Caravantrekker.nl

Toch een diesel ?

Jan vraagt op 16 juni 2018:

We gaan graag en steeds vaker weg met de caravan maar ook vaak met de fietsendrager op de haak trekken we er vaak op uit. Ik rij niet veel kilometers maar geen korte afstanden. De meerprijs belasting is er maar maakt me niet uit. Heb nu een Focus 1.6 150 pk ivm Knaus 420qd. Prima trekker maar toch zou overweeg ik vaak de overstap naar bv een C Max 2.0 Tdci Automaat of de Kuga Tdci Automaat. Pluspunten voor mij diesel rijdt lekker rustig, hoog koppel, stuk zuiniger. Automaat keer meegereden ideaal.
Nadeel mss de toeslagen op diesel, afschrijving?
Wat denken jullie

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Kees antwoordt op 16 juni 2018:

De mogelijkheid bestaat dat door de immer toenemende milieuwaanzin een diesel meer en meer bestreden wordt.
Ondanks dat de diesel gewoon verkocht mag worden zal je gaan merken dat wanneer eenmaal in bezit er steeds meer maatregelen zullen volgen om je van dat diesel bezit af te bewegen.
Toch iets om meer over na te denken dan dat wij gewend zijn. 😉


Peter antwoordt op 16 juni 2018:

Diesels staan in een slecht daglicht door een media frenzy, maar zolang je een euro6 koopt zit je komende jaren nog wel goed. Euro6 motoren zijn natuurlijk wel duurdere auto's in aanschaf en onderhoud, o.a. door NOx sensoren die kapot gaan, EGR kleppen die falen, AdBlue dat erbij gegooid moet worden enz. Maar je komt tenminste nooit op een berg vast te staan, zolang je voorwielen tenminste voldoende grip hebben... (beter kiezen voor een achterwielaangedreven auto).

Euro4 en waarschijnlijk Euro5 krijgt per volgend jaar een flinke stijging in MRB van 20%, wat bij een E-klasse bijvoorbeeld al snel 450 euro per jaar meer is. Is bij een oudere auto alsnog reden om niet te verkopen, want afschrijving op een nieuwe is hoger met ook hogere onderhoudskosten, maar toch.


Louis antwoordt op 16 juni 2018:

'Wat denken jullie'
Er is zoveel onrust, en er worden zoveel maatregelen genomen tegen auto's in het algemeen, en de diesel in het bijzonder dat ik deze bij de fabrikant laat staan.
Terwijl andere (echt) praktisch haalbare oplossingen uitblijven.
Afschrijven zou door deze dieselhaat plotseling wel eens erg snel kunnen gaan.
Ik vermoed dat we t.z.t. in steenkool/benzine hybrides gedwongen gaan worden.
Ikzelf zal (zolang het mogelijk is) op gewone benzine blijven rijden.



Jan Br antwoordt op 17 juni 2018:

Bij het berekenen van het omslagpunt voor de aanschaf van een diesel moet je ook een inschatting maken van de kilometers die je denkt te maken in het buitenland. In mijn geval is dat meer dan de helft van de kilometers en die kilometers in het buitenland dan voornamelijk met een caravan, dus met veel hogere verbruikcijfers. In de landen rondom ons is het verschil tussen benzine en diesel veel kleiner dan in NL, soms zelfs nagenoeg gelijk of zoals in Belgie zelfs iets duurder. Dat gegeven kan de berekening van het omslagpunt flink veranderen. Je betaalt in NL namelijk wel de dieselboete (hogere wegenbelasting), maar je ontvangt niet de dieselbonus (lagere dieselprijs)


Frank antwoordt op 17 juni 2018:

Als je veel in buitenland rijdt dan is prijsverschil inderdaad minder. De dieselprijs in Italië is bij sommige pompen op dit moment zelfs 1,60.
Aan de andere kant zou ik mijn diesel als caravantrekker niet graag kwijt willen. De huidige auto is de fijnste trekker die ik heb gehad. De angst op (berg)hellingen voor mijn koppelingsplaten is volledig verdwenen nu ik overal bijna stationair kan optrekken.
De auto was gebruikt en ik heb hem nu naar mijn hand gezet. Hij is steeds zuiniger geworden en tussen vrachtwagens rij ik probleemloos
1: 12. Op hogere snelheden ++20 kmu overschrijd ik nu ook 1: 10 niet.
Kortom , ik wil de diesel niet kwijt .


Kees antwoordt op 17 juni 2018:

Men wil uiteindelijk iedereen in een EV. Dat is een nog veel betere trekker dan een diesel.
Je diesel niet kwijt willen is dus een kwestie van onbekend maakt onbemint. 😉


Frank antwoordt op 17 juni 2018:

Aan een gloednieuwe diesel zou ik nu niet meer durven te beginnen. Als de heksenjacht op diesel echt geopend wordt dan raak je hem niet meer kwijt. Wij rijden er gewoon drie ton op en dan wordt er weer gevochten door de exportbedrijfjes. Heb al drie keer onze Passats binnen 5 minuten verkocht.
Het duurt ook nog wel een paar jaartjes voor de EV een fijnere vakantieauto is voor onze caravan. Nu blaas je op de camping het hele electriciteitsnet nog op. Bijtanken onderweg duurt ook vervelend lang.
Kees, voorlopig rij ik dus nog wel ff door.


Jan Teepe antwoordt op 17 juni 2018:

Er zijn hier in de omgeving zat appartementen te koop. Kan je hier in Spanje lekker een nieuwe diesel kopen, voor zomaar 10.000 euro minder als in NL. Benzine auto's zijn hier niet zo populair. Hybride/EV wat is dat? En dan voor het dieseltje 60- tot 110 Euro per jaar wegenbelasting betalen. En de dieselprijs ligt ook nog eens onder NL niveau. Kortom, ben je het zat om uitgebuit te worden in NL, kom naar Spanje.


Kees antwoordt op 17 juni 2018:

"Hybride/EV wat is dat?"
Prius, Outlander PHEV. Ampera.
Die kunnen behalve op elektriciteit ook op fossiele brandstof rijden.
😉


Louis antwoordt op 17 juni 2018:

Ooit kunnen we economisch én milieuverantwoord de júiste brandstof 'tanken'.
Als het zover is...en ik ben er nog 😉 doe ik mee.
Tot dan rek ik het een beetje om te zien hoe, en uit welke hoek de wind gaat waaien.
Men is me nu nog wat té chaotisch in eigen doel schietend paniekvoetbal aan het spelen.
En we kunnen ook niet allemaal naar Spanje komen Jan Teepe.
Hoewel het vandaag toevallig bijna het geval was !
Zat namelijk op 'Pakjesboot 10' van Sinterklaas (Hydrograaf) maar die ging niet verder dan de Marker wadden.


Jan Teepe antwoordt op 18 juni 2018:

Kees, ik bedoel zo staan ze er hier in Spanje tegenover. Hybride quel este?


Kees antwoordt op 18 juni 2018:

Dat vermoedde ik al Jan. Vandaar de smiley.
Voor diegene op wie de vraag wel serieus overkomt heb ik een kort en bondig antwoord gegeven.


Jan Teepe antwoordt op 18 juni 2018:

Kees sorry. Ik had de smiley niet gezien. Die kennen we natuurlijk nog niet in Spanje. Geintje


L.p. antwoordt op 28 juni 2018:

Een 2e hands diesel is nu voor lagere prijs aan te schaffen dan een vergelijkbare benzine uitvoering met voldoende pk's. De markt weet niet goed raad met de dieselauto's.
Ik vind een diesel fijner rijden met een caravan dan de tegenwoordiger benzineauto. Remmend vermogen van de diesel is veel beter. (Compressieverhouding) veel minder tanken onder weg, prijstechnisch is de benzine uitvoering nu meestal in het voordeel.


Frank antwoordt op 28 juni 2018:

Ook ik ben blij met een diesel. Tijdens de trip die wij nu maken heb ik meerdere keren gedacht dat onze huidige motor de fijnste is tot nu toe.
Ook pk’s en nm kun je nooit genoeg hebben. Het rijdt veel meer ontspannen op heuvels en hellingen.
Volgens mij krijgen ze de diesel nog wel schoner. Kwestie van tijd.


Louis antwoordt op 28 juni 2018:

De diesel is altijd de betere trekker geweest en kan vast nog iets schoner.
Maar ja, we kunnen er wel omheen draaien maar we leven tussen mensen voor wie dit er totaal niet meer toe doet.
Deze antilobbyisten zijn opgejut, geobsedeerd geraakt, schreeuwen harder dan de werkende mens en krijgen volop steun ook al zijn er nog geen oplossingen.
Wie het allemaal wat nuchterder, en al met al met wérkelijke argumenten en internationale randverschijnselen meenemende beredeneerd krijgt al die aandacht niet.
Dus vergeet enige redelijkheid op dit gebied nu maar eens, het is slechts een 'we moeten en zullen ons zin ten koste van wat ook krijgen'. kwestie geworden.
'Groen' mag append en snuivend door rood fietsen, hoeven nergens op te letten en wij vervuilers...weg ermee !
Vraag aan deze zelfde groep overigens nooit om oplossingen, want dan komen ze met ideetjes zoals thuiswerk metselaars, chauffeurs, wegwerkers of andere genialiteiten, of waren het nu kantoormensen ?...enfin, zoiets is het dacht ik 😉
Catagorie thuis blijven wanneer er drie sneeuwvlokken zijn gevallen is er ook zo een...heeft natuurlijk geen enkel bedrijf problemen mee, behalve genoemde antilobbyisten die zich totaal verwonderd afvragen waarom hun verse broodjes die dag niet in de kantine liggen 😉
Het is al eens ergens eerder hier door iemand gezegd...hoe dom moet je zijn om oude schoenen weg te gooien voor je nieuwe hebt.
(Heb ik het goed meegekregen dat Volvo al geen geld meer uitgeeft aan de verdere ontwikkeling van de diesel ?)


TheoS antwoordt op 28 juni 2018:

Louis,
Is het probleem niet meer dat we een samenleving hebben die van hype naar hype gaat? De media duiken er op, politici gaan kamervragen stellen. Op sociale media wordt geschreeuwd dat er meer regels moeten komen, terwijl iedereen schreeuwt - ook een hype 😉 - dat er te veel regels zijn.

Hypes hebben vaak niets met links of rechts of met groen van doen. Ze worden gekaapt door degenen die denken er voordeel voor het eigen standpunt uit te halen.
De massa - horen ook wij daar vaak niet bij? 😉 - gaat er achteraan, zoals die 175 schapen die het eerste schaap dat in Turkije van de klif sprong, volgden.
En wij maar denken dat we rationeel denkende mensen zijn. Als we nu ons er van bewust zijn, dat dat vaak niet zo is, komen we een beetje verder.


Quirien antwoordt op 29 juni 2018:

Hypes, trends, sturing naar iets, iets onnodig duur maken, verbieden zodat je je wel om moet, het hoort allemaal bij het leven. En ja, we ( de meeste) doen nu eenmaal (al is het ongemerkt) graag mee aan deze invloeden. ( en ik ben ook geen uitzondering hoewel ik heel kritisch ben naar al dit soort zaken)
- En als je maar vaak verteld ( wordt) dat iets geweldig is moet je goed in je schoenen staan om er geen volger van te worden. 😉

En inderdaad Louis, Volvo, Toyota( schijnt er al mee opgehouden te zijn) en al andere merken houden met de diesel in hun auto's als ik alles moet geloven er na 2020 mee op.
En ja de diesels zijn meestal puike trekkers hoewel de de huidige benzine motoren haast niet onderdoen.

TSja, en dan de EV, veruit de beste trekker. Alle kunnen ze onze Caravan trekken. MOGEN , is iets anders. En over het tot op heden belabberd bereik met een caravan zullen we het maar niet hebben.
Ik hou er mee op want ik dwaal weer heel ver af.😉


Louis antwoordt op 29 juni 2018:

Dat is geen afdwalen van je Quirien...maar verder denken dan morgen.
Zouden onze 'leiders' ook eens moeten leren.
En of ze links of rechts zijn maakt me eigenlijk niets uit, open je ogen en werk gewoon eens een beetje samen buiten eigen ego's en belangen om.
Niemand op dat niveau verhongert, dus niemand heeft reden om zó te rommelen en kronkelen als nu her en der, en over en weer gebeurt.
De mens (ieder mens) is gebaat bij (schoon) vervoer wat beschikbaar moet zijn en blijven...en niet alleen in de grote steden, maar ook daarbuiten.
Mét of zonder caravan.
Steek daar de op abn niveau gevoerde ruzieénde energie en kennis nu eindelijk eens in .
En Theo, wat hype's en trents betreft : In de meeste gevallen heb ik lak aan dit soort dingen en houd het bij waar ikzelf over nagedacht heb.
(Soms zit ik goed, soms zit ik er naast, maar zonder wat huiswerk gemaakt te hebben verstandloos meejoelen met de waan van de dag tracht ik te vermijden 😉)
Het gaat hier over de diesel...en die verdwijnt.
Andere fossielen raken ooit eens op.
DOE dan eens iets bruikbaars in plaats van al die kostbare korte termijn zemelarijen 😉


TheoS antwoordt op 29 juni 2018:

Louis,
Iets bruikbaars doen? Helemaal mee eens. Daarom hebben milieubewegingen mijn sympathie. Vaak zijn ze ons een paar stappen voor bij het denken over en ontwikkelen van lange termijn oplossingen.


Reinier antwoordt op 29 juni 2018:

Heb jarenlang caravans getrokken met (turbo)diesels en dat tokkelde prima door. En als je koppel nodig had, was een diesel een genot.
Laatste 2 trekkers waren een 1.4 TCe van Renault en 1.2T (!) van Toyota en ik heb geen moment terugverlangd naar een diesel. Of toch wel, want ik moest wat vaker tanken. Haha...Maar behalve dat nadeel zijn de moderne turbo benzines qua gebruik prima!


Louis antwoordt op 29 juni 2018:

Wéér zo'n lastig dingetje Theo...
Ik ben vóór bewegingen die (met eventueel lompe middelen als rede niet werkt) voorkomen dat bijvoorbeeld onze wadden door projectontwikkelaars e.d. worden gestolen en verziekt...goeie zaak.
Maar krijg ook nachtmerries van raaskallende Samsoms of totaal zotte en gepamperde van der Graafachtigen...en dat soort doet de zaak juist weer geen goed.
Het valt (dieselend of niet) nog niet mee 😉



PieteR antwoordt op 30 juni 2018:

Waarmee eens te meer wordt aangetoond dat nachtmerries alleen maar enge droombeelden zijn, gestoeld op de angsten van het slachtoffer 😉


Kees antwoordt op 30 juni 2018:

"Remmend vermogen van de diesel is veel beter. (Compressieverhouding) "
Helaas, de diesel 'remt' beduidend slechter op de motor dan een ottomotor. Een motor 'remt' ook helemaal niet op de compressie maar op inwendige weerstand, pompverliezen en voornamelijk inlaatvacuum.
Op compressie volgt decompressie met netto nul resultaat minus warmteverlies.


marcel antwoordt op 30 juni 2018:

waarom zijn mensen toch zo vreselijk bang voor de diesels ? als ze de diesels op korte termijn helemaal in de ban willen doen krijgt de auto branche een enorme klap dat gaan ze heus niet doen .als het zover komt da de diesel er helemaal uit moet , laten ze dat langzaam doodbloeden . wat te denken van de economie die draait om benzine en diesel ? zolang onze overheid deals sluit met bv shell maak ik mij geen zorgen


Kees antwoordt op 30 juni 2018:

Desalnietemin wordt het dieselrijden wel (onnodig?) duurder gemaakt marcel.
Niet iedereen met een diesel zit daar op te wachten.


Quirien antwoordt op 30 juni 2018:

De komende jaren in het kader van het ontmoedingsbeleid zal de dieselprijs en wegenbelasting op de diesel " drastisch" worden verhoogd.

En daar worden de meeste niet vrolijk van want het omslagpunt zal dan heel wat kilometers worden om ( nog) een diesel voordeliger te rijden.😉

En dat geldt niet alleen voor Nederland maar ook o.a. Frankrijk en België; hier zijn deze prijzen al afgelopen jaren met een flink percentage verhoogd.
Toch maar naar Spanje? 😉


marcel antwoordt op 30 juni 2018:

ik snap dat voor veel mensen de kosten meespelen . en voor mij in zekere mate ook wel . maar ik vind het diesel rijden nog steeds veel prettiger . dan zon opgevoerd benzine ding . maar das mijn keuze . ik heb totaal geen goed gevoel bij een 1.4 met turbo om mijn caravan te trekken . doe mij maar een flink koppel , pk's zeggen mij niet zoveel


Houtman antwoordt op 30 juni 2018:

Beste mensen, opvallend dat niemand de jongste ontwikkelingen op het gebied van dieseltechnologie memoreert of de uitspraken die de Nederlandse interim-directeur van Audi heeft gedaan over deze materie.
Of, ander voorbeeld, de testen die TNO heeft uitgevoerd met de nieuwste software van Bosch (de belangrijkste leverancier/fabrikant van dieseltechnologie.
Conclusie: binnen twee jaar is er een schone dieselmotor leverbaar.


TheoS antwoordt op 30 juni 2018:

Is Bosch ook in staat bestaande dieselmotoren schoon te maken?


Jan Teepe antwoordt op 30 juni 2018:

Quirien. Laten ze nou ook hier van plan zijn om de accijns op diesel met zo'n 10 Eurocent per liter te verhogen.


Durk antwoordt op 30 juni 2018:

@ Kees

Wat raar man, ik heb ervaring met 2.0 benzine en met 2.0 Hdi en die Hdi remt behoorlijk wat beter op de motor. En nu niet gaan zeuren over overbrengingsverhoudingen en zo. Vertel mij liever waarom een dieselmotor een zwaardere accu, een zwaardere startmotor en dikkere kabels voor starthulp moet hebben. Zou dat toch iets te maken kunnen hebben met de compressie van een diesel?


jan antwoordt op 2 juli 2018:

Maar op mijn vraag terugkomend.
Er worden veel campers verkocht voor enorme bedragen waarbij je voor bv een 2010 bouwjaar nog ruim 30.000 betaalt. Ik vind een camper en te duur en niet echt ons ding. We nemen zowel naar buitenland als in Nederland altijd de fietsendrager mee en gaan vanaf de camping op pad en ook doen we vaak een stranddag of bezoek van een stad.
Als ik een camper zou hebben zouden de kosten zoals brandstof en belasting net zo hoog of nog hoger zijn dan een dieselauto met caravan. Misschien moet ik niet al te veel kijken naar inruil waarde etc maar doen waar je een goed gevoel bij hebt.
Als ik nu een sterke diesel koop kan ik ook nog e4n keer overstappen op een iets grotere caravan met enkele bedden.
Ik zit en beetje te denken aan de Ford Kuga 2.0 of VW Tiguan.
Maak ik denkfouten ?


Frank antwoordt op 2 juli 2018:

Durk ik ben blij dat je Kees tegengas geeft. Ook elders onderbouwde je al erg goed je antwoord.
Kees, ik zou ook graag jouw voortschrijdend inzicht lezen.

Ik geloof ook dat er probleemloos erg schone diesels kunnen komen. Het goederenvervoer zit nog volop vast aan diesel. Er moet dus een goede oplossing komen.
Helaas zijn de indianenverhaal al gelanceerd en is de heksenjacht geopend. Misschien keert de rust tzt terug.
Mij viel in bepaalde delen van Italië op dat de scooters e.d zo stonken. Ook sommige ander verkeer ontnam je letterlijk de adem. In de vieste stad van Nederland (Rotterdam) heb ik dat gevoel niet in het verkeer.
Maar eh.... ons dieseltje is door toeval terug op zijn “zuinige” verbruik. Oorzaak zat in de banden. Scheelt minimaal 5%.
Opnieuw heb ik veel plezier beleefd aan het koppel, de zuinigheid en lekker lang kunnen rijden op een tank. Ik blijf fan !


Kees antwoordt op 2 juli 2018:

"Kees, ik zou ook graag jouw voortschrijdend inzicht lezen. "
Helaas Frank, dat is niet aan mij maar aan Durk. En ik mag niet zeuren over overbrengingsverhoudingen en zo dus van dat voortschreidend inzicht zal niet veel terechtkomen lijkt mij. 😉

Durk, de compressie wordt gevolgd door de expansie. Per saldo is er dan geen netto arbeid verricht hoogstens wat warmteverlies. Ditzelfde heb je met je fietspomp. Je drukt de lucht in de pompbuis samen maar zodra jij de druk wegneemt zal de lucht weer uitzetten.
De reden dat een diesel startsysteem zwaarder is uitgevoerd is inderdaad de compressie omdat die veel hoger is dan bij een benzineversie. Is die compressie eenmaal bereikt dan zal deze ook veel meer expanderen dan bij een benzinemotor. Wil je met een diesel goed op de motorcompressie af kunnen remmen dat moet de gecomprimeerde lucht dus kunnen ontsnappen voordat deze kan expanderen in de arbeidsslag. Bij een vrachtwagen met motorrem gebeurd dit ook door de uitlaatklep aan het eind van de compressie te lichten. Daarmee heeft de motor wel de weerstand van de compressieslag en geen uitzetting bij de arbeidsslag.
Dat gebeurd dus wel in onze personenwagendiesel zonder motorrem.
Bij een benzinemotor word bij de inlaatslag een vacuüm getrokken omdat de gasklep dicht staat. De diesel heeft geen smoorklep. Na de inlaatslag volgt een arbeidsslag zonder arbeid, daarna een uitlaatslag waar alle gassen de cilinder verlaten en dan volgt weer een inlaatslag met gesloten smoorklep. Dat vacuüm trekken zorgt voor grote motorweerstand waarop kan worden geremd.
De diesel heeft alleen grote weerstand om door de compressie te komen en daarna wordt de motor weer geholpen bij het verder draaien door het weer uitzetten van de gecomprimeerde lucht.  Het is daardoor ook zeer moeilijk om een diesel aan te duwen. Draait deze eenmaal dan is er geen echt probleem meer. Maar ja, daar heb je niets aan als motorrem.


Frank antwoordt op 2 juli 2018:

Aaah, nu wordt het toch interessant. Kees, ik dacht net als Durk maar ben niet te oud om te leren.
Zolang op een personendiesel geen motorrem zit, remt hij dus slechter dan een benzine? Dit komt omdat de samengedrukte lucht expandeert? Dit is toch maar zeer kort en verdwijnt via de kleppen?
Waarom schrijven de meeste sites dat een diesel beter remt op de motor dan een benzine? Waardoor ervaar ik dit gevoelsmatig ook?
(Overbrengingsverhoudingen e.d buiten beschouwing gelaten want dat is een ander hoofdstuk)


Janka antwoordt op 2 juli 2018:

Net terug van een vakantie naar Portugal kan ik alleen maar zeggen dat onze Sportsvan 1.6 tdi het fantastisch heeft gedaan.
1 op 11 gemiddeld over 5800 km is niet verkeerd, en dan laat ik de prima trekprestaties nog buiten beschouwing.
Al dat gezever over vervuilend diesels begint me zo langzamerhand de keel uit te hangen.
Wij zijn blij met onze toch best wel schone auto en dat zal voorlopig ook zo blijven.


Kees antwoordt op 3 juli 2018:

"Zolang op een personendiesel geen motorrem zit, remt hij dus slechter dan een benzine? Dit komt omdat de samengedrukte lucht expandeert?"
Nee, omdat een diesel geen smoorklep heeft en geen vacuum kan trekken. Een diesel heeft daardoor wel meer pompverlies. De hoeveelheid lucht die door de motor wordt gepomp is groter.

"Waarom schrijven de meeste sites dat een diesel beter remt op de motor dan een benzine? Waardoor ervaar ik dit gevoelsmatig ook?"Het waarom weet ik natuurlijk ook niet. Waarom maken mensen fouten? Meestal onkunde toch.
Wat jij ervaart heeft toch ook met dat andere hoofdstuk te maken. 😉
Je kan eens een keer de proef op de som nemen door met een benzine motor een afdaling (stapvoets) te maken op de motor met uitgeschakeld contact en dan het gaspedaal vol in te trappen. Je zult dan merken dat de remmende werking verminderd. (Wel van het stuurslot afhalen natuurlijk!).
Met een motorfiets kun je iets soortgelijks doen door het 'dodemansknopje' op uit te zetten en te starten en tijdens het starten het gashandle open te draaien. Je zult dan merken dat het starttoerental stijgt.


Quirien antwoordt op 3 juli 2018:

Toch een diesel ?

Persoonlijke mening, neen, een hybride. Ben net weer een stuk aan het lezen over de nieuwe Mitsubishi Oulander PHEV 2019.

Wat kun je nog meer wensen alle componenten in een en waarschijnlijk een hele goede Caravantrekker en veel verbeterd t.o.v. de vorige. Ook in gewichtsverhouding t.a.v. de 1500 kg trekgewicht er achter in vergelijk met menig rijklaargewicht van een diesel.
Met de prijsstelling vanaf € 35990,00 rijklaar ook nog vriendelijk voor de portomonnee. Een beetje diesel zit al gauw wat duurder en niet al deze opties.

De bron: Mitsubisihi magazine # 4

TSja, en geen heksenjacht, en gezeik met milieu, bereik op stroom is weer een stuk groter, motorisch meer inhoud en de aandrijflijn weer verbeterd. Systeemvermogen 176 KW/240 Pk. Achterwiel aandrijving 10 % beter t.ov. de "oude"
Automaat ,vierwielaandrijving, sports/snow stand 4WD Lock en nog veel meer lekkers. 😉

Hoewel ik hoop dat de nieuwe diesel inderdaad heel schoon kan worden opgeleverd is maar de vraag, nu de diesel in het verdom hoekje zit, dan goedkoper gaat worden. En zou er dan voor deze hele schone uitvoeringen een speciaal wegenbelasting tarief voor worden gecreëerd? Het is te hopen maar ......Ik geloof niet meer in sprookjes.

Oh, en ik heb geen aandelen.

En even voor Menno, wat is het verbeter effect t.a.v. jullie test met de eerdere PHEV. Kun je met de gegevens, die nu bekend zijn een update of theoretische "visie" hierop verwezelijken?


Louis antwoordt op 3 juli 2018:

Wij zijn er aardig uit !
De echte buitenlandse caravanreizen staan in de wacht of komen er niet meer van door al het oeverloze gezever mét en over vignetten en al het andere gezeik.
Ze kunnen de boom in met al hun aparte regeltjes, zakkenvullergedoe en ander 'EU' prutswerk.
Alcoholtestertjes, hesjes, zones, bla,bla,bla.
Diesel, milieuzones, stickertjes, ander stropdassen kleuterwerk...ti's onderhand mooi geweest !
Kamperen in Nederland, en de buitenlanden (ook middels de boot) zonder caravan, wat B&B tjes, vakantieparken of boeie wat ook, met het kleine benzineprutteltje van m'n vrouw wat we overal kwijt kunnen van 'hot naar haar'.
Hélemaal klaar met al die mallotige verschillen 😉
Overal naar toe zonder eerst een studie van al het 'prachtige' EU blabla te moeten maken.
Zodra het door volwassen geestelijk bekwamen geleid gaat worden (wishful thinking) zien we wel eens weer 😉


Janka antwoordt op 4 juli 2018:

@Quirien, € 36000,— en dat vindt u vriendelijk voor de portemonnee?


Quirien antwoordt op 4 juli 2018:

@ Janka, je hebt gelijk dat bedrag is geen sinecure.

Maar mijn gedachte sprong was, wat zou ik nu als tussenoplossing voor de komende jaren kiezen. ( of ik het kan betalen en zou betalen is iets anders)

Misschien had ik er bij moeten zetten , in vergelijk met een pas nog geteste Hybride hier op de site. 😉
Daar moet je al gauw de nodige duizenden meer voor neerleggen.

Echter de eerste PHEV ging jaren terug al voor bijna € 40000,00 over de " toonbank". Nu verbeterd nog voor een lagere prijs.
En zo goedkoop zijn de huidige diesels met automaat en 4 wheel drive nu ook niet.😉


Janka antwoordt op 4 juli 2018:

Ik vraag me af waarom het een 4 wielaandrijving zou moeten zijn.
Zonder kun je ook heel goed een caravan trekken, ook in de bergen.
Onze Sportsvan 1.6 tdi DSG7 type All Star was nieuw ook zo’n 38000€ maar dat hebben we er natuurlijk niet voor betaald. 15 maanden jong met bijna 20.000 op de teller voor 27.000€ vonden we een prima prijs. En voor ons redelijk betaalbaar.


Jan antwoordt op 4 juli 2018:

Maar willen jullie mijn verhaal/stelling nog even op waarde beoordelen dus met de naam Jan.


Janka antwoordt op 4 juli 2018:

Beste Jan, ik zou op dit moment persoonlijk vooralsnog voor de diesel gaan.


Frank antwoordt op 4 juli 2018:

Jan, je redenatie kan ik goed volgen en eigenlijk geef je zelf al antwoord. Een camper is niet zo jullie ding naast de kosten van gebruik. Goed gevoel is altijd het belangrijkste. Zelf noem je al het voordeel van een auto en al eerder de voordelen van een diesel.
Velen die hier reageerden rijden of reden zelf diesel. Over het gebruik als trekauto is iedereen positief want het zijn gewoon heerlijke trekkers.
Het milieu aspect is eigenlijk het enige twistpunt.
Die knoop moet je zelf doorhakken.


Quirien antwoordt op 4 juli 2018:

@Jan, je kent mijn standpunt maar.......

Ik zou als ik mij in jou verplaatst ( ik proef toch voorkeur) voor een diesel tussen de € 15000 en €20000 gaan. Mocht de prijs verder in toenemende mate drastisch dalen blijft de investering aan de afschrijf factor enigszins beperkt. De diesel prijzen staan behoorlijk onder druk dus er is vast iets goeds en zeker na een beetje onderhandelen te vinden.
@ Janka,
Jouw keuze op die manier was nog niet zo slecht als investering.
En zei ik in een andere draadje niet, gewoon zolang mogelijk afrijden?
En voor de Sprite Alpine ( dat is het toch? ) meer dan voldoende.

En inderdaad een 4 wheel drive behoeft niet, maar ik probeerde een beetje appels met appels te vergelijken qua prijsstelling t.o.v. de Hybride.



Jan antwoordt op 4 juli 2018:

Goed verwoord Frank. Ik pak voor bijna alle ritjes de elektrische fiets zelfs woon werkverkeer dagelijks 30 km dus het milieu spaar ik al in ruime mate.
Ik denk dat ik er wel uit kom.
Heb ook een Ford Focus 2.0 Tdci bjr 2016 slechts 21.000 km, 1800 kilo trekken, op het oog.


Janka antwoordt op 4 juli 2018:

Inderdaad Quirien we hebben een Sprite Alpine Sport 420.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker