Caravantrekker.nl

Nieuwe auto caravan trekken

Mergaert vraagt op 23 mei 2018:

Ik heb een nieuwe Dacia Duster 110pk Diesel, wanneer mag ik mijn caravan trekken? onmiddellijk of na hoeveel km?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 mei 2018:

Staat er niet iets over inrijden in het instructieboekje? Als er beperkingen zijn in snelheid of toeren dan zou ik niet direct met een caravan mee gaan rijden met een serieus gewicht. Je belast immers de motor dan volledig. Dit hangt uiteraard wel van de omstandigheden af.


@Eric antwoordt op 23 mei 2018:

Mijn gevoel zegt minimaal een 1000 km de boel op elkaar in laten lopen en dan lekker weg met de hut.
Gelijk gas op die lollie met 1500 kilo erachter zou ik persoonlijk niet doen.

Vroeger moest je na (ik meen) 1000 km de “inloopolie” laten verversen.
Dat is niet meer van toepassing dus er zal weinig slijtage meer zijn in de eerste 1000 km tegenwoordig, waarschijnlijk met dank aan de moderne productie technieken en verbeterde materialen?


Jan Br antwoordt op 24 mei 2018:

Ik heb zelf begin januari een nieuw Toyota RAV4 afgehaald en had de caravan eind november in Spanje achtergelaten. Na 1 week NL vertrokken naar Spanje en toen de eerste 300km met caravan verreden.
Ik zou zelf ook niet meteen met een nieuwe auto gelijk met stevige caravan gaan rijden. Ook de eerste rit met de caravan in Spanje max 80km snelheid gereden.


Kees antwoordt op 24 mei 2018:

Onmiddelijk.
Technisch is er geen enkele belemmering. Alle beperkingen hebben een juridisch karakter. (Aansprakelijkheid).
Wil jecdie weten dan moet je even het instructieboekje daarover raadplegen.
Je kan ook de dealer vragen dit op schrift te zetten of documenten van de fabriek daarover te verstrekken.
Maar ik zou vooral aanhaken en genieten van je nieuwe auto. Je kan er namelijk ook als een goed huisvader er gebruik van maken daar is nog nooit een auto van kapotgegaan, ook niet met caravan. 😉


Louis antwoordt op 24 mei 2018:

Onmiddellijk...en trappen met dat ding, het liefst bij '30 plus' graden in hoge versnelling bergop en op de c.c. ...beregoed voor de economie.
Die dingen gaan tegenwoordig véél te lang mee.
(Schoenen moet je soms wat inlopen, maar zoiets simpels al een goedkoop automotortje...da's pure onzin natuurlijk 😉)


Remco antwoordt op 25 mei 2018:

@Louis
Zet die fles wijn maar weer terug in de kast.

Ik zou minimaal voor 2000km gaan en dan rustig aan de caravan naar de vakantie bestemming rijden.
Zodat alles even lekker kan wennen aan elkaar.


Quirien antwoordt op 25 mei 2018:

Bij de meeste auto's die ik heb gehad en de instructieboekjes die ik ken geven ze meestal aan:1000 tot 1500 km alvorens een caravan of de motor zwaar te belasten aan.

Zoals Kees aangeeft zou natuurlijk ook kunnen zijn.
Ik hou het er maar op dat ik al heel lang een " brave" huisvader ben die daarnaast het instructie boekje ook maar aan houd. 😉


Louis antwoordt op 25 mei 2018:

Geen wijn maar Hertog Jan Remco 😉
Wat voor goed antwoord kun je op deze vraag geven ?
Anderhalf uur van huis over vlak land met een lichte caravan en weinig wind, of wordt het maximale gevraagd ?
Ik houd het er op dat je (wat voor) brandstofmotor dan ook even de gelegenheid moet geven in te lopen.
Bij moderne motoren zou dit niet hoeven zegt men....en dat gaat er bij mij nu eenmaal niet in.
Dus neem ik het logische voor het onzekere.
(Als alles zou kunnen en van tevoren precies te berekenen was bijvoorbeeld zou VW nu niet met olie verbruikende motoren zitten, andere oorzaak maar toch...)


Jan Teepe antwoordt op 25 mei 2018:

Ik heb mijn Dacia Duster 2017 Euro 6 diesel 110 pk 4 WD 2500 km. zonder caravan gereden. Dit op advies van mijn (Spaanse)dealer. Toen vv. Spanje-Nederland met de Adria Adora 472LU erachter. Daarna een Racechip erin gezet, niet een echt succesvolle actie. Heb ± 3 maanden geleden de Racechip vervangen door een Yamashi OBD tuning. Deze bevalt prima. Ben daarmee 4 weken geleden met de caravan weer vv. Spanje-Nederland gereden met een verbruik van tussen de 1 op 10 en 1 op 11. Route Luxemburg/Nancy/binnendoor Chalon/Clermont Ferrand/A75/binnendoor Spaanse grens/Barcelona/Tarragona enz. Kortom de Dacia Duster is een prima trekker met een relatief laag verbruik.


Gerrie antwoordt op 25 mei 2018:

Onze kona vlak voor de vakantie ontvangen en volgens de dealer kon de caravan er direct wel achter. Toch maar even snel 1500 KLM. Bijeen gereden voor dat de kar er achter ging naar Oostenrijk. Instructiebiekje zegt de eerste 2000 KLM. er niets achter. Twee jaar geleden hetzelfde verhaal met de Corsa en toen er ook eerst 1000 KLM. Op gereden.


Louis antwoordt op 25 mei 2018:

Instructieboekje (fabrikant) geeft 2000 km solo aan, en jawel hoor, 'de zeer technisch onderlegde stropdassen van de dealer'...zullen dat weer even gaan weerspreken.
Vrij dom dat zij zichzelf niet inlezen en dan zo makkelijk door de mand vallen...het wekt bepaald geen vertrouwen.
Maar ja, over een maand verkopen ze net zo makkelijk groenten, (en knollen voor citroenen) als het ze meer oplevert 😉
Veel té zwart/wit natuurlijk, maar het is goed dat je je ongeveer aan het boekje (en waarschijnlijk gevoel) gehouden hebt Gerrie.


Kees antwoordt op 25 mei 2018:

Louis, lees mijn eerdere bijdrage. Technisch geen enkel probleem.
Het boekje is in zijn algemeenheid voor het beperken van aansprakelijkheid.
In het boekje van de magnetron staat ook dat je eerst de verpakking moet verwijderen voor je het toestel in gebruik neemt.
Technisch is de motor in staat om vanaf nieuw aan zijn specificaties te voldoen. Maar laten we ook reëel zijn, wordt de motor zoveel zwaarder belast dan solo een forse rit in bergachtig gebied? En zo ja waar ligt dan de grens? 1508km? 1344? Of eigenlijk pas bij 2476km?
Er zijn motoren waarbij het olieverbruik zich pas bij 30.000km stabiliseert. Tot die tijd dan ook maar beter geen caravan trekken of forse ritten maken?
Er is nog nooit een nieuwe motor kapot gedraait door het caravanen.


Louis antwoordt op 25 mei 2018:

Dat laatste weet ik niet Kees, want ook mij bellen ze niet op als het wél gebeurd 😉
En natuurlijk kunnen de omstandigheden zó verschillend zijn dat niemand exact het 'hoe en wat' aan zou kunnen geven.
Een koude start wegrijden voor 'de bergbewonersauto' zal zwaarder wegen dan bij ons hier in NL.
Maar zolang materialen (verschillend) uitzetten en krimpen onder temperatuurwisselingen, én diverse materialen op elkaar in moeten 'slijten' (terwijl het razendsnel beweegt) kies ik voor het wat rustig opbouwen van belasting.
Er is hier al zó vaak gesteld : Een gewone auto is technisch en in z'n geheel op diverse punten niet ideaal ingesteld op caravantrekken, dus ook dat neem ik mee in m'n mening.
Maar....ieder moet natuurlijk gewoon doen wat hen goeddunkt .
Alleen mag jij mijn nieuwe auto mooi niet inrijden 😉😉
(Alhoewel...wel eens gezien hoe studenten een zeeschip vol gloednieuwe auto's 'leeg raggen')


Quirien antwoordt op 25 mei 2018:

Je kunt je lang afvragen wat is waar of niet waar.

Tsja, nieuwe auto's worden natuurlijk ook afgeleverd in heel bergachtige gebieden. Daar wonen natuurlijk allemaal goede huisvaders. En zou die motor daar van af het begin nooit eens af en toe goed op zijn " donder" krijgen. 😉
Oh, ik heb een beetje gejokt bedacht ik. Ooit ging bij mij, bij ongeveer 600 km "ingelopen" te zijn de reis met caravan door de Alpen. Niets kapot gegaan of andere verschijnselen naderhand geconstateerd.
Maar.......misschien heb ik wel geluk gehad.



Louis antwoordt op 25 mei 2018:

We zien hier soms vragen waaraan je kunt zien en voelen dat men andere vaardigheden bezit dan een beetje technisch gevoel.
Ik denk dat jij niet iemand bent die als een houten Klaas de verrichtingen van het autorijden, en caravannen in het bijzonder gevoelloos uitvoert Quirien, en dat scheelt al gauw 80 tot 100.000 km ?.
Ik laat het er wat dit onderwerp betreft bij, want als meningen verschillen...komt er geen einde aan, en het daardoor waarschijnlijk vervelend voor de anderen word 😉


Frans antwoordt op 25 mei 2018:

Gezond verstand gebruiken, dat zegt ook de absoluut technisch goed geïnformeerde ‘stropdas’ van mijn dealer die weet wat er in de instructies staat. En dan is er n.m.m. geen enkel bezwaar om meteen een caravanrit te maken. Trouwens wat is ‘meteen’… Volgens het instructieboekje moet je 1000 kilometer wachten, maar ik rijd regelmatig 200 kilometer zonder dat de verbrandingsmotor één omwenteling maakt. Ik ging dus feitelijk met de caravan weg met een niet ingereden motor, die wanneer hij aan de bak moet ook nog ‘gebukt gaat’ onder start/stop. Als je zware belasting vermijdt, bijvoorbeeld door soms een versnelling lager te rijden dan de automaat kiest, moet hij er tegen kunnen.


ben antwoordt op 26 mei 2018:

Vraagje, de nieuwe duster wordt toch niet meer geleverd met een diesel?


Quirien antwoordt op 26 mei 2018:

Ben, onder voorbehoud. Ik heb ergens gelezen niet in Nederland. ( in verband met milieu wetgeving en de extra kosten hier aan verbonden waardoor deze zich hier uit de markt prijs) Maar schijnt in bepaalde landen wel te worden aangeboden.

Misschien dat Jan Teepe weet of dit ook geldt voor Spanje.


Jan Teepe antwoordt op 26 mei 2018:

https://www.coches.com/coches-nuevos/Dacia-Duster/
Duster 1.5dCi Prestige 4x2 80kW110 cv5 ptasDiesel16.024€ P.V.P. 17.300€
Duster 1.5dCi Comfort 4x2 EDC 80kW110 cv5 ptasDiesel16.292€ P.V.P. 17.450€
Duster 1.5dCi Comfort 4x4 80kW110 cv5 ptasDiesel16.311€ P.V.P. 17.950€
Duster 1.5dCi Comfort 4x4 80kW N1110 cv5 ptasDiesel16.750€ P.V.P. 17.950€
Ja, Ja, ik weet het. Een beetje lullig om de prijzen erbij te doen. Maar dan zien jullie ook direct hoe je in Nederland genaaid wordt in dezen.


ben antwoordt op 26 mei 2018:

Dat wij in nederland genaait worden is wel duidelijk.
Wij gaan volgend jaar een nieuwe duster bestellen, ik wacht nog even op de nieuwe 1.3 krachtbron, schijnt een geweldig motortje te zijn. Dit keer gaan we trouwens voor de 4x4.


Quirien antwoordt op 26 mei 2018:

Bij onze zuiderburen wat de TS waarschijnlijk is. De duurste DCI uitvoering met 4x4 € 20300,-- zag ik.
Wat ik begreep indien deze uitvoering in Nederland op de markt gezet zou worden > € 30000,--

Tsja, al die heffing stelsels in de EU. En wat milieu vervuiling betreft , het ene land heeft er schijnbaar wat minder last mee dan het ander om vindingrijk te zijn op een of andere manier de diesel uit te bannen 😉

Maar dat is weer een hele andere topic.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 mei 2018:

In het buitenland is de Duster ook nog met de oude 1.6 ongeblazen benzinemotor te krijgen.


Jan Teepe antwoordt op 26 mei 2018:

Duster 1.6 Access 4x2 84kW115 cv5 ptasGasolina10.187€ P.V.P. 10.860€
Duster 1.6 Essential 4x2 84kW115 cv5 ptasGasolina11.655€ P.V.P. 12.350€
Duster 1.6 GLP Essential 4x2 84kW115 cv5 ptasGasolina12.443€ P.V.P. 13.150€


Reinier antwoordt op 28 mei 2018:

Of het borrelpraat is, weet ik niet, maar een goede kennis van mij kwam vroeger )meer dan 20 jaar geleden) regelmatig bij Opel en zag daar eens dat auto´s die van de band af kwamen een laatste check ondergingen en de controleur bij het checken van de binnenzijde de voet op het gas zette en het pedaal gedurende meerdere minuten volledig vloerde. Op de vraag van mijn kennis of dit wel de bedoeling was omdat een automotor naar zijn idee met beleid ´ingereden´ moest worden, was het antwoord dat dat inmiddels een achterhaald idee was )we praten over meer dan 20 jaar geleden). Als de motor nu niet plofte, zou dat bij de nieuwe eigenaar waarschijnlijk ook niet meer gebeuren.


Kees antwoordt op 28 mei 2018:

Inderdaad Borrelpraat.


Toon antwoordt op 28 mei 2018:

De Kia Niro mag, volgens het instructieboek, na 2000 km een aanhangwagen trekken.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker