Caravantrekker.nl

Max caravanbandenspanning

OnnO vraagt op 10 augustus 2018:

Op de caravanbanden ontbreekt de max bandenspanning:
165/70R13 MICHELIN E3B1 83T TL ENERGY REINF (XL) GRNX
Max draagvermogen van de caravan is 850 kg.
Welke bandenspanning raadt u mij aan? Mvg.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jadatis antwoordt op 10 augustus 2018:

Raar dat de max druk er niet opstaat, maar deE XL band draagt zijn maximum load ( LI 83) van 487kg bij ( AT) 2,9 BAR . Dit ingevuld in door mij gemaakte calculator , met je 850 kg geeft advies van 2,7 bar.
Uitgaande van 4% op trkhaak dus 34 kg. Reserve ingebouwd .


Jadatis antwoordt op 12 augustus 2018:

Als je de bandebspanningscalculator van caravantrekker gebruikt, komt die voor 800 en 900 kg uit op 3,0 bar.

Geeft mogelijk nog steeds geen gestuiter, dus doe je voor de banden niets verkeerd mee. Als de meter te hoog aangeeft , dan zou die 3 zomaar 2,8 kunnen zijn.
Maar nogmaals, in mijn advies is ook al reserve ingebouwd, voor bijv drukverlies in de tijd, onnouwkeurige aflezing druk, te laag inschatten totaalgewicht , ongelijk gewicht R/L , etc, enzovoort, maar wrl binnen redelijke grenzen.


Kees antwoordt op 12 augustus 2018:

Er staat altijd een bandspanning op. Bandspanning staat in psi of hPa.


bart antwoordt op 13 augustus 2018:

Mijn caravanbandenmaat 175R14C vind ik hier niet in de lijst van bandenspanning. De dealer heeft de spanning van 4.5 geadviseerd. Maar voor 1200kg kom ik hier voor commercial banden niet boven de 3,75. Ik heb nog geen last gehad van stuiteren (wel van vrij gemakkelijk schudden bij een lichte stuurbeweging), maar heb ook voornamelijk over gladde wegen gereden. 4.5 aanhouden, of toch maar naar 3.75?


Jadatis antwoordt op 13 augustus 2018:

Mijn beruchte spreadsheet komt uit op 3,7 bar.
Daarvoor je maat gegoogled en gaf 8pr dus meest waarschijnlijk AT 4,5 bar, en loadindex 99 dus maxload 775 kg. Gevonden in snelheidscode R en N met LI 99, wat vreemd is, maar daarom die gebruikt en niet N omgerekent. Maar kijk dit na op de bandwang. Kan bijv ook zijn dat bij deze maat AT 4,2 BAR/ 420 kPa/60 psi gebruikt wordt, dan komt advies nog lager uit


Bart antwoordt op 13 augustus 2018:

Dank je Jadatis. De cv staat nu in de stalling dus ik kan nog niet op de band kijken. Het merk is Maxxis als ik me niet vergis. Kan mijn gevoel kloppen dat te harde banden niet alleen stuitergedrag kunnen geven, maar ook gauwer geschud, zij het van een andere orde dan te zachte banden?


PieteR antwoordt op 14 augustus 2018:

Bart, ik zet ze altijd op 3,8. Dat bevalt me tot nu het beste.


bart antwoordt op 14 augustus 2018:

Dank je PieteR. Ik denk dat dit het rijden een stuk prettiger gaat maken met mijn comfortabele veren. 😉


jadatis antwoordt op 17 augustus 2018:

Bart, ik denk dat schudden bij stuurbeweging meer te maken heeft met de gewichtsverdeling, dus veel gewicht ver van de as.
Maar mogelijk wordt ik van jouw ervaring wijzer, en dempen zachtere banden dit een beetje. Dus laat het na een tijdje weten in dit onderwerp, of het effect daar op heeft.

Maar als je dan ook nog andere dingen verandert, vertroebelt dat de waarneming, je weet dan niet meer wat het probleem opgelost heeft.

Maar pas ook op, dat wat je hoopt, niet je waarneming beinvloed.

Heb eens verhaal gehoord van iemand die vrachtwagens onderhield. Soms dan vroeg de chaufeur om meer power, en dan zei die dat ie er wel iets aan zou doen, wat eigenlijk niet mocht, maar wel hielp. Dan deed ie niets anders dan anders. Bij latere terugkoppeling , was de chaufeur zeer tevreden over meer vermogen.


bart antwoordt op 17 augustus 2018:

Dank je Jadatis, Door de informatie en bijdragen op deze website ben ik in korte tijd al heel wat wijzer geworden. Hoogste prioriteit heeft de belading, zou zelfs wat minder precies mogen😉 Dus daar zal het niet aan liggen. Maar, gezien het feit dat het verschil tussen 3.7 en 4.5 nogal groot is, verwacht ik wel degelijk verschil te gaan voelen. Wat ik schudden noemde, was licht heen en weer bewegen van de caravan na een kleine niet bedoelde stuurbeweging. Nu (veel) te harde banden het wegcontact ook weer minder kunnen maken, denk ik dat dat het precies was, zij het in combinatie met mijn zachte automatische niveauregeling, die niet zo goed omgaat met dynamisch gewicht. Toen ik een keer eerder met een hogere kogeldruk reed, vanwege fietsen op de dissel, ging de caravan weliswaar niet schudden, maar reed het geheel vrij oncomfortabel. Alsof de caravan heel erg zwaar was geworden en er geen vering in zat. Achteraf gezien ook best mogelijk door de te hoge bandenspanning. Inmiddels heb ik al wel de werking van mijn achterveren wat kunnen verstevigen verstevigen door er kunststof veerringen tussen te plaatsen. Zonder de caravan rijdt de auto daardoor al veel strakker. En als ik niets merk van de verlaagde caravan bandenspanning, dan heb ik in ieder geval wel de juiste spanning, die het beste wegcontact garandeert 😉 Fijn daar nu eensluidend duidelijkheid ver te hebben. Nog even voordat ik weer ga caravannen, maar daarna koppel ik zeker terug.


bart antwoordt op 29 augustus 2018:

@Jadatis inmiddels met de andere caravanspanning en verstevigde veren gereden. De combinatie voelt veel strakker aan. De auto geeft geen krimp meer en de caravan volgt beter bij deze spanning. Bobbels op de weg ga ik nu met veel meer vertrouwen tegemoet.👍🏻👍🏻👍🏻


jadatis antwoordt op 30 augustus 2018:

Mooi dat het voor jouw naar tevredenheid is opgelost..
Maar er zal altijd discussie blijven, wat nu de oplossing was, de stuggere vering of de lagere bandendruk.

Enige wat nog kan is , als bij onderhoud van caravan, de druk standaard weer op 4,5 bar zet. Dan blijft alleen nog de stuggere vering over.
Merk je dan zelf toch weer een mindere wegligging, dan moet dat door de banden komen.
Merk je niets, dan is alleen de vering.

Ben je in voor expirimenteren, dan doe je dat zelf.
Maar dan loop je kans dat je je eigen mentalist gaat spelen, en je beoordeling beinvloed wordt door je verwachting.


bart antwoordt op 31 augustus 2018:

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt jadatis, maar ik kan de twee heel goed scheiden. De auto rijdt met en zonder cv net zo strak als met de pro veren van carsupport. De caravan voelt beter aan doordat hij ahw iets meer aan de auto trekt, doordat hij meer aan de weg kleeft. Precies zoals de banden bedoeld zijn: meer wegcontact en meer comfort. 4.5 was echt veel te hard. 4 is voor 1200kg en ik kom in werkelijkheid net aan 1100 kg, dus hoe dan ook is het nu helemaal goed, en dat voel ik nu ook 😉


Kees antwoordt op 31 augustus 2018:

"Maar er zal altijd discussie blijven, wat nu de oplossing was, de stuggere vering of de lagere bandendruk."
Niet echt, de invloed van bandenspanning op het rijgedrag is minimaal. Dan blijft automatisch de stuggere vering over en dat past ook precies bij de resultaten uit het verleden. 😉


Louis antwoordt op 31 augustus 2018:

Is het in deze tijd van bejubelde electronische hulpmiddelen niet...in en in triest, dat dit (mede het daardoor) enig juiste advies omtrent bandenspanning nog altijd een vraagstuk blijft ? 😉
(Dit moet je zo onderhand toch eens eindelijk a.d.h. van jouw persoonlijke situatie toch binnen een minuut op kunnen zoeken ?)


Kees antwoordt op 1 september 2018:

Nee. Het is immers geen vraagstuk.
Alles staat op de band. Het enige dat je moet weten is het caravan gewicht. En ook dat is bij benadering eenvoudig te bepalen.
Voor de rest is het dan een eenvoudig rekensommetje.
(Waar je dan héél moeilijk over kan doen en er van alles bij kan slepen)
Maar een vraagstuk is het zeker niet.


bart antwoordt op 1 september 2018:

https://www.tyresafe.org/check-your-pressures/caravan-pressure-calculator/


bart antwoordt op 1 september 2018:

En natuurlijk:
https://www.caravantrekker.nl/info/bandenspanning.php 😉


Louis antwoordt op 1 september 2018:

Het mag dan geen vraagstuk zijn Kees...maar hoe komt het dan dat er (ook wanneer gewichten bekend zijn) er zo verschillend wordt gepompt en geadviseerd ?
Rij ik langs de bandenboer dan stopt hij er....in, de dealer..., de adviseur geeft...aan, en bij de volgende is het ook een beetje natte vingerwerk.
En dat zijn mensen waar iets redelijk eenduidigs uit zou moeten komen.
(Bij twee plus twee is 3.8, of 4.2 nu eenmaal ook niet goed 😉
Geen halszaak maar hoe dan ook raar...krijg je op je futuristische dashboard slechts een door iemand gegokte waarde, al is het óók daarop zichtbaar worden van een zachter wordende band natuurlijk een perfecte verbetering waar je wél iets aan hebt.


Quirien antwoordt op 2 september 2018:

Dat het misschien geen vraagstuk mag zijn en ik in het verleden veel op geëxperimenteerd heb , bedoeld Kees waarschijnlijk ( als ik het fout zie moet je mij maar corrigeren) dat 2 + 2 bij 100 % goed 4 is.
Echter 4,2 of 3,8 is bijna goed en bijna goed is in dit geval goed genoeg. Met een 7 of een 8 ga je toch ook op school over ?😉

Dus het perfectionisme is prima maar behoeft niet altijd gehaald te worden voor de doorsnee caravanner.
Kijk als die spanning nu 3 of 5 zou zijn dan wordt het wat anders.
Oh, en helemaal goed is als je precies weet hoeveel meer gewicht tussen rechts en links is.
Moet je misschien wel 0,1 of 0,2 in een van de banden meer doen.😉

En even 2x of wat meer keer per jaar even de spanning na meten en onderweg wat visuele controle toepassen is natuurlijk nooit verkeerd.

En Bart, dat meer trekkend gevoel en kleven vertaal ik maar dat tussen 4,5 naar 3,7 bar in een band meer rolweerstand en invering van de band ontstaat.

Maar misschien doe ik het al jaren en jaren verkeerd.😉


bart antwoordt op 2 september 2018:

Prima vertaald Quirien. Met het rijcomfort is ook het benzineverbruik toegenomen, wat te verwachten was. 😉


Kees antwoordt op 2 september 2018:

"Dat het misschien geen vraagstuk mag zijn en ik in het verleden veel op geëxperimenteerd heb , bedoeld Kees waarschijnlijk ( als ik het fout zie moet je mij maar corrigeren) dat 2 + 2 bij 100 % goed 4 is. 
Echter 4,2 of 3,8 is bijna goed en bijna goed is in dit geval goed genoeg. Met een 7 of een 8 ga je toch ook op school over ?"

Exact Quirien!

Er zijn mensen die er een hele studie van hebben gemaakt vol met rekenformules maar ook talloze meer of minder zinvolle aannames die een bandspanning adviseren tot op achter de komma maar dan ook met weer de nodige reservering.
Prima hoor, maar als dat uiteindelijk noopt tot aanpassing onderweg omdat je van het koude Nederland naar het warme zuiden rijdt schuurt dat mi dicht langs waanzin of onzin zo je wil. Kompleet doorgeslagen dus.

"Rij ik langs de bandenboer dan stopt hij er....in, de dealer..., de adviseur geeft...aan, en bij de volgende is het ook een beetje natte vingerwerk. En dat zijn mensen waar iets redelijk eenduidigs uit zou moeten komen."
Ook deze mensen hebben het niet allemaal bij het verkeerde eind. Waar het om gaat is of de gegeven waardes werkzaam zijn.
Ook dat is niet raar want de één gaat misschien uit van gewichtsbepaling met kogeldruk en een ander weer niet. Of neemt in het advies mee dat er steevast overbeladen wordt. De derde wil misschien geen aanspraak op kapot gereden banden en adviseert voor de zekerheid te hoog. Oorzaak kan divers zijn.


Louis antwoordt op 2 september 2018:

Dan maar wat botter voor de duidelijkheid 😉 : De bandenboer die evenals velen ook menen (lees anders maar eens flink terug hier) standaard 4.5 in een C band te moeten stoppen want 'in een C band moet 4.5', en dan nog de club die keurig doen wat er op het spatbord staat wat er ook voor banden onder zit.
En toen ?
(En Quirien, bij mij is de rechterkant het zwaarst, dus daar gaat 0.2 meer in dan links haha....en voor iedere rit na wat langere stilstand worden inderdaad (jawel) de spanningen gemeten, dus ook die van de auto.
Evenals olie peilen, koelvloeistof, remvloeistof en andere zaken die uit de tijd zijn geraakt uitvoeren 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker