Caravantrekker.nl

Via Zwitserland of Oostenrijk met de caravan

Scheltes vraagt op 18 februari 2018:

We hebben dit jaar een caravan gekocht. Na jaren (met een vouwwagen) via Zwitserland naar Italië gereden te zijn, vragen we ons af wat t verstandigst is. De mensen om ons heen rijden via Oostenrijk. Maar het idee dat je de route al kent spreekt me ook wel aan. Heeft iemand ervaring met beide routes? En zo ja, voorkeur voor 1 van de routes? En wat geeft de doorslag? Meer tol betalen of een aantal km langer zijn voor ons geen argumenten. Wel zijn aantal hellingen en hoogte/lengte van de hellingen. Misschien nog handig om te melden, we hebben een VW Tiguan 1.4 TSI en een burstner premio 460 t’s (leeg met mover en luifel 1255 kg, 7.24 mtr incl dissel)

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Vino antwoordt op 18 februari 2018:

Hebben beide route's gereden vanuit Zuid-Limburg.Laatste jaren altijd naar het "Garda".Betreffende het aantal km maakt niet zoveel uit.De voorkeur van mijn co-pilote gaat uit via Duitsland/Munchen/Oostenrijk.Is gezelliger,geeft meer vakantie gevoel etc.Heeft een hekel aan de lange tunnel in Zwitserland.Als we naar de laars gingen reden we via Zwitserland.Prijs en kosten hebben we nooit iets van aangetrokken.Rijden ook Tiguan,160 pk,Knaus 500 EU vol beladen 1500kg.Geen problemen op beide route's.Rijden met beleid en gevoel.Caravan is 7.28.Mover,2x e-bike,voortent en uitgebreide kook gelegenheid in de voortent.In de caravan is nog nooit gekookt.Dubbele koelkast etc.Veel plezier met je aanwinst!

Vino.


MvO antwoordt op 18 februari 2018:

De relevantie tussen de route en het niet koken in de caravan is mij niet duidelijk. Kunt u dat uitleggen?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 februari 2018:

Je bedoelt de route over de Gotthard of de Brenner? In hellingen maakt het heel weinig uit. De Gotthard zal wat file gevoeliger zijn en dat is niet prettig met een caravan als je op de helling veel moet stoppen.
Voor mijn gevoel is de helling op de Brenner langer (en steiler) dan de Gotthard maar of het echt zo is geloof ik niet. In z’n algemeenheid geloof ik niet dat de ene route beter is dan de andere.... De Brenner heeft een lang inhaal verbod en in Zwitserland zijn de boetes weer hoog als je te hard rijdt.... Kortom ik kan je niet adviseren 😉


Scheltes antwoordt op 18 februari 2018:

De beide reacties (Vino en Menno) schetsen voor mij het beeld dat vooral op een persoonlijke voorkeur gaat. De routes zijn qua hellingen de gelijkwaardig. Dank jullie wel voor de reacties! Op naar de zomer 😉


Vino antwoordt op 19 februari 2018:

Even nog een aanvulling op het antwoord van Menno.Het inhaal verbod begint al ergens op de Brenner autobahn tot ver in Noord-Italië.Dus beheers je want de boete is niet mals.

Fijne vakantie!


Frank antwoordt op 20 februari 2018:

Beide routes heb ik regelmatig gereden (met ongeveer vergelijkbare combi's).
Jij kent de Gotthardroute al, dus als je weer eens iets anders wilt proberen dan zou ik over de Brenner gaan.
Zoals alle anderen al aangaven, zijn beide routes vergelijkbaar.
Het is dus persoonlijk. Het inhaalverbod op een deel vh Brennertraject moet je niet als belemmering zien. In Zwitserland mag je nl. niet sneller dan 80 en dus kun je ook niet inhalen.
Ik heb nog wel eens last van deze discipline en heb op beide routes al bonnen gehad.
Wil je iets meer avontuur en gezelligheid dan kun je ook binnendoor rijden over bv. Fernpas en Reschenpas. Dit is een lekker landelijke route zonder zware hellingen of lastige haarpinnen. De Tiguan brengt je daar probleem langs.


justin antwoordt op 26 februari 2018:

via Zwitserland naar Italie is prima te doen door de Gottardtunnel, ik stop dan meestal voor de tunnel en overnacht daar. 's ochtends vroeg rijd ik dan "meestal" zonder problemen de tunnel door met als doel lago maggiore. Niet de mooiste route maar wel redelijk snel te doen. Wanneer er drukte is bij de tunnel kan het echt vreselijk lang duren voor je er doorheen bent. Derhalve de overnachting en het vroege opstaan.


Stijn antwoordt op 26 februari 2018:

Maar waar gaat de reis naartoe in Italië? Een andere mogelijkheid is via Zwitserland en de st Bernarduspas of tunnel. Wij hebben deze 2 jaar geleden genomen naar onze rondreis in Italië. Eerst tolvrij door Frankrijk, daarna Zwitserland om dan Via Aosta en Barolo naar cinque terra. Vandaar via Pisa naar Firenze en Sienna om te eindigen in Assisi. Terug naar huis via de gothardtunnel. De heenreis was gewoon een en al vakantiegevoel, mede door de prachtige wegen. De aanloop naar de gothard en daarna gaf ons veel meer een gevoel van te moeten doordenderen samen met die andere vakantiegangers. Maar zoals eerder al aangegeven is de routeplanning vaak een persoonlijke keuze en vaak ook bepaald door tijdsdruk. Wij reden toen trouwens met een gespan van ongeveer 3850 kg met 150pk zonder problemen.


Ale Kok antwoordt op 27 februari 2018:

Met Google's streetview kun je een beeld vormen wat je op de route tegenkomt.


Jan Teepe antwoordt op 28 februari 2018:

Tolvrij naar Italië via de A7 (Kempten-Duitsland) - A7 blijven volgen, de grens over naar Oostenrijk - 179 blijven volgen langs Reutte, Biberwier - 189 Imst - ( let wel op, dat je steeds de regionale weg blijft volgen, de verkeersborden hebben de neiging om je naar de langsliggende snelweg A12 te sturen) bij Zammerberg de 180 nemen richting Prutz - Pfunds - Nauders, grens over naar Italië SS40 blijven volgen - SS38 en dan kom je op de A22 bij Bozen ( Bolsano) uit.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker