Caravantrekker.nl

Watertank

Ruud vraagt op 14 april 2018:

Vul je de Watertank voor vertrek

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Debouncer antwoordt op 14 april 2018:

Nee. Belangrijk bij mij is dat de watertank helemaal achterin de caravan zit en dus slechte invloed heeft op de wegligging. Verder verminderd elke lier water het laadvermogen en is wter verhuizen niet zo'n slimme bezigheid. Wel een klein tankje om het toilet onderweg te spoelen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 april 2018:

Dat hangt van de reis (situatie) af.
Beter is het om geen water (=gewicht) extra mee te nemen, maar als je onderweg wit kunnen 'wonen' dan is water erg handig.


TheoS antwoordt op 14 april 2018:

Ook hangt het van de caravan af: Heb je voldoende laadvermogen? Waar zit de tank, m.a.w. heeft hij invloed op de stabiliteit.
Zelf vul ik hem bij lange reizen voor 1/3.


Henkie antwoordt op 14 april 2018:

Water kun je overal krijgen, al dan niet betaald. Zorg liever dat je reservewiel in orde is. Lijkt me belangrijker ...


Hans antwoordt op 14 april 2018:

Bij mij is het allebei in orde. Zowel het reservewiel als het water. Net als Theo vul ik hem voor ongeveer 1/3. Genoeg voor onderweg.

Met vriendelijke groet,

Hans.


TheoS antwoordt op 14 april 2018:

Alles moet in orde zijn, met of zonder reservewiel en/of water. Beide samen kan ook prima. Bij mij tenminste wel.


Louis antwoordt op 14 april 2018:

Vul je de watertank voor vertrek ?
Wij niet, we nemen een aantal gevulde en eventueel voorgekoelde 2 of 1.5 ltr. petflessen mee in de auto.
Gewichtsverdelingsvoordeeltje, en het water direct bij de hand.
Onderweg is de temperatuur in de auto ook gunstiger te regelen ten opzichte van die in de caravan.
En pas op bestemming de tank met kakelvers koel water vullen.
Alleen in de (voor vertrek lege en ongebruikte) toiletcassette gaat het bekende blauwe spul verdund met een litertje water voor onderweg gebruik.
Spoelen met de petfles, en vochtige tissues voor de handen.
(Wel altijd een paar koude biertjes in de koelkast 😉)


JT® antwoordt op 14 april 2018:

Onze tank zit achter de achteras, dus plm 5 liter voor onderweg en wc (1 tank) vinden we meer dan genoeg. In de auto hebben we ook altijd een paar flessen water, ook handig als we met solo auto op pad zijn.
vrgr
JT®


Quirien antwoordt op 14 april 2018:

Boiler gevuld en nog wat liters in de grote ( ruim 40l) tank. Ligt voor de as. Verder in de tank voor toilet voldoende voor onderweg om te kunnen spoelen.
Voor gewicht hoef ik het niet te laten want ik zou meer kunnen meenemen maar voor onderweg net voldoende. Verder nog een 1 1/5 liter fles aanwezig. Heet water in de thermoskan voor thee of koffie onderweg.
Reservewiel ook in orde maar.... De vraag was de watertank 😉


bart antwoordt op 14 april 2018:

Bij mijn cv met hoekkeuken en wc achterin krijg ik maar met moeite de kogelvrij op 75kg. Reservewiel al van achter onderin naar voren voorin midden onder bed verplaatst. Nog te weing. Met fietsen op de drager zou het lukken, maar die neem ik niet vaak mee. Dus gaat er nu maar veel water mee in de disselkast ...


PieteR antwoordt op 15 april 2018:

Wij nemen altijd veel water mee, zowel in de wc als in de watertank. We willen onderweg regelmatig koffie kunnen zetten en dat moet er ook weer uit.. 😉
Sowieso kan het allemaal mee zonder dat we problemen krijgen met gewicht, kogeldruk of balans. En het is vooral fijn dat ik niet meteen bij aankomst die tanks moet gaan vullen, dan ben ik echt wel aan mijn rust toe!


René K antwoordt op 15 april 2018:

Hoi Ruud.
Wij vullen de watertank met ca 5 liter voor onderweg. Dit is meteen ook spoelwater voor het toilet. Nog nooit tekort gehad op een reisdag. Op de (overnachtings)camping even wat erbij voor de avond en volgende ochtend. De watertank van 45 lt ligt voor de as en heeft niet zoveel invloed op de kogeldruk.

René


Rico antwoordt op 16 april 2018:

Wij laten de boiler gewoon vol (iets van 10 liter), en verder nog 7 liter in de vaste watertank. Die 7 liter is precies genoeg voor onderweg. Zowel boiler als watertank zitten helemaal voorin de caravan, direct achter de disselbak. Niet een al te handige plek, maar de resulterende kogeldruk van bijna 100 kg is zowel voor auto als caravan geen probleem.


Jan Teepe antwoordt op 16 april 2018:

De plaatsingskeuze van de vaste watertank is vaak ?? bij de caravan constructeurs. Is ook moeilijk, want op de as zou de ideale plek zijn, maar dat is haast nooit mogelijk i.v.m. keuken/toiletruimte ed.
En voor of achter de as plaatsing leidt altijd tot (te)veel of (te)weinig kogeldruk. Vooral omdat de trekkende voertuigen steeds minder kogeldruk mogen hebben. Dan krijg je dus zoiets als hier beschreven, een 40 liter tank waar je, gedwongen door .., 5 tot 10 liter water in doet. Maar ik moet toegeven, dat ik daar veel preciezer in ben voor vertrek vanaf huis, dan na overnachtingen op campings. En dan blijkt, dat meer kogeldruk dan wettelijk toegestaan, nou niet direct tot gevaarlijke situaties leidt in de praktijk.


Tijs antwoordt op 16 april 2018:

Watertank van het toilet vullen we wel: boven de as en wordt gebruikt onderweg. Watertank voor kraan vullen we niet omdat die te ver naar achter ligt.


Abve antwoordt op 16 april 2018:

Ik heb een 50 liter watertank en boiler van 10 liter.
De boiler is gevuld.
De watertank is voor ongeveer de helft gevuld om hiermee de kogeldruk (120 kg) terug te brengen naar 100 kg.

Eenduidig antwoord is dus niet te geven.
Is afhankelijk van de persoonlijke situatie/combinatie/laadvermogen etc.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 april 2018:

Wat ik zelf doe in mijn eigen caravan durf ik eigenlijk niet te vertellen 😉

40 liter tank zit helemaal achterin. In de winter doe ik daar 30 liter in voor onderweg (overnachten dan langs de weg). Ook de afvalwatertank (grijs water) en de wc zitten achterin dus blijft de kogeldruk ongeveer gelijk. Hoeveel die is? Geen idee.... ik schat tussen de 60 en 100 kg.
De boiler gebruik ik nooit en is met extra kraantjes afgesloten waardoor er geen water in de boiler zel en ook niet in de leidingen staat. Scheelt al weer 6 kg.


Louis antwoordt op 16 april 2018:

Onthulling 😉
Ik neem aan dat je er dan de bus voor hebt staan en niet de cabrio ?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 april 2018:

Ja klopt. Cabrio is ingeruild na 200K. Ik trek alleen nog met de bus. Gewichtsverhouding nog geen 60%. Zouden meer mensen moeten doen 😉


Durk antwoordt op 16 april 2018:

Ruud (de vraagsteller) zegt niets over zijn of haar caravan. Zit de watertank voorin, achterin of in het midden, of is het een Eriba Touring Troll zoals wij hebben?
Wij vullen dus de twee watertanks ( ieder 18 liter) tot de nok toe vol.
We overnachten vaak "vrij"(Scandinavië)
Die tanks staan aan weerszijden voor en achter de as. Nooit een probleem van ondervonden want een staande tank van 18 liter klotst niet.

Enne Menno: je lijkt wel op die naar mijn inschatting 100 kilo wegende internist die met een sigaartje in de hand mij (70 kg en niet rokend) ooit adviseerde mijn gewicht in de gaten te houden en nooit te beginnen met roken...............😉


fransb antwoordt op 17 april 2018:

Met verbazing het antwoord van Menno gelezen!!!! Jij ben toch iemand van de gewichten? Onderweg hebben wij drinkwater mee in de auto in flessen. Voor het toilet voorin hebben we de spoelwatertank voor 1/3 gevuld.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 april 2018:

Met verbazing het antwoord van Menno gelezen!!!!

Dit geeft precies aan waarom de mening/ervaring van iemand veelal geventileerd op internet, zo weinig zegt.
Vul bij de 'slinger berekening' (https://www.caravantrekker.nl/info/slingeren_berekenen.php) eens mijn combinatie in. Dat is lastig, daarom heb ik het even gedaan. Daar komt bij een slecht beladen caravan (met 30 kg extra water achterin en een daling van de kogeldruk met 20 kg naar maar 55 kg kogeldruk) nog een stabiliteitsscore uit van 10 bij 100 km/u en zelfs bij 130 km/u nog steeds een 6.5.
Dat geeft aan dan mijn combinatie bij slechte belading nog steeds voldoende is..... Een doorsnee combinatie mag blij zijn met een 'voldoende' bij 100 km/u en dan zal je zien als je die slecht belaad (30 liter achterin extra) dat je naar 3.3 gaat bij 100 km/u.
Daarom is een op wetenschap gebaseerd model zo veel beter dan de mening!

Fietsen achterop...gaat prima is net zo'n opmerking die je wel eens hoort. Gewichten zijn belangrijk maar je moet het wel zien in het totaal plaatje. En natuurlijk is een hogere kogeldruk en geen gewicht achterin beter, maar soms is het optimale helemaal niet nodig.


Louis antwoordt op 17 april 2018:

Je hebt misschien die (ingerichte, en dus beladen) bus als trekker over het hoofd gezien fransb.
Dat is behoorlijk 'baas boven baas' t.o.v. de Biod, en zolang er een beetje behoorlijk kogeldruk over blijft kan zo ongeveer alles....
Ik denk dat hij het vast wel aan zou passen als er een 'net aan auto' voor moest staan.
(Een rijschoolhouder rijd zelf ook anders dan z'n nét geslaagde ex leerling.....(gelukkig), want die laatste heeft nog geen idee waar grenzen liggen en vooral waaróm 😉)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker