Caravantrekker.nl

Is rijden met meer dan 100 op/u wel verstandig?

Quirien vraagt op 8 juli 2018:

In deze topic wil ik het feit aanhalen niet de snelheid aan sich in combinatie met auto/caravan want daar gaat het even niet over maar... Is vaak het materiaal wel geschikt om deze snelheid of meer aan te kunnen of ontstaat hierdoor eerder "schade"
- Ik herinner mij nog wel dat vaak op b.v. dakluiken of andere zaken een beperking zit/ zat van 100 km.

Zo ook, is er niet een grens/ restrictie van 130 km of lager op de as?

Of zijn de huidige materialen c.q. Constructies op een hogere belasting getest? Wie kan daar iets over zeggen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Hans antwoordt op 8 juli 2018:

Herhaling?

https://trekauto.nl/vragen/vraag_antwoord.php?id=73174


Frank antwoordt op 8 juli 2018:

Quirien , dit is een heel goed onderwerp. Heb er zelf al een paar keer aangedacht. Wel zou ik het graag bij feiten of persoonlijke ervaringen willen houden en niet in theoretisch geneuzel willen vervallen.
Het materiaal heeft bij ons veel te lijden. Dit komt inderdaad doordat wij vlot rijden en op veel nationale routes of bergpassen zitten. Er gaat bij ons geen jaar zonder herstel voorbij en wij doen niet gek, maar belasten wel flink. Dus een oorzaak en gevolg lijstje gaat mij best lukken.
Met 85 kmu over de snelweg achter de vrachtwagens aan scheelt echt in schade en slijtage. Een caravan heeft duidelijk meer moeite met 100 kmu of 100+.


Jan Teepe antwoordt op 8 juli 2018:

Wat ook zinvol is, is de vraag hoe lang houden kunststoffen het uit. Oftewel een dakluik, dat bij nieuw makkelijk de 100 km./uur aan kan, hoe zit dat na x levensduur. Mijn ervaring hier in Spanje is, dat kunststoffen het een stuk minder lang uithouden dan dat ik in Nederland gewend was. Er zijn hier maar weinig caravanbedrijven, maar in Castellon zit er eentje, en die heeft verrassend veel dakluiken op voorraad. Als ik richting NL rij, dan kom ik vaak caravans tegen met een dicht geplakt dakluik. En in de tijd dat ik hier op de camping stond, heb ik diverse mensen geholpen met noodreparaties aan kunststof onderdelen. Dus Quirien, je zou haast zeggen, dat de huidige materialen geen plus opleveren in dezen. Er wordt immers steeds meer gebruik gemaakt van kunststof onderdelen bij de fabricage van caravans.


TheoS antwoordt op 8 juli 2018:

Quirien,
Zeer zinvolle vraag. Ik zou er nog een element aan willen toevoegen, n.l. de samenhang met de kwaliteit van het wegdek.
Een mooi, glad wegdek kan een hogere snelheid aan zonder schade te veroorzaken dan een slecht met oneffenheden en/of gaten.


Jan@ antwoordt op 8 juli 2018:

Er zijn naar mijn weten maar twee landen in onze directe omgeving waar je harder mag dan 100 met caravan; Belgie en Frankrijk. En of het materieel er nu tegen kan of niet , het is gewoon onverantwoord om veel sneller te rijden met caravan, zeker als het 120 en 130 km per uur is.
Alleen er zullen altijd wel van die stoere mannen zijn( en misschien een enkele vrouw) die beweren dat dat makkelijk kan en ze dat altijd doen in die landen,"" nooit wat gebeurd"" Hopelijk blijven ze bij mij uit de buurt.


Jansen antwoordt op 8 juli 2018:

In Nederland hebben we al een gedoogbeleid en dat is een teveel. Indien we voor de caravansnelheid ook een gedoogbeleid van 130 km toelaten los, van de discussie of hierdoor de veiligheid toe -of afneemt het zal in ieder geval veel onduidelijker worden voor de rechtelijke- en politiemacht ,fabrikanten van auto en caravans en de caravanbestuurders. Is dat wat in dit forum en wordt nagestreeft??
En Ja de maximale snelheid is nu 80 km en met uitzondering 100 km en Ja de fabrikanten en politie zullen rekenhouding met een stukje overwaarde (vul zelf maar in 10,20, 25%) niet om die overwaarde weer maximaal te benutten , maar om maximale duidelijkheid en maximale veiligheid.
Dus het lijkt mij en ik moet voorzichtig maar toch het is een onverstandig onderwerp.


Louis antwoordt op 8 juli 2018:

Zolang ik nog mensen de zaak waterpas zie stellen d.m.v. de uitdraaipootjes 😉 mag ik aannemen dat ze ook geen benul hebben van wat een hogere snelheid kan doen.
In Belgié kun je ongeveer golf gaan spelen op de wegen....holes genoeg, dus daar kan 50 al te snel zijn tijdens de vele nodige slalom pogingen.
Maar wat dachten we van de dreunen die soms verwerkt moeten worden wanneer je een vrachtwagen tegemoet krijgt tijdens een ongunstige wind.
Dat zijn vaak klappen die wel eens érg ruim boven de 100 km/u kunnen liggen.
Dat voorramen en luiken er dan tóch in blijven is best een prestatie van dat lichte spul dat ogenschijnlijk kwetsbaarder 'lijkt dan blijkt'.
Dus ik zou (veilige rijsnelheid er even buiten gelaten) niet weten waar een constructiegrens ligt daar er zoveel andere zaken meespelen.
(Jullie zijn niet stiekum tóch weer mee aan het lezen hé Aadje, Pollekke en andere niet geinteresseerden die wel wat beters te doen hebben dan deze onzin te volgen 😉 )


Frank antwoordt op 8 juli 2018:

Alles (incl. deze post)na mijn eerste reactie, behalve het kunststof van Jan en het wegdek van Theo, kan opgeschoond worden.
Ik vroeg nog om zinvolle bijdragen want dit zat er aante komen toen Quirien het onderwerp postte. Ik ben van plan mij oprecht kwetsbaar op te stellen als 100+ rijder en heb dan geen zin in respectloos gezeur.
Menno, alvast dank voor de moeite.


Aad antwoordt op 8 juli 2018:

Nog 1 keer en tegen beter weten in:
Aadje en Polleke, wij schijnen het allemaal niet te snappen, dus leg alsjeblieft even uit waarom mijn 1.0 geen caravan van 920 kg rijklaar met alles erop en eraan, kan trekken.
Volgens rapport op deze site gaat het meer dan uitstekend qua prestaties en qua veiligheid. Ik heb nu 7000 km gereden en ben zeer onder de indruk. Bergop kan ik ver boven 100km/h rijden en op een vlakke weg schijnt meer dan 140 mogelijk te zijn (nee, niet geprobeerd maar 115 tijdens inhalen ging heel makkelijk)
Verbruik 8 l/100km dus inderdaad zuinig.
Maar nu hoor ik graag jullie argumenten, bewijzen etc die laten zien dat ik er geen caravan mee kan trekken. Ik wacht vol spanning jullie foto's en films af van 1.0 blokken die kapot gingen of zelfs ontploft zijn. En graag ook de krantenartikelen waarin dat beschreven staat of wellicht een test in de KCK waarin met klem gesteld wordt dat je met 115pk niet vooruit komt.
Wanneer je dit allemaal niet kunt laten zien, verwacht ik dat je dit toegeeft en daarna ook nooit meer dit forum bezoedelt


Kees antwoordt op 8 juli 2018:

"de maximale snelheid is nu 80 km en met uitzondering 100 km"
Nee en nee.
De maximum snelheid is 90km/u en nooit 100km/u.

"Hierdoor geef je types als Aadje en Polleke de ruimte om hun horkerige punt te maken."
Zij hebben nooit een punt, hadden ze dat maar. 😉

"deze vraag kon alleen maar ontsporen doordat het een onzinnige wat-als opmerking was en deze discussie was al eerder gevoerd, zoals aangegeven."
Aad en Hans,
Deze vraag gaat meer over het materiaal, niet zozeer de snelheid.

"als je met een 1.o ook nog een caravan wil trekken begrijp je er inderdaad nog niet veel"
Gevalletje van de pot verwijt de ketel? 😉

Quirien chapeau!
Ik vind het juist heel goed dat jij dit aan de orde stelt en laat je niet wegjagen door een paar trollen.


Gunst antwoordt op 8 juli 2018:

Wat een sneue reacties hier toch steeds weer.....al beginnen te roepen dat iets forum vervuiling is en er dan toch zelf steeds blijven reageren is mi de grootste forumvervuiling....
On topic. 100 km pu lijkt wel redelijk de max voor de constuctie van een caravan. Zeker bij slecht wegdek. In Duitsland rem ik regelmatig wat af op de betonplaten/gaten in de snelwegen. Dat kan niet goed zijn voor je caravan. Af en toe rij ik ook wel eens 115, maar ben nog nooit een dakluik verloren. Als het goed sluit moet het er mi tegen kunnen. Denk niet zozeer dat de snelheid, maar meer de staat van het wegdek eventueel schade veroorzaakt aan je cafavan.


ben antwoordt op 9 juli 2018:

100 km lijkt mij een mooie max snelheid voor een caravan. Bij die van ons staat er op het typeplaatje ook max snelheid van 100km p/u. Dit staat er mi niet voor niets?
Verder vind ik de reacties hier erg jammer en een beetje ongepast.


Louis antwoordt op 9 juli 2018:

Ben : Niet een beetje, maar zeer ongepast !
Maar ja, het is net als bij de wet van Newton...actie is reactie.
Gebeurt dat niet dan gaat dit soort mensen steeds een stapje verder.
Negéren helpt niet...dan gaan ze alleen maar meer misbruik maken.
(De adel is een tijdje geleden zo ontstaan...met woorden, gekonkel én met geweld, dus het werkt 😉)
Terug naar de caravan verbaast het me wat het nog hebben kan.
Zelfs als je er goed rekening mee houd krijgen ze nog gemene klappen bij viaduct ribbels, of een steiler dan andere in de weg liggende drempels, of andere oorzaken.
Rijd je op een slechte weg dan weet je tenminste waar je aan toe bent en pas je je aan, maar op een keurige weg waar de snelheid wat hoger ligt kun je wel eens te laat zijn met reageren bij een onverwacht gat of andere beschadiging.
Mij valt de constructiekwaliteit van een caravan gezien al het lichte materiaal dus eigenlijk niet eens tegen.


Jan Teepe antwoordt op 9 juli 2018:

Wel Qurien, er is misschien toch wel iets verbetert qua constructie van de caravans in de loop der jaren. Mijn eerste caravan was een IT en die trok ik met een Datsun 120Y?. Geen goede combinatie, want de IT ontbeerde alles wat op een stroomlijn leek en de Datsun had een toeren motor. Dus er moest een betere trekker komen. En dat heb ik geweten. Als ik flink doortrok op de Peage, max. 120 want harder kreeg ik het spul niet, dan kon ik op de camping aangekomen de deur van de caravan niet meer open krijgen. Bij de caravandealer bleek bij, controle, een chassisbalk bijna volledig doorgebroken. Nadat dit alles verholpen was, bleek de houtconstructie in de wanden uit elkaar getrokken te zijn, kortom kommer en kwel. Met mijn huidige caravan trek ik ook wel eens door, en dan kan zonder gevolgen. Maar mensen maak je geen zorgen, het is wel eens en niet structureel. Ik doe dat wel eens als ik zo'n vervelende mede caravanner heb ingehaald, die net 80 rijdt en mij daarna weer wil inhalen met 92 als ik 90 rij. Dan moet het maar even.


Quirien antwoordt op 9 juli 2018:

Bij het nog eens doornemen van de topic zag ik dat bij mijn antwoord op 08-07 22:46 na, zich dit, het woord realiseren niet getypt was.

En Kees, weest gerust, ik laat mij niet zo gauw " wegjagen" 😉
Het is alleen triest dat het zo weer eens moet lopen. Jammer...


Frank antwoordt op 9 juli 2018:

Quirien, ik wil dit topic graag houden. Jouw uitgangspunten zijn duidelijk geformuleerd.
Ik ben ook vooral benieuwd naar de bestendigheid van het materiaal. Ook of Het materiaal duidelijk is verbeterd. De trekkende voertuigen worden immers steeds sterker en groter.

Wij (ik) ben een vlotte rijder met de caravan. Ik merk ook duidelijk verschil in de belasting van de auto en caravan bij hogere snelheid.
ERVARINGEN WEGDEK :
Op de nationale wegen in Italië bv. de SS 1 aurelia naar Rome vallen er echte klappen met 90 kmu. Veel onverwachte gaten en stalen randen bij bruggen e.d.
Banden kunnen dat probleemloos aan. Deze weg heb ik vaker met verschillende belading gereden. Minder gewicht in de auto en minder gewicht in caravan scheelt fors in de klappen van het wegdek.
Dit scheelt meer dan 10km zachter rijden ben ik achter.
Door minder belading is er meer veerweg. Ook soepeler wangen in de banden geeft veel minder door aan de auto en caravancarosserie.
De rooster van ons dakluik rammelen er nu nooit meer uit. Een centrale schroef in de disselbak loopt er ook nooit meer uit. Het flessenrek in de koelkast blijft nu netjes zitten en De scharnieren van de toiletdeur (ooit zelfs afgebroken) zijn nog steeds zonder speling.
Op deze hobbelige wegen (SS1) kan ik de bovenste frictiecup van de ALKO AKS zelfs zien slijten als ik de AKS in werking laat.
ERVARING SNELHEID :
bij 85 kmu (echte km) of het volgen van vrachtwagens rij ik relatief zuinig en voelt het alsof het materiaal veel harder kan en amper wordt belast.
Als je 105 (echte km) langdurig rijdt, lijkt de belasting onevenredig toe te nemen. Er is ook amper de rust van een slipstream, zijwind, turbulentie, gaten in de weg en slecht wegdek komt veel harder binnen.
Bij onze Kip werden boven de 100 kmu de voorramen tegen de carrosserie gedrukt. Dit gaf lakbeschadiging . Door ruitschade zijn de voorramen vervangen. Één nieuw raam wordt nu boven 85 kmu hol gedrukt.
De klep van de disselkast had minimale speelruimte in de sponning. Bij slecht wegdek en hogere snelheden was er geen speling meer. Hierdoor schuurde alle lak en polyester plaatselijk weg. Nieuwe kleppen en betere montage hebben dit opgelost.
Ik merk dus duidelijk verschil in belastbaarheid tussen 85 en 105 (echte kmu of daarboven)


Patrick Peeters antwoordt op 15 juli 2018:

m.i. speelt niet enkel de luchtdruk tegen de voorkant van de caravan een rol bij hogere snelheden: er zal in de volledige carosserie van de caravan ook wel torsie teweeg gebracht worden. Ook daardoor zouden de ramen en/of dakramen kunnen scheuren of breken, nog afgezien van verbuigingen in de verstevingsbalken van de beplating.


Frank antwoordt op 15 juli 2018:

De hele carrosserie van een caravan krijgt het best te verduren. Eigenlijk ben ik ook best verbaasd over hoeveel het kan doorstaan.
Binnenkort breng ik de caravan weg voor onderstelbeurt. Ik wil inspectie op metaalmoeheid/scheurtjes, klemkracht bouten en moeren, check/meting remmen en gewoon zelf blik op onderkant kunnen werpen bij goed licht.

Het onderstaande is misschien niet snelheid gerelateerd maar ontstaat wel door kilometers te maken.
Het is alweer een paar jaar geleden dat ik alle schroeven van de zijwanden heb nagelopen. Door het gebruik ontstaat op alle naden ietsje speling. Het is wel even een werkje maar ik doe dit binnenkort weer. Je haalt de ontstane speling weg en de kit dicht weer beter af. Nadeel is wel dat na een warme dag of kort ritje de caravan kit langs alle naden krijgt. Voordeel is weer dat je zeker weet dat het goed zit met je waterdichtheid.

Ook de luiken op het dak hebben het best te verduren in weer en wind. Ik overweeg om deze een keer te demonteren en opnieuw in de kit te zetten. Dit is niet helemaal ontopic maar heeft iemand hiermee ervaring?


Hans antwoordt op 15 juli 2018:

Ik dacht dat camping heel ontspannend zijn zoel ,wat doe ik verkeerd??


Louis antwoordt op 15 juli 2018:

Helaas wel Frank.
Als het begint te druppen op je bed onder het Heki luik zul je wel moeten.
In Oostenrijk, en het hield maar niet op met regenen.
Dus de afwasbak op bed gezet, en butyl kit, spuit plus een groot dekzeil met oogringen gehaald.
Van die uitklapbare boodschappen kratjes die we toch al bij ons hadden door het luik heen op dak gezet....rap, rap het dekzeil er overheen en deze afgespannen.
En daarna kon ik rustig het binnendeel losschroeven, vervolgens het buitendeel los steken (in m'n kratjes en dekzeiltentje 😉)
Kitresten opschonen van dak en luik en met van de camping geleende ammoniak de hele boel echt goed ontvet en met de ook geleende fóhn de vochtige latjes zo goed mogelijk gedroogd.
Vervolgens overdreven veel butyl kit gespoten en alles in omgekeerde volgorde weer gemonteerd.
Een heel gedoe, want het matras moet eruit en die moet je ook binnen ergens zien kwijt te raken, latten bodem omhoog, keukentrapje lenen om in het 'mangat' te kunnen staan enz.
(Je moet tóch wat als het maar blijft regenen en je zo snel geen caravanbedrijf kunt regelen)
Maar het probleem was opgelost, en thuis heb ik bij goed weer álle luiken eruit gehaald en opnieuw aangepakt want het vertrouwen was geschaad dus dan maar meteen op zeker gespeeld.


John antwoordt op 16 juli 2018:

Wat rijden jullie allemaal voor caravans?!
Mijn kip is inmiddels 17 jaar jong en ik ben absoluut geen rustige rijder met aangekoppelde caravan. Luiken, kastjes en kleppen, er gaat niets los. Nog nooit een lek gehad. 7 a 8 weken per jaar zijn we op sjouw en we hebben wegen gehad die het predicaat zandpad verdienden.
Lekke banden, ja.
Een caravan is gebouwd met wat tolerantie in speling. Hoe strakker men alles vastdraait, hoe eerder het weer los komt. En men kan weer gaan vastdraaien!😉


Aad antwoordt op 16 juli 2018:

Kip is natuurlijk wel degelijk gebouwd😜 Ramen zitten er ook nog in😳


Frank antwoordt op 16 juli 2018:

John, jij hebt met die KIP een oerdegelijke caravan.
Er is ook niets mis met onze caravan hoor. Gewoon categorie “luxeproblemen”.
Als ik vrachtwagens volgend naar de discocamping in Spanje blijf rijden kan ik het onderhoud de komende 15 jaar nog wel achterwege laten.
Onze gebruiksprobleempjes zijn van oorsprong voor 75% een fabrieks of montagefout geweest. De fabrikant erkent dat. De 1e eigenaar had er nog geen last van en reed zwaarbeladen met superstugge, stuiterharde banden. Wij zagen het niet bij de koop. Die andere 25% is gewoon ons eigen intensieve gebruik. KIP heeft bv een paar jaar heel veel “foute” ramen gemonteerd. Ze konden verkleuren, scheuren of uit elkaar vallen. Mij is het zelfs gelukt om ze te laten “ontploffen”.

Kit van dakluiken hard uit door UV en weersinvloeden. In het polyesterdak zit altijd werking en daarom denk ik eraan om de kit preventief te vervangen.
Voor schroeven en verbindingen geldt de aloude vuistregel : vast is vast.
Het controleren van bouten, moeren en verbindingen is ook de laatste 40 jaar vervaagd. Maar er is niets mis mee en vergroot in de meeste situaties de gebruiksduur.
Heb gisteren de voortentlamp vervangen. De oude was flink verkleurd en gematteerd. Gevolg : mat licht. Voor 18 euro en beetje moeite hebben wij nu weer fris licht.
Caravannen is ook een beetje hobby, toch?


Karel antwoordt op 16 juli 2018:

Waarom zou een Duitser met caravan x, 100kmh kunnen rijden met een tempo 100 sticker, en een Nederlander met caravan x zonder die sticker niet ?


Louis antwoordt op 16 juli 2018:

Ik denk dat de kwaliteit van een caravan voor een groot deel afhangt van personeel en de begeleiding / controle daarop John.
Mijn lekkage was te danken aan het na demonteren duidelijk zichtbare gebrek aan goed kitwerk.
(De kit was prima, maar de uitvoering niet)
Zo hier en daar was er sprake van slechts enkele millimeters brede kit randen, en verderop over de volle kunststofbreedte van het contactvlak.
Die bewuste persoon was het kitten dus kennelijk nog niet machtig.
Ook bij de andere luiken werd dit bevestigd.
Dan kan het afzonderlijke materiaal nóg zo goed zijn maar komen er toch problemen.
Zo kan ik me voorstellen dat meubilair los kan komen door een te zwaar afgestelde schroefmachine waardoor een deel van de schroeven af fabriek al enigszins 'dol' zijn gedraaid.


Frank antwoordt op 16 juli 2018:

Wat Louis vertelt, was bij ons ook het geval. Zaken zijn gemonteerd met een te krappe marge of niet mooi centraal geplaatst. Het valt niet direct op en het geeft in eerste jaar vaak nog geen probleem. Door gebruik en werking in materialen is de krappe speling na een paar jaar verdwenen en ontstaan wel problemen.

@Karel : omdat die Duitser het mag. Ik ook trouwens 😉


Karel antwoordt op 16 juli 2018:

Je snapt de vraag niet,.


karel antwoordt op 16 juli 2018:

"Is rijden met meer dan 100 op/u wel verstandig?" Ja want met een tempo honderd sticker )en zonder) doen hele volksstammen niet anders,zo bedoel ik het.Duitsers Italianen Fransen doen niks anders als planken met de caravan ,hun caravans kunnen er tegen dus die van de Nederlanders ook...want dat zijn vaak dezelfde merken.


Frank antwoordt op 16 juli 2018:

Die sticker geeft een maximum aan : 100 KMu. Eigenlijk zie ik weinig plankende Duitsers en nooit geen plankende Italianen ondanks duizenden kilometers door de laars gereden te hebben.
Die sticker is een mooi goed maar 90% van de caravanners rijdt geen 100 kmu. Waarom niet? Ik denk omdat ze voelen dat verstandige grenzen in zicht komen. En dat is ook gewoon zo imo. Elke km meer snelheid boven de 85kmu lijkt dubbel zo hard effect te hebben op een combinatie dan km onder de 85 kmu
Weet je waar ik wel eens plankers zie? Route du Soleil. Meestal is het dan een bouwvakkersbusje met caravan en een geel kenteken op weg naar de Costa. Stresssss....moet je eruit rijden 😉 .

Maar terug naar het materiaal.
Heb zojuist een scharniertje gerepareerd (normale slijtage) en zag toen de steenslag op de voorkant van de caravan. Dit zal ongetwijfeld samenhangen met trekkend voertuig en banden. Maar ook met soort wegdek en vast en zeker ook met snelheid.
Ik ga dus de skirts aan de onderzijde in geval opnieuw laten spuiten want ooit waren ze strak en onbeschadigd.
Oorzaak ? Steenslag en de Spaanse woestijn liet vier jaar terug zijn sporen achter.


karel antwoordt op 16 juli 2018:

Er rijden er genoeg 100 ,waarom zou je anders die sticker willen ,en de keuring er voor gedaan hebben .Voor mij is het duidelijk ,angst waar het niet nodig is , als je de boel voor elkaar hebt dan kun je gerust 100 kmh met de caravan zonder problemen . (daar waar het mag en kan)Meer belasting is meer slijtage dat is duidelijk ,maar 100 of 85 maakt niet zo veel uit..voor mij niet.


Hans antwoordt op 16 juli 2018:

Frank, ik weet niet hoe lang dat geleden is, die kilometers in de laars maar momenteel kun je daar op de meeste wegen niet harder dan 50 km/uur. Op de tolwegen is 80 km/u. net mogelijk maar op de provinciale wegen ben je constant aan het zigzaggen. Wij hebben dit voorjaar een rondje Italië geven, inclusief Sicilië en het viel me op dat je er heel weinig caravans tegenkomt, ik schat ongeveer 90% campers. Als je daar gaat planken met je caravan valt hij waarschijnlijk na een km. of 10 spontaan uit elkaar.

Met vriendelijke groet,

Hans


karel antwoordt op 16 juli 2018:

Natuurlijk gaan alle bouwvakkers naar de costa's ,in hun busjes ! Vol gestrest want jij was hun laatste klant voor de vakantie...?
Je loopt stoer te doen ,met je ontploffende ramen..


Louis antwoordt op 16 juli 2018:

O jee !, let op, ik voel alweer een nieuwe vriend aankomen 😉


Kees antwoordt op 16 juli 2018:

"... maar 100 of 85 maakt niet zo veel uit."
Karel moet nog veel leren zie ik.


Remco antwoordt op 17 juli 2018:

Afschuwelijk hoe die "gestreste" bouwvakkers rijden in hun busjes op de route du Soleil....

En wat mij nog het meeste irriteert aan die gasten :
Ze kunnen echt rijden met iets achter de bus.

Ik heb zelf helaas geen bus meer voor de caravan staan , maar wat was dat lekker rijden zeg.
Caravan uit de wind tijdens het rijden
Alles maar dan ook alles kan mee in de bus
Hoog en droog uitzicht
Geen mover nodig ( we rijden dagelijks achteruit met een aanhanger)
Geen ploffende voor ramen
Brandstof op kosten vd zaak (tankpas)

Er zullen vast en zeker meer pluspunten zijn

Ja die bouwvakkers zijn erg 😉

Om terug tekomen op de vraag vd topic starter...
Ja het heeft meer te lijden op hogere snelheid.
Maar een stuk minder als je er een bedrijfsbus voorzet.





Frank antwoordt op 17 juli 2018:

Hans, ben dit jaar nog onder Rome geweest en vier jaar geleden Calabrië apullie (rondje kust) gedaan. Dit was te gehaast ivm tijd . Dus volgend jaar zie je mij daar weer. Heb er nu al zin in.

Tolweg vind ik tot Rome nog goed te doen. Hij wordt daar al wel slechter. Nationale weg is dan al slecht en lokale wegen moeten wij soms gewoon lachen om de ellende. Met losse auto is het best te doen. Met caravan en flink beladen voel je alles. Licht beladen caravan wil het best. Gewoon snelheid aanpassen zoals jij zegt maar meeste stukken ging 80 km wel. Hoe verder zuidwaarts hoe langzamer je word. Tot 50 km klopt wel. Als het niet druk is, zet ik hem wel eens gewoon midden op de weg. Dat rijdt dan het best. Het is een redelijke lijdensweg daar voor caravans. Het doet gewoon pijn in mijn hart al er dan weer zoveel gaten aankomen. Maar oh wat is het onderin waanzinnig mooi.

@aan mijn nieuwe vriend 😉 : stoere praat? Nee, maar snap wel dat als je het zo leest dat je dat gevoel krijgt. Het was pijn in de portemonnaie met ondertussen 6 kapotte ramen. 5 daarvan was voorkant en met een “ ontploffing”. Serieus waar. Hoe dan? Gewoon onschuldig vanuit een hittegolf met 40 graden (hoge drukgebied) waarbij de temperatuur in de caravan nog paar graden hoger lag in 45 minuten een berg oprijden met op de bergps 19 graden en lagere luchtdruk. Als je dan ramen hebt met een productiefout....dan wordt hij heel erg bol....en zegt knap.


Reinier antwoordt op 17 juli 2018:

Dat is balen, van die ramen. Maar met het gereden tempo heeft het dan niks te maken gehad. Of je bent te snel de berg op gereden! 😉
100 km/h of 90 km/h maakt gevoelsmatig nauwelijks uit voor een caravan. Op vlakke weg, zonder hobbels/gaten/ribbels, met constante snelheid. Maar als de wegen slechter worden, komen klappen bij 100 km/h echt wel harder door. De caravan kan de eerste paar duizend klappen wel aan zonder merkbare gevolgen, maar uiteindelijk zullen de verbindingen in de opbouw speling gaan geven. Niet allemaal tegelijk natuurlijk, maar het gaat een keer gebeuren.
Wat leren we ervan? Snelheid aanpassen aan de omstandigheden, mensen! Veel veilige kilometers gewenst!


Karel antwoordt op 17 juli 2018:

Men mag 90 kmh in Nederland met aanhanger, dus wat maakt die 10 kmh meer uit ? Meestal rijd ik ongemerkt 100 en rem wat bij als het niet kan, door radar drukte slecht wegdek spoorvorming enz , zonder haast of stress. 100 is gewoon fijner rijden ,en het geeft een beetje een rebels gevoel .Kinderachtig eigenlijk maar ja....


Janka antwoordt op 17 juli 2018:

Ik zie hier wat snelheden voorbij komen en ik vraag me af of dat snelheden zijn op de kilometerteller of op de GPS.
Er zit nogal wat verschil daarin namelijk.


ben antwoordt op 17 juli 2018:

Wat een onzin zit jij uit te kramen Karel?
10 km meer kan zeker heel veel uitmaken, net als je lading (bagage) 10 cm verplaatsen, als jij met 100 moet uitwijken blijf jij nergens meer.


karel antwoordt op 17 juli 2018:

Onzin mag je zelf bepalen ,en ALS ? Het hele leven is ALS,maar nogmaals ik ben er niet bang van en blijf ook gewoon 100 rijden als het allemaal kan.


Janka antwoordt op 17 juli 2018:

Stoer hoor!


Donald Hitz antwoordt op 17 juli 2018:

Ach Ben, jij zit ook onzin uit te kramen!!! Als je een goede trekauto hebt met voldoende overwicht (bijvoorbeeld een Toyota Tundra met een Eriba Puck erachter) dan doen die paar kilometers per uur er niet zo toe. Kun je rustig 130 gps km's cruisen op de peage..........


karel antwoordt op 17 juli 2018:

Maar goed ,als je dat niet wil dan blijf je gewoon 80= 85 aanhouden ,zal mijn een worst wezen ,ik rij gewoon verantwoord 100 met sticker en goedkeuring van de Dekra. Goed beladen met een stevige caravan en auto. Niks aan de hand.....


Hans antwoordt op 17 juli 2018:

Wat maken jullie je weer druk zeg.

Met vriendelijke groet,

Hans.


Quirien antwoordt op 17 juli 2018:

Ik was er al bang voor. Het gaat weer over hoe snel men wel niet rijdt.
Goed kijk hier dan maar eens op de site bij Stabiliteitsberekenen of slingeren berekenen met al zijn effetten. Zie de scores bij berekenende en de scores bij verschillende snelheden.
Je kunt ook nog even luchtweerstanden bekijken met zijn effecten.

Maar .... Daar ging het niet om. Het gaat over het materiaal kunnen deze de effecten van de hogere snelheid wel aan of zijn deze zo verbeterd en getest dat deze dit wel mee kunnen opvangen om extra schade te voorkomen.!

Zie verschillende handleidingen en bepalingen max 100 km voor de caravan. Waarom vermeld men dat. En vergeet niet de snelheid is vaak gekoppeld aan de " zwakste" schakel in de keten. Staat dat er dan zomaar?
Natuurlijk houdt de fabrikant een marge aan. Dakluik? meubilair? Onderstel? Hoe is de bevestiging van de constructie of aan de wand? Wat doet die meer snelheid van 85 naar b.v. 100/110 met dit alles.
En b.v. Bestelbusjes, in menige handleiding kwam voor liever deze voor de caravan niet gebruiken daar vaak de vering te straf is.
Een constructie is vaak berekend met de gedachte dat extreme krachten weg kunnen door opvanging op het trekkend voertuig.

En wat als dit niet kan of te weinig kan geschieden? Wat is dan de impact op materiaal? Scheurtjes? Extra speling op het meubilair met op de langere duur schade? En wie kan hier iets over zeggen
Daar ging het dus allemaal om. 😉


karel antwoordt op 17 juli 2018:

Ben nog geen schade aan de caravan tegen gekomen, het slijt wel ,maar dat is normaal. Zelfs in de stalling slijt het ,zoals bekend. Eens is het gewoon op ,of je honderd rijd of niet...zoals met alles wat je gebruikt.


Louis antwoordt op 17 juli 2018:

En b.v. bestelbusjes met hun stugge (achter) vering enz......
Ik kon het niet terugvinden, maar ooit heb ik er hier ook eens over van gedachte gewisseld naar aanleiding van een Zuid Frankrijk trip over vaak slechte wegen.
Dan kun je rustig aan doen, maar het verticale geruk en getrek aan dissel/chassis blijft.
Later de 'stugge bus' dus toch ingeruild voor een met minder laadvermogen en 'personenvervoer' vering.
(Als ik me goed herinner had Menno nog een opmerking over het verend aan kunnen laten passen van de trekhaak of zoiets, maar hoe dat precies zat ben ik vergeten)


Frank antwoordt op 17 juli 2018:

Dat een caravan lijdt onder hogere snelheid is moeilijk aan te tonen.
Een caravan met veel kilometers is best moeilijk herkenbaar. Is hij slechter bij goed onderhoud? Geen idee.
Onze buren hebben ook een caravan. Deze is even oud als die van ons. Zij wassen hem 1x per jaar. Hij is nog nooit in de was gezet en krijgt nauwelijks onderhoud. Zij gaan elke jaar net zo veel weken op pad als wij Ze komen meestal niet verder dan Luxemburg, Noord Frankrijk en een uitschieter naar Levico. Ze volgen het vrachtverkeer en de Fernpas is al too much.
Ons gebruik is bergpassen, binnenlanden en minimaal 1500 van huis. Wij volgen geen vrachtwagens maar verplaatsen ons vaak sneller. Wij poetsen min. 1x per jaar en houden het uiterlijk fris door vervanging van onderdelen (knoppen, zijlichten, lijstrubbers etc.)
Is er verschil merkbaar tussen deze caravans?
Ja en duidelijk ook.
Bij hen is het uiterlijk verouderd door gebrek aan poetsen en “onderhoud”.
Die van ons is frisser maar heeft steenslag en regelmatig kleine reparaties omdat kilometers sporen nalaat en meer onderhoud vraagt.
De hogere snelheid is dus niet verantwoordelijk voor extra slijtage maar wel als dit gecombineerd wordt met zwaardere omstandigheden (bv wegdek, Baustelles etc. )
Eigenlijk geeft onze caravan geen krimp maar vraagt wel extra onderhoud.


John antwoordt op 18 juli 2018:

Wat is erger voor het materiaal:
100km/h en wind mee of 90km/h en 30km/h tegenwind !?
Simpel stellen 100 km/h is de limit is onzinnig, er zijn andere externe factoren die het materiaal nadelig beinvloeden.


Frank antwoordt op 18 juli 2018:

Klopt John. Maar voor je het weet, kom je in een “wetenschappelijke” discussie terecht die weinig te maken heeft met het gebruik in de meeste vakantiesituaties.


TheoS antwoordt op 18 juli 2018:

Die “wetenschappelijke” discussie betekent dat alle elementen die hiermee van doen hebben er bij worden betrokken.
Hoezo hebben die weinig te maken met het gebruik in de meeste vakantiesituaties. Hebben die er niet alles mee te maken?


Frank antwoordt op 18 juli 2018:

TheoS ik zal het anders uitdrukken : door de theoretische beschouwing wordt op dit forum vaak te ver afgeweken van het onderwerp. Het eindigt in een vaak nietszeggende discussie en de trollen duiken er ook nog op. Maar....that’s the web and part of life.
Eigenlijk hebben wijhet begin nu gemaakt 😉


karel antwoordt op 18 juli 2018:

Een grote touringcar 15 meter lang ,met tandemas aanhanger vol met fietsen en bagage komt je voorbij ,legaal met 100 kmh . Aan boord 55 mensen en een chauffeur,en niemand die er iets van zegt ? Onverantwoord ? Nee het mag het kan ..en het gebeurt gewoon.Gewicht is dan ongeveer 10 ton of iets.....heel anders als mijn schoenendoos met trekauto van bij elkaar 3200 kg.Bedoel maar...


Louis antwoordt op 18 juli 2018:

Hier zijn door ons geen echt goede antwoorden op te geven denk ik.
Quirien heeft het in principe niet over snelheden maar de constructiesnelheden van allerlei verschillende materialen die samengevoegd zijn.
En dan gaat het over veel teveel om voor ons nog te behappen, dat moeten de fabrikanten voor ons hebben gedaan.
(Of ze dat ook aangeven ?, bij mij niet in elk geval, dat is ook riskant en zou ze min of meer binden)
Het chassis, wat kan dat hebben ?
De opbouw...het interieur, wanneer vliegt er een dakluik weg ?
Als je op you tube kijkt kun je filmpjes vinden van test racen met caravans over een baan met kom bochten, maar ook stukken met kasseien, ribbels en zo meer.
Zo wordt gekeken of en wanneer e.e.a. uit elkaar begint te vallen.
Daar is geen 'snelheid' voor te geven...het zullen er meerdere zijn onder al de verschillende omstandigheden die je zelf ook tegen komt.
Ik ga er van uit dat de juiste snelheid die is, waarbij de schokken door vering en banden van zowel caravan als ook de auto gebroken worden wat het sparen van opbouw, chassis en interieur betreft.
Dat kan dus ook maar 5 km/u zijn 😉
En op welk moment de luiken er uit vliegen hangt van teveel factoren af om in te kunnen schatten.
Die dreunen van vrachtwagens doen er in ieder geval geen goed aan...zelfs niet als je bij wijze van spreken stilstaat.


Karel antwoordt op 18 juli 2018:

Zinnig antwoord Louis, kan ik mij wel in vinden.


Kees antwoordt op 18 juli 2018:

Vraag mij niet naar een link maar algemeen geldt dat een caravan een constructie snelheid kent van 100km/u.
Tenminste, dat is wat ik ooit geleerd heb en waar ik vanuit ga. 😉


Louis antwoordt op 19 juli 2018:

In praktijk enz.enz. eens Kees ...geef dat ook effe aan de Fransen, Belgen en andere optimisten door 😉
Krijgen wij sleurhutters ook een wat beter imago, en zoomt media ook eens wat minder gefocust in op het percentagueel geringe aantal missers.


Kees antwoordt op 19 juli 2018:

Het nadeel bij de Fransen en Belgen is dat er wetgeving voor getrokken voertuigen bestaat en daarvoor een scheiding voor maximum snelheden geldt afhankelijk van het papieren gewicht van het span en een caravan een aanhanger is maar niet elke aanhanger een caravan.
Dat weet men daar wel maar verkiezen daar niets aan te doen. Waarschijnlijk omdat het maatschappelijk geen enkel probleem is.


Quirien antwoordt op 19 juli 2018:

-Over constructie snelheid.

Kees, Veelal vond je dat terug op een plaatje in de dissel aan de wand. Hier stonden ook meer gegevens meestal op vermeld inzake beperkingen.
In Handleidingen ( niet alle) kwam dit ook wel te sprake. Ook het advies inzake oppassen met eventueel Bestelbusjes.

Ben geeft in deze topic ook aan dat zijn typeplaatje 100 max vermeld.

Welke de waarde hier aan gehecht moet worden laat ik in het midden.
In zijn algemeenheid is constant iets op de max gebruiken niet verstandig. En zeker 100 + ( buiten andere zaken die dan gaan spelen, maar daar zouden we het niet over hebben) lijkt mij dan niet goed.😉


Frank antwoordt op 19 juli 2018:

Omdat het onderwerp mij niet losliet, ben ik eens flink op zoek geweest bij onze oosterburen. Ik weet nu dat er bij hen actief ruim 650.000 Wohwagen rondrijden en dat 90% meestal geen 100kmu rijdt terwijl zij wel hun 100km sticker hebben. Reden : meer stress, minder stabiliteit en hoger verbruik. Ruim de helft rijdt 89 kmu en volgt LKW. De overigen rijden alleen sneller als er vrij baan is. Ca. 10% rijdt 100 kmu of sneller.

Vervolgens kwam ik het onderwerp “toelating van de fabrikant” tegen. In 2002 tot 2007 maakten nog heel veel Duitsers zich druk of zij wel fabriektoelating hadden voor 100. Veel caravans hadden geen typegoedkeuring voor 100 kmu. Duitsers konden voor sommige types alsnog goedkeuring opvragen voor hun caravan en dan naar de Tuv. Anderen kregen dit niet.
Blijkbaar was er wel een vorm van “materiaalvrees” in het verleden want Latere caravans hadden het op hun toelating staan. Ik heb het gevoel dat het nu niet meer speelt en alle caravans voldoen.

Artikel over TÜv : Trotz der zugelassenen Geschwindigkeiten rät der TÜV, nicht scheller als 100 Stundenkilometer zu fahren, da die meisten Gespanne bauartbedingt nur bis zu dieser Geschwindigkeitsgrenze zugelassen sind


karel antwoordt op 19 juli 2018:

Hier word het tempo 100 verhaal uitgelegd ,aan het eind verteld de man dat het tegenwoordig constructief kan.

https://www.youtube.com/watch?v=gDTN0I7vOiY


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker