Caravantrekker.nl

Flitser Frankrijk combi boven 3500kg

Corne vraagt op 21 mei 2018:

Hallo ik ga met mijn combi een MB E 2000kg trekgewicht en max 2300 kg totaal gewicht en Hobby 560 1600 kg max beladen gewicht naar Spanje.
Met deze combi dus boven de 3500kg.
Is de toegestane snelheid in Frankrijk max 90 km/u.
Nu is mijn vraag.... zijn er weeglussen of kan een flitscamera in Frankrijk zien qua kenteken of iets anders dat ik maar 90 km/u mag rijden ivm boven de 3500 kg totaal gewicht.
Alvast bedankt voor u reactie.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Huib antwoordt op 21 mei 2018:

Volgens mij mag je in jouw geval, je treingewicht is boven de 3500kg, niet harder dan 80km/uur. Deze regel geldt ook in nederland. Dus boven de 3500 kg geen 90 !!


jean antwoordt op 21 mei 2018:

@ Huib,

In Frankrijk en ook in Belgie is dit 90kmh en geen 80


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 mei 2018:

90 km/u. Dit zal alleen op kenteken(s) vast te stellen zijn lijkt mij. Maar dat is nog geen reden om toch harder te rijden 😉


Jan@ antwoordt op 21 mei 2018:

Mijn combinatie is ook 50kg ""te zwaar"". Ik weet niet hoe hard je wilt
ik rij rond de 100 km/per uur:met een enkele uitschieter van 110;
Zolang we geen tachograaf in de auto hebben is de pakkans ""0,001%"".
Maar zoals Menno zegt,veel harder is onnodig risicovol, het is vakantie.


Kees antwoordt op 21 mei 2018:

En ook in NL mag je met de caravan 90 kmh Huib.


Aad antwoordt op 21 mei 2018:

Huib, de regels zijn duidelijk en overal in te zien. Dus snap ik niet waarom jij 80 noemt.
In Nederland, Belgie en Frankrijk mag je 90km/h rijden met jouw combinatie


Hans antwoordt op 21 mei 2018:

Als je op de snelweg blijft tenminste.

Hans


Ronald antwoordt op 21 mei 2018:

Let wel even op, snelheid autoweg of autosnelweg.
Daar zit wel verschil in.
Autoweg per 1-7 80 km
autosnelweg liggen de snelheden hoger


Aad antwoordt op 21 mei 2018:

Corne’s vraag ging toch ook over de snelweg!
Het blijft irritant, dat wanneer je netjes antwoord geeft op een gestelde vraag, er altijd iemand nog een plasje over moet doen!!
Volgende keer zal ik erbij zeggen dat je op een woonerf of in de binnenstad etcetc echt geen 90 mag rijden. Pfffff


Henkie antwoordt op 21 mei 2018:

Corne's vraag ging NIET over de snelweg maar in het algemeen.


Hans antwoordt op 21 mei 2018:

Misschien de volgende keer iets beter lezen voor dat je geïrriteerd raakt Aad. Er is in de vraag geen woord dat op snelweg lijkt genoemd.

Hans


Jan@ antwoordt op 22 mei 2018:

Ach sommigen spelen graag amateur-juristje.
De vraag gaat om de Max snelheid in een land. Vlgs mij geldt die toch altijd op de snelwegen van een land😉


Remco antwoordt op 22 mei 2018:

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je niet snel een bekeuring zal krijgen van de flitspalen , als je staande gehouden wordt is het een ander verhaal.


Frank antwoordt op 22 mei 2018:

In Frankrijk zou ik mij geen zorgen maken.
Wel worden flitspalen steeds starter. Ik dacht ook dat ik in Zwitserland snachts niet herkend zou worden met snelheden boven 80 kmu. Want het is donker en een flitspaal ziet toch geen verschil tussen camper en caravan? Wel dus.
Een jaar later dacht ik slimmer te zijn en volgde een touringcar. Lekker met 100 kmu snachts door het lege Zwitserland kachelen en naïef denken dat een flitser je niet herkend. Fout dus. Opnieuw een bon.
De apparatuur wordt steeds smarter en met goede software wordt alles herkend. Maar tot het tegendeel bewezen wordt, zou ik lekker doorkachelen in Frankrijk 😉


Jan Teepe antwoordt op 22 mei 2018:

En de Fransen hebben de beschikking over bijna alle Europese auto/caravan registratie gegevens. Dus d.m.v. interactieve communicatie zou het mogelijk moeten zijn, dat zij interactief kunnen controleren. Dus ook of een combinatie auto/caravan <3500 kg is of > 3500 kg is. Maar dit lijkt mij alleen mogelijk bij trajectcontroles. Visueel (camera gestuurd) valt, volgens mij niet te controleren of een combi minder of meer dan 3500 kg. weegt. Ik ben nog geen camera + weeglus in het wegdek controles tegen gekomen in Frankrijk.


Leo24 antwoordt op 22 mei 2018:

Er hoeft niets gewogen te worden in Frankrijk.
Zie https://caravantrekker.nl/info/maximum_snelheden_europa.php
Max treinmassa >3500kg en je trekt een aanhanger dan is de Max snelheid op de snelweg 90 km. Ook al blijf je in werkelijkheid < 3500kg. Vaststellen dat je een aanhanger trekt en raadplegen autogegevens is in feite voldoende voor de Fransen om vast te stellen hoe hard je mocht rijden en of je in overtreding was.


Aad antwoordt op 22 mei 2018:

Het is niet verstandig om geirriteerd te reageren, maar heel soms gebeurt het me toch. Inderdaad stond het woord “snelweg” er niet, maar het verhaal ging over maximumsnelheid, detectielussen en gesnapt worden op maximale snelheid. En dan heb je het niet over stadsverkeer, toch?


Tim Papot antwoordt op 23 mei 2018:

Goedemorgen,

Onze combinatie is (was) op papier Max 2450+1300 dus ook te zwaar voor waar je maar wil... Bv vorig jaar in Polen aangehouden ivm met verkeerde tol poort gebruik. Daar geld bv de regel 3500+1 kg dan val je onder vrachtwagen tol...
Maar goed...ook om andere discussies in het buitenland en binnenland te voorkomen hebben wij met een goede afweging de keuze gemaakt om op papier (kentekenbewijs) de gewichten te laten aanpassen. Dit is natuurlijk een persoonlijk iets en een goede afweging waard...
We zijn nu niet te zwaar En hebben nog plaats genoeg ruimte en gewicht over.


Frank antwoordt op 23 mei 2018:

@Tim : ik snap de aanpassing van je papieren niet. Je zit toch verschrikkelijk ver >3500 kg ? Dan gaat een aanpassing toch niet werken ? Of mis ik iets?


Kees antwoordt op 23 mei 2018:

Dan heb je gemist dat zij nu niet te zwaar zijn en op papier nu onder de 3500kg wegen Frank. Simpel toch.


Frank antwoordt op 23 mei 2018:

Dat snapte ik wel Kees. Maar direct daarna dacht ik : de auto afwaarderen kan niet dus moet er 260 kg van de 1300 kg van de caravan zijn gehaald. Toch?
Er blijft dan 1140 over. Meestal wegen die caravan 900-1000 kg. Als er een mover onderuit dan ga je zelfs met de geringste belading al over je toegestane maximumgewicht.
Zij schrijven dat ze gewicht over hebben. Kan maar dan zijn ze wel superlicht beladen en een uitzondering voor zo’n caravan. En anders.....hebben ze stiekem een nieuwe (onzichtbare) overtreding


Frank antwoordt op 23 mei 2018:

Autospelling van mijn telefoon....pfff
Ik bedoel : als er een mover onder zit


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 mei 2018:

Je kan ook de auto op papier verlagen.


Frank antwoordt op 23 mei 2018:

@Menno : Ok, dat wist ik niet.
Helder verhaal in dat geval en mooie oplossing dus. Kees, ik snap het 😉 !


freddy antwoordt op 28 mei 2018:

In Vlaanderen is de max. snelheid met of zonder caravan op de gewone wegen 70km.


peter antwoordt op 16 december 2019:

ik rij elk jaar door frankrijk met mijn camper is met rijbewijs c tot 3800kg rij altijd 100 km met aanhanger ben nog nooit geflitst camaras kunnen dit niet zien


Hans antwoordt op 18 december 2019:

Gewoon an de regels houden,en geen probleem in het leven.


@Eric antwoordt op 19 december 2019:

Er zijn sinds 2016 nieuwe camera's in gebruik die van voor en van achter flitsen.
1 + 1 = 2 dus de > 3500 kilo combi’s lopen vanzelf wel eens tegen de lamp.

Ik ga even zoeken naar het krantenartikel, daarin werd ook de verlaging van de snelheid op B wegen naar 80 km uur aangekondigd.


TheoV antwoordt op 31 december 2019:

Het blijft dus moeilijk om gewoon te doen wat de wetgever voorschrijft. Ik kan Hans alleen gelijk geven.

@peter: je kan een tijd geluk hebben maar dat geluk blijft niet duren. In B liggen op bepaalde plaatsen weegtoestellen in de baan. Daar staan ook de nodige camera's bij. Meer en meer komen er ANPR camera's. Wij hebben een beweegbare brug die beperkt is tot 3,5t. Vrachtwagens durven die toch te nemen. Volgende maand staan er 2 ANPR camera's. 2 problemen opgelost. Het zwaar vervoer er over en het rood licht rijden van de andere bestuurders.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker