Ale Kok vraagt op 22 augustus 2018:
Niet iedereen is altijd even blij met een goed werkende losbreekremkabel
https://www.telegraaf.nl/video/2467179/dashcam-filmt-horrorcrash-door-losse-aanhanger
ton groenendijk antwoordt op 22 augustus 2018:
Een tijdje geleden ging er een draadje rond over losrakende aanhangers en dat zoiets nooit gebeurde als je een eind gereden had, maar altijd kort na vertrek en dus altijd een kwestie van menselijk falen.
Vraag me toch af, wat hier gebeurt? Uitgesteld menselijk falen? Of toch gewoon een technisch mankement?
Nifterik antwoordt op 22 augustus 2018:
Mijn eerste gedachte is of de chauffeur wel voldoende afstand heeft gehouden. Je moet je voertuig tot stilstand kunnen brengen, heb ik geleerd ...
Hans antwoordt op 22 augustus 2018:
op de duitse TV te zien,die auto met die aanhangwagen heft net die Vrachtwagen ingehaald,daarna..................
Dus niet alweer die vrachtwagenchauffeur................
Henkie antwoordt op 23 augustus 2018:
Als dat waar is Hans waarom komt die verdomde Telegraaf dan weer met halve informatie?
Hans antwoordt op 23 augustus 2018:
Nou,hier het filmpje
https://www.focus.de/regional/pkw-verliert-ploetzlich-anhaenger-dashcam-filmt-dramatischen-lkw-unfall-auf-a2_id_9460140.html
Hafar antwoordt op 23 augustus 2018:
Ik zie eigenlijk niet wat dat inhalen met het losbreken te maken heeft. Goed, hij reed misschien iets te hard maar met een, zo te zien, lege aanhanger zou dat geen probleem moeten zijn. Ik kan me niet voorstellen dat het (iets) te hard rijden de oorzaak van het losbreken is.
Met vriendelijke groet,
Hafar
Kees antwoordt op 23 augustus 2018:
Het terug invoegen kort voor de LKW na het inhalen verkort de remweg voor de LKW waardoor het wat lastig wordt de onjuist aangekoppelde aanhanger die 'losbreekt' en vervolgens vol in de ankers tot stilstand komt te ontwijken.
Snelheid is geen factor in deze.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 augustus 2018:
Als die vrachtwagen niet had uitgeweken was er misschien wel heel weinig gebeurd. 40 ton kan best een karretje van 600 kg voortschuiven zonder zelf in de problemen te komen. Maar uitwijken is een natuurlijke reactie, niet altijd de beste 😉
Gummer antwoordt op 23 augustus 2018:
Hier kan men beter maar geen antwoord op geven , maar veel inzicht van een moderne vrachtwagen heb je niet Menno😏
John antwoordt op 24 augustus 2018:
Inderdaad, die VA had gewoon op zijn rem moeten staan en rechtdoor blijven rijden. Was de aanhanger misschien een ongeleid projectiel geworden, de gevolgen waren in ieder geval drastisch minder.
De losse aanhanger rijd met het verkeer mee en achterop komend verkeer had makkelijk kunnen remmen.
Heeft niets te maken met een moderne of oude VA maar alles met de bestuurder die alle technische hoogstands kan overrulen
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!