Caravantrekker.nl

Info caravanmerken

Ale Kok vraagt op 14 mei 2018:

Weet er iemand een site(al dan niet Nederlands) waar je de typische eigenschappen van de diverse merken kunt vinden.
Zoals de gebruikte materialen, chassis, karakter, wintereigenschappen etc.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 mei 2018:

Die weet ik wel (niet een site maar de eigenschappen) 😉
Wat wil je exact weten?


Ale Kok antwoordt op 15 mei 2018:

@Menno
Elk merk heeft waarschijnlijk zijn karakteristieke eigenschappen, net als automerken. (bij een Alfa is de rechte weg de kortste route naar de volgende bocht, bij de VAG producten is de bocht een vervelende hindernis naar het volgende rechte stuk.)

Zoals,
Welke merken hebben wanden van XPS en welke van EPS.
Het ene merk gebruikt MDF als interieur materiaal, het andere multiplex.
Bij welke merken is het interieur geen deel van de constructie.
Wie gebruikt welk chassis.
Het ene merk heeft een dikkere wand dan het andere et cetera.
Is de inrichting sober of uiterst luxueus?
Een website die dat soort dingen een beetje overzichtelijk heeft zoek ik eigenlijk.
Mag wat mij betreft ook een Duitse, Engelse of Franse zijn.


Jan@ antwoordt op 15 mei 2018:

Bij dit soort vragen troost ik me altijd met de gedachte dat één dwaas😉
meer kan vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden.
Ik zou zeggen succes Menno.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 mei 2018:

Caravans zijn (net als auto's) een grote eenheidsworst. Alle materialen komen allemaal van dezelfde toeleveranciers. Verschil in meubels is er nauwelijks (materiaal van Voehringer), Chassis komt van Alko (alleen Hobby en deels Caravelair maken die zelf). Een lijst van isolatie en het gebruik van al dan niet hout in de wanden, heeft onlangs gestaan in een van de Duitse tijdschriften (Camping Cars Caravans dacht ik).
XPS is daarbij niet merk maar meer type gebonden.


Quirien antwoordt op 15 mei 2018:

Ale, misschien niet helemaal de bedoeling van jouw vraag maar er is best wat op het net te vinden.

- wat zit er in jouw caravan.
-alles over isolatiemateriaal
-smart bouwwijze ( Sprite caravans)
-Pualbouwwijze
-ondersteltechniek Al-Ko
- chassis van de caravan ( ANWB) met rubriek Techniek
- typische eigenschappen van caravans
En zo kan ik er nog wel meer noemen.
Dan natuurlijk nog de gegevens in de info van de diverse merken en types erin inzake verlijmingen, materialen diktes, ontwikkelingen etc. Duik maar eens in de gegevens, Kabe/Solifer/ Eriba/Hymer, LMC etc.
Tsja mooi zou het zijn als alles in een sheet zou worden samengevat maar daar heb ik mijn twijfels over.
Maar misschien toch .... Menno? 😉


Frans antwoordt op 15 mei 2018:

Ik snap de behoefte van de vraagsteller, want er is volgens mij wel degelijk wat te kiezen, maar je moet zelf achter allerlei details aan, als je er al achter kunt komen.
Dat bijna alle interieurs van Vöhringer komen wil natuurlijk niet zeggen dat het eenheidsworst is. Uit dezelfde fabriek komen tal van verschillende constructie- en afwerkmaterialen naar specificatie en ontwerp van caravanbouwers. Dat de meeste chassis van Al-Ko komen betekent niet dat iedere caravanfabrikant dezelfde chassis kiest in de catalogus en datzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld elektra-/elektronische componenten, voor banden en bijpassende velgbreedte, etc.
Grote verschillen zitten de bouwwijze en keuzes van de caravanfabrikanten. Het kan het verschil zijn tussen krakende of kraakvrije vloeren, tussen meubilair dat aan wand en vloer blijft vastzitten of losraakt, tussen al dan niet snel en onregelmatig slijtende banden, tussen al dan niet lekkende en scheurende disselkasten. Om nog maar niet te spreken van volledige documentatie en een elektriciteitsschema waarmee je de keurig aangelegde elektra ook nog eens feilloos kunt terugvinden.
Dit moet je allemaal fijn zelf uitzoeken 😉


Benno antwoordt op 15 mei 2018:

Beste Ale,
Jammer dat ze bij Alfa Romeo en VAG geen caravans maken.
Dan zou jouw vraag erg gemakkelijk te beantwoorden zijn. De Alfa is heel even leuk en met de VAG caravan geniet je járen van de solide verarbeitung.
Geloof het of niet, maar zaterdag jl maakte ik kennis met de Alfa 3C en 3 weken geleden met de Golf R. Ik wil ze allebei, maar met de Golf ga ik op vakantie.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 mei 2018:

Het verschil tussen verschillende types binnen een merk is veelal groter dan de verschillen tussen de merken. Er is een groot verschil in bouwwijze tussen een Eriba Nova en een Eriba Exiting bijvoorbeeld. Daarnaast komen sommige merken ook nog eens uit dezelfde fabriek en is alleen de sticker en de kleur combinatie iets anders.
XPS isolatie heeft een Caravelair Allegra wel maar een Polar niet. Wat is de beste winter caravan? Een Alde ingebouwd in een Engelse caravan is echt wat anders dan een Alde ingebouwd in een Kabe.
Alle caravans hebben tegenwoordig rubber geveerde assen. De Knaus Sport een rechte as, maar de Sudwind staat op een delta as. LMC bouwt sommige modellen met Long Life Technologie. Burstner heeft weer een composiet vloer en zo zijn er heel veel verschillen.... Alleen niet altijd per merk maar veel meer per type.


Ale Kok antwoordt op 16 mei 2018:

@Benno.
Ik heb twee Golfjes gehad en drie Alfa's.
De Alfa's waren in het reguliere onderhoud behoorlijk duurder, maar vele malen betrouwbaarder.

@Menno
Er zit best wel verschil de caravanmerken.
Om maar iets te noemen, bij onze Dethleffs is in het interieur veel MDF toegepast, terwijl dat bij onze klusKip allemaal multiplex is.
Voor de volgende kluscaravan zou het bijvoorbeeld heel prettig zijn als het interieur geen deel uitmaakt van de constructie zodat ik volledige vrijheid heb qua inrichting en dus uit kan slopen wat ik wil.
enzovoorts


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 mei 2018:

@Ale,
Vergelijk je nu oudere of nieuwe caravans? Vroeger waren de verschillen zeker groter en een oude caravan met een nieuwe kan ook niet.....

De meest ideale 'kluscaravan' is een BIOD of een andere vol polyester of caravan met een stalen geraamte zoals Lander, MKP, Eriba Touring of Constructam.


Ale Kok antwoordt op 16 mei 2018:

@Menno,
Kijk daar geef je al enige informatie, die gewoon in de tig jaren die jij al met caravans bezig bent verzameld is door jouw brein.
Ik had bijvoorbeeld nog nooit gehoord van het merk MKP.
Dit soort info zou op een site moeten staan.
Quirien geeft bijvoorbeeld ook een aantal tips, maar dat is ook weer info die her en der vandaan gesprokkeld moet worden.
Er is ook best wel info te vinden in oude brochures en dergelijke, maar het is allemaal erg versnipperd.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 mei 2018:

Vandaar mijn eerste antwoord 😉
Ik heb heel veel caravan informatie (boeken, folders, tijdschriften, wetenschappelijk en populair onderzoek zoals test etc.) en kennis maar dat is allemaal niet netjes geordend. Zelfs links staan niet netjes bij elkaar. Je kan dus veel vragen maar verwijzen is lastig.


Ale Kok antwoordt op 16 mei 2018:

@Menno
Misschien is contact opnemen met dit bedrijf dan iets voor jou. 😉


Ale Kok antwoordt op 16 mei 2018:

deze bedoel ik

https://nectome.com/


Louis antwoordt op 16 mei 2018:

Misschien kun je het ook wat anders bekijken Ale.
Wanneer je (ongeveer) een vakantie uitstippelt is dat geen last, maar deel van de 'voorpret'.
Als je vaar of voertuigen restaureert is het ook een deel van de hobby om al het nodige aan informatie en onderdelen bij elkaar te vergaren.
Prachtige wintertijd bezigheid 😉
En een caravan bouwen ?, het moet juist leuk zijn om allerhande dingen aan lectuur en materialen bij elkaar te zoeken .
Even bij de sloop langs en daar wat struinen .
Een oldtimerclub site met ideeén, hier bij caravantrekker wat op doen, bij je toevallige camping buurman met z'n oude kampeermiddel en oplossingen.
(Maar ook dingen zien zoals jij het juist niet wilt)
Ook het bezoeken van een 'gewone' caravan beurs met de ogen goed open kan allerlei ideetjes op doen borrelen .
Vertegenwoordigers praten altijd graag, dus laat ze maar vertellen waarom juist hun materialen en systeem zo goed zijn 😉
En vooral niet een kladblokje en potlood mee vergeten te nemen, want eenmaal thuis....
Het bij elkaar sprokkelen van allerlei zaken die je nodig hebt, en daar geen haast mee maken is dan waarschijnlijk nét zo leuk als het bouwen zelf, en daar mag je best lang over doen...want klaar is klaar.
Mooi, maar ook weer jammer tegelijk.
Ik was vorig weekend bij de 'stoomdagen' in Leek.
Daar stonden hele en halve exemplaren waar al jáááren aan vrije tijd in gestopt was .
Schitterende stukken vakmanschap tot in de kleinste details !
(Hoofdzakelijk van die grijsaards met van die gouden handjes, maar gelúkkig ook nog behoorlijk wat jonge opvolging)
Die willen eigenlijk niet eens dat er niets meer aan te doen of verbeteren valt.


Jan@ antwoordt op 18 mei 2018:

Precies Louis, wanneer je zulke gedetailleerde info wilt hebben moet
je gewoon zelf research doen en het niet gemakshalve bij een ander
op het bordje leggen zodat je het lekker makkelijk kan consumeren.
Aan het werk dus Ale.


PieteR antwoordt op 18 mei 2018:

Toch vind ik het ook wel een deel van de voorpret om ideeën op te doen op een forum als dit. Zelfs in de diverse doldwaze reacties zit soms wel iets bruikbaars dat je verder nergens vindt!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker