Caravantrekker.nl

Bandenspanning

Wim B. vraagt op 9 mei 2018:

Geen origineel onderwerp! Maar omdat ik er niet helemaal uitkom en tegenstrijdige adviezen krijg, waag ik het er toch op.
Mijn caravan weegt beladen tegen de 1400 kg. De banden zijn KargoMax C ST-6000, 185 R 14 C, 104/102N, max 65 psi.
De vraag: welke bandenspanning moet ik hiermee aanhouden.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Hans antwoordt op 9 mei 2018:

https://caravantrekker.nl/info/bandenspanning.php


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 mei 2018:

Via die link is te vinden 4.0 bar.


Jadatis antwoordt op 9 mei 2018:

En berekent met mijn calculator kom ik daar ook op uit 4 bar.
Dan zelfs rekening gehouden met de N sneheidscode waarvan de loadindex 2 hoger is dan voor Q .
Daarvoor dus LI 102 ingevuld en geeft dan de hoogste druk waarbij nog geen hinderlijk gestuiter.

Mocht de druk terugvallen ( of door onnauwkeurigheid van de meter al zijn) naar 3,5 bar, dan nog als je max 120km/u rijdt, een gecombineerd overgewicht en ongelijk gewicht R/L mogelijk van 150 kg voordat een band oververhit raakt.
Dit is bijvoorbeeld 75 kg overgewicht dus toaal 1475 kg en R/L onbalans van 75 kg .

Weet je zelf dat je overbeladen bent, dan zou je voor dat hogere gewicht de druk beter uit kunnen rekenen.


Kees antwoordt op 10 mei 2018:

4 bar.


Wim B antwoordt op 10 mei 2018:

Jadatis bedankt voor de uitgebreide motivatie. Daar hoopte ik al op.


arie antwoordt op 10 mei 2018:

banden spanning is belangrijk maar. versterkte of stalen ventielen
worden vergeten zeker als je bij of over de vier ato gaat


Wim B antwoordt op 10 mei 2018:

Arie, helemaal waar. Gelukkig zitten die er op.


Jadatis antwoordt op 11 mei 2018:

Gewone rubber snapp in ventielen kunnen een koude druk aan van 4.5 bar a 4.75 afhankelijk van merk. Dan zijn er testnormen voor de extra druk daarboven . Beschreven in mijn bandendruk topic in kennisbank van camperforum.
Ga je er echter een druksensor buitenop schroeven , dam kan door middelpuntvliedende kracht bij bepaalde snelheid het ventiel platgedrukt worden tegen velg, waardoor die gaat lekken bij gat in de velg.

Maar zonder dat gaat het zelfs maar zelden mis als er 5.5 bar koude druk op gezet wordt, zoals bij campers. Hiermee wil ik niet zeggen dat je dan maar gewone ventielen moet gebruiken daarvoor, maar bij 4 bar niet perse nodig.


arie antwoordt op 11 mei 2018:

wij zeggen wel eens .
vind u veiligheid te duur probeer eens een ongeval

gr Arie


Kees antwoordt op 11 mei 2018:

Veiligheid is in het geheel niet in het geding met rubberen ventielen in de caravanwielen arie.
stalen ventielengebruik is een modegril en veruit overkill als het om veiligheid gaat.
Sterker nog, bij gebruik van stalen ventielen worden deze bij bandenwissel vaak nooit meer vervangen. Immers, "is toch staal"!
Men gaat daarbij volledig voorbij aan het feit dat ook die stalen ventielen een rubberafdichting hebben die verdrogen en gaan lekken met alle 'klapbanden' gevolgen van dien.
Ook die afdichting dient dus vervangen te worden bij de bandenwissel. Die zijn vaak niet los te verkrijgen en het komplete ventiel moet dan vervangen. Deze zijn een stuk duurder dan een rubber fluitje.


arie antwoordt op 11 mei 2018:

ik vind dat een ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
alles kan je toch niet uitsluiten . dan moet je niet gaan maar thuis blijven. maar dan word het leven wel erg saai. gezonde spanning
hoort er wel bij vind ik

gr. Arie


aadje antwoordt op 11 mei 2018:

@Kees wat zit je weer enorm te brabbelen om je gelijk te halen elk Caravan Bovag bedrijf vernieuwd ook de stalen ventielen wanneer je voor nieuwe banden komt.Jij reageert weer als een mannetje (beunhaas) terwijl je de vakman uit wil hangen prutser ben je.Louter en alleen omdat stalen ventielen duurder zijn ha ha als dat de kosten moet gaan drukken zou dat een reden zijn voor rubberen.


TheoS antwoordt op 11 mei 2018:

ik vind dat een ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.

Voor sommige dingen klopt dat. Er zijn echter nogal wat zaken waar je gewoon je verstand bij nodig hebt. Bij die zaken (alleen) op je gevoel varen. Dat lijkt me niet bepaald verstandig.😉


Jadatis antwoordt op 11 mei 2018:

Arie had het over versterkte of stalen ventielen, en gaf daar mee aan dat ook de HP rubber snapp in ventielen goed zijn ( de TR 600 serie)
Die zijn gemaakt voor max druk ong 6.5 bar.
Deze kosten bijna hetzelfde als de gewone rubber ventielen en kunnen daardoor bij iedere bandenwissel mee vervangen worden.
Dus als je op safe wil spelen , kun je die vragen.
Deze zullen niet krom buigen als er een druksensor op geschroefd wordt. En gaan dan niet lekken bij velggat boven 4 bar en 80 of 100 km/u( weet ik niet meer zeker welke snelheid dat gebeurde in dat onderzoek)


arie antwoordt op 11 mei 2018:

beste theo natuurlijk moet je niet op alleen op gevoelens af gaan
maar de meeste Nederlanders willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten ik doe zelf kwaliteit controles en ben 40 jaar werkzaam geweest als auto monteur chef wpl. en apk keurmeester dus ik heb er genoeg van gezien van die knoeiers . dus ik ga niet weg voor dat alles gecontroleerd is.en dan nog kan er onvoorzien wat gebeuren
maar als je alles gedaan heb kan je weg met een goed gevoel
gr. arie en een fijn kampeer seizoen behouden vaart


TheoS antwoordt op 12 mei 2018:

@arie,
Natuurlijk kun je dan met een goed gevoel weg.


Kees antwoordt op 12 mei 2018:

40 jaar ervaring en dan niet weten dat een rubber ventiel volstaat.
Zo zie je maar dat vakmensen ook niet alles weten.
En, ... je nooit te oud bent om te leren. 😉


TheoS antwoordt op 12 mei 2018:

Heeft Arie dat met zoveel woorden gezegd?


arie antwoordt op 12 mei 2018:

theo bedankt


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker