanhanger met 7 ton en een BE op pad mag. Lukt dan niet, dan kan je altijd nog een verhuisautootje huren met een eigen gewicht van 2900 kg en een max. van 3500 kg. En daar dan en complete boedel in verhuizen.
En wat te denken van motorfietsen? Moet je daar dan geen speciale keuring voor hebben in het kader van bejaarden met te veel pk's en te weinig spieren en reactievermogen? En de 45km karretjes met een bromfietscertificaat? (O sorry, bromfietsrijbewijs).
Okay, ik drijf wat af, maar het hoort nog nét bij rijbewijs categorieën zullen we maar denken. Herinner me over twee jaar of ik alle stempeltjes nog heb en hoe ik daarvoor gekeurd moest worden. Ik denk dat het wel ABE plus trekkerrijbewijs zal worden. Kan ik lekker met 200 km/h op een gehuurde motorfiets gaan rijden of met een gigantische landbouwtrekker plus aanhanger vol grond door dorpen raggen.
Jan, je hebt gelijk: het is een vreemde zaak in NL met die rijbewijzen.


Frans antwoordt op 31 januari 2018:

Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat mensen zich bij de keuze voor een trekauto laten leiden door hun rijbewijs en daarom een lichtere auto nemen dan hun eigenlijke voorkeur. Wat is nog simpeler, als je toch al met een caravan kunt rijden, om even snel je rijbewijs te halen.


Ton Groenendijk antwoordt op 31 januari 2018:

Nou Frans, even snel.... Als ik de krantenberichten kan geloven is er bij het CBR een riante achterstand bij het afnemen van examens. Dus wie vóór de zomer nog een E wil halen of een C1, zal dat zorgvuldig moeten plannen. Of nog een seizoen met z'n huidige combinatie moeten rondhobbelen.


Frans antwoordt op 31 januari 2018:

Dat laatste kan natuurlijk altijd. Volgens het CBR vallen trouwens de wachttijden wel mee, maar daar gaat het niet om. Mensen maken de vreemde keuze om een rijbewijs te laten vallen en in plaats daarvan te investeren in een beperking door ‘terug te keuren’ of gepuzzel met gewichten bij de keuze van een auto of caravan al gaat het maar over een kilogram. Ik zou sterk bepleiten om dat E-rijbewijs te bemachtigen, dan ben je van een hoop overheidsgeneuzel verlost.


Ton Groenendijk antwoordt op 31 januari 2018:

Frans, zo is 't maar net!


Quirien antwoordt op 31 januari 2018:

Ja, mijn kinderen gelijk maar E achter B laten doen. Heel veel plezier van gehad. Geen gezever of gedonder konden de combinaties bij wijze van spreken gewoon uitwisselen.
En Ton over de 70+'ers ik vond je vertolking over ABE en het trekkerrijbewijs wat we er op het rijbewijs er bij kregen wel leuk uitgedrukt.
Op de motor zou ik geen 200 meer durven, ach, nog sterker , hij is al wat jaren de deur uit, maar gezien mijn rijbewijs mag ik er nog steeds op rijden. 😉

Trouwens zijn we t.a.v. de topic nog wel goed bezig? Zijn we zomaar op de kwestie E achter B beland.
Ach, hebben toch sommige nog wat op gestoken of zijn opgefrist over de BE aanpassing in 2013... Dus, so what?


Louis antwoordt op 31 januari 2018:

😉 Inderdaad...beetje lachwekkend Qurien .
Ik heb al tijden niet met een échte trekker gereden, maar mag dit tegenwoordig met het meest imposant grote spul wel.
Ook als ik er niet eens mee een bocht kan maken, of achteruit kan rijden met twéé aanhangers zoals je nogal eens ziet.
(Geprobeerd...nauwelijks te doen, je moet nét zo ver vooruit kijken en denken als een schaker bij wijze van spreken)
Maar geweldig en schitterend leuk om het eens te proberen !
Tweehonderd (plus) met een motor...fenomenaal !, daar zijn die dingen voor.
Pruttelen doe je maar op een scooter of brommertje 😉 (aiai, weer een foute opmerking ten aanzien van toerders haha.)
Maar om op E terug te komen : Ik heb het ook cadeau gekregen en er door m'n werk gelukkig prima mee om leren gaan.
Nu, anno 2018 met het huidige verkeer e.d. ben ik tóch voor aandacht in lesdelen of welke vorm dan ook voor E geworden.
Dus beter nog zou ik vinden als dit in één moeite door standaard als aanvulling op B gegeven zou worden.
Niet voor de rijschoolomzet of andere blabla belanghebbenden (!) maar zuiver gewoon het nuttige nut.
(En de relevantie tot het topic: volgens echte ambtenaren met hun hokjesdenkencultuur zou het natúúrlijk niet kunnen...boeie 😉


Ton Groenendijk antwoordt op 1 februari 2018:

Ho,ho, ik wil geen verkeerde indruk wekken, zoals dat ik op mijn leeftijd nog met 200km/h met een motor door Nl trek. Of écht op monsterlijk grote landbouwvoertuigen rondcross. ik ben wel gek, maar zó gek ben ik nu ook weer niet. En nu stop ik echt, want dit moet gaan over de trekauto van het jaar en niet over de gekte van rijbewijscategoriën.


Quirien antwoordt op 1 februari 2018:

Ik durf het niet aan Frans want wat zullen de aspecten worden ter beoordeling. Je zit zo wie zo met een catagorie indeling. Wat opvalt is dat van de 15 auto's er slechts 2 zijn die iets onder hun eigen gewicht zitten als trekvermogen de rest komt er boven of ruimschoots boven.

En dan verder op in het artikel komen we weer een paar gouden regels tegen; 85% of als zeer ervaren caravanner 100%.

Gevaar van al dat vermogen is of grote trekkrachten kilo's die er aan mogen, is misschien wel de overmoedigheid die dan ontstaat in snelheid of belading. Immers op papier kan heel veel, maar de vraag wordt dan is het wel veillig?

En gaat een jury al een beetje kijken naar de toekomst, want dan kan zo'n Hybride of plug-in Hybride wel eens hoge ogen gaan gooien? Verder in de propaganda wordt/staat de diesel er ook niet goed voor, ondanks dat dit meestal de betere trekker is.

Dus in mijn opinie wordt het een beetje koffie dik kijken t.a.v. van de aspecten criteria.
Dus misschien dan toch maar die VW golf met/als plug-in Hybride?


Quirien antwoordt op 1 februari 2018:

@Ton, ooit was ik jong en heel onbezonnen.😉
Later voor woon werkverkeer deed ik dat met hele andere motoren.


Frans antwoordt op 1 februari 2018:

@Quirien, je zit op een totaal ander spoor dan ik. Ik heb het draadje gestart omdat er net een gevechtspauze was binnen de vaste kern in een draadje over een caravanforum en was in de veronderstelling dat sommige mensen hiermee terug op aarde zouden komen… (tevergeefs)
Het zou kunnen dat iemand zelf uit recent verschenen auto’s een keuze voor zichzelf zou maken, met argumenten; de anwb geeft steevast dezelfde beoordelingscriteria, maar dat hoeven niet jouw eigen criteria te zijn. De voorbeeld auto’s van de aangehaalde site zijn al helemaal niet leidend. Wat ik niet in gedachte had was een soort loterij om te voorspellen waar de anwb straks mee komt.


Quirien antwoordt op 1 februari 2018:

Zo zie je maar Frans hoe snel een misverstand kan ontstaan. Ach, ik deed in ieder geval een poging in mijn gedachte gang. 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 februari 2018:

Zou er een trekauto van het jaar 2018 verkozen worden? Ik denk dat de ANWB daar geen geld meer voor over heeft. In GB kiezen ze die nog wel maar daar doen vooral de duurdere trekautos aan mee.
Ik heb de indruk dat verschillen tussen auto’s kleiner aan het worden is en dat uiteindelijk gewichtsverhouding tussen auto en caravan nog het meest bepalend is of het een prettige combinatie is.


Jan Teepe antwoordt op 1 februari 2018:

Ik heb ook altijd gedacht dat de gewichtsverhouding trekkend- en getrokken voertuig bepalend was voor het comfortabel rijden met de caravan. Daar ben ik wel wat op teruggekomen. Ik heb nu een auto die 1500 kg. mag trekken, maar dat eigenlijk qua gewichtsverhouding niet zou moeten doen. En toch rijdt deze auto heel comfortabel met mijn caravan.(Adria 472LU) Ik denk dat daar de achterwielophanging debet aan is. Of het wel juist is, dat "caravantrekker" zoveel nadruk op het (over)gewicht van het trekkend voertuig legt ?? De constructeurs van de auto's proberen deze steeds lichter te maken. De gemiddelde caravan wordt eigenlijk niet echt lichter. Uitzonderingen daar gelaten. Op basis daarvan("caravantrekker" insteek) komen er dus steeds minder auto's in aanmerking als goede caravantrekker. Met als gevolg dat dit veel mensen zou kunnen afschrikken om te gaan caravannen. Is het niet beter om gewoon de RDW max. trekgewichten te volgen bij het berekenen van .....


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 februari 2018:

Juist de wielophangingen zijn tegenwoordig veel meer eenheidsworst. Auto’s worden niet zoveel lichter maar caravans vooral groter en zwaarder 😉
Trekgewicht vind ik een hele slechte voorspeller. En wat een goede of de beste trekauto is, is nooit objectief vast te stellen. Zelfs caravantrekker kan dat niet.


PieteR antwoordt op 2 februari 2018:

Ik heb helemaal geen behoefte aan de beste caravantrekker van het jaar, want ik heb de beste van de afgelopen elf jaar! 😉 Vorig jaar zijn de kleppen gesteld en hij rijdt als nieuw... In het verleden hield ik die tests nog wel eens in de gaten, maar met deze site als vraagbaak heb ik er gewoon geen behoefte meer aan, is dat gek?


Benno antwoordt op 2 februari 2018:

Geloof er niets van.


PieteR antwoordt op 4 februari 2018:

Geen punt, Benno. Sommige mensen vertrouwen blindelings op VW... 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker