Caravantrekker.nl

Caravan

R de wit vraagt op 19 april 2018:

War is de max daklast voor hobby caravan 400sf uit 2011?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 april 2018:

Om wat mee te doen? Zit daar zo'n dakladder met een rek op? Die zijn meer voor de sier dan om er echt iets mee te doen. Een surfplank zou nog kunnen maar meer dan 25 kg zou ik daar niet op vervoeren. Dat wordt voor de stabiliteit erg nadelig.


Vino antwoordt op 20 april 2018:

Wij hebben ook een Hobby gehad.Menno heeft gelijk.De "ladder"zit er voor de sier op.Ik heb ook altijd gedacht dat ding zit er niet voor niets op.Dus 2x per jaar het dak op en poetsen maar en in de was zetten.Tot dat na 5-jaar water langs het raam aan de binnenkant naar binnen liep.Bij thuiskomst direct laten controleren en de rubbers zouden vervangen moeten worden.Duur grapje.Gezien de kosten moest er eerst een schade-expert bij van de verzekering.Deze ging nog een stapje verder.Niet alleen de rubbers maar alle ramen vernieuwen.Deze stonden bol.Na deze reparatie direct een andere caravan gekocht.Dus wees voorzichtig.

Met vr.groet.


TheoS antwoordt op 20 april 2018:

Je suggereert een relatie tussen de lekken bij de ramen en het klimmen op het dak. Is dat zo en zo ja waarom? Of was er sprake van een constructiefout bij de caravan?


Vino antwoordt op 21 april 2018:

Volgens de schade expert is een caravan dak niet geschikt om zwaar te belasten.De meeste constructie's laten dit niet toe.

Met vriendelijke groet.


TheoS antwoordt op 21 april 2018:

Mijn vraag blijft: wat heeft dat van doen met het lekken van de ramen en raamrubbers.


Benno antwoordt op 21 april 2018:

Om een stoer uiterlijk te creëren heeft Hobby in het verleden een dakladder gemonteerd. Dieven waren er gek op. Via groot Heki dakluik werd de caravan deskundig leeggeplunderd. Stom ding.
Sorry meneer De Wit, het is geen antwoord op uw vraag, maar dat is eigenlijk al gegeven.

















Vino antwoordt op 22 april 2018:

Door overbelasting van het dak, is de druk op de ramen zo groot geweest, dat ze bol zijn gaan staan, wat lekkage gaf.Niet op alle ramen maar men heeft ze uit veiligheid toch maar vervangen.
Inclusief de rubbers.

Met vriendelijke groet.


TheoS antwoordt op 22 april 2018:

@Vino,

Bedankt voor je antwoord. Eerlijk gezegd snap ik het nog steeds niet. Het wel of niet kunnen staan, hangt meestal af van het dak {constructie (?), materiaal} zelf.

Op een hagelbestendig dak kun je als regel gewoon staan.
Op een niet hagelbestendig dak kun je een ladder of plank leggen, die steunt op de dakranden. Ook daarop kun je staan geknield zitten of iets dergelijks. Dit is ter bescherming van het dak, niet van de wanden.
In beide situaties zal de belasting op de ramen - als die er al is - gelijk zijn.
Zelf doe ik dat al 30 jaar, eerst bij niet - hagel-, later bij hagelbestendige daken. Tot op heden nooit een probleem gehad.


Ton Groenendijk antwoordt op 22 april 2018:

In een grijs verleden heb ik een keer een excursie naar de Tirus fabriek in hamont gemaakt. daar kon je zien hoe caravans in elkaar werden gezet. Ik zal daar geen uitgebreide technische omschrijving van geven, maar laat ik het zo stellen: wie dit eenmaal gezien heeft zal nooit op zijn caravan dak lopen, er zeker niks op vervoeren en zelfs een fietsendrager achterop lijkt een hachelijk gebeuren. Er zijn ongetwijfeld sterkere caravans maar ik heb al een paar keer een caravan van gerenommeerd merk op z'n kant zien gaan en dan blijkt ook weer de zwakte van de constructie. En ja, 30 jaar op het dak gelopen? Een oud gezegde luidt dat de domste boeren de dikste varkens hebben, of dat het geluk met de dommen is en ga zo maar door. Nu is Theo S niet dom, dat blijkt uit zijn bijdragen, maar dan nog maar een: voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast. En die voorzichtigheid zou ik ook graag toepassen op een paar vuren latjes , opgevuld met piepschuim. Okay, zo erg is het nu ook weer niet, maar ook niet veel beter.


Gerrie antwoordt op 22 april 2018:

Waarom zou je op je dak willen lopen. Als het voor het schoonmaken is, hiervoor zijn er mooie uitschuifbare borstels bij de action te koop.


Vino antwoordt op 22 april 2018:

Het begint al bij de aankoop.Dealer zou eigenlijk al meteen moeten zeggen, dat de ladder geen automatische mag zijn, om op het dak te-gaan klooien.Maar het verkoop verhaal staat dit niet toe.

Met vriendelijke groet.


TheoS antwoordt op 23 april 2018:

Voor niet alle caravans zal het zelfde gelden m.b.t. het je op het dak begeven.

Wat voor de producten van indertijd de Tirus fabriek in Hamond gold, hoeft niet van toepassing te zijn op andere merken. Bv. Eriba Nova en LMC hebben tegenwoordig een volledig houtloze opbouw. En wat te denken van de Eriba Touring, die altijd een stalen frame heeft gehad.

Het wassen met een lang steel, kan natuurlijk. Hoe ga je hem dan vervolgens in de was zetten? Ook met een lange steel?😉

Mijn vraag is nog steeds: hoe kunnen de ramen en raamrubbers beschadigd raken door je op het caravandak te begeven.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 april 2018:

Bij het lopen op het dak is het gewicht voor de meeste caravans geen probleem, maar wel de punt belasting van de schoen. Kijk maar eens in de winter hoeveel sneeuw/ijs er op een caravan ligt. Leg je een plank op het dak waarmee de kracht over een groter deel verdeeld wordt, kan je er gewoon op staan. Maar uiteraard is er een groot verschil tussen belasting bij stilstand of tijdens het rijden. Dan kan de kracht van 20 kg meer effect hebben dan een statische belasting van 80 kg.
Caravans uit de (ex)Tirus groep hebben een losse plaat op het dak hebben liggen en zijn gevoeliger voor puntbelasting dan de merken die een sandwichdak gebruiken. Hout of kunststof maakt in sterkte niets uit.

De relatie met raamrubbers ontgaat mij ook volledig (lijkt mij meer op een smoes).


Ton Groenendijk antwoordt op 24 april 2018:

Menno, ik ben geen technicus, noch architect, maar het verhaal met de raamrubbers deed mij denken aan de constructie van een middeleeuwse kathedraal, waarbij steunberen nodig zijn om de verticale muren te versterken om het gewicht van het dak te kunnen dragen. Ergens in dit draadje heeft iemand op het dak van zijn caravan gelopen. Wij weten uiteraard het gewicht van die persoon niet. Maar het dak is heel gebleven en heeft zijn krachten geleid naar de staande wanden. Die kunnen dan wel eens een beetje bol zijn gaan staan, misschien niet meer dan tienden van millimeters, maar voldoende om water door te laten omdat de pasvorm tussen wand en ramen verbroken is. Of dicht ik de caravanindustrie nu een te zorgvuldige constructievorm toe? Deze wellicht vreemde gedachte weerhoudt mij er des te meer van op caravandaken te gaan lopen. Ik behelp me wel met en stok en een spons.


fransb antwoordt op 24 april 2018:

Ik ben het er helemaal mee eens als je een (steiger) plank in de breedte op het dak legt om de druk te verdelen over een groot oppervlakte. Bij gebruik van 2 planken van 15 cm uitgaande van 90 kg belasting en een caravan van 230 zou dat betekenen dat je het dak belast met 90:(30x230)= 0.013 kg/cm2. Dat is dus heel weinig belasting.


Nils antwoordt op 24 april 2018:

Toch staat er in de handleiding van mijn Hobby 495 (2000) dat het dak beloopbaar is (incl het laddertje achterop), ik (80kg) sta er bij het schoonmaken dan ook op,en ook om de caravanhoes erover heen te trekken.


TheoS antwoordt op 24 april 2018:

@Ton Groenendijk,
Ook ik ben geen technicus. Toch een paar opmerkingen over jouw verhaal:
Ik vraag me af of je de belasting van de muren van een kathedraal, die inderdaad steunberen nodig heeft wel kunt vergelijken met een caravanwand. Bij een kathedraal gaat het om gewelven. De belasting hiervan op de muren is heel anders dan die van het caravandak op de wanden. Ze drukken de muren a.h.w. voortdurend iets naar buiten.

Zouden de ramen v.d. caravan blijvend vervormen door zulk een minimale tijdelijke vervorming (als die er al is) zoals jij die beschrijft? Ik heb daar mijn twijfels over.
De rubbers moeten dat in ieder geval kunnen hebben.Kunnen vervormen hoort bij hun core business.😉


PieteR antwoordt op 24 april 2018:

Zelfs bij gewelven wordt getracht om het gewicht van het dak loodrecht op de muren te zetten. Om spatten (vervormen, of hier: naar buiten drukken) van de muren te voorkomen wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van trekstangen en/of van steunberen.


TheoS antwoordt op 24 april 2018:

Trekstangen? Tegenwoordig wel. In de Middeleeuwen niet, lijkt me.


Quirien antwoordt op 24 april 2018:

Om even op de basis vraag terug te komen. 80 kg .
Bron Handleiding van Hobby. Zie Gebruikershandleiding. Com Hobby 2011. 157 blz. Zie 5.7 van de handleiding blz. 47/157. Zie verder ook de restricties.

Even algemeen: is eigenlijk al gezegd veel zal afhangen van de constructie van het dak en bepaalde type of speciale uitgave. Denk b.v. maar eens aan de Knaus Sport en Fun. Bij mijn Knaus speciale uitvoering zit ook een ladder met rek. Tsja, voor de sier/ image maar ook functioneel. Airco gedeelte en ladder/rekgedeelte zijn speciaal vanuit fabriek versterkt.
Mijn achterste gedeelte is " beloopbaar" met de nodige restricties.
Caravan na 12 jaar lekt nergens en geen bolle wand of iets dergelijks te bekennen.
Ik herinner me nog het promotie materiaal waarbij 3 personen op het dak zaten om te laten zien hoe sterk het wel niet was. Verder op foto's er gelikt uitzien gemaakt met ski's op het dak en gestroomlijnde smalle dakkoffer.
Er hangt mij ook vaag bij dat Avento ook zijn dakconstructie meer verstevigde dan andere merken.

En er worden bij diverse merken wel eens speciale oplages gemaakt met b.v. Extra Versterkte achterwand voor fietsendragers. Er zijn ook merken ( Fendt) die fietsen achterop niet achterop adviseren.
En de Tirusgroep daar moest je al helemaal niet op het dak komen want deze hebben een heel andere constructie en was het een "zwevend" dak. Deze zochten het veel meer in zacht van een bepaalde dikte dempings isolatie ertussen waardoor de regen op het dak veel meer gedempt werd als b.v. op een " hard" verlijmd dak.

En over de hier genoemde problemen met de ramen ( hoewel je niets kunt uitsluiten) heb ik ook mijn nodige twijfels.
Trouwens wat krijgt b.v. zo'n c/v wand wel niet te verduren al b.v. bij rijden onderweg met windklappen/ rukken/druk of op de camping aan harde wind op de luifel of tent.

Oh, en inderdaad zo'n dakladder oppassen geblazen bij Groot Heki dakluik, , sluit dit bij weggaan want inbreken wordt wel vergemakkelijk. Maar een fietsenrek achterop ( wat minder uitnodigend ) is natuurlijk ook een leuke opstap.
Maar vaak zie dat het nog makkelijker wordt gemaakt. Bij weggaan alle ramen dicht behalve het keukenraam als dit aan de voorzijde zit met de deur aan de rondzit achter. Krukje erbij arm door keukenraam en zo bij de klink aan de binnen zijde van de deur en voila, hij is open.😉

Dit wil ook nog wel even vermelden, verdomd gemakkelijk dat rek, al is het maar om mij goed vast te kunnen houden of een plaat over de dwarsliggers erop te leggen, zo dat het poetsen/ wassen wat makkelijker gaat.



Ton Groenendijk antwoordt op 25 april 2018:

Even off-topic voor TheoS en dan houdt ik er over op. Juist in de middeleeuwen werd met name bij Byzantijnse koepelconstructies met trekstangen gewerkt. Die werden verankerd in de dragende pilaren die het vaak grote koepeldak ondersteunden. Zelf gezien en ook waarneembaar bij de reizen op TV van "we zijn er bijna".


Jan Teepe antwoordt op 25 april 2018:

Een Hobby caravan stond(staat) niet bekend om zijn kwaliteit. Dit omdat men meer indelingen maakte, dan constructief gezien verantwoord was. Dus is het heel goed mogelijk, dat bij de ene Hobby caravan het wel mogelijk is om op het dak te lopen en dit bij de andere Hobby tot grote schades kan leiden omdat de opvang door tussenwanden/meubels niet juist gesitueerd is. Wat betreft ramen, die barsten en/of niet meer open of dicht kunnen heb ik het volgende meegemaakt. Lang geleden stond ik op een wintercamping in de Harz. 3 dagen achtereen enorme sneeuwval. Als toeristisch kampeerder verwijder je de grote hoeveelheden sneeuw z.s.m. van het caravan dak. Seizoen kampeerders, die niet fysiek aanwezig zijn, kunnen dat niet doen. Winterdaken, zoals je die nu ziet, zaten niet op deze caravans. Met als gevolg, dat dikke pakken sneeuw direct op de caravan daken bleven liggen. Een paar dagen na de enorme sneeuwval, zagen we al een paar gescheurde caravan ramen bij deze caravans. Torsie van de wanden door doorzakking van het dak? Zou kunnen denk ik, want het idee van de winter daken is, dat het gewicht van de sneeuw direct aan de wanden wordt doorgegeven en dat de sneeuw die midden op ligt door vervorming van het winter dak afglijdt. Maar er zijn vast specialisten die dit beter kunnen verwoorden, denk ik.


Vino antwoordt op 26 april 2018:

Maar is de vraagsteller nu iets wijzer geworden, door alle goed bedoelde adviezen, op en aanmerkingen?

Met vriendelijke groet.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker