Caravantrekker.nl

Bergop met 4 wielaandrijving

Jan vraagt op 13 juni 2018:

Graag zou ik willen weten of ik het beste in de 2wd of 4 wd bergop kan rijden met mijn Hyundai ix35 4wd diesel en met caravan. Het gaat hier met name om haarspeldbochten. Ik vraag dit omdat bij deze scherpe bochten auto's in de 4 wd en bij lage snelheid ( 1e versnelling) gaan wringen, zoals ook in het instructieboekje staat vermeld. Bij zware krachten (bergop,caravan) op de aandrijving zou dit tot schade kunnen leiden?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 juni 2018:

Het instructieboekje geeft al het antwoord, dus in 2WD rijden!
4WD heeft ook helemaal geen nut op verharde wegen zonder sneeuw.


TheoP antwoordt op 14 juni 2018:

Dat begrijp ik niet. De wielen zijn toch geschakeld via differentiëlen, dus bochten maken is geen probleem. Anders zouden bestuurders van een Audi Quattro of een Subaru nooit een bocht kunnen maken. Wat mis ik in de redenering?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 juni 2018:

Er zijn vele soorten 4wd. Blijkbaar is die in de ix35 ‘schakelbaar’ waardoor het verstandig is de raad uit het instructieboekje op te volgen.
In veel andere auto’s (zoals Subaru, Audi) is niets schakelbaar en lossen de differentiëlen alles op.


TheoP antwoordt op 14 juni 2018:

Dank je Menno. Dat houdt dus in dat er bij deze Hyundai bij ingeschakelde 4wd blijkbaar een ontzettende wringing ontstaat in de gehele aandrijflijn die alleen via de wielen weg kan, dus door wrijving van de band op de ondergrond. Bij een gladde ondergrond zal dat mogelijk wel kortstondig kunnen maar op asfalt lijkt mij dat funest voor de aandrijflijn. Toch goed om te weten en er rekening mee te houden.


Jan Teepe antwoordt op 14 juni 2018:

Kloppen deze specs met die van jou?
2.0 CRDi 136 4x4 Aut.

Motor4: cil., turbo geom. variable, 1.995 cc
Potencia: 136 CV (100 kW) a 4.000 rpm
Par: 320 Nm (32,6 kgm) 1.800-2.500 rpm
Propulsión: 4x4 /conexión auto. ruedas traseras
Caja de cambio: Aut., 6 vel. /bloqueo dif. central
Frenos: del./tras.Discos ventilados /discos

Sorry dat het in het Spaans is, maar er staat o.a. bloque dif.central. Dat impliceert, volgens mij, dat de gewone 4Wd inschakeling een automatische functie heeft. Dus de achterwiel aandrijving schakelt alleen in wanneer het nodig is en de differentiëlen functioneren zoals normaal. Omdat dit in (zwaar)terrein niet tot het gewenste resultaat kan leiden, is er een blokkeer functie van het differentieel. Deze zal normaliter apart inschakelbaar zijn. Als het differentieel geblokkeerd is, dan ontstaat er wrijving in de aandrijving, daarom is het gebruik van de differentieel blokkering op een droog wegdek niet aan te bevelen. Maar zou je normaliter bij niet ingeschakelde dif.blok. geen probleem moeten hebben bij ingeschakelde 4Wd. Ik rij met mijn Dacia Duster diesel 4Wd altijd in aut.4Wd. Ergo, het werd mij zelfs aanbevolen om dat te doen bij caravan trekken. Verschil in gebruik 2Wd en 4Wd is, bij mij, niet merkbaar. Wellicht komt dat omdat de achterwielen heel weinig worden bijgezet door het systeem.


Frank antwoordt op 15 juni 2018:

Heb nu toch een vraagje omdat ik dit topic lees. Kun je bij de huidige auto’s 4wd rijdende in- en uitschakelen?
Dat kan soms best lekker zijn als je stopt op een parkeerplek in de bergen of in de berm met veel rolsplit en zand.
Ik moet nu altijd opletten op hellingen en ondergrond of ff rangeren als omstandigheden niet zo goed zijn.
Dan bieden 4 wielen toch meer tractie of denk ik te simpel ?


Sjef Bertens antwoordt op 15 juni 2018:

@Frank dat heb je inderdaad goed gezien, dat is het grote voordeel van 4 WD.

Juist bij situaties dat makkelijk wielslip kan ontstaan is 4 WD de oplossing.


Frans antwoordt op 15 juni 2018:

Bij veel moderne AWD’s schakelt de auto automatisch, of afhankelijk van een gekozen rijmodus eerder of later, de aandrijving op de extra as bij.


Henkie antwoordt op 16 juni 2018:

Bij veel moderne auto's moet je aan een knopje draaien voordat je van de weg afgaat. Kijk maar eens goed naar autoreclame's die hun nieuwe "SUV" aanprijzen ...


Frans antwoordt op 16 juni 2018:

@Frank, het inschakelen van de 4WD kan altijd rijdend. Afhankelijk van de constructie moet je het alleen doen terwijl de auto rechtuit rolt, zodat de assen even snel draaien. Een moment het gas er af is dan meestal voldoende om te kunnen in-/uitschakelen.

@Henkie, een knopje in een autoreclame zegt nog niet dat je met een 4WD SUV te maken hebt, net zo min als modder 😉


TheoP antwoordt op 17 juni 2018:

Daar zou ik als argeloze handmatig inschakelbare 4 wielaangedreven autorijder toch wel van schrikken: alleen rechtuitrijdend terwijl de assen even snel draaien. Dat lees je nooit in de autobladen. Ik begrijp best dat die constructie veel goedkoper is dan een volwaardige constructie met differentiëlen maar de beperkingen zijn wel erg groot evenals het gevaar van grote schade. Goed dat het hier aan de orde komt, dan kunnen de mensen die met een dergelijk systeem rijden tenminste rekening houden met de beperkingen.


Jan Teepe antwoordt op 17 juni 2018:

Nou Theo, er is heel wat gebeurd in het 4Wd segment de afgelopen 20 jaar. Ik heb een 2.4 Turbo Toyota Landcruiser 4Wd gehad, waarmee ik alleen in stilstand van hoge- naar lage gearing kon schakelen. En als ik de 4Wd in wilde schakelen, moest ik eerst de auto uit om de vrijloopnaven (aan de voorwielen) in te schakelen. Had dus bij 2 wielaandrijving aandrijving op de achterwielen. Geen krappe bochten draaien op de verharde weg, in 4WD laag met ingeschakelde voorwielen, anders konden de steeknaven breken. Nu met mijn Duster, draaiknopje, rijdend bij elke snelheid en rechtdoor of in de bocht maakt niets uit, gewoon van 2Wd in aut. 4Wd. Computer zorgt ervoor, dat het niet fout kan. Alleen naar de volgende stand schakelen, een zgn. sper differentieel stand, vereist enige aandacht. Maar ook maar enige aandacht, want als de omstandigheden niet juist zijn, te hard/in de bocht/enz., dan schakelt ie gewoon niet naar deze stand. Dus je ziet, kan niet fout.


Sjef Bertens antwoordt op 17 juni 2018:

Kan me niet voorstellen dat bij de hedendaagse personenwagens en SUV’s een vaste verbinding mogelijk is tussen voor en achterwielen.

30 jaar geleden of nog lager werden er al visco-slip koppelingen gebruikt bij dat soort voertuigen.
Hierbij bepaald de slip de mate van koppeling.
Om dezelfde reden kom je geen echte sperdifferentieels tegen bij dat soort voertuigen. (Slipkoppelingen)

Echte sper of vaste verbindingen komen nog wel voor bij veelvuldig rijden in los zand.


Jan Teepe antwoordt op 18 juni 2018:

Hoi Sjef
Een zogenaamd sper differentieel schreef ik.


Sjef Bertens antwoordt op 18 juni 2018:

Sorry Jan,

Je hebt gelijk ik ken die vrijloopnaven ook nog wel.
Het was eigenlijk meer een algemene opmerking waarbij naar voren moet komen dat bij de huidige generatie voertuigen koppelingen tussen voor - achter en links - rechts mogelijk zijn met tussenkomst van een of andere wrijvingskoppeling welke toerentalverschillen mogelijk maakt maar gelijktijdig wel de nodige warmte ontwikkeling veroorzaakt.


Frans antwoordt op 18 juni 2018:

AWD-systemen met wrijvingskoppelingen zijn niet bedoeld voor intensieve zware terreinbelasting, maar vooral om gedoseerd aandrijfkracht te verdelen over alle wielen en tegelijkertijd te grote torsiekrachten te voorkomen. Door de druk in een lamellenkoppeling te variëren kun je meer of minder koppel overbrengen, waarbij dus slip wordt toegestaan als de weerstand te groot zou worden en waarbij in het geval van weinig weerstand de aandrijfkracht niet door differentieelwerking ‘wegvloeit’ naar de verkeerde as.

De koppelingen kunnen dienen voor het beperken van differentieelwerking, maar werken tussen voor- en achterwielaandrijving ook zonder differentieel, meestal een vaste verbinding naar vooras en een variërende aandrijving naar achteras.

In de praktijk wordt daarbij nauwelijks warmte ontwikkeld omdat de toerentalverschillen in de koppeling uiterst gering zijn (verschil voor-/achteras in bochten maar enkele omw/min). Bij detectie van grotere verschillen wordt door het systeem bijgestuurd door meer druk op de lamellenkoppeling en/of door het afremmen van een wiel met weinig grip. Overigens hebben verschillende fabrikanten alle hun eigen oplossingsvarianten.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker