Caravantrekker.nl

Repareren?

Kees van wanrooij vraagt op 10 maart 2018:

Beste caravanners,
Bij mijn hobby 460ufe, bouwjaar 206 is in de disselbak vocht gekomen.
Gevolg een losse handgreep aan de buitenkant, en een natte plek waar de handgreep is bevestigd.
Hier zit ook het scharnier aan van de disselbakklep.
Ik wil ivm dure reparatiekosten dit zelf repareren.
Heeft iemand daar ervaring mee en kan mij eventueel adviseren?
groet kees.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

PieteR antwoordt op 10 maart 2018:

Heb je het lek al gevonden? Zit dat op een plek die je zelfstandig kan bereiken en herstellen? Nee? Ga dan naar een professioneel hersteller, want een mens kan nou eenmaal niet alles zelf!


Jan Teepe antwoordt op 11 maart 2018:

De fohn er op en net zo lang doorgaan dat er geen enkele vochtplek meer te zien is. Dan repareren met epoxy. Geen Epoxy plamuur gebruiken, maar Epoxy hars van een recente datum en goede kwaliteit. Niet verwerken bij een omgevingstemperatuur minder dan 15 graden Celsius. Als het bij het scharnier ook zacht geworden is, dan een glasvezelmatje in de epoxy lamineren. Geen Polyester hars gebruiken. Bij de uitharding van Polyester komt zoveel warmte vrij, dat het de schuimlaag doet smelten. ABS en Polyester gaan ook niet samen.


PieteR antwoordt op 11 maart 2018:

Föhnen tot het visueel droog is, is absoluut onvoldoende. Repareren zonder eerst het lek aan te pakken is erg onverstandig, ongeacht de reparatiemethode..


Louis antwoordt op 11 maart 2018:

Ik lees over een losse handgreep en scharnier ?, maar niet over schade aan het kunststof zelf .
Wordt misschien alleen het nat geworden achterliggende materiaal bedoeld waardoor er geen houvast meer is ?
Als het om nat/zacht hout gaat is het zaak de lek oorzaak op te sporen en daarna de slechte stukken te vervangen.
Wat in elkaar is gezet....kan ook weer uit elkaar zou ik als uitgangspunt nemen.


kees van wanrooij antwoordt op 11 maart 2018:

het lek komt door de kitnaad van het scharnier aan de disselbak klep.
Het kan ook nog komen door een scheurtje in de abswang.
Ik ga zeker die naad opnieuw kitten.


Louis antwoordt op 11 maart 2018:

Scheurtje in de ABS wang....dat moet ook weer hersteld worden neem ik aan.
Als je "Repareren ABS Méhari Club Nederland" in tikt zie je mooie voorbeelden mét plaatjes en tips voor ABS reparatie.
Er wordt ook geschreven over "stopverf" (een soort papje van ABS snippers geroerd in een oplosmiddel wat je zelf maakt)
In het algemeen gaat het over scheuren, gaten enzovoort in ABS wat toch beter gerepareerd kan worden dan menigeen denkt.
Nu is de carrosserie van deze Méhari van dikker ABS dan dat van een caravan, maar oplossingen en werkwijze zullen weinig verschillen.
Benieuw of je er uit komt, en het hier nog even laat weten .
Succes.


Jan Teepe antwoordt op 12 maart 2018:

Kees zou het zinvol zijn om eerst een vochtkeuring te laten uitvoeren. En dan liefst bij een carrosserie bedrijf want dan heb je meer kans op een transparante uitslag. ABS is ook te repareren met hetzelfde materiaal waar men gleuven in ski's mee repareert. Zo'n stripje steek je aan en laat je indruppen in het gaatje. Maar als je de zaak goed schoon maakt, pakt Epoxy hars ook goed op ABS. En, voor de kenners, zit er veel verschil tussen ABS en Polyethyleen?


kees antwoordt op 12 maart 2018:

vandaag ben ik aan het repareren geweest.
Het scharnier losgemaakt en alles afgekit met pattex all in one.
Dat is alleslijm en kit ineen.
het scheurtje in het abs uitgekrabt aan het einde van het scheutje een gaatje van 4 mm geboord en ook met die pattex glad afgekit.
Ik wil nu de zomer afwachten en kijken of het vochtprobleem opgelost is.
En of alles blijft zitten, als dat zo is dan verder afwerken.
zovast bedankt voor de tips


John antwoordt op 12 maart 2018:

Hopelijk alles eerst goed ontvet voordat de kit erin ging 😉


Louis antwoordt op 19 maart 2018:

En die losse handgreep dan Kees ?
Het weer vast kunnen zetten heb je met wat kit niet op kunnen lossen neem ik aan.


kees antwoordt op 22 maart 2018:

De handgreep zit weer redelijk vast.
Ik heb in de natte vensterbankplank twee holle wandpluggen geboord en kon toen de bevestigingsbeugel weer vast krijgen.
Als het droger weer wordt, verder afwerken


carlo antwoordt op 23 maart 2018:

Dat is waar je kan niet alles zelf, maar als je een beetje nadenkt voor je begint kan je zelf heel veel. En ik vind dat als je hier op het forum een vraag stelt krijg je altijd een antwoord. En er zijn mensen die veel weten en er zijn er die minder weten maar samen is dat een boel info die je krijgt, gratis en voor niks. Ik vind dit een prachtig forum.


Riley antwoordt op 11 december 2018:

Hallo,
Een tijdje gelede zat ik ook in zo'n soort situatie.
En toen was ik ook opzoek naar een oplossing en zo kwam ik op deze site terecht: https://www.mrboat.nl/kenniscentrum/handleiding-epoxy/|
Het heeft mijn probleem in ieder geval wel geholpen en ik denk ook voor jou.
Groetjes,
Riley


PieteR antwoordt op 11 december 2018:

Dankjewel voor deze link, die vult mooi de gaten in mijn "kennis".


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker