Caravantrekker.nl

Overbreningsverhoudingen Peugeot 206/206+ Euro IV & Euto V

Jilger Mout vraagt op 25 juni 2018:

Beste Menno en Bert,

Op jullie site wordt geen onderscheid gemaakt bij berekeningen met een Peugeot 206 1.4 Euro IV (2008) en een Peugeot 206+ 1.4 Euro V (2011).
Dat is niet juist. In het verleden heb ik een 206+ gehad en sinds kort hebben we als tweede auto een 206. Beide met de 1.4 75 pk motor. De 206+ had echter andere bakverhoudingen, waardoor deze op de snelweg minder toeren maakte. Als je van beide auto's de verbruikscijfers opzoekt, zie je ook terug dat de + op zijn minst een langere eindoverbrenging moet hebben. Ook in het chassisnummer is te zien dat de versnellingsbakken anders zijn. De 9e positive in het chassisnummer geeft bij Peugeot de versnellingsbak aan. Bij de + was dit een '0'. Bij de gewone 206 is dit een 'A'.
Nu is dat natuurlijk van invloed op de berekeningen. Zouden jullie hier eens naar kunnen kijken? Alvast bedankt!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 juni 2018:

De bakverhoudingen zijn niet exact hetzelfde maar de verschillen zijn wel heel klein. Het lijkt er toch wel op dat de gegevens kloppen!


Jilger Mout antwoordt op 26 juni 2018:

Menno,

Misschien kun je het eens bij de importeur vragen. Ik kan me namelijk herinneren dat de 206+ (Euro V)op de snelweg echt minder toeren maakte dan de 206 (Euro IV).
En hoe is het anders uit te leggen, dat met dezelfd motor (vermogen en Koppel zijn gelijk), ineens de topsnelhied en het verbruik omlaag gingen en de acceleratie van 0 naar 100 langer duurde?
Ik ben misschien eigenwijs, maar ik ben wel vrij zeker van mijn zaak...


Jilger Mout antwoordt op 26 juni 2018:

Menno,

Hierbij wat gegevens:
Euro IV: accelleratie 0-100 in 12,5 s, Vmax 170 km/h CO2 152 g/km
Euro V: acceleratie 0-100 in 13,7 s, Vmax 173 km/h, CO2 139 g/km


Aad antwoordt op 26 juni 2018:

Er zijn wel een aantal jaren verstreken. Het is aan te nemen dat er hard- en softwarematig eea veranderd is. Als ik de cijfers zo zie, denk ik dat Menno gelijk heeft, want het zijn marginale verschillen. Het lijkt of hetgeen jij bemerkt wordt veroorzaakt door het motormanagement die zuinigheid laat preveleren. De 206 heeft ook een ander neusje gekregen en het gewicht is ook anders. Banden en bandenmaat kunnen ook groot effect hebben.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 juni 2018:

Sorry Jilger, maar ik ga de importeur niet lastig vallen om gegevens van een meer dan 10 jaar oude auto waarbij ik de indruk heb dat de gegevens correct zijn. Ik had die gegevens al voor je gecheckt op verschillende plaatsen! Bovendien rekent ook ons model voor de 'nieuwere' uitvoering een iets langzamere acceleratie.


Jilger antwoordt op 26 juni 2018:

Oké Menno, ik begrijp het (al vind ik het wel jammer).


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker