Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Gaskeuring Duitsland

Ton Groenendijk vraagt op 02 February 2018 om 10:15:

Op een belendend forum is een discussie ontstaan over de kennelijk in Duitsland verplichte gasinstallatiekeuring dvgw g607. Iedere twee jaar moet voor cv's in Duitsland een keuring van de gasinstallatie plaatsvinden en daar moet dan ook nog een "logboek" van worden bijgehouden.
Omdat het belendende forum niet heel actief is en nogal star, leg ik de vraag even hier neer:
1.Is het juist dat je met een NL cv op een Duitse camping geweigerd kan worden als je niet in het bezit van een logboek over de genoemde gaskeuring beschikt.
2. Is deze regeling niet in strijd met de Europese bepaling dat goedgekeurde voertuigen van de ene lidstaat toegelaten worden in een andere lidstaat.
3. wie heeft ervaring met het al dan niet vragen door de campingbeheerder naar het "gaslogboek"
Met dank voor de te nemen moeite.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ton groenendijk antwoordt op 02 February 2018 om 10:17:

Sorry, bij vraag 1 moet "beschikt" worden vervangen door "bent"


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 02 February 2018 om 10:47:

Uit goede Duitse bron heb ik begrepen dat inderdaad ook Nederlandse caravans gekeurd zouden moeten worden maar dat in praktijk er niet naar gevraagd wordt.

Het gaat niet over een voertuig op de weg dus of daar ook de genoemde EU regel op van toepassing is? Denk het niet...


Quirien antwoordt op 02 February 2018 om 10:52:

@Ton, wat ik wel weet dat vorig jaar mijn dealer en een onderhouds caravan/camper bedrijf mij hierop attendeerde en zij deze ook uitvoerden.
Overigens ben ik benieuwd of er inmiddels iemand ervaring mee heeft.

En Ton, niet cynisch of vervelend bedoeld maar vorig jaar hebben we hier op het forum ook al een draadje gehad genaamd ; Nu ook Gaskeuring G 607 bij .... Begonnen op 11/4 2017 en laatste antwoord 17/4.
Misschien is het in zijn algemeenheid verstandig dit eerst even door te nemen voordat hier weer allerlei dezelfde of soort gelijke antwoorden worden gegeven.


Ton Groenendijk antwoordt op 02 February 2018 om 11:30:

Ah, ja , Quirien, even niet nagedacht, waarvoor excuses. Wel benieuwd of er reacties komen van Duitslandgangers of ze al dan niet naar hun logboek gevraagd zijn.


dabbertje antwoordt op 02 February 2018 om 11:46:

Wij komen regelmatig op Duitse campings maar daar is echt nog nooit naar gevraagd. Afgelopen Kerstvakantie hebben we op de camping tegen pfand een 11 kg gasfles genomen en aan het eind van de vakantie weer teruggebracht. Er vraagt niemand om een bewijs van keuring.


Kees antwoordt op 02 February 2018 om 14:32:

En da's vrij logisch als zij nog langer in de camping business willen blijven.
En de eerste die begint over die keuring kan de achterlichten gaan bewonderen.


Andreas-NL antwoordt op 02 February 2018 om 16:30:

Ook op mijn overwintercamping in Z.-Spanje moesten 2 jaar terug alle gasinstallaties gekeurd worden. De leverancier Repsol verzorgde de keuringen v.d. vaste prijs van 18 euri. Er moest een reduceerventiel en een stuk slang vervangen worden waarna we een veiligheidscertificaat voor de duur van 4 jaar kregen. Op vertoon van dat cert. koop je bij de camping winkel een 11 kg fles gas; in ons geval propaan. Kosten plm. 14 euri plus 6,65 euri statiegeld. Je neemt zoveel flessen als je nodig hebt maar voor elke fles wordt er de eerste keer wel een soort contract opgemaakt. Tussendoor lege omruilen v.e. volle zonder administratie.
Bij vertrek in het voorjaar kun je de lege flessen teruggeven en krijg je € 3,65 per fles retour. Al met al een prima systeem dat goed werkt.


Andreas-NL antwoordt op 02 February 2018 om 16:33:

O ja, ter aanvulling: op het eerste bericht van de camping stond indertijd vermeld dat een dergelijke keuring noodzakelijk was "in het kader van het Europees beleid". Waarvan akte.


Louis antwoordt op 02 February 2018 om 23:14:

Ik blijf bij m'n opmerking van 11-4-2017.
Altijd voor gasveiligheden dus begrijp me niet verkeerd, maar je maakt mij nóóit wijs dat een beweeglijke autoremslang het járen uit kan houden, maar zo'n klein bijna onbeweeglijk stukje slang in de caravan dit niet zou kunnen.
Het móet dus wel (bewust) uit echt flutmateriaal geproduceerd zijn....tsja, simpele conclusie.
Waar ik wél voor ben omdat een caravan beweegt en leidingen aan trilling onderhevig zijn, evenals de apparatuur op zich, is dat er met regelmaat een drukmeting en leiding corrosiecontrole gedaan moet worden.
Niet zozeer om de commercie te stimuleren, maar nuchter om praktische redenen van veiligheid.
Ik ben nogal wars van opgelegde onzinnige overheidsverplichtingen (zoals vaste bezoekers ongetwijfeld weten )
Maar in een geval als deze ben ik toch tegen m'n principes in geneigd zoiets dan maar via ambtelijke weg af te dwingen....uit onszelf doen we het kennelijk onvoldoende blijkt wel.
Bandjes uit het jaar nul bijvoorbeeld kunnen echt niet meer, en toch....
We rijden in auto's met ABS,ESP, airbags, bandendruksensoren en Joost mag weten wat al niet meer.
Om onderhoud vraagt het ding zelfs zelf als je je er al aan wilt onttrekken
Maar die sleurhut (waar we allen zoveel mee zéggen te hebben) moet het vaak (ook na z'n lange stilstand perioden) maar zo'n beetje met het hoogst nodige "als het zich aandient" doen omdat er geen verplichting op rust.
Dan vraag je toch ook weer zélf om ambtelijke bemoeienis .
(Wordt ik nu geliquideerd )




Kees antwoordt op 03 February 2018 om 00:12:

Ik wordt tot zoveel verplicht. Ik zit niet te wachten op een verplicht uit te voeren onderhoudsbeurt.
Is nalatigheid oorzaak ongeval dan draag je zelf verantwoordelijkheid. Zoals het altijd geweest is.


PieteR antwoordt op 03 February 2018 om 01:28:

Ook in Nederland wordt al in kampeervergunningen opgenomen dat er alleen caravans op de camping mogen staan met aantoonbaar goedgekeurde gasinstallatie. Van mij mogen ze dat wet maken en dat geldt ook voor te gebruiken losse kabels en elektrische installatie. Met enige regelmaat zie ik caravanners dingen aan elkaar knopen op een manier waarvan elke weldenkende kampeerder de rillingen over het lijf lopen! De ergste was een stekkerdoos voor binnen met dun tweelingsnoer aan een CE-stekker... Gewoon een prullenbakzak om de stekkerdoos en kamperen maar!

Helaas zijn de gasaansluitingen minder zichtbaar, maar je kan je er wat bij voorstellen als je een kampeerder ziet met een dergelijke onverschillige houding!!


Sjef Bertens antwoordt op 03 February 2018 om 11:50:

@Beste Pieter,

We schieten een beetje door.
Moeten alle goeden weer bloeden voor een paar malloten.
Bovendien zijn dat soort uitwassen door keuringen niet te voorkomen.


Janka antwoordt op 03 February 2018 om 13:05:

In Dld is dat vooral van toepassing op Dauercamper.
De toerist valt met zijn reiscaravan buiten die verplichte keuring.
Verder ben ik het eens met Kees.


JT® antwoordt op 03 February 2018 om 14:26:

Een keuring 1x per 2 jaar is dat geen schijnveiligheid?
Ook nog verlangen dat er een logboek van is, komt op mij over als een lachertje.
Ja, de BOVAG zal het waarschijnlijk toejuichen want het is omzet voor de dealers.

Diezelfde dealers verkopen/leveren allemaal bij een caravan een gewone gasdrukregelaar.
Een exemplaar met manometer (5 euro duurder) hebben ze bijna nooit op voorraad want stel je voor dat de klant eens zou vragen waarom die meter is. Dan gaat hem dat omzet kosten.

Waar gaat het om: veiligheid of omzet maken? Ik heb daar een duidelijke mening over.

Koop altijd een exemplaar met manometer en laat bij een nieuwe caravan deze altijd monteren.
Voor 5 euro extra kun je 10 jaar lang zo vaak zelf controleren als je wilt.

Zo simpel is het:

Open de gasfles en laat binnen ALLE toestellen even branden (is de werking ook weer gecontroleerd), daarna doe je de toestellen uit, laat de hoofdkranen open.

Nu heb je een toestand in ruste en dan draai je de gasfles dicht.
Je leest op de meter de druk af. Als de druk uren later nog hetzelfde is heb je dus geen gaslek.
Ik doe dit iedere dag dat we rijden met de caravan en ook ruim voor vertrek in het voorjaar.
's Morgens druk aflezen en 's middags bij aankomst nog (bijna) hetzelfde is een prima controle. Daar heb ik geen 2-jaarlijkse keuring met schijnveiligheid en bijbehorend logboek voor nodig.

Mijn caravan staat thuis en ongeveer een maand geleden bovenstaande gedaan en nu staat de druk nog steeds hetzelfde.

Stap dus over op zo'n gasdrukregelaar met manometer en neem je eigen verantwoording.

vrgr
JT®


Kees antwoordt op 03 February 2018 om 16:44:

"Met enige regelmaat zie ik caravanners dingen aan elkaar knopen op een manier waarvan elke weldenkende kampeerder de rillingen over het lijf lopen! De ergste was een stekkerdoos voor binnen met dun tweelingsnoer aan een CE-stekker... Gewoon een prullenbakzak om de stekkerdoos en kamperen maar!"
Het heeft dus geen zin om hier wetten voor te maken. Die zijn er al genoeg!
Men knoopt allerlei op zich gedegen en goedgekeurde of gecertificeerde spullen aan elkaar waardoor het certificeren en keuren voorbij gegaan wordt. Dat is dus niet de oplossing.
Zoals eerder al aangegeven gaat het om eigen verantwoordelijkheid. Komen uit dit soort geknutsel ongelukken voort dan dien je je verantwoordelijkheid te nemen of wordt je aan je veratwoordelijkheid gehouden. Daar gaat het mis, niemand voelt zich ergens meer voor verantwoordelijk en het is altijd een ander zijn schuld.
Zelfs een ziekehuis stelt de sigarettenfabriek verantwoordelijk voor de patienten waar het zelf aan verdient. De wereld draait inmiddels de andere kant op. Dat is niet raar maar dat vinden wij alleen maar bijzonder.


Louis antwoordt op 03 February 2018 om 17:04:

Wel en toch ook weer niet helemaal Kees.
Als je ploft en in het Beverwijkse brandwondencentrum terecht komt, moeten we je herstel ook helpen sponsoren
Dat hebben we graag voor je over natuurlijk, maar steken het toch liever in een paar extra kampeerdagen.
En JT® : Dat is een heel nuttige tip.
Ik heb er op deze manier nooit tegenaan gekeken maar is eigenlijk heel logisch.
De boel is bij de laatste beurt afgeperst en de regelaar (zonder meter) vernieuwd, maar dat gaan we voortaan dus eventjes anders doen !
En PieteR, zo heb ik me ook eens een avond en nacht moeten behelpen omdat een medekampeerder met z'n knopengeknoei sluiting veroorzaakt had, en de beheerder een verjaardagfeestje had.
Kast zelf open breken was ook zo weer wat.
Maar het klopt, zo'n knoeier zie je wel vaker helaas en daar helpt geen enkele keuring tegen.


Quirien antwoordt op 03 February 2018 om 18:46:

Tsja, jullie zijn er zelf over begonnen, maar dit draadje riep beelden bij mij op, van vroeger.
Kan me nog wel herinneren in de Oostblok landen heel veel stekkers aan een paal.
De koppelingen met driewegstekkers waren legio. Volgens mij had ik maar 2 x220 volt contactdozen. Gas ging verder nog wat verlichting betreft met gaslampjes en voldoende kousjes. Rest had ik op 12 volt verlichting gemaakt gekoppeld op de + en - rechtstreeks van de accu of 7 polige contactdoos van de auto. Pomp in eerste instantie met rubberen voet pomp en later op op blokbatterij.

Ook nog een levensgevaarlijke kachel. Zo een zonder afvoer en met een soort onbrandbaar gaas er in die roodgloeiend werd. Over het aansteken maar niet te praten.
Ach, en in Italië elke dag in de rij en voor een paar lires, voor een blok ijs in de emmer. Dat was je koelkast.
Keuringen , nooit van gehoord.


TheoS antwoordt op 03 February 2018 om 22:11:

@Kees,
Wat kort door de bocht?

Ieder overal zelf verantwoordelijk voor? In beginsel wel, echter niet alleen.
Als het ploft en er zijn slachtoffers, Louis zegt het al, moeten wij uiteindelijk betalen.
Bovendien: Als anderen, zoals jij of ik, het slachtoffer zijn, wat dan?

Als de sigarettenfabrikanten steeds meer verslavende stoffen in de rookwaar stoppen, wordt het moeilijker er vanaf te komen. Daar ligt op zijn minst een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Genetisch of vanwege andere omstandigheden zijn we niet allemaal, niet altijd even sterk. Hebben we ook niet soms bescherming tegen onszelf nodig. Natuurlijk wil niemand dat, ook ik niet. Maar toch!

Waar het nodig is moeten we wetten maken. Daarin slaan we wel eens te ver door.
Noodzakelijke wetten moeten echter gehandhaafd worden. Door de overheid! We zien voortdurend de brokken van een beleid waar de overheid zich alsmaar heeft teruggetrokken en het overlaat aan de markt, aan partijen. Hoeveel schandalen hebben we het afgelopen jaar gezien door onvoldoende controles, vanwege het gegeven dat de overheid te weinig toezicht houdt?

Zoals bij heel veel zaken: zwart en wit lijken duidelijke kleuren.
De oplossing van veel zaken ligt tussen zwart en wit, in het grijze vlak.
Moeten gasinstallaties altijd van een keuringsbewijs worden voorzien? Dat is zwart of wit. Toezicht op onveilige situaties, op het zelf verantwoordelijkheid nemen voor veiligheid (door voldoende controles op de weg bv., zoals dat ook met andere zaken gebeurt, op bedrijven die onderhoud plegen) zit daar misschien tussenin.


Hans antwoordt op 03 February 2018 om 23:40:

En al zijn we zelf verantwoordelijk voor de controle en goede werking: We bellen toch maar meteen de verzekering als er iets mis gegaan is.

Hans


Kees antwoordt op 04 February 2018 om 00:14:

"Waar het nodig is moeten we wetten maken. Daarin slaan we wel eens te ver door. Noodzakelijke wetten moeten echter gehandhaafd worden. Door de overheid!"
En laat het daar nu net aan mankeren. De overheid is er als de kippen bij om nieuwe wetten te maken voor allerlei ongewenstheden maar laat het na om daarop te handhaven. Daar waar het handhaaf probleem uit de klauwen dreigt te lopen worden de oplegbare boetes fors verhoogd in de verwachting een grotere afschrikking te bereiken maar feitelijke handhaving blijft uit en verdere problemen worden met weer nieuwe wetten bedwongen. Respect voor de weinige handhavers gaat verloren wat men dan weer probeert terug te winnen door meer macho en commando kleding te gaan dragen.
Iets wordt er niet goed begrepen in dit land.


Louis antwoordt op 04 February 2018 om 00:21:

Punt Hans,...maar met een blind oog geregeld medische hulp vragen om je littekenpijnen te beperken door domweg eigen gemakzucht of stommiteit.....is dat je de premie waard ?
Verzekeringen "?: ...ik betaal echt liever totaal "voor niets", en hoef m'n premie er door oplichting ook niet "uit te halen" (by the way ).


Louis antwoordt op 07 February 2018 om 23:19:

"Respect voor de weinige handhavers gaat verloren enz. enz."
Inderdaad Kees .
De handhaver met een beetje ballen wordt door "meerderen" (nootjes), rechters, en in close up door gehersenspoelde media (!) continu in een kwaad daglicht gesteld...elke steun ontbreekt, terwijl de dwarsliggende uitdagende drabber " ach 't was zó'n goeie jongen" keer op keer op keer wordt gepamperd.
Het totaal waardeloze leven van een crimineel als Holleeder is tot nationale held verheven wat ons nog altijd vele miljoenen kost. (vergeet en vergis je niet !), maar de spierziektepatiént kan z'n dure medicijnen niet krijgen, herhaal : pech...geen geld voor in het kort !....hoe totáál mesjogge kan een land worden ?
Al eens goed over nagedacht ?
"Iets word er niet goed begrepen in dit land stel je Kees"...een waarheid als een koe..nee, mammoet !
In de diepste kerker op water en brood zulke typen, géén onderzoek, en het onverspilde geld gebruiken voor...spierzieken bijvoorbeeld ?
Sorry Menno, daar is hij weer, maar zó kunnen we de kosten voor bedrijfsleven en consumenten (voor gaskeuringen bijvoorbeeld) in de hand houden.
Zó simpel is het...


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 08 February 2018 om 00:14:

Waar gaat deze discussie over? Ik snap er geen bal meer van.


Ton Groenendijk antwoordt op 08 February 2018 om 10:54:

Ah, Menno, het gaat over de praktijkervaring met de verplichte Duitse gasfleskeuring. Maar ik begrijp dat jij de link tussen dat onderwerp en de algemeen maatschappelijke situatie in Nederland niet ziet. Foei toch!
(Een emoticon met een knipoog is in deze zwaar onvoldoende)


Ton Groenendijk antwoordt op 09 February 2018 om 13:15:

En nu komt het antwoord uit onverwachte hoek; Het belendende forum laat middels een officiële woordvoerder weten dat hun klanten nooit of te nimmer hebben gemeld dat ze op een Duitse camping zijn geweigerd op basis van het ontbreken van de gaskeuring.
Nu hebben die ook de wijsheid niet in pacht (zie de blunder met de ECE platen) , maar het is een helder antwoord.
En dus is mijn vraag beantwoord en bied ik Menno c.s. mijn excuses aan voor de commotie die mijn vraag heeft veroorzaakt.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 09 February 2018 om 13:38:

En wie is die offiele woordvoerder? Link?


JT® antwoordt op 09 February 2018 om 15:13:

Menno, dat kun je toch wel raden. Open het ANWB kampeerforum/caravans en hij staat bovenaan.

https://www.anwb.nl/community/forum/kck-techniek/caravan/gaskeuring-g-607

vrgr
JT®


Quirien antwoordt op 09 February 2018 om 17:03:

Ach, ik zat net nog 2 Caravan Forums uit te pluizen.
Ook nog maar eens een andere zoek opdracht gedaan. Kwam ik diverse zaken over G 607 tegen. Deze keuring bestaat al 10 jaar.
Een willekeurig gekozen filmpje c.q tekst wil ik jullie niet onthouden.

Kijk b.v. eens naar http://w.w.w.recreama.nl/gaskeuring-g607 of soort gelijke teksten bij CaravanCentrum Meerkerk of www.Caravancompleet.
Nogmaals, zo maar willekeurige bedrijven genomen.

Waar zit de verwarring? Wat is nu juist voor de Nederlandse caravanner?


Ton Groenendijk antwoordt op 09 February 2018 om 17:49:

Menno, dat is ene Frank Clavaux met in vette letters "" adm" achter zijn naam. Hij spreekt overigens ook over "onze campinginspecteurs", dus enig gezag binnen die organisatie zal hem niet vreemd zijn.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 09 February 2018 om 19:38:

@Ton,

Ik kan alleen maar naar mijn eerste antwoord verwijzen:
Uit goede Duitse bron heb ik begrepen dat inderdaad ook Nederlandse caravans gekeurd zouden moeten worden maar dat in praktijk er niet naar gevraagd wordt.

Of het wettelijk nodig is, daar geeft Frank geen antwoord op.

adm en directeur


Louis antwoordt op 09 February 2018 om 22:08:

Ben ik nu weer de halve zool die het niet boeit "wie wat volgens welke wet enz" verplicht , regelt , omschrijft e.d. ?
Voor mij zijn in ieders belang en voor eigen verantwoording hoofdzakelijk drie zaken belangrijk bij een caravan : Banden en staat daarvan, remmen en staat daarvan, plus al het gaswerk en staat daarvan.
De rest van een onderhoudsbeurt die je wél of niet regelmatig uit laat voeren.....ontbreken of uitstellen van vochtmeting , waterlekkage, bedradingcontrole waardoor storingen kunnen ontstaan enz. enz..(twijfelgevalletje), maar daar kies je dan zelf voor.
Gebrekkige verlichting kun je ook zelf zien of er als je geluk hebt op gewezen worden, overbelasten...niet handig, maar boeie als je zo graag de vangrail wilt testen en je combinatie wilt craschen.
En het chassis op zich heeft genoeg capaciteit om die extra mud aardappels aan te kunnen, (of je auto dit ook heeft ?)
Hoe dan ook : de discussie gaat nu meer over wet/geen wet dan het nut en dat bevreemd me nogal .
Doen we echt alleen datgene wat ons wordt opgelegd zonder eigen verantwoording en verstand aan te spreken ?...valt me eerlijk gezegd wat tegen.
Tot nu toe in deze hele gasdiscussie heeft JT® (mij in ieder geval) de meest bruikbare en praktische aanpak gegeven, waarvoor dank.


Kees antwoordt op 09 February 2018 om 23:51:

En dan moet ik een logboek kunnen laten zien of het onderhoud wel allemaal is uitgevoerd anders krijg ik geen campeerplek?
Zijn ze besodemietert, het lazerus kunnen ze krijgen. Dan maar geen plek.


Janka antwoordt op 10 February 2018 om 15:07:

Wat een paniekzaaierij zeg!
Er is geen enkele Duitse campingbeheerder die ons Nederlanders met caravan de toegang weigert op basis van deze voorschriften.


TheoS antwoordt op 10 February 2018 om 16:46:

Inderdaad, Janka. Nog nooit waar dan ook op een camping geweest, waar dat überhaupt een issue was.
Waar maken wij ons druk om. Er zijn wel campings die zich druk zouden moeten maken over de veiligheid van bv. de eigen elektra.
Die heb ik niet geweigerd. Had ik misschien wel moeten doen.


Louis antwoordt op 10 February 2018 om 23:32:

Kees, die laatste zinnetjes....haha, leuk, récht van binnenuit
Maar ik bedoel niet dat ik voor weer eens méér regelgeving ben...wat tóch sowieso geen zoden aan de dijk zet.
Maar gewoon een stukje eigen bewustwording dat gas aan boord erg handig is wanneer het naar behoren werkt en geen rare ongewilde kampvuren op gaat leveren.
Geen logboek onzinnigheden maar gewoon een stuk onderhoudscontrole.
Ik heb bij een best duur merk caravan een stukje "schurende" leiding onder de bodem eens verbogen om vrij te laten liggen .
Misschien dat ik daardoor voor controle ben (geen "logboeken")
Ik ben op beurzen al vaker raar aangekeken doordat ik m'n interesse van ónder de caravan begin.
Dan kan geen verkoper iets wat krom is recht praten...heeft hij zélf denk ik nooit gedaan, (krijg je misschien vlekjes van op de knieén van je mooie pak
Aanleg elektriciteit, gas e.d. krijgen eerst aandacht...pas daarna komen de "lokmiddelen" in het algemeen.
Ik vind die goedkope productievriendelijke ledstripjes en kleurtjes ook best leuk natuurlijk, maar leg de nadruk toch eerst op een stukje degelijkheid wat de techniek betreft.
(En dat van iemand die tegenwoordig met het toch ook door mij eerder ondergewaardeerde "fineer" Caravelairtje kampeert !)


Quirien antwoordt op 15 January 2019 om 10:46:

Nu we in een andere topic toch weer over het gas hebben dacht ik weer aan dit draadje.

Nu een jaar verder was ik toch benieuwd of iemand t.a.v. die G 607 keuring dit heeft ondervonden of verder iets van heeft gehoord of door hun dealer bij een onderhoudbeurt is op gewezen ?

Oh, de link naar ANWB Cummunity die in een antwoord voorkomt te gebruiken heeft geen zin meer.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Politie controle

Regelmatig controleert de Politie caravans, campers en aanhangwagens. Waar wordt bij zo'n controle op gelet?

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

Hulpvering

Hulpvering kan het rijcomfort met een caravan enorm verbeteren. Hoe komt dat en welke mogelijkheden zijn er?

© 2004-2019 Caravantrekker