Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Home Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Vraag en antwoorden

Onderwerp: Tuning ivm caravan
Van: Marjolein
Datum: 15 April 2018 - 08:15

Mijn suzuki s cross 1.6 exclusive is getuned van 88 pk naar 134 pk en koppel van 156 naar 177. Wat houd dit in voor de prestaties met caravan max 1200 kg in de bergen?

Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: hans
Datum: 15 April 2018 - 09:18

Heeft de 1.6 een turbo?


Van: @Eric
Datum: 15 April 2018 - 09:47

Heeft geen turbo en levert standaard 88 kW en geen 88 PK.

Lijkt mij heel sterk dat de “tuning” zoveel opgeleverd heeft aan PK’s en zo weinig aan koppel.


Van: Jan Teepe
Datum: 15 April 2018 - 11:26

Van 120 pk standaard naar 134 pk getuned, en dat met atmosferische benzinemotor? Lijkt mij stug. Tuning levert max 5% in pk's op bij een niet turbo motor. https://vtune.nl/tuning-suzuki/suzuki-sx4-scross/ geeft de genoemde resultaten aan. Gemeten op vermogenstestbank? Ze schrijven, dat deze resultaten te halen zijn, omdat de motoren van Suzuki geknepen zijn, om aan de nieuwe regels te kunnen voldoen. Dan komt de vraag boven drijven, of deze motoren na de tuning ook nog aan de regels voldoen. Op basis van hetgeen ik gelezen heb, is het niet mogelijk om zoals bij Racechip en Yamashi de chip er even uit te halen als je voor onderhoud en/of APK gaat. Dus dat wordt spannend.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 15 April 2018 - 13:54

Maak een berekening en verander bij de technische gegevens het koppel en vermogen en bekijk het verschil.


Van: Henkie
Datum: 15 April 2018 - 16:55

Die paar extra pk's vindt je boven in je toerengebied, 5500 a 6000 toeren. Iets wat je nooit rijdt, ook niet met caravan. Het is namelijk plankgas en dat wil je niet.
Extra Nm-ers bij optrekken zou prettig zijn maar dat haal je niet bij een atmosferische motor die je wilt tunen.
Helaas, het idee was goed.


Van: william kanis
Datum: 15 April 2018 - 19:51

Het tunen heeft ook bij dit type motor wel degelijk zin maar je moet niet naar de piek winsten kijken die zijn nou eenmaal niet zo groot als bij een turbo motor. Ik heb 3 keer een atmosferische motor laten tunen op een rollenbank en had altijd zo'n 15 tot 17 pk winst en zo rond de 25 newtonmeter.
Het grote verschil zit hem nu in de trekkracht bij pak um beet tussen de 1500 en 3500 toeren. Ik verwacht dat de Suzuki nu bij 2000 toeren al net zo veel koppel heeft als het eerdere maximum koppel. Dit verschil kon ik solo maar zeker met caravan goed vernemen. De lange hellingen achter luik nam ik met een peugeot 407 2.2 benzine en een hobby met een gewogen gewicht van 1500 kilo het eerste stuk in de 3e versnelling volgas en dan kon ik net zo beetje 90 km per uur, halverwege word de helling iets minder steil en kon ik volgas goed 95 km per uur in de 4e versnelling. Zowel olie als water temperatuur liep bij zomerse temperatuur niet meer dan ongeveer 5 gr op. Wel wil ik het advies geven niet al te lang of de hele reis in de hoogste versnelling volgas te rijden. Bij het optrekken of niet al te lange hellingen is het absoluut geen probleem om het extra vermogen aan te spreken. Mensen die menen hun mening of oordeel te kunnen geven over het nut hebben van tunen van atmosferische motoren zonder hier ervaring mee hebben kun je maar beter niet geloven Marjolein.

Met vriendelijke groet William Kanis


Van: Sjef Bertens
Datum: 15 April 2018 - 20:13

@Beste William,

Er zijn bij atmosferische benzine motoren alleen maar noemenswaardige winsten te halen als standaard de motor wordt geknepen.
Je mag er toch van uit gaan dat normaal gesproken de motor optimaal presteert bij een minimale uitstoot.
Natuurlijk zijn er marginale veranderingen mogelijk met het aanpassen van brandstofhoeveelheid en ontsteekmoment. Dit veelal met het overschrijden van de uitstootnormen.


Van: Kees
Datum: 15 April 2018 - 21:41

"Wel wil ik het advies geven niet al te lang of de hele reis in de hoogste versnelling volgas te rijden."
En waarop is dat advies dan gebaseert?


Van: Louis
Datum: 15 April 2018 - 22:10

De standaardmotor wordt, maar werd altijd ook al geknepen.
Wanneer je een veel groter luchtfilter monteerde in een open behuizing, en een uitlaatsysteem met veel grotere diameters maakte en dempers zonder schotten maar rvs staalwol als dempmateriaal rondom een geperforeerde buis zodat zo'n ding eens wat beter kon in en uitademen moest je eens opletten wat alleen daar al mee gewonnen werd !
Geef je hem dan ook nog voldoende te drinken dan komen er al aardig wat extra paardjes van stal .
Maar....de tijd dat dit kon/mocht is voorbij, dus nu heeft het bij een atmosferische motor weinig zin meer
(En we willen tegenwoordig dat een auto "1:20" haalt natuurlijk, en zo bezien valt het dik mee wat een moderne turboloze motor presteert)


Beantwoord deze vraag
Wel graag met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-


 

© 2004-2018 Caravantrekker