Caravantrekker.nl

Downsized turbo motoren

Ad Franken vraagt op 1 mei 2018:

Ik rijd nu met een Nissan note 1.6 en trek een Eifelland 350H (max 900 kg)
tegenwoordig hebben autos kleine 1000cc tot 1200cc turbo motoren die 1200 kg mogen trekken. Gevoelsmatig heb ik hier mijn twijfels over. Een caravan met veel lucht weerstand is anders dan een kuub zand op een aanhangwagen. Is de aankoop van een Nissan Pulsar 1.2 turbo verstandig?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Kees antwoordt op 1 mei 2018:

Maak hier een berekening en je weet het 😉


Ad Franken antwoordt op 1 mei 2018:

Beste Kees, ik heb al diverse keren een berekening gemaakt.
In theorie klopt alles. Maar als voorbeeld ik heb moeite om met bv een Hyundai i20 die een 3 cilinder 1000cc motortje heeft en dan met een caravan de alpen over te gaan. En ja ik weet dat volgens de folders dit kan! Ik hoor zo links en rechts dat de kans dat je binnen 4 jaar turbo problemen krijgt aanwezig is. Dat is mijn probleem.
De cijfers zeggen wat anders dam mijn gevoel.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 mei 2018:

Ik herinner me nog (uit de verhalen) dat mijn vader met een 2,5 liter 6-cylinder en onze caravan van 800 kg de Alpen over ging en heel blij was dat het lukte...Voor de 100.000 moest die auto wel weg want dan was die op.
Ik zelf trok met een 1.4TSI-tje 1600 kg caravan over de Alpen en deed daar probleemloos 200.000 km mee en die trok echt lekkerder dan een V8 3,5 liter uit 1980 die elke 5.000 km naar de garage moest. Kortom techniek veranderd misschien sneller dan gevoel.

Zeker kan bij een turbomotor de turbo kapot en gebeurd dat niet bij een turbo loze auto. Toch is die kans bij een juist gebruik niet zo veel groter dan dat er iets anders kapot gaat bij een turboloze auto. Ook die kan kapot. Verstand (en kennis!) gebruiken bij het rijden blijft belangrijk. Volgas hoeft niet altijd, met iets minder belasting kom je er ook.


Gerrie antwoordt op 1 mei 2018:

Daar gaan we weer. Ad knap van je dat met je nissan note met daarachter de alpen over durft en dat dit ook nog lukt. De note zal vast ook niet zo jong meer zijn want met het laatste model van de note kan het niet zijn. Ik had hiervoor een corsa 3 cilinder met 115 pk die het heel waarschijnlijk beter aankan dan uw note en met onze kona met driecilinder motor durf ik het ook wel op te nemen en dan hebben wij er ook nog een caravan met een max gewicht van 1100 kg. achter. Door het koppel wat al bij laagtoeren beschikbaar komt, hebben deze kleine turbomotoren het qua belasting waarschijnlijk makkelijker als uw note. Daarnaast heeft de tijd niet stil gestaan. Ik ga er dan ook vanuit dat de pulsar een veel betere trekker zal zijn dat uw note en met twee vingers in de neus de caravan over de alpen zal trekken. Ik denk dat het voor u een verademing zal zijn met welk gemak de pulsar dit zal doen. Uw gevoel kunnen wij echter met duizend woorden nog niet veranderen, u zal altijd het gevoel blijven houden dat er iets op de motor zit wat stuk kan gaan. Mijn advies aan u is, koop geen auto met een turbomotor. Waarschijnlijk is een Mazda 3 met een ongeblazen 2 ltr. blok een beter keuze voor u. Ook daar zullen waarschijnlijk moderne snufjes op zitten die op uw note ontbreken en die ook stuk kunnen gaan. Veel succes.


Ton Groenendijk antwoordt op 1 mei 2018:

Inderdaad, Menno! Laatst nog zag ik een houten schaftkeet verplaatst moest worden. Dat schafte weinig vreugde bij de belanghebbenden en dus werd er een soort gemotoriseerde verticuteermachine voorgezet en zie: met enige moeite kwam de combinatie in beweging en voldeed dus aan de normen van caravantrekker.nl. Een gemotoriseerde trekker met een aanhanger waarin je kan wonen.
Ik maak me sterk dat je, als je er regelmatig benzine in zou gooien nog een eind mee zou komen.
Maar zo willen we niet natuurlijk niet op vakantie. Wel geeft deze combinatie een indruk van de mogelijkheden: beperk je snelheid, vraag niet te veel van je overbrenging, schakel op tijd terug en heb geen haast.
En toch, toen ik bij met een familielid bij een Peugeot dealer stond en die verklaarde dat je met een 1000 cc driecylindertje een cv van 1500 kg mocht trekken, vond ik het maar niks, Angst voor het onbekende?
Maar hoe groot is dan het verschil tussen zo'n Peugeot en een Opel Zafira, die maar 400 cc meer heeft (en 1 cylinder). Daarbij kijkt niemand vreemd op, ondanks het hoge eigen gewicht van de Opel en de aarzelende start qua trekgewichten. Kennelijk was Opel ook nog niet zo zeker van z'n zaak.
De toekomst zal het leren. There is no substitute fotr qubic inches, volgens de USA, maar ja, die zijn daar ook van aan het terugkomen.
In de jaren '30 van de vorige eeuw maakte naar ik meen Lancia een 1.5 motortje met 8 cylinders en een turbo. Die motor won vrijwel iedere race. Dus hoe nieuw is het allemaal?


Gerrie antwoordt op 1 mei 2018:

Frank, is dit ongeveer de uitkomst op caravantrekker van je huidige combinatie ?

Sterke punten:
•Auto heeft overwicht op de caravan


Zwakke punten:
•Toegestane maximale kogeldruk is 10 kg te laag
•Maximale prestaties bij hogere toerentallen
•Hogere toerentallen bergop soms nodig

Als dit klopt, dan is het trekken van je caravan over de alpen wel een behoorlijke belasting geweest voor je note. Het wegtrekken op een helling was dan ook niet al te best.


Sjef Bertens antwoordt op 1 mei 2018:

Beste Ad,
Zoals Gerrie ook al aangeeft is het moeilijk jouw gevoel in deze te veranderen maar het is zeer frappant dat vele datzelfde gevoel hebben en het niet vreemd vinden dat kleine dieseltjes honderd duizenden kilometers draaien zonder problemen terwijl die zowel thermisch als mechanisch zwaarder belast worden.

Beide motoren streven naar een laag specifiek brandstof verbruik.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 mei 2018:

Er zijn bijna geen turbo loze nieuwe auto’s meer (alleen nog Japanners) dus zullen we er aan moeten wennen.


Gerrie antwoordt op 1 mei 2018:

Menno, we moeten er maar aan wennen. Net of dat een probleem is Menno.
Ad zou je dan toch voor en 3 cilindertje moeten kiezen, vergeet dan ook niet om even te kijken naar de kona. Deze doet het in de berekening nog beter dan de pulsar.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 mei 2018:

Nee, voor mij geen probleem. Ik trok 21 jaar geleden al met een benzine turbo. Ik ben net begonnen met ontwennen 😉


Louis antwoordt op 1 mei 2018:

Versnellingsbakken of automaten en turbo's, het is allemaal al 'oud'.
Dat is het punt ook niet denk ik.....kwaliteit, wijze van gebruik en dus levensduur is al wat voor ons van belang was en is .
En daar is zóveel over te zeggen dat je er nooit uit komt .
Maar één ding blijft altijd gelden : Al wat 'opgevoerd' wordt gaat nu eenmaal wat minder lang mee dan iets vergelijkbaars zonder pep technieken .
Daarnaast zal een á technische gebruiker altijd veel vaker problemen ondervinden dan iemand die systemen en hun werking wat beter begrijpen en daar dan ook rekening mee houden.
Voor de eerste categorie zal relatieve eenvoud, dus zonder turbo maar met meer volume bijvoorbeeld waarschijnlijk een betere keuze zijn maar met deze groep wordt in de technieken helaas geen rekening meer gehouden.
Geef mij een geavanceerd computersysteem.... en ik krijg het op tilt zonder te weten hoe het kwam en wat ik fout gedaan heb !
Voor de één dus een geweldig iets...voor mij aanleiding tot hartritmestoornis en kosten 😉



Vakantiegenieter antwoordt op 1 mei 2018:

Ik ben van een moderne 2 liter met 146pk en 185 Nm naar een 3 cilinder 1.2 turbo met 130 pk en 230Nm gegaan (Peugeot). De 2 liter was een fijn blok maar de 1.2 turbo met caravan een nog veel prettiger blok. Veel meer trekkracht bij even versnellen en dat bij lagere toerentallen en lager geluidsniveau. Duidelijk krachtiger bij wegrijden op echt stijle delen (ik heb er ook echte passen met caravan mee gereden). Heb voor de 2 liter benzine jaren lang turbo diesels gereden en nooit een probleem met turbo's gehad. Preventief liet ik na een pittige bergrit wel altijd de motor even een minuutje draaien alvorens hem uit te zetten zodat de turbo minder te maken krijgt met een spot temperatuur waardoor olie kan verbranden. Voor mij is de downsize trend met de moderne turbo motoren juist een pre voor de caravanner.


Frans antwoordt op 1 mei 2018:

Over de betrouwbaarheid van een klein turbomotortje zou ik me geen zorgen maken en trekkracht is volgens de berekening ook toereikend om over de Alpen te gaan. Mijn bedenkingen bij veel turbomotoren zit in het gebrek aan motorremvermogen en dat is als je echt over de Alpen gaat een belangrijk minpunt. Zonder motorremvermogen kun je een combinatie alleen met de wielremmen overeind houden; wat er gebeurt op een Alpenpas bij remfading heb ik een keer zelf aanschouwd. Remmen zijn gelukkig veel beter geworden de laatste 30 jaar, maar de weelde van bijvoorbeeld het remvermogen van een elektrische/hybride aandrijving is ongekend. En je kunt er ongestraft langdurig mee remmen. Het toevoegen van elektromotoren is dé manier om turbomotoren geschikt te maken voor afdalingen. Met een grotere ongeblazen benzinemotor ben je op dit punt ook beter af.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 mei 2018:

Zouden de meeste caravanners met over de Alpen niet gewoon de Brenner of de Gotthard tunnel bedoelen 😉

Maar door de mindere remwerking van de motor blijven de caravanremmen wel (iets) langer heel zolang geen ARC of ITBS is gemonteerd.


Frans antwoordt op 1 mei 2018:

Ja ja, leuke techniek 😉 Ga daar Bert maar eens van overtuigen voor zijn bergtrainingen!


Kees antwoordt op 2 mei 2018:

De mindere remwerking op de motor hoeft geen probleem te zijn wanneer met lagere snelheid wordt afgedaald. Een versnelling lager geeft vaak voldoende remwerking om de remmen te ontlasten.


Jan Br antwoordt op 2 mei 2018:

Frans, ik heb de afgelopen maanden wel een paar hellinkjes genomen en uiteraard ook weer afgedaald en het is absoluut waar de elektrische/hybride aandrijving is bij de afdaling een prachtig systeem. Zat ik voorheen nog wel eens te zweten bij de afdalingen door ondanks terugschakelen toch steeds aanvullend remmen, met mij Hybride auto geen enkel probleem meer. Trouwens ook helling op werkt de hybride uitstekend.


Sjef Bertens antwoordt op 2 mei 2018:

Beste Frans en Jan

De remmen van het trekkende voertuig zijn toch niet het probleem maar van de caravan.
Door grotere motorremwerking grijpen de caravanremmen continu aan waardoor er nauwelijks een afkoelingsperiode is.


Jan Br antwoordt op 2 mei 2018:

Sjef, als je het zo schrijft dan snap ik wat je bedoeld, maar nu de praktijk.
Als ik in het verleden moest bijremmen dan voelde je ook daarna meteen de remwerking van de caravan. Je remde als het te hard ging gewoon wat abrupter en als reactie deed de caravan dat ook.
Nu rijdt de hele combinatie gewoon gelijkmatig de helling af, het zou kunnen dat de remmen van de caravan dan ook steeds meeremmen, maar dat gevoel geeft de combinatie me niet. Ik heb in ieder geval één keer onder aan een aardige helling gestopt en gewoon handmatig de wielen gevoeld van de caravan en die waren niet overmatig warm.


Frans antwoordt op 2 mei 2018:

Zoals @Jan Br het beschrijft ervaar ik het ook. Er is veel meer remkoppel (remkracht) beschikbaar bij hogere snelheid, veel motorremvermogen dus. Voor dezelfde remkracht moet je bij veel auto’s terug naar de eerste versnelling.
Waar het in zijn algemeenheid om gaat is dat er vertraagd moet worden om een combinatie veilig naar beneden te krijgen. Als je niet kunt vertragen met rijwind (kan alleen met hoge snelheid waar dat is toegestaan) of met motorrem, moet de vertraging uit de wielremmen komen en die zijn niet gemaakt voor continu gebruik. Motorremvermogen is eigenlijk een voorwaarde voor langdurig, veilig vertragen. Is er weinig motorremvermogen dan kun je alleen heel langzaam afdalen, maar wie gaat er ver onder de toegestane snelheid afdalen als je nog 10 kilometer tegoed hebt? Van nature doen dat alleen vrachtrijders. Dit is n.m.m. een heel praktische beperking van (downsized) turbomotoren als je van plan bent de bergen op te zoeken. Krachtig remmen en weer laten lopen helpt marginaal voor de remmentemperatuur; meestal is tussentijds laten afkoelen een veiliger optie. Als je voor krachtig afremmen steeds zwaarder moet trappen wordt het tijd voor een stop. De remweg is dan waarschijnlijk al verdubbeld.
Dit staat los van het autonome gedrag van caravanremmen zonder remcontrolesysteem.


Sjef Bertens antwoordt op 2 mei 2018:

Beste Frans,

Een caravan wil op hellingen, zeker als deze 10% of meer zijn graag naar beneden hoe je het ook draait of keerd die energie zal omgezet worden.
Dit kan voor een groot deel gebeuren door het trekkend voertuig ,als deze uitgevoerd is met ARC of ITBS. Hierdoor zal de caravan later of minder remmen waardoor het trekkend voertuig een deel van de caravanenergie voor zijn rekening neemt. Of door de oplooprem van de caravan te gebruiken.
Bij deze laatste optie kun je de hoeveelheid warmte energie nog enigszins reguleren door de manier van afremming maar een grotere afremming van het trekkend voertuig geeft een evenredige grotere afremming van de caravan.


Gerrie antwoordt op 2 mei 2018:

Frans, tegen de tijd dat je fading hebt op de remmen van je auto is het zeker tijd om deze even af te laten koelen. Ik denk alleen dat je al veel te laat bent voor de caravanremmen. Je kan wel een auto hebben die heel goed op de motor remt maar als er geen extra voorziening op de caravan zit zal dit niet veel helpen want de caravanrem zal steeds oplopen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 mei 2018:

Voordat we allemaal langs elkaar heen praten:

Voor de meeste mensen zal de iets mindere remwerking van de kleine turbo’s niet zo’n probleem zijn. Dat wordt pas vervelend juist als de caravan voorzien is van een bergrem (ARC/ITBS). Immers dan komt alle remkracht bij constante snelheid op de auto te drukken. Rem je daarna met de voet doen gewoon alle remmen weer mee. Zelfs met een 2,5L diesel merk ik duidelijk dat er 1500 kg extra drukt op de auto.

Hier kan je uitrekenen wanneer je caravan begint met remmen bij constante snelheden:
https://www.caravantrekker.nl/info/helling_naar_beneden.php
Rijdt je nu met een auto die de snelheid niet constant kan houden, zoals die kleine turbo’s, zal je meer normaal moeten remmen waarbij alle remmen meewerken. De auto moet dan relatief iets meer remmen dan de caravan....

Maar nogmaals, we hebben het dan wel over wegen die de meeste mensen niet rijden met hun caravan (bergwegen die over korte afstand meer dan 400m naar beneden gaan).


Sjef Bertens antwoordt op 2 mei 2018:

Beste Menno,

Wat klopt er niet in mijn verhaal en langs wie praat ik heen.
Volgens mij duidelijke taal en ik weet niet wat er mis aan is.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 mei 2018:

Ik moet je opmerking van 17.49 wel 10 keer lezen voor dat ik het misschien snap. Je laatste conclusie, als ik hem goed begrijp, vind ik dubieus over ‘reguleren van warmte energie’.
Vandaar de link en mijn verhaal.


Louis antwoordt op 2 mei 2018:

Hoe je het ook wend of keert : De caravan drukt op de auto en 'sleepremt' continu in afdalingen.
En zou deze veel harder dan de auto gaan remmen dan is het ook niet goed.
(Hoogste tijd voor de 'caravan wervelstroom magneetrem'...wie vind het uit ?)
Alles moet tegenwoordig (handig of niet) electrisch aangestuurd zijn, dus nu het in dit geval ook nut heeft even flink zijn en doorpakken.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 mei 2018:

@Louis,
Een oplooprem kan niet per definitie harder remmen dan de auto.
En die elektrisch aangestuurde systemen zijn er.....ARC en ITBS (zolang Al-Ko ons opzadelt met met techniek uit de jaren 50).


Louis antwoordt op 2 mei 2018:

Zeker, maar ik had even de defecte of slecht afgestelde oploopdemper in gedachten waardoor je soms ziet dat caravanwielen gaan blokkeren.
(Kennelijk niet naar de caravan APK geweest 😉)
Maar inderdaad, de electrische systemen zijn zeker beter dan 'de oude koek', maar het zou prachtig zijn als er een vorm van contactvrije wijze van remmen ontwikkeld zou worden.
Hierbij dacht ik met name ook even aan de hybride auto waar toch al zoveel basis ingrediénten aanwezig zijn waardoor iets dergelijks misschien dichterbij kan komen, vandaar .
Dan moet AL-KO maar 'aan de kant', en het aan as fabrikanten over gaan laten die anders dan 'wat ze altijd al gedaan hebben' moeten gaan denken en de markt van het 'chassisstansen' er maar bij pakken.
(AL-KO in al haar arrogantie vergeet misschien...dat het produceren van een caravanchassis een zéér eenvoudig proces is voor plaatmateriaalverwerkende bedrijven)


Vakantiegenieter antwoordt op 2 mei 2018:

Als aanvulling op mijn eerdere reactie. Ja, de remwerking met mijn 1.2 turbo is duidelijk minder dan mijn 2 liter benzine en heel veel minder dan de turbo diesels welke ik daarvoor gereden heb. Voor fading van mijn autoremmen ben ik bij mijn auto niet bang, ik ga met beleid de berg af en stop zeer regelmatig om mijn caravanremmen maar vooral lagers te laten koelen. Check dan ook altijd de warmte uitstraling van zowel de auto als caravan remmen en het is duidelijk dat de autoremmen veel zwaarder zijn gedimensioneerd. Met passen bedoelde ik ook echte passen waar ik maar weinig (eigenlijk geen) mensen met caravan zie maar waar ze nog wel zijn toegestaan (grote kans dat Bert en Menno ze ook rijden). Nu scheelt het dat ik ook maar een caravan heb van max 800kg (bewust gekozen om overal via binendoorwegen of passen te kunnen komen waar ik vroeger met mijn expeditie tentje naartoe ging) en de auto beladen ruim het dubbele is. Concreet, is de remmende werking van een dikke diesel beter, absoluut. Is de beperkte remwerking met een kleine turbo benzine een probleem.....voor mij niet, stop alleen wat vaker preventief.....snelheid loopt in zijn 1 snel op waardoor je wel behoorlijk bij moet remmen wat bij mijn diesel idd veel minder was en wat relaxter ging. Maar die turbo diesels hadden toen nog een turbo gat wat in de haarspeldbochten naar boven weer een erg vervelend issue was.....daar heb ik met de moderne benzine turbo (zeker in sportstand) echt geen last van (pakt heel netjes op). Mijn 1.2 turbo heeft inmiddels 130.000 gelopen en toont geen enkel teken van vermoeidheid.


Sjef Bertens antwoordt op 2 mei 2018:

Beste Menno,

Jammer dat je op deze manier reageerd, een klein beetje respect is toch wel op te brengen.
De opmerkingen waren een reactie op hetgeen Frans schreef over de ideale combinatie van hybride (terugwinning energie bij afremmen op de motor ) en afdaling met caravan.
Hierbij probeerde ik hem duidelijk te maken dat die combinatie niet zo ideaal is als hij lijkt.
Zijn we het daar niet over eens dan houdt de discussie op.

Overigens schrijf je zelf:
Maar door de mindere remwerking van de motor blijven de caravanremmen wel (iets)langer heel (mits) zolang er geen ARC of ITBS is gemonteerd.
Oorspronkelijk stond er in de tekst mits.
Wat gebeurd er dan als er wel ARC of ITBS gemonteerd is, slijten ze dan meer ?

De opmerking over het reguleren van de warmte energie heeft te maken met het feit dat de bestuurder bij geringe of normale afremming op de motor door tussentijds flink de rem te gebruiken opwarming en afkoeling kan regelen.
Zeer sterke motorremwerking door terugwinning is niet of nauwelijks te beïnvloeden.






Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 mei 2018:

@Sjef, Heeft wat mij betreft helemaal niets met respect te maken! Ik snap het alleen niet (en heb het idee dat wij elkaar niet begrijpen). Vandaar dus ook mij eerste algemeen reactie.

Frans rijdt met een Hybride en ARC. Hij geeft m.i. terecht aan dat dit een ideale combinatie is. Namelijk veel motor remwerking en alleen de caravanrem als er met de voet geremd wordt. Ik hoop dat je het daar mee eens bent.

De motorremwerking van een turbotje is in dergelijke gevallen dan echt onvoldoende en dus worden alle remmen meer aangesproken (bij ARC/ITBS). Heb je geen ARC/ITBS worden juist de caravanremmen bij een hybride veel meer belast dan bij een turbotje. Dus dan klopt jou bewering wel dat een hybride en een gewone caravan voor de caravanremmen 'zwaar' is.

De opmerking over het reguleren van de warmte energie heeft te maken met het feit dat de bestuurder bij geringe of normale afremming op de motor door tussentijds flink de rem te gebruiken opwarming en afkoeling kan regelen.

Daar heb ik niet veel vertrouwen in, althans in de afkoeling.. en is erg caravan afhankelijk.

Ik hoop dat de onduidelijkheid zo uit de lucht is.


Louis antwoordt op 2 mei 2018:

Beste Sjef, ik begrijp je weerstand best wel in deze....aan de andere kant kan ik het waarderen dat een moderator zich op glad ijs begeeft en zich mengt in een discussie zoals deze, naar eigen inzicht, ervaring, mening of inbreng.
Al ben ook ik het er niet altijd mee eens daar het weleens enigszins betweterig overkomt.
Maar ja, als je ergens voor staat of meent...moet je het gewoon uit mogen spreken, punt ! én het geeft weer iets om over na te denken.
En wij als hobbybezoekers ? , ach we hebben ook wat meer tijd om zorgvuldiger en langdradiger in onze reacties te zijn.
(Al kun je dat 'zorgvuldiger' van mij ook niet altijd zeggen 😉)


Sjef Bertens antwoordt op 2 mei 2018:

@Louis bedankt voor jouw reactie ik begon al een beetje aan mezelf te twijfelen.

@Menno ik heb veel respect voor jouw kennis en het runnen van deze site maar dat neemt niet weg dat er soms wel eens slippertjes gemaakt kan worden.

Allereerst is nergens uit op te maken dat Frans en bijgestaan door Jan Br gebruik maken van ARC op hun caravan, vandaar mijn reactie.
Ik vond het ook al zo vreemd dat dat jij niet reageerde op hun bevindingen.
Waar kan ik die informatie vinden want ik vind het van andere altijd storend dat ze niet alle reacties lezen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 mei 2018:

Als je 100% van je tijd met caravans bezig bent en dat al heel lang dan weet je veel, en dat is mijn fout, trek ik conclusies wel eens sneller dan mijn lezers.

Frans ken ik persoonlijk en ik weet ‘alles’ van zijn combinatie. Ook met Jan Br. heb ik wel eens contact gehad en weet waar hij mee rond rijdt (zonder ARC). En door ook de reviews te lezen weet je al heel veel (waarbij ik uiteraard het voordeel heb dat ik ook de e-mail adressen kan zien).


Kees antwoordt op 3 mei 2018:

"Concreet, is de remmende werking van een dikke diesel beter, absoluut."
Niet de dieselmotor, die heeft van zichzelf minder remwerking dan een (downsizede) benzinemotor.
De remwerking van een dieselvoertuig is grotendeels te danken aan de transmissie van het voertuig.


Andreas-NL antwoordt op 3 mei 2018:

Ik dacht altijd dat vooral de veel hogere compressieverhouding in een dieselmotor voor de afremming zorgde. Dit in combinatie met een lage versnelling uiteraard.


Ad Franken antwoordt op 3 mei 2018:

Beste mensen.
Ik vind het jammer dat deze topic op dit moment totaal niet meer gaat over mijn gestelde vraag. Alle reacties over bergaf rijden en remproblemen, Erg jammer. Mijn punt was of de hedendaagse kleine turbo motoren echt wel geschikt zijn om er een caravan achter te hangen en er vervolgens mee over bergpassen te rijden. Qua berekening volgens dealers is dit geen probleem. Bij een caravan trekken heb je ook te maken met luchtweerstand bovenop het gewicht. Wat te denken van hele lange hellingen zoals bv bij München.
Als je altijd een 1.6 motor hebt gereden, dan is het toch niet zo gek dat je verbaast reageert om op pad te gaan met bv een 998 cc 3 cilindertje? (Even oneerbiedig gezegd.)


Aad antwoordt op 3 mei 2018:

Beste Ad, helaas is dat de praktijk hier. Meestal wordt het antwoord in de eerste reacties gegeven en daarna willen velen hun mening nog even kwijt, onafhankelijk van de vraag. Meestal over hybrides of zo😉
Mijn eerste caravan hing achter een 1900cc auto, maar die had maar 75pk. Nu rijdt ik een (VAG) 999cc’tje met 115pk en die pruttelt met 2100tpm de heuvels over. Echt heel veel fijner.
Enne....downsizen is van alle tijden; de allereerste auto’s hadden 6 liter motoren met 6 pk😂😂


Louis antwoordt op 3 mei 2018:

Maar je vraag is toch allang beantwoord Ad ?
En aan je gevoel dat wat anders aangeeft dan harde cijfers kan niemand iets doen, toch ?
Heel de rest is qua reacties voor velen (waaronder ikzelf) wetenswaardig en leerzaam, juist doordat het zwart/wit in de al gegeven antwoorden vergrijzen en er uitleg over het 'hoe, wat en waarom' van allerlei randverschijnselen gegeven word.
Dus je krijgt niet alleen gewoon het antwoord waar je om gevraagd hebt, maar als bonus (in dit geval) ook wat interessante dingen over bijvoorbeeld remmen te lezen.
Ik weet niet of je dat wel als 'jammer of helaas' moet bestempelen.


Quirien antwoordt op 3 mei 2018:

@Ad,
Mijn gevoel zegt dat jij eigenlijk die Pulsar een " leuke" wagen vindt en wel zie zitten als vervanger van de Note. Je hebt al verschillende keren berekening op berekening gemaakt. Tsja, gevoel , soms moet je dat opzij zetten als harde cijfers anders zijn . Met hogere trekgewichten er achter als jouw caravan heeft, en ik zet er bv. 1100 kg achter blijft het nog een uitstekende trekker .

M.a.w. vindt jij de Pulsar voor jou " de wagen" : kopen dat ding. ( maar ja, dat is mijn gevoel 😉)


Frans antwoordt op 3 mei 2018:

Het is toch minstens opmerkelijk dat mensen alleen geïnteresseerd zijn in trekvermogen, maar niet in remvermogen bij de aanschaf van een caravantrekker.


Aad antwoordt op 3 mei 2018:

Frans, dit is een aanname van jou! Misschien heeft de vraagsteller wel een superdeluxe rem+antislingersysteem op zijn caravan zitten waar hij lang over heeft nagedacht en dat voor veel geld heeft geinstalleerd. En nu zeg jij, zonder voorkennis, dat hij alleen interesse heeft in trekvermogen!


Kees antwoordt op 3 mei 2018:

Ad,
Als je nu naar de motorspecificatie kijkt en daar de vermogensafgifte en met name de koppelkromme vergelijkt met jouw huidige 1600cc dan weet je toch genoeg? Hoef je helemaal niet te weten hoeveel inhoud die motor heeft en over hoeveel cilinders. Maak hier een berekening en een proefrit bij de dealer en luister dan nog eens naar je gevoel.
Uiteindelijk gaat het erom of die nieuwe auto jouw caravan op de bestemming brengt. Hoe en waarmee die dat doet is dan toch voor je gevoel niet interessant meer?


Jan Teepe antwoordt op 4 mei 2018:

Ik kom net weer met de caravan vanuit Spanje met mijn mini dieseltje en ik sta er weer versteld van. 1.5 Renault/Dacia turbo dieseltje dat trekt als een lier en rond de 1 op 10 gebruikt met 1500 kg erachter. De Hyundai Terracan met zijn 2.9 Turbo Diesel gebruikte 1 op 8 met de caravan erachter en was zeker niet sneller. De Toyota Landcruizer met zijn 2.4 Turbo Diesel gebruikte 1 op 7 en haalde het lang niet bij de downsize 1.5 Renault. Kortom, hoe ze het voor elkaar gekregen hebben is mij een raadsel. Maar tot nog toe ben ik er zeer van onder de indruk.


Kees antwoordt op 4 mei 2018:

Het is vrij simpel Jan. Hogere belasting geeft beter rendement dus minder brandstof nodig voor dezelfde arbeid.


Hans antwoordt op 5 mei 2018:

Laat ik als Pulsar 1.2 eigenaar dan ook mijn licht op de vraag laten schijnen. Een Eifelland 350 vormt geen enkel probleem voor deze auto met bijna 200 Nm koppel. Zelf rijd ik met 1000kg aan de haak, ook in de bergen. Deze 1.2 uitvoering heeft meegedaan aan de trekauto van het jaar competitie 2016, google ANWB Pulsar Trekauto 2016 en lees het zelf. En lees daarna vooral weer verder op deze fijne en betrouwbare site, de site met verstand van caravaning.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker