Caravantrekker.nl

Auto En caravan trekken

Anja vraagt op 18 juli 2018:

Wij hebben een seat altea xl tsi 1400 en hebben een knaus 450 fu gekocht Mijn vraag is die combinatie goed Of moeten we toch een zwaardere auto kopen .

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 juli 2018:

Goed? Het kan altijd beter maar van mij hoef je geen zwaardere auto te kopen.....


Nifterik antwoordt op 19 juli 2018:

Om aan te haken bij Menno: je kunt ook zandzakken in je auto leggen. Dan wordt hij vanzelf zwaarder ...


Frank antwoordt op 20 juli 2018:

Anja, blijkbaar zoek je een gevoel van zekerheid.
Heb je al een berekening gemaakt op deze site? Als je ook het gewicht van inzittenden en bagage goed invult, krijg je een mooi beeld van de trekkracht en stabiliteit van jullie combinatie.


Jan@ antwoordt op 20 juli 2018:

Ga er eerst een keer mee op vakantie. Voor mij geldt hoe voelt het op
de (snel)weg. Toen wij een (250kg) zwaardere caravan kochten hadden wij een Zafira 2.2.. Die kon en mocht hem trekken, alleen na één Franse vakantie vond ik toch bij inhalen vrachtwagens, afdalingen, zijwind enz.die auto toch iets te licht aanvoelen en hebben we een zwaardere gekocht.
(opm. ik stel wel redelijke hoge eisen aan een trekauto moet ik erbij vermelden)
succes


Frank antwoordt op 20 juli 2018:

Zojuist heb ik snel een berekening gemaakt voor een indicatie.
Als Anja dat ook gedaan heeft, snap ik haar vraag wel. Bij 90 km is de stabiliteit al discutabel. Ook is er waarschuwing voor wettelijk gewicht.
Veel hangt af van haar vakantiebestemming, belading, route en ervaring.


Louis antwoordt op 20 juli 2018:

Nifterik maakte een geintje, maar een paar 25 kg zakjes achter de voorstoelen zullen wel degelijk effect hebben.
Beetje lastig met kinderen mee natuurlijk, maar het werkt wél.
(Voorheen zag je bijna alle auto's met het motortje achterin ongeveer op die manier op de weg gehouden worden, maar dan lag de zak zand o.i.d. voorin de neus 😉)


bart antwoordt op 20 juli 2018:

Ja, het zou mooi zijn de caravan voor de vakantie kant en klaar gevuld en ingericht te hebben, zodat je ook onderweg al lekker kunt stoppen en koffie maken of koken of desnoods slapen. Maar dat kan alleen bij een loeizware trekker en/of een rustig traject waar langzaam gereden kan worden. Het beste is, en daar wordt op deze site toch flink op gehamerd: in een combinatie als deze zoveel mogelijk spullen uit de caravan in de auto. Even gedoe wanneer je op de bestemming bent, maar veel veiliger en prettiger rijden.


Frank antwoordt op 20 juli 2018:

Bij ons is alles altijd “koffieklaar”. Bed is gereed en opgeruimde zithoek, geen gepak of getrek met spullen. Als wij wakker worden, rijden wij met half uurtje. Als wij aankomen, zitten wij met kwartiertje. Gewoon relaxed. Maar er is wel nagedacht over combinatie en indeling. Het is afgestemd op onze manier van vakantie houden. Als je trekt of redelijk vaak verkast dan word ik gek als ik telkens moet (ver)pakken.
“Zandzakken” is een eerste jaar goed om van te leren maar daarna zou ik een betere oplossing willen.


karel antwoordt op 20 juli 2018:

Kijk in je knip,kan het gemakkelijk dan koop je een zwaardere auto ,zo makkelijk is dat...voor de rest is alles hier perfect om een betrouwbare berekening te maken op de site.


bart antwoordt op 20 juli 2018:

Eergisteren is er een caravan gaan scharen en omkiepen in Alphen, zag ik op AD.nl Mensen dachten over een zware auto te beschikken (1445kg leeg) en de caravan weegt rond 1500 kg vol en reken maar dat hij vol was. Op de foto kun je zien dat de auto helemaal leeg was, dus de caravan vermoedelijk ook nog (verkeerd) overbeladen. Stuurfoutje.Klinkt heel leuk dat de auto wettelijk 2000kg mag trekken, maar het zet mensen echt op het verkeerde been. Die 2000kg zou natuurlijk kunnen met een lage aanhanger met stenen, maar nooit met een hoge, wind vangende en instabiele caravan.


Xander antwoordt op 20 juli 2018:

Ik gok ook niet met die 2000 kilo aan stenen!


karel antwoordt op 20 juli 2018:

Er zat een vrouw aan het stuur van de Subaru.


Quirien antwoordt op 20 juli 2018:

Wat zegt dat, dat er een vrouw achter het stuur zit? Of is dit gewoon een vermelding?

Wat ik begreep was de caravan ( Fendt) 2 weken oud.


karel antwoordt op 20 juli 2018:

Gewoon lezen ,de man heeft niet het goede rijbewijs ,dus reed zijn vrouw.


karel antwoordt op 20 juli 2018:

Van 2017 is die Fendt ,bijna nieuw ,maar wat zegt dat ?


Quirien antwoordt op 20 juli 2018:

Bij mij kwam toen de gedachte op dat deze dan waarschijnlijk volledig verzekerd is. Het is al erg genoeg, dat dit gebeurd.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 juli 2018:

Dit gebeurd momenteel dagelijks, alleen staat het niet altijd in de krant (en in Facebook groepen en fora mag je er geen melding van doen en fotos plaatsen).
Zie https://www.ad.nl/alphen/vakantie-voor-gezin-na-tien-minuten-al-voorbij-door-gekantelde-caravan~af1ec7db/ en huiver bij het lezen😉


bart antwoordt op 20 juli 2018:

Het treingewicht zat, denk ik onder de 3500kg, Fendt 1500kg Subaru 1445kg, dus de man had wel mogen rijden met zijn B-rijbewijs. Maar of dat wijs was geweest met deze combinatie en de manier waarop hij was beladen... Je kon er dus op wachten, maar wel sneu voor deze mensen.


karel antwoordt op 20 juli 2018:

Maar ja ,het is maar materiaal ,zolang de mensen maar gezond zijn ...verzekering dekt de schade.


Louis antwoordt op 20 juli 2018:

Toch typisch .
Natuurlijk sneu, en de verzekering zal e.e.a. dekken Karel.
Maar hoe komt het dat men zich op het web ongans zoekt naar het goedkoopste 'Alibaba futiliteitje'...en zich tevoren niet verdiept in werkelijk belangrijke dingen ter voorkoming zoals dit ?
Zelfs hypotheken worden sneller beklonken, en auto's op afbetaling sneller gekocht dan een frutseltje uit een of andere webshop.
De caravan 'even' gekocht in de tijd van een bak koffie, maar voor de vervanging voor een kapot raampje worden alle registers en middelen open getrokken om een paar knaken (sorry, euro's) te besparen 😉


bart antwoordt op 20 juli 2018:

Ik vind dat handelaren hier ook een verantwoordelijkheid hebben. Hij had ze deze caravan nooit moeten verkopen.


Karel antwoordt op 20 juli 2018:

In het artikel staat niets over de oorzaak, overbelading word ook niet benoemd....je kunt die mensen niet zomaar iets verwijten...zonder de feiten te kennen. Gewoon een ongeluk..kan mij ook over komen .




Louis antwoordt op 20 juli 2018:

Heb er lang óók zo over gedacht Bart (nog eigenlijk)...adviseren is een beroepsverplichting of zou zo gezien moeten worden.
Maar ja, we leven in een 'dat maak ik zelf wel uit' tijd, en dan wordt het als verkoper (ook tegenover de baas die omzet verlangt) toch wat tricky 😉


Karel antwoordt op 21 juli 2018:

Beroeps ethiek , en deskundigheid .Dat word lang zoeken naar de juiste verkoper.€€€€ dat telt ...


PieteR antwoordt op 21 juli 2018:

Er staat alleen maar vast, dat er een Fendt op zijn zij ligt en dat er een Forester aan vast zit. Maar wel roept hier iemand dat de auto leeg is en geeft daarbij en passant het leeggewicht van de auto mee.

Ik heb ook een Forester, waarbij je niet kan zien wat er achter de voorstoelen ligt en waarover dan ook een dergelijke makkelijke opmerking gemaakt zou kunnen worden. maar met twee inzittenden en een tent met stokken en zo nog wat zwaar spul, schiet het lekker op in de richting van de dikke 1800 kilo, die de boswachter totaal mag wegen.

Die mensen hebben gewoon dikke vette pech en veel kapotte spullen.

Dát is wat wij weten, méér niet, dus onthou je van makkelijke aannames, het is al rot genoeg voor die mensen dat het gebeurd is zónder ons betweterig commentaar!


Abve antwoordt op 21 juli 2018:

Inderdaad, PieteR verwoordt het m.i. prima.
Er wordt hier iets gesuggereerd en voor de ander staat het vast.
Dit wordt roddelen genoemd.
Over ethiek gesproken....


Jan@ antwoordt op 21 juli 2018:

Tja, die oude 75% regel was zo gek nog niet.ik hanteer het als absoluut maximum


Peter H. antwoordt op 21 juli 2018:

Je ziet ze wel vaker: oudjes met een Subaru die denken dat ze wel alles achter de auto kunnen hangen want het is toch 4WD ...


Quirien antwoordt op 21 juli 2018:

Er zijn ook heel wat "oudjes" die heel goed weten waar ze mee bezig zijn. Misschien wel meer dan de jongere.😉

Maar serieus..... misschien weer terug naar een oude regel, waarbij het beladen gewicht van de caravan niet zwaarder mag zijn dan het ledig/ rijklaargewicht van de auto?

En de berichten nu eens die hier via de link staan doorlezend kun je volgens mij over een hoop zaken wel gissen maar niets concreet maken of oordelen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 juli 2018:

Over de belangrijkste oorzaak waarom een caravan gaat slingeren, namelijk SNELHEID en BELADING weten we niets. We weten wel dat bij een lichtere caravan (of zwaardere auto) de kans op een fataal ongeluk kleiner is.


Jan@ antwoordt op 21 juli 2018:

We kunnen speculeren over de oorzaak wat we willen, maar wat ik een keer meemaakte op de snelweg was , dat het leek of iemand mij bewust afsneed naar rechts na mij ingehaald te hebben en mij zo uit balans probeerde te brengen. Als je dan wild aan het stuur gaat trekken gaat het mis. Met krachtig remmen ging het net goed.
Oftewel er zijn ook ""idioten op de weg""


bart antwoordt op 21 juli 2018:

PieterR is correct dat je moet uitgaan van het maximaal toelaatbare massa van de Forester SH en dat is 2015kg. Dan kom je inderdaad boven de 3500kg. Ik heb deze zaak louter als voorbeeld willen noemen, zonder aanziens des persoons, met alle respect en compassie voor de betrokkenen. Dit wil immers niemand meemaken. Gelukkig alleen materiële schade. De zaak viel me op omdat ik precies dezelfde auto heb. Mijn vermoeden dat de caravan verkeerd en vermoedelijk te zwaar beladen was, is gebaseerd op het verslag bij de foto, waarin dat alles, kleren, levensmiddelen en servies uit de kasten waren gekomen. De caravan ligt op zijn kant en ik neem aan dat de auto ook flink door elkaar is geschud. Dan zou je verwachten dat je iets van zijn plaats en dus zichtbaar aantreft. Zelf ben ik erg blij met deze ongelooflijk informatieve website, waar je snel de informatie vindt die je zoekt en meer, maar helaas is hij kennelijk niet bij iedereen bekend, getuige Menno's melding dat dit dagelijks gebeurt. In het verslag wordt nota bene het advies gemeld dat mevrouw i.p.v. remmen beter gas had kunnen geven. Meneer vertelde ook dat mevrouw het raampje probeerde dicht te draaien en dat toen de zaak begon te schudden. Zelf vind ik dat de plaats van de knoppen voor de bediening van de ramen in de Forester SH en SG op een lastige plaats zitten om tijdens het rijden te bedienen. Er zitten knoppen in dezelfde groep voor het centrale slot en voor de achterruiten. Lastig dat even te doen tussendoor. Je wordt daardoor gemakkelijk verleid te kijken wat je doet en geeft dan al gauw een lichte ruk aan het stuur. Wat ik zelf n.a.v. dit geval o.m. heb geleerd is dat als ik nog eens aan een vergelijkbare caravan ga, ik er in ieder geval een ATC op zou zetten.


Jan Teepe antwoordt op 21 juli 2018:

k heb een aantal jaren een Subaru Forester gereden en het is waar dat het rechtuit rijden een gevoelig punt was. Veel correcties, vooral als de caravan erachter zat. Maar dat de combinatie echt onstabiel was, nee dat echt niet. Bij het lezen van het AD artikel kreeg ik de indruk, dat we hier niet met het meest ervaren en deskundige koppel te maken hebben. Dan nog dat verhaal van het raampje dicht doen??? Kortom, ik denk een puur menselijke fout. En ik zou een rijbewijs keuring overwegen als ik deze mensen was. En mocht dat positief uitvallen, dan een caravan training voordat er ook nog maar 1 meter met de eigen caravan gereden wordt.


Kees antwoordt op 21 juli 2018:

AD: "Mijn vrouw probeerde de auto recht te houden door te remmen, maar achteraf bleek dat je dan juist gas moet geven. Wisten wij veel."
Je mag het speculeren noemen maar vrij duidelijk is dat als je dit soort uitspraken bezigt je niet goed weet waar je het over hebt. Daarnaast is het niet moeilijk om met een goed uitgebalanceerde combinatie te rijden en resulteert een stuurcorrectie niet gelijk in verwoesting.
Het feit dat het na 200 meter snelheid maken in combinatie met op een knopje drukken gelijk al goed misgaat is een overduidelijke aanwijzing dat de belading zeer te wensen overliet. Deze mensen hebben er geen flauw benul van en het was geen windvlaag en zeker geen lekke band.

Inderdaad komt dit dagelijks voor maar horen wij daar niet van en ik noem het een natuurlijke selectie, een dure leerschool maar een noodzakelijke les. Deze mensen en alle andere soortgelijke onbenullen als slachtoffers met gelukkig slechts materiële schade letten hopelijk voortaan beter op met waar ze mee bezig zijn en brengen dan daarmee niet langer het overige verkeer in gevaar.
Want, het zal je gebeuren dat jouw vakantie door hun onbenul even naar de galamiezen wordt geholpen. En dan mag jij blij zijn dat je er met slechts materiële schade vanaf komt? Dacht het niet.
Maar ik kan het natuurlijk helemaal mishebben natuurlijk. 😉
In één ding hebben ze natuurlijk wel helemaal gelijk. In een geleende caravan uiteindelijk toch nog op vakantie kunnen is natuurlijk écht geen doen zonder voortent, zeker niet met dit weer.


Louis antwoordt op 21 juli 2018:

Dat is in 'het lang' ongeveer wat ik bedoelde.
Geen speculeren, geen roddelen, geen suggesties, ook niets met ethiek, maar gewoon een heel slechte 'werkvoorbereiding'.
Ik vind het absoluut niet leuk dat zij daar slachtoffer van zijn geworden, maar wil daar zelf ook m'n vakantie door bedorven zien worden.


Frank antwoordt op 21 juli 2018:

Ook ik ben toch wel licht onder de indruk van dit gebeuren. De caravan is niet al te lang (Saphir 445) wel relatief zwaar en heeft een mover. De Subaru is geen verkeerde auto.
Met de combi zou ik zelf denken : in Nederland is er nooit een probleem.
Ze reden amsper 200 mtr op de N11, waarschijnlijk nog niet op cruisesnelheid en toch gaat het verschrikkelijk mis. Wat een ellende en het laatste wat ik hen gun.
Ik weet ondertussen (praktijk) dat er heel weinig voor nodig is om in de problemen te komen als de gewichtverdeling verkeerd is en ook de gewichtsverhouding op het randje zit. Een onverwachte stuurbeweging omdat je iets anders doet en je bent bijna kansloos als je geen ervaring hebt. Het dode gewicht van de caravan komt er zo ongelooflijk hard in dat je onmiddellijk de snake beweging voelt.
Eigenlijk zou elke caravanner dit moeten ervaren op een circuit. Het geeft heel veel gevoel bij de wetten van de natuur.


Louis antwoordt op 21 juli 2018:

Niét bedorven zien worden 😉
Zie draadje : Wat is wijsheid ?
Een beetje laat begonnen weliswaar, maar hier is sprake van werkvoorbereiding.


bart antwoordt op 21 juli 2018:

Wat Jan Teepe zegt over rechtuit kunnen blijven rijden met de Forester SH, kan ik bevestigen. De automatische niveauregeling is de derde versie van het systeem, nadat er vrij veel klachten waren geweest over een vaag weggedrag, vooral met een caravan erachter. Volgens de ANWB voldoet dit systeem nu, maar als ik deze Forester vergelijk met mijn vorige SG die progressieve pro veren had van Car support, dan reed die als een trein, loepzuiver, waar het bij de verbeterde SH toch nog gauw op schudden komt. Als je dat weet en je realiseert dat schudden iets anders is dan slingeren, valt er goed mee te werken. Maar als je er niet bekend mee bent en alleen met de auto rijdt als er een caravan achter zit, kan je ervan in paniek raken. Daarnaast beschikt deze auto over wat velen noemen vaag stuurgedrag. Het rijdt erg comfortabel, net als met de automatische niveauregeling, prachtig stukje techniek, maar met een caravan rijdt het toch wat lekkerder als je aan je stuur precies kunt voelen wat er gebeurt. Zelf heb ik het gevoel altijd met een lichte vertraging te maken te hebben, wat je ook merkt met straatje keren en parkeren. Misschien kan Menno hier ook nog iets over zeggen n.a.v. zijn test van de Forester, waarin hij vermeldde dat hij de Crosstrek wat directer vond trekken, als ik het goed heb. In dat verband is het bij het kiezen van een caravantrekker dus zeker ook iets om rekening mee te houden, hoe de vering en sturing reageren als er een caravan achter hangt, wat n.l. het effect vergroot. Eigenaren van de Forester SH alle versies kunnen desgewenst van carsupport alsnog wat steviger veren laten monteren, zag ik daar. Daar zijn goede reviews van. Nadeel is wel dat de wiellagers wat zwaarder belast kunnen worden.


Karel antwoordt op 21 juli 2018:

Zo is er altijd wat, als zo vaak vermeld de combi trekauto caravan blijft heikel.Meer als het beste kiezen in je eigen situatie kan je niet doen .Onder tussen zijn er al meer ongelukken gebeurt..over heel de wereld .


Frank antwoordt op 21 juli 2018:

Niet te somber worden mannen.
Karel mijmert al over alle ongelukken over de hele wereld en Louis ziet zijn vakantie bedorven.
Beseffen jullie wel wat dit met Anja kan doen? Straks stapt ze nooit meer in haar Seat maar kampeert ze voor de deur 😉


ben antwoordt op 21 juli 2018:

Ik weet uit ervaring dat belading heel veel doet.
Ik werk bij peugeot dealer nefkens en rijd met een boxer met een ambulance erachter (brian james) laadvermogen boxer:1300kg laadvermogen ambulance:1900kg,nu heb ik regelmatig een bestelbus achterop van ruim 2000kg en op de oprijwagen niets!
Oprijwagen leeg 2300kg,ambulance 2600kg. Levert dit nu problemen op?..nee dus,ik kan met gemak vrachtwagens inhalen met 110 en er is echt niets aan de hand.

Maar...ik heb ooit ook wel eens een hybride Mercedes op de ambulance geladen en toen gebeurde er iets waar ik toch wel van schrok,met 90 begon de combi toch wel heftig te slingeren.
Ik was natuurlijk verbaast en vroeg mezelf af hoe dit nu kan?
Even snel de vluchtstrook op en heel snel de Mercedes 15cm naar voren! Probleem opgelost! (accus achterin de Mercedes)

Wat ik hier mee wil zeggen is dat hoe er geladen is en, niet eens zozeer het gewicht,heel erg belangrijk is.
Dit geldt volgens mij voor een caravan precies zo.


Dan komt er ook nog eens de ervaring van het rijden met cv bij kijken .Wat er gebeurd is op de n11 ga ik niet over gissen ,het is voor deze mensen al erg genoeg.


Wat ik zelf niet zo goed snap is waarom men altijd maar zo'n grote caravan wil en dan op het randje gaan zitten.


Onze cv is erg klein, weegt 650 beladen en wordt getrokken door een duster,ruim 1200kg. Les is more zeg ik dan altijd tegen nieuwschierige caravaners onderweg.Een superveilige combi!..zouden meer mensen over moeten nadenken,gewichtsvehouding!!
Koop een cv met je verstand en niet op je gevoel,koop iets wat bij de auto past!


karel antwoordt op 21 juli 2018:

Somber ben ik niet , dingen gebeuren en angst is nooit een goede raadgever. Zo meer spreuken ken ik niet ...op naar de zon die buiten zijn best doet...


Quirien antwoordt op 21 juli 2018:

Voor Anja om maar weer terug te komen op de vraagstelling.

Laat je geen angstig gevoel door dit alles aanpraten. Want er gaat meer goed dan fout. Koppie er bijhouden, soms dan maar eens wat minder hard of een tandje terug en met wat toeren meer voor lief te nemen kom je een heel eind.

En hier op de berekeningen kun je goed zien wat de eventuele " mindere" punten zijn en waar deze omslagpunten beginnen en wat je met goed beladen kan bereiken. Past dat toe en dat rijdt dan al een stukje veiliger.

Maar een ding is zeker een beetje gewicht ervoor als trekker is nooit verkeerd in veel gevallen nog beter dan heeeeel veeeel Kw's.😉
Trouwens je kunt ook een uitgebreid rapport opvragen bij Menno met advies.

En voor Louis: neem wat rollen ducttape mee. Je weet maar nooit.😉

En aangaande dit ongeluk durf ik wel te stellen:
De caravan was in ieder geval goed aangekoppeld aan de kogel.



bart antwoordt op 21 juli 2018:

"Want er gaat meer goed dan fout." Ik denk dat geluk hierbij een grote rol speelt. Wij mensen mogen kennelijk een hoop fouten maken voor het
echt mis gaat en dat is fijn. Maar je kunt geluk een flink handje helpen door de informatie op deze website goed ter harte te nemen. Want als het die enkele keer niet goed gaat, gaat het vaak meteen ook goed fout. Ik zag onlangs een oud filmpje van Leo de Haas waarin met medewerking van Theo Gerrits werd getest wat foute belading doet. Ook tot grote verbazing van Theo Gerrits bleek een slechte belading in een caravan van slechts rond 4 meter opbouw niet tot slingeren te krijgen, dit tegen alle theorieën in. Boven 4 meter opbouw liepen theorie en praktijk volledig synchroon. Als je met een caravan van meer dan 4 meter opbouw de weg op wilt en je je nog niet helemaal zeker voelt, wat voor de meeste beginners zal gelden, zou ik ITBS adviseren. Neemt een hoop zorgen weg. En verhoogt werkelijk de veiligheid, van jezelf en je medeweggebruikers. Als ik me niet vergis heeft Polar dit systeem al op de nieuwe modellen toegepast.


Louis antwoordt op 21 juli 2018:

Die duct tape heeft m'n vrouw altijd bij de hand Quirien....om m'n mond af en toe mee dicht te plakken 😉
Niemand hoeft bang te worden, maar je moet gewoon de informatie die tegenwoordig ruim voorhanden is toepassen...klaar, uit.
Dus ook geen 1:80 autootje van 1000 kg ervoor omdat het 'de rest van het jaar zo lekker goedkoop' rijd, of als je baas jou hobby niet wil sponsoren door een dikkere auto dan voor je werk nodig is voor je te leasen.
Dan ga je maar met de tent...


aadje antwoordt op 21 juli 2018:

@Louis ik begrijp de plaats waar je vrouw de ducktape plakt,maar laat ze ook eens aan anderen denken en op het juiste moment je handen ff goed inpakken.Anders moet je straks weer sorry Menno zeggen.


Louis antwoordt op 21 juli 2018:

Sorry Aadje, je hebt gelijk ik zal het direct aan haar doorgeven 😉


aadje antwoordt op 21 juli 2018:

@Louis dank je gaat vooruit.


Ad(Fendt) antwoordt op 22 juli 2018:

Zoals anderen idd al gezegd hebben: Belading, snelheid en verstand zijn de belangrijkste zaken. Wij rijden een Megane Estate en hebben ook een Fendt 445. Deze heeft zelfs een 1700 kg as eronder. Bij aanschaf direct ATC laten monteren, alsmede hulpveren onder de Megane. Daardoor kunnen we nu alle zware zaken in de auto laden, waardoor het een stabiele combinatie is geworden. Maar ook nu ga ik geen 100 km/u rijden. Cruise control op 96 is zat om overal relaxed aan te komen😉
Op de camping hier in Oostenrijk staat een VW golf 2.0 tdi (5 drs) die helemaal uit Denemarken is gekomen met een Kabe 520 royal erachter. Die weegt leegt al 1550 in de folder.. Dan moet je wel lef hebben ipv verstand?


Quirien antwoordt op 22 juli 2018:

@ Ad( Fendt)
Zo'n week of 5 geleden had ik een Kabe Amethist 5,60 GLE naast me staan met een VW Touran Highline 2.0 TDI.
Bestickert met de Eland en Route van de Noordpool. In de winter was hij zo'n 5 maanden weg naar Spanje. 😉

En wat ik soms langs mij zie gaan met Tempo 100 op de caravans met wat voor auto ervoor dan denk ik vaak; Dit kan nooit t.a.v. het ledig gewicht van de auto.

Trouwens las net nog even een bericht over de controle bij Hazeldonk en Elsloo. Er is weer het nodige uitgevist o.a. met veel te zwaar beladen caravans en oude banden.
En wat ik een beetje onderbelicht vind in de veiligheids aspecten. Ga niet te gestrest weg en neem de nodige rustpauzes.

Tsja, en als je vrouw durft te rijden en juiste rijbewijs heeft, dan is dat helemaal mooi meegenomen.😉


bart antwoordt op 22 juli 2018:

Goed bezig Ad(Fendt). Heb de je ATC wel eens voelen ingrijpen?


Henkie antwoordt op 22 juli 2018:

ATC is toch wel een van de slechtste uitvindingen. Waarom? Gooi de caravan vol en jagen maar. ATC vangt de fouten wel op. Zo'n uitvinding zegt meer iets over de rijstijl van de bestuurder (onveilige rijder) en zorgt alleen maar voor schijnveiligheid.


Hans antwoordt op 22 juli 2018:

Ben ik volkomen met je eens Henkie!!!. De remmen van de caravan zijn in principe ook niet nodig. En zeker kunnen dan ook de autoremmen wat lichter uitgevoerd worden als je goed anticipeert op het verkeer. Die heb je dan alleen nodig als je echt stil wil staan. Ook allemaal schijnveiligheid zeker ?

Met vriendelijke groet,

Hans


Ad(Fendt) antwoordt op 22 juli 2018:

@ Bart: Nee, gelukkig nog nooit gevoeld. Hopelijk gaat dit ook nooit gebeuren.
@ Henkie: Alle veiligheidsvoorzieningen maar afschaffen, dus? Omdat je er volgens jou harder door gaat rijden? Misschien is ATC voor jou dan idd niet verstandig.


bart antwoordt op 22 juli 2018:

Call me crazy, maar ik denk toch echt dat het ongeluk in het voorbeeld niet zo was afgelopen als er een atc actief was geweest. Je hebt natuurlijk mensen die moedwillig met versleten banden en/of zwaar overbelading en verkeerde combinaties de weg op gaan, en daar heb ik geen goed woord voor over. Maar je hebt ook velen die goedbedoeld met een toch iets te zware caravan achter hun toch iets te lichte trekker of met beginnerservaring de weg op gaan. Soms maken mensen stomme fouten. Dan is een atc die een fatale slingerbeweging voorkomt, toch echt geen schijnveiligheid. Dan kunnen de mensen op een veilige manier leren van hun fouten, waardoor het uiteindelijk toch iets veiliger wordt op de weg. Bedankt Ad(Fendt) voor je terugkoppeling. Zal ook met je rijstijl te maken hebben, want zo te zien heb je de zaken goed geregeld.


Kees antwoordt op 22 juli 2018:

Wat henkie stelt is niet geheel onterecht. Hetzelfde effect werd bereikt met ABS.
Er zijn inmiddels vele ('veiligheid')maatregelen in onze vervoermiddelen geslopen en allemaal hebben ze ten doel om veiligheidsverhogend te werken in grensgebieden waar de mens verstek kan laten gaan.
Zo is de autonoom rijdende auto nu in zwang maar ook daar blijkt het nog steeds mis te gaan. Dat zal zich allemaal wel beteren maar ongeluk is niet altijd af te wenden en dat is men soms wel eens vergeten.
De geoefende mens is beter dan het ABS van het modernste voertuig.
Oefening baart kunst is een gezegde. Laat men zich vervoeren in een autonoom voertuig dan verleert men het autorijden en vaardigheden in het verkeer. Dat is een feit.
Een autonoom rijdend voertuig zal veel vaker in grensgebieden opereren dan een conventioneel voertuig. Die blijft gewoon zijn dingetje doen zolang alle parameters op groen staan en pas reageren wanneer dat niet langer zo is. De mens kan anticiperen op situatie's voordat deze zich voordoen en het menselijk gedrag van medeweggebruikers 'lezen'. Dit zijn mi de redenen dat autonoom verkeer nog zeer ver weg is en niet iets wat wij morgen moeten implementeren.


karel antwoordt op 22 juli 2018:

Men kan niet overal goed in zijn ,er kunnen chirurgen rondlopen die niet goed zijn in het beladen van een caravan ,maar die bij mij wel een nieuwe hart klep kunnen inbouwen ( mocht dat nodig zijn),iets wat ik niet kan . Iedereen heeft z'n waarde ...en ongelukken gebeuren nu eenmaal.


Henkie antwoordt op 22 juli 2018:

Precies Kees. Mensen kunnen niet meer autorijden en vertrouwen op electronica waarvan ze doorgaans niet weten hoe dat werkt.
Zie het gebruik van navigatie: de meesten rijden hun HenkHenk achterna zonder te weten waar ze zijn. Of ze bellen met ANWB-steunpunt Lyon en vragen dan waar "outre directions" ligt ...


Karel antwoordt op 22 juli 2018:

Mijn vrouw rijd voor geen goud in de wereld met de caravan , toch zie ook haar niet als de mens die Kees voor ogen heeft..no offense


Karel antwoordt op 22 juli 2018:

Nu maar hopen dat Kees en Henkie zich zelf niet tegen komen, kan mij niet gebeuren denken meer mensen


Karel antwoordt op 22 juli 2018:

Maar vertel eens Kees ,welke combinatie trekauto caravan heb je zelf ? Ben zeer benieuwd naar dat alles overtreffende superieure span...durf je het aan om het hier te vertellen?


Quirien antwoordt op 22 juli 2018:

Ik ben eigenlijk veel benieuwder waar Anja op deze topic is afgehaakt. 😉


bart antwoordt op 22 juli 2018:

Ik denk dat vooral verantwoordelijk caravannende mensen voor ATC hebben gekozen. In het kader van veiligheid boven alles. Als je zo denkt, ga je natuurlijk nooit moedwillig racen met een voor je trekker te zware en of overbeladen caravan. Op de caravan uit het voorbeeld kon ik in ieder geval geen ATC ontdekken. Wat niet zegt dat deze mensen bij voorbaat als onverantwoordelijk moeten worden bestempeld. Als je er geen weet van hebt, kun je er immers ook niet voor kiezen. Er zijn er, zag ik, al zo'n 160.000 van verkocht en die zijn niet allemaal verongelukt denk ik zo. Want als het de veiligheid zou verminderen, zou het snel bekeken zijn met dit produkt.


aadje antwoordt op 22 juli 2018:

@Karel wat Kees betreft die heeft helemaal geen caravan hij heeft een onderhoudsbedrijfje vervangt zo nu en dan een gasslangetje en een wiellager daar is hij goed in zegt hij zelf.De rest heeft hij van horen zeggen uit zijn klanten kring en hier op de site.


Aad antwoordt op 22 juli 2018:

Ik heb het gevoel dat Karel een pseudoniem is; misschien van Aadje? In elk geval vind ik van allebei de bijdragen niet aardig en niet constructief. Er wordt alleen maar afgegeven op andere mensen. Van Karel heb ik nog geen draadje gezien dat hij gestart heeft en geen antwoord gezien waar iemand iets aan heeft.
Dit is/was een boeiende topic en dat moet zo blijven.
Niemand heeft de ideale trekauto, want die bestaat niet of is onbetaalbaar voor mensen met een normale baan. En ik ben juist benieuwd wat een atc of itbs oid kan betekenen voor ons.
Natuurlijk zijn er lieden die denken dat ze minder hoeven na te denken en harder kunnen. En zo zijn wij allemaal; met “onze Opel Kadett” gingen we bergop soms wel 30km/h en nu makkelijk en veilig 80 door technologische vernieuwingen. Ik hoor er graag meer over


Karel antwoordt op 22 juli 2018:

Je hebt gelijk , ik heb helemaal geen caravan ,nooit gehad ook .


Louis antwoordt op 22 juli 2018:

In ieder draadje kun je (de normale) reacties als positief of negatief willen zien of lezen.
Zo ook wat voorzieningen betreft, en daar zit wel degelijk iets in.
Winterbanden worden ook misbruikt...zolang de meerderheid dit maar niet doet werkt het zoals bedoeld, en anders worden de klappen alleen maar nog groter en massaler.
Als je het toch over veilig rijden en veiligheidsvoorzieningen hebt iets anders : Is die verplichte Franse alcoholtester nu veiligheidsverhogend omdat je hiermee de grens kunt controleren ?...of juist niet omdat je kunt zien hoeveel je nog kunt drinken en de weg op gaan zonder een prent te riskeren ?
Iedereen weet dat de één al teut wordt van zo goed als niets, en de ander flink moet tanken om er iets van te gaan merken...terwijl dat ding alleen promillen telt.
Ik 'lees' zo'n alcoholtester dus als negatief en zeker niet veiligheidsverhogend omdat 0 het streven zou moeten blijven.
(En Anja ? ,die heeft zoals altijd haar antwoord allang in de eerste paar reacties gevonden ? 😉)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker