Caravantrekker.nl

Wegrijden op grind?

Dennis vraagt op 17 augustus 2018:

Ik moet een aantal keren per jaar met een aanhangwagen wegrijden op de oever van een rivier met grof grind/stenen. Het is daar licht hellend. Ik heb een golf 7 variant tdi met dsg bak. Daar wegrijden lukt me altijd heel moeizaam en eindigd altijd in lawaai, spinnende wielen en rondvliegende stenen. De voorwielen graven zich ietwat in en alleen door gas te blijven geven blijf ik langzaam op gang en kruip ik vooruit totdat ik weer op een beter verhard deel kom. Het slechte deel is ca. 20mtr lang. Deze wijze is niet gezond voor de spullen denk ik en ik vrees een keer serieus vast te komen te staan...

Zijn er tips om dit beter te doen met mijn huidige auto? Helpt het als ik ASR bijvoorbeeld uit zet?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan@ antwoordt op 17 augustus 2018:

Een goedkope oplossing zou kunnen zijn een stel van die (gele) rij-platen van kunststof onder de aangedreven wielen. Als de boel eenmaal in beweging is gekomen dan lukt de rest vaak wel. Anders de vlgde auto een AWD😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 augustus 2018:

Niet meer gasgeven dan nodig is om te rijden. Spinnende wielen kan geen kwaad maar probeer wel voordat je op het asfalt komt, en de banden grip krijgen, dat rustig te doen. Spatlappen kan helpen om schade door rondvliegend grint te beperken.


Jadatis antwoordt op 17 augustus 2018:

Misschien heeft het hier juis een nadelig effect, maar helemaal van het gaspedaal afblijven, en alleen de koppeling en evt voetrem gebruiken, kan er voor zorgen, dat de wielen niet beginnen met doorslippen.
Het motormanagement zorgt er dan voor dat de motor niet afslaat, een voorziening die ,denk ik, op iedere auto zit van na 1995.

Probeer het gewoon eens uit, evt eerst op een vlakke weg, nee heb je, ja kun je krijgen.


@Eric antwoordt op 17 augustus 2018:

Heb je dan juist niet meer kans dat je je koppeling oprookt i.p.v. je banden?


Jadatis antwoordt op 17 augustus 2018:

Gaat alleen om eerste stukje, als het eenmaal rolt heb je de koppeing helemaal op laten komen, en slipt die dus niet meer.

Is een beetje eng idee in begin, maar ook als die rolt, geen gas geven, totdat je weer op normale weg bent.

Ook kun je de bandendruk terugbrengen tot onder 1 bar, doen ze voor in zand ook, maar die moet dan weer omhoog gelijk, dus is bewerkelijk.

Amerikanen gebruiken soms een weight distribution hitch, die geeft meer druk op wielen aanhanger en voorwielen, en dus minder op achterwielen, dan door meer druk op aangedreven wielen, betere grip.
Maar ook weer bewerkelijk voor dat eventjes ,dat je het nodig hebt. Is ook een andere constructie trekhaak. Een soort hulpstuk zou te maken zijn, die hetzelfde doet, en zou dan op de " werf" uitgeleend kunnen worden.


Han antwoordt op 17 augustus 2018:

Auto onder een hoek van ca. 60 graden aankoppelen helpt vaak ook. De auto hoeft dan niet de hele massa van auto+caravan in 1 keer in beweging te krijgen.


Kees antwoordt op 17 augustus 2018:

Als het om een boothelling gaat is dat niet echt een oplossing Han.

"Misschien heeft het hier juis een nadelig effect, maar helemaal van het gaspedaal afblijven, en alleen de koppeling en evt voetrem gebruiken, kan er voor zorgen, dat de wielen niet beginnen met doorslippen. 
Het motormanagement zorgt er dan voor dat de motor niet afslaat, een voorziening die ,denk ik, op iedere auto zit van na 1995."

Helaas, dat gaat niet lukken. Het motormanagement is slechts in staat het toerental te regelen maar geen vermogen. Daarnaast wordt bij stationair toerental onvoldoende kracht ontwikkelt om de auto de helling op te krijgen. De motor slaat dan dus gewoon af.


Jadatis antwoordt op 17 augustus 2018:

Beste Kees.
Dennis kan het toch gewoon proberen? Werkt het niet, dan heeft ie pech, maar werkt het wel, is ie weer gehopen.
Dit sijsteem is uitgevonden juist om op een helling te vertrekken, zonder de ouderwetse hellingproef te hoeven doen.
Heb het ook wel eens " hill-control horen...schrijven noemen.
Mogelijk dat met een aanhanger er ook echt te weinig kracht gezet kan worden, en dat het sijsteem afgesteld is op alleen auto.
En op grind gaf ik al aan dat dat ook een uitzondering kan zijn. Maar niet geschoten is altijd mis.


Louis antwoordt op 17 augustus 2018:

Al eens gekeken wat een simpele electrische 12 V lier die je aan je trekhaak kunt hangen (of hand lier) kost Dennis ?
Geen banden, koppeling, automaat, of lakschade.
Je vist als het ware gewoon met je werphengel en haalt de vangst fluitend binnen, en koppelt op een gunstig stukje pas aan...en andersom gooi je je hengeltje weer uit 😉
Bij een te korte kabel doe je het met een stukje losse extra kabel in tweeén met wiggen achter de aanhanger wielen tijdens het inkorten.
Kost uiteindelijk wel wat meer tijd maar weinig risico en herstelkosten.


Gunst antwoordt op 17 augustus 2018:

Ik heb ook een dsg icm een 1.4 tsi en een caravan van 1100 kilo. Recent ook op een helling met grind weggereden door alleen de voet van de rem te halen. Zonder gas te geven rij je dan zonder opvliegend grind weg. Moet met een tdi zeker lukken. Proberen waard?


Louis antwoordt op 17 augustus 2018:

Ik schakel nog 'hulptroepen' in als ik het nodig acht bij bijzondere verrichtingen.
Bij mij is een auto na twee twee ton op de teller dus pas net lekker ingereden 😉


Aad antwoordt op 18 augustus 2018:

Grind is los, dus denkt je motormanagement (terecht) telkens dat je wielen doorslippen en valt het vermogen weg.
Oftewel: ASR uitzetten lijkt mij de beste oplossing


Dennis antwoordt op 18 augustus 2018:

Allemaal dank voor de reacties en het meedenken.

Stationair de auto het werk laten doen werkt niet. Dan valt de auto met de dsg automaat stil en als ik stil kom te staan ben ik op slopershoogte ben ik bang.

Spatlappen vind ik een goed idee om schade te voorkomen.

Ik ga eens googlen voor een liertje.



Kan iemand iets meer over het uitzetten van de asr uitleggen? Ik durf dat niet proefondervindelijk uit te testen. Als het juist niet werkt sta ik..... de stenen worden door de voorwielen weggeslagen


Aad antwoordt op 18 augustus 2018:

Dennis, geen zorgen!
De ASR zet je op je dashboard uit door het betreffende knopje in te drukken. Voor je ABS (precies andersom werking) zit er op ieder wiel een sensor die ziet hoe snel je wiel ronddraait. Als er één doorslipt, bijvoorbeeld in de sneeuw, dan wordt direct je motorvermogen teruggebracht zodat betreffend wiel weer grip kan krijgen en je veilig door kunt rijden. Maar dat systeem werkt nu tégen je. Jij hebt trekkracht nodig om uit dat grind te komen, maar dat geeft de auto niet, omdat hij ziet dat de wielen met verschillende snelheid draaien door dat losse grind. Wanneer je nu je asr uitzet en rustig gas geeft, dan kun je gewoon wegrijden. Je hebt zelf de controle! En als je uitbhet grind bent, dan zet je de asr weer aan.


Sjef Bertens antwoordt op 18 augustus 2018:

Het zal zeker geen boothelling zijn waar Dennis tegenop moet rijden want die worden natuurlijk niet uitgevoerd met los grind (beton)
Bovendien als Dennis met spinnende wielen die 20 meter moeizaam kan afleggen dan is van de ASR werking onder die omstandigheden ook weinig te merken.

Hoe je het ook draait of keert de kracht om de combinatie naar boven te krijgen zal uitgeoefend moeten worden door de wrijving tussen band en grind.

Mogelijk kan Dennis met de eigenaar van dat stukje weg een betere ondergrond zoeken want in zijn algemeenheid is grind natuurlijk in die situatie het slechtste wat je kunt wensen.


Gerrie antwoordt op 18 augustus 2018:

Als er een rem op de kar zit. De kar op de rem en afkoppelen en de auto boven neer zetten. Sleepkabel aan de trekhaak en voor aan de kar en je trekt hem zo naar boven. Dit heb ik niet zelf bedacht maar mensen met een zware boot op een trailerhelling heb ik dit meermaals zo zien doen. Wel heb je een tweede man/vrouw nodig om de rem van de kar te halen en de boel een beetje te begeleiden . Succes.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 augustus 2018:

ASR uit of aanzetten maakt niets uit. Hij slipt met ASR aan (standaard) immers ook al. Zet je ASR uit zal die nog veel meer spinnen. Zeker bij een automaat is gebrek aan kracht geen probleem dus laat de elektronica de boel maar bij regelen.


Kees antwoordt op 18 augustus 2018:

"Daar wegrijden lukt me altijd heel moeizaam en eindigd altijd in lawaai, spinnende wielen en rondvliegende stenen."
Zouden deze problemen niet juist komen doordat ASR ingeschakelt staat?
Het moeizame zit hem er juist in dat het motormanagement het vermogen van de wielen afhaalt zodra wielspin door de stenen. Het is dan 20 mtr worstelen inderdaad doordat het ASR wegrijden telkens voorkomt of afbreekt.
Zet die ASR gewoon eens uit en kijk hoe het dan gaat. Je kunt er eenvoudigweg niets mee stuk maken. Het uitzetten is juist een optie om in dit soort situaties zelf de controle te blijven houden zoals al opgemerkt.


Louis antwoordt op 18 augustus 2018:

Zijn we nu wérkelijk 'zo ver' dat men zich totaal niet meer zelfstandig en zonder electronika of aangereikte ideetjes uit een wat neteliger situatie kan redden ?.......... leve de vooruitgang 😉


Aad antwoordt op 19 augustus 2018:

Als asr ingrijpt kun je gewoon niks meer; je hebt geen enkele controle meer. Je staat dan óf stil óf de stenen vliegen in het rond. Ik snap daarom de reactie van Menno niet.
Ik heb ooit weleens een steile, besneeuwde helling gepobeerd op te rijden met de asr ingeschakeld; dat is niet te doen. Steeds valt alle trekkracht weg. Zonder asr voel je dat de auto danweer wel grip heeft en soms niet en je zult dus een beetje van links naar rechts gaan, maar je komt wel veilig boven.
Al die electronica is fantastisch, maar het blijven hulpmiddelen. In sommige situaties kun je het beter zelf


Ale Kok antwoordt op 19 augustus 2018:

Ik heb voor dat soort omstandigheden bij de dhz een losse trekhaakknobbel gekocht.
Deze vastgeschroefd aan een bij de sloop gehaald extra sleepoog.
Op het moment dat het niet gaat(nat gras op een helling e.d.) schroef ik het sleepoog voor in de bumper, draai de auto om, koppel de caravan aan en trek de caravan naar een plek waar ik weer normaal grip heb.
Beetje opletten want het sleepoog zit niet in het midden.


Hafar antwoordt op 19 augustus 2018:

Sorry maar dit begrijp ik niet Ale. Heb je dan meer grip als je achteruit rijdt ?

Met vriendelijke groet,

Hafar


Ale Kok antwoordt op 19 augustus 2018:

@Hafar.
Ja, doordat het motorblok voorin ligt zit er sowieso meer druk op de wielen en door de gewichtsverplaatsing bij het wegrijden, en daar komt dan de kogeldruk nog bij.


Hafar antwoordt op 19 augustus 2018:

Ik snap het.

Met vriendelijke groet,

Hafar


Henkie antwoordt op 19 augustus 2018:

Dat omgekeerd rijden geldt alleen voor voorwiel aangedreven auto's. Bij Mercedes of BMW heeft dat geen zin. Gewoon ASR uitschakelen dus.


bram verduijn antwoordt op 19 augustus 2018:

Links en rechts iemand op het spatbord/motorkap boven de wielen laten zitten zodat het gewicht op de voorwielen toeneemt, kan ook helpen


Aad antwoordt op 19 augustus 2018:

Henkie,
Vraagsteller heeft netjes aangegeven dat hij een VW Golf heeft. Dan heeft het niet zoveel zin dat jij over een Mercedes begint, toch?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 augustus 2018:

ASR (of ESP) uitzetten zorgt voor meer wielspin, en dat wil TS juist voorkomen. Hij zegt nergens dat hij kracht te kort komt, allen tractie. Zou hij kracht te kort komen dan kan wielspin juist gewenst zijn, hoewel dat vooral op de verharde weg zal zijn. Dan kan het zinvol zijn om ASR uit te zetten om juist met spinnende wielen weg te rijden. Maar dat heeft alleen tot doel de koppeling te sparen.

Ook bij het gebruik van sneeuwkettingen (in de sneeuw) kan het nuttig zijn ASR uit te zetten omdat een slippende ketting (bij spinnende wielen) meer trekkracht en tractie geeft dan dan niet spinnende wielen.

Met gewone banden en zeker in combinatie met een automaat weet ik verder geen enkele reden ooit ASR (ESP en alle andere elektronica) uit te zetten en kunnen gewone bestuurders het echt niet beter.


Jadatis antwoordt op 19 augustus 2018:

In plaats van een lier zou ook een ketting koord oid van 25 m gebruikt kunnen worden.
Dan de auto op de goede ondergrond en met koord overbrug je dande 20 meter grindpad.
Goedkopere oplossing en je kunt hem ook aan sleepoog voor vastmaken bij achteruit rijden.

Als je de oplossing gevonden hebt, koppel het hier dan even terug?


Louis antwoordt op 19 augustus 2018:

Eigenlijk een beetje vreemde discussie.
Er zijn nog hele volksstammen niet op de hoogte van het feit dat je stationair in 90 % van de gevallen mét caravan of aanhanger toch weg kunt komen onder redelijke omstandigheden.
Voor hen zijn alle elektronische hulpsystemen een mooie aanvulling.
De andere 10 % heeft er soms natuurlijk ook profijt van .
Maar het gevaar schuilt in het steeds vaker voorkomende totale gebrek aan besef over hoe iets vaak ook simpel, goedkoop en schadevrij 'anders' opgelost kan worden.
Dus uiteindelijk al met al voordeliger.
Een koppeling vervangen is wat duurder dan nieuwe banden, dus rook het niet op.
Maar van het herstellen van lakschade in een geval als dit wordt je ook niet vrolijk.
(Ik ga toch voor het liertje, kabeltje of wat dan ook in zo'n geval als dit)


Sjef Bertens antwoordt op 19 augustus 2018:

@Beste Menno,

Ik ben het helemaal eens met jouw redenering maar kan onderstaande bewering niet helemaal volgen:

Ook bij het gebruik van sneeuwkettingen (in de sneeuw) kan het nuttig zijn ASR uit te zetten omdat een slippende ketting (bij spinnende wielen) meer trekkracht en tractie geeft dan dan niet spinnende wielen.

In de sneeuw zullen spinnende wielen zich ingraven terwijl op een ijsachtige ondergrond slip door de ontwikkelde warmte mogelijk voor iets meer grip kan zorgen.

Mijn ervaring met zeer gladde ondergronden is het koppel zeer gelijkelijk overbrengen op de wielen.


EdwinB antwoordt op 20 augustus 2018:

Probeer het eens met negatieve kogeldruk. Dus iets zwaars achterin de aanhanger leggen. Hierdoor zullen de voorwielen misschien net iets meer grip hebben. Wel op het asfalt natuurlijk zorgen voor de juiste kogeldruk!


Ale Kok antwoordt op 20 augustus 2018:

@ EdwinB.
Volgens mij leidt dat alleen maar tot een hogere asdruk bij de aanhanger.
De kracht om de kont van de auto op te tillen komt van de aanhanger, niet van de neus van de auto.


EdwinB antwoordt op 20 augustus 2018:

Door de negatieve kogeldruk zal de achterkant van de auto iets worden "opgetild" zodat er meer gewicht op de voorwielen van de auto komt, dit kleine beetje kan net voor iets meer grip zorgen.

't is het proberen waard en kost niets.


Michel antwoordt op 20 augustus 2018:

Ik ben het ook niet eens met Menno in deze. Bij ons op de camping staan we in het zand. Met ASR kom ik er de E klasse echt niet uit. Zonder ASR kan ik het zelf regelen en rijd ik er zonder moeite uit. Dus mijn advies is ook gewoon ASR uitzetten en het uitproberen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 augustus 2018:

@Michiel, heb je met ASR een kracht of tractie probleem?


renaat antwoordt op 20 augustus 2018:

Wij rijden met een VW Passat Variant 1.9 TDI met een caravan van 1250kg rijklaar.

Standaard is ASR ingeschakeld

Bij de doortocht door de Alpen ( Zwitserland- Frankrijk) begint op ± 300 meter van de top van de helling mijn ASR te flikkeren en valt de tractie weg.
Het wegdek was besmeurd met diesel, vandaar het tractieprobleem.

Door het uitschakelen van de ASR zijn we toch boven geraakt.

Naar beneden , nog steeds met diesel op de weg, dat was een ietsje delicater...40 kmh in tweede.

Trouwens, VW stelt in de handleiding van Passat dat ASR moet uitgeschakeld worden bij tractieproblemen in diepe sneeuw.

btw een golf met DSG heeft geen koppelingspedaal 😉

grt Renaat


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 augustus 2018:

Door ASR uit te schakelen kies je bewust voor de 'lompe' manier van rijden door juist de wielen te laten spinnen. Soms is dat de enige manier om nog vooruit te komen maar dan heb je dus (nog meer) rondvliegende stenen zoals TS het omschrijft.


gummen antwoordt op 20 augustus 2018:

Of je neemt een bezem mee, en veegt die 20 meter even netjes aan , probleem(tje) opgelost.


Aad antwoordt op 20 augustus 2018:

Menno, je moet natuurlijk niet plankgas geven!
Als je rustig optrekt, heb je geen rondvliegende kiezels.
Maar als een wiel dan een beetje slip ondervindt, dan ben je direct je trekkracht, en het beetje vaart dat je had, weer kwijt. Ook zul de berijder de neiging hebben om meer gas te geven, omdat hij steeds trekkracht verliest en dan vliegen de stenen in het rond.

Zonder asr en met een heel klein beetje gas, zal de auto op het ene wiel grip hebben en op het andere niet. Je zult dus ietsje heen en weer dribbelen. Dat geeft niets, maar je gaat wel lekker vooruit.


Louis antwoordt op 20 augustus 2018:

Dennis, laat je door ons gekrakeel niet uit het veld slaan of ontmoedigen.
Doe ons allemaal het plezier je gekozen oplossing enzovoort mee te delen...juist ook vanwege de kiezels waardoor grip gebrek het probleem is en ook zal blijven.
We zijn benieuwd !


Quirien antwoordt op 21 augustus 2018:

Hoevaak moet een kruiwagen gevuld worden om die 20 meter te overbruggen naar de aanhanger voor die paar keer per jaar ? 😉
Is dat een mogelijkheid voor geen kop zorgen en onnodige beschadigingen?


michel antwoordt op 31 augustus 2018:

@Menno met ASR smoort die hem en op het moment dat de wielen dreigen te slippen heb ik geen tractie meer. Als ik hem uitzet kan ik hem gewoon op de koppeling zonder doorslippen er uit rijden. Kwestie van rustig koppelen en voelen wanneer die hem aangrijpt. Overgehouden uit mijn 4x4 tijdperk.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker