Caravantrekker.nl

Koelkast aan tijdens rijden

Max vraagt op 16 juni 2018:

Heeft er iemand ervaring met de koelkast in de caravan aan op 12 volt stroom komt van de auto tijdens het rijden . Gaat dit goed of word de accu leeg getrokken door de koelkast

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Sjef Bertens antwoordt op 16 juni 2018:

Beste Max,

Indien de stekkeraansluitingen correct zijn aangebracht kan er geen probleem ontstaan.
De dynamo zorgt voor voldoende laadstroom en bij uitgeschakelde motor mag er geen verbinding zijn met de accu.


John antwoordt op 16 juni 2018:

En indien de kabels dik genoeg zijn (auto & caravan) heb je kans dat er enige koeling is, maar verwacht er niet te veel van


TheoS antwoordt op 16 juni 2018:

Inderdaad is het wenselijk dat de koelkast wordt uitgeschakeld als de motor niet loopt. Of dat bij alle auto's automatisch gebeurt? Als dat niet zo is kun je in de caravan een battery guard in de 12V bedrading voor de koelkast plaatsen. Die schakelt de koelkast op tijd automatisch af.
Naast de correcte stekkeraansluitingen, dient de bedrading dik genoeg te zijn (minimaal 2,5, voorkeur4 mm).


Quirien antwoordt op 17 juni 2018:

Inderdaad, bij 4 mm dikte heb je nog enige opbrengst in de koeling.

Bij 2,5 mm moet je er vanuit gaan, de koeling waarmee je start, houd deze " vast".
Wij zetten koeling een "dag" voor vertrek altijd wat hoger dan gebruikelijk. Je kunt ook "vloeistoffen" invriezen voor vertrek.


Henkie antwoordt op 17 juni 2018:

Ik heb in de auto 2,5 aangepast naar 4 mm voor de geschakelde +. In de kabel naar de caravan zit 2,5 maar heb in de caravan de mindraden bij elkaar gemonteerd en de lampen van de verlichting vervangen door LED. Gevolg is dat het spanningsverlies tussen accu en caravan minder is dan 0,5 volt. Koelkast blijft koud tijdens rijden.


Frank antwoordt op 17 juni 2018:

Henkie, merkte jij duidelijk verschil na aanpassing naar 4 mm?
Onze koelkast koelt ook slecht op 12 volt. Tot aan de caravanstekker heb ik wel 4 mm voor koelkast.
Onlangs zag ik de kabelboom door onze auto lopen en dacht toen : wat een prutsdraadjes. De meesten leken mij zelfs 0,75.
Begrijp ik dat een upgrade naar 4 mm duidelijk merkbaar gaat zijn?
Het is wel veel werk want complete zijbekleding moet los.


Kees antwoordt op 17 juni 2018:

Hoeft geen prutswerk te zijn. Je kunt de nieuwe 4mm bekabeling natuurlijk ook een alternatieve routing geven.
De onderzijde van het voertuig biedt daarbij voldoende perspectief.


Henkie antwoordt op 17 juni 2018:

Frank, korte uitleg. In onze auto staat de accu achterin en was er geen geschakelde plus bij de trekhaak. Die geschakelde plus heb ik daarom zelf gemaakt vanaf een relaisblok rechts achterin de auto. Daar komt ook 10 mm vanaf de accu dus geen spanningsverlies.
De continue plus en de beide massadraden in het stopcontact waren 2,5 en heb ik vergroot naar 4 mm. De caravankabel was een beetje verroest en bleek achteraf te bestaan uit 0,75 mm, 1 mm en 1,5 mm. Alleen de geschakelde plus met bijbehorende massa waren 2,5 mm.
In de lasdoos onder het bed in de caravan heb ik dus alle massadraden bij elkaar gemonteerd om een zo laag mogelijke weerstand te krijgen. Tevens gezien dat de koelkastbedrading bestaat uit 4 mm.
Wat ik uiteindelijk gemeten heb is met ingeschakelde verlichting zonder dat de motor draait: de spanning bij de achterverlichting voor en na de aanpassingen die ik gedaan heb. Dat scheelde een halve volt. En wat ik eerder schreef, ook de montage van LED-lampen heeft daar aan bijgedragen want minder stroom door een draad is ook minder verlies.
Maar hoeveel de koelkast beter werkt weet ik niet. Het gevoel zei dat de spullen nog steeds koud waren bij aankomst op de camping en dat de worstjes eigenlijk eerst even op een schaaltje moeten voordat je ze opeet.


Frank antwoordt op 17 juni 2018:

Henkie bedankt, ik snap hem. Denk dat je gevoel wel klopt.
Kees, dit ga je niet menen....kabels onder de auto door. Het T-Ford tijdperk is voorbij hoor 😉.
Als ik de bekabeling vervang dan gebeurt dit professioneel en anders niet. Maar door de discussie kom ik wel tot een goede ingeving : ik leg eerst als proef een kabel parallel langs de dorpel met tape. Als het een verbetering is, bouw ik hem in


fransb antwoordt op 17 juni 2018:

Wij hebben een nieuwe caravan met een hoge koelkast, Hierbij is hety niet mogelijjk om op 12 volt te koelen alleen op gas en 230.
De gasinstallatie betaat uit een Truma DuoControl met crash sensor.

Op de gasdrukregelaar Truma DuoControl CS kunt u twee gasflessen in uw camper of caravan aansluiten. De installatie schakelt automatisch om naar de tweede gasfles als de gebruikte gasfles leeg is. De geïntegreerde crashsensor maakt veilig verwarmen ook tijdens het rijden mogelijk. Hij voorkomt dat er bijvoorbeeld na een ongeval gas ontsnapt.


Quirien antwoordt op 17 juni 2018:

Ach, dat alternatief met een 4 mm bekabeling van Kees is zo gek nog niet.

Deed ik jarenlang bij diverse trekkers van mij ( wel heel overwogen en wetend wat te doen) aanleggen zonder enige problemen. 😉
Massa bedrading legde ik ook vaak op 2 punten aan want daar gaat het ook vaak mis en/ of levert storingen op.


Jan Br antwoordt op 17 juni 2018:

Allemaal veel werk, storingsgevoelig en bij wisseling van auto moet je opnieuw aan de gang en het resultaat is en blijft een matig werkende koelkast, want de beste koeling krijg je nu eenmaal op gas of 220.

De oplossing van fransb is uitstekend, maar ok, het kost je eenmalig een duocontrol met crashsensor. Of gewoon goed koelen tijdens de nacht, onderweg niet openen en je zult versteld staan hoe lang de koelkast redelijk koud blijft.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 juni 2018:

Veel moderne auto’s (euro6d) geven lang niet in 100% van de tijd 13v of meer af. Ze zijn dus eigenlijk ongeschikt om landurig 10 AMP bij 13,5v te leveren zodat de koelkast goed werkt. Soms kan een booster nog wel uitkomst bieden, maar het laten werken op gas is wellicht beter.


Henkie antwoordt op 17 juni 2018:

Op gas werkt inderdaad minimaal net zo goed als op autostroom. En op de parkeerplaats zonder draaiende motor blijft de koeling werken. Alleen komt mijn auto uit 2001 en levert de dynamo 150 ampère ... Ik maak mij geen zorgen of er wel genoeg stroom voorhanden is voor de caravankoelkast.


Kees antwoordt op 17 juni 2018:

Stroom is niet het probleem, voldoende spanning wel. 😉


Pieter antwoordt op 17 juni 2018:

Als we 's morgens om half 9 vertrekken is de 150 liter koelkast uit.
Na 4 uur wordt de koelkast op gas gezet en het vriesvak is dan zelfs de hele dag goed bevroren,
Het gasverbruik is dan minimaal
Wel een crashcensor en een slangbreuk beveliging monteren.
Dit is in de meeste landen van Europa verplicht en is ook voor de eigen
veiligheid bij een ongeval.

Let op bij een tankstation het gas even uitschakelen

Vr. groet Pieter


Sjef Bertens antwoordt op 17 juni 2018:

Hoe is het mogelijk een halve volt spanningsverlies laat plotsklaps de ijskast slecht functioneren.
Of het buiten 30 graden boven nul is of net boven het vriespunt maakt natuurlijk niets uit.

Als je gaat uitrekenen wat het verschil in toegevoerd vermogen is dan praten we over een paar procent

Op de camping kunnen we met superlange verlengkabels en slechte verbindingen makkelijk 10% spanningsverlies hebben.
Natuurlijk afhankelijk van de totaal gebruikte stroom.


Stef antwoordt op 17 juni 2018:

Is nogal niet een verschil of je met 220 volt of met 12 volt aankomt, om de koelkast te koelen .
10% bij 220 volt daar zal je niet veel van merken en
Bij 12 volt is het de doodsteek !!

Mvg
Stef


Henkie antwoordt op 17 juni 2018:

De vraag ging over wat te doen met de koelkast tijdens rijden, niet over 10% spanningsverlies of wat anders.


Louis antwoordt op 17 juni 2018:

Henkie,
Dit is nu juist precies de reden waarom ik (interessante) draadjes volg.
Juist na verloop van tijd komen er dingen boven water die verklaren waarom/waardoor enz.enz.
Bij dit soort onderwerpen heeft een 'kaal' antwoord nauwelijks waarde daar het totaal niets omtrent redenen/techniek verklaard voor wie het 'hoe en waarom' wil weten.
En wederom : Wie het niet boeit, en slechts antwoord op de vraag wenst, leest de eerste reacties en stopt met volgen in plaats van af te willen dwingen dat anderen niet dieper op de materie in mogen gaan.


TheoS antwoordt op 18 juni 2018:

Helemaal mee eens, Louis


marcel antwoordt op 18 juni 2018:

als je na gaat dat 220 watt bij 220 volt 1amp is, en bij 12 volt 12 watt al 1 amp is ! moet het niet moeilijk zijn te snappen dat spanningsverlies bij 12 volt veel grotere gevolgen heeft dan bij 220 volt.
mvg marcel


Sjef Bertens antwoordt op 18 juni 2018:

@Stef en Marcel

Beste Stef en Marcel zowel bij 12 volt - 220 volt en gas moet voor deze ijskast die werkt volgens het verdampingsprincipe warmte toegevoerd worden.

We gaan er van uit dat bij 12 volt en 220 ongeveer dezelfde hoeveelheid warmte moet worden toegevoerd.

We weten dat: Vermogen = Spanning X Stoomsterkte.

10% spannings verlies geeft dus in beide gevallen 10% vermogensverlies.
Die 0,5 volt ( is in werkelijkheid nog minder ) is nog geen 5%

Voor de techneuten het verschil in spanningsverlies bij 10 meter koper draad van 2,5 mm2 en 4 mm2 is bij een stroomsterkte van 10 AMP nog geen 0,3 volt.


Gunst antwoordt op 20 juni 2018:

Rij al jaren met verschillende autos en caravans met koelkast op 12v. Geen last van een lege auto accu en de koelkast blijft prima koel, ook bij 30 graden buiten temp. Geen verdere aanpassingen aan auto laten doen dus gewoon de standaard kabelset. Wel laat ik de koelkast al minimaal een dag van te voren voorkoelen.


L.p. antwoordt op 28 juni 2018:

Koelkast dagen van te voren aanzetten en vol laden. Hoe voller de koelkast zit met "koude" artikelen , des te beter de koelkast onderweg koelt.


TheoS antwoordt op 28 juni 2018:

En hoe kouder, hoe beter. Dingen die vooraf in de diepvries kunnen - min 18 ° - kunnen alles nog beter op temperatuur 😉 houden.


Jasper antwoordt op 1 juli 2018:

Waar ik me nu wel over verbaas is dat niemand het heeft over de huidige generatie auto's die het gewoon vertikken om een druppel stroom te leveren als de motor uit is.
Zelfs als je rechtstreeks aftakt van de accu voor constante stroom wordt je beentje gelicht. Het systeem in de auto checkt of alle afnemers uit zijn en gooit dan de boel op slot. (met vast wel enkele 'slimme' verbruikers uitgezonderd) maar je komt er gewoon niet meer aan te pas. In elk geval bij de Peugeot en BMW, maar mogelijk meer?
Zie bijv. ook het draadje Afsluiten stroom naar caravan.
Moet ik nu echt over op gas, dat continu afneemt?


Henkie antwoordt op 1 juli 2018:

En over welke stroom hebben we het hier Jasper? Continue plus of geschakelde plus?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 juli 2018:

Dat klopt Jasper. Caravaning (het Duitse tijdschrift) meet de spanning tijdens het rijden.

In dit voorbeeld van een Opel Insignia zal de koelkast niet veel doen.


Jasper antwoordt op 6 juli 2018:

Ja, Menno. Als de auto 'm heeft uitgeschakeld dus. Maar daar gaat het toch juist om?
Vroeger hadden we dat niet en maakten we met z'n allen gebruik van al dan niet geschakelde plus. En ik weet zeker dat de diepgevroren kippepootjes dat ook nog waren na een lange dag rijden in de hete zon.
Maar de heren autoconstructeurs hebben in hun wijsheid besloten dat er voortaan niets meer op de wereld mag zijn dat stroom trekt uit hun eigen autootje.
Is daar dan geen betere oplossing voor dan op gas te gaan? En op de camping aan te komen zonder gas? Zit er dan geen motor in die auto die nog het beetje fut heeft om ook m'n koelkastje in leven te houden?


Jasper antwoordt op 10 juli 2018:

Misschien wat simpel gedacht, maar doet de sigarettenaansteker het niet, onderweg? En zo ja, hoeveel Watt levert die dan?
(ik herinner me tenminste wel dat losse koelkastjes daar ook op aangesloten kunnen worden; dus waarom die dan niet doorkoppelen naar pool 9 of 10?)


Henkie antwoordt op 10 juli 2018:

Slimme vraag. En dat terwijl de bedrading van de sigarenaansteker vaak 1 of 1,5 mm2 is en de polen 9 en 10 minimaal 2,5 mm2.


Jasper antwoordt op 10 juli 2018:

"gewoon het karwei bij de dealer laten uitvoeren'" heb ik al eens meegemaakt toen we een andere auto kochten.
Maar de arrogantie van 'grote merken-dealer' zat hen blijkbaar een beetje dwars. Toen ik met die auto bij m'n eigen dealer kwam bleek dat ze gewoon lak hadden gehad aan wat er was afgesproken. Betaald voor niets. Na een ernstig gesprek met de directeur kwam die persoonlijk de auto halen en brengen (40 km heen en weer), zogenaamd gemaakt.
Ze snapten het bleek later, nog steeds niet.....


John antwoordt op 3 juli 2021:

Als mijn auto uit staat blijft mijn koelkast van de caravan aan kan dat veel kwaat


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 juli 2021:

Als dat langer dan een half uur kan dat zeker kwaad. De koelkast kan de auto accu leegtrekken en dan kan je niet meer starten.


Jan@ antwoordt op 3 juli 2021:

John weet je zeker dat de koelkast aan staat. Bij mij brandt wel de koelkastverlichting, als je de deur opent, maar de koeling staat uit.


Rob antwoordt op 5 juli 2021:

Al sinds een jaar of twaalf zet ik de koelkast op de constante stroom 9 in de stekker waardoor deze ook koelt tijdens pauzes. Dit heeft tot op heden nog nooit voor problemen gezorgd. Onze pauzes duren doorgaans ongeveer een uur en uiteraard koppelen we bij overnachtingen af. Een goede accu kan dus blijkbaar wel wat hebben.


Steven antwoordt op 1 maart 2022:

@Sjef Bertens:

Stroomsterkte = spanning / weerstand.

Dan kom je op Vermogen = spanning^2 / weerstand.

Met andere woorden, als de spanning zakt, zakt ook de stroom.

Ga je van 13V naar 12.4 V dan zakt je vermogen met ongeveer 10%.


Jan antwoordt op 2 maart 2022:

Hoe moeilijk kan het allemaal zijn !!!!!
Gooi voor dat je vertrekt een literfles bevroren water in de koelkast
en daar kun je bijna 2 dagen mee vooruit. En dit zonder stroom te
gebruiken. Ook bij 30 graden +


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker