Caravantrekker.nl

Etuiluifel

Ton groenendijk vraagt op 24 augustus 2018:

Er gaat al een tijdje een draadje over de montage van een etui- of zakluifel. Nu vraag ik mij af welke krachten worden uitgeoefend op de tentrail als dit object tijdens het rijden blijft zitten. Iedere kuil, iedere bult wordt doorgegeven naar het dak en die beweging wordt dus door het gewicht van de luifel versterkt. Op de lange duur zou zoiets wellicht kunnen leiden tot vervorming en/of lekkages.
Wie heeft hier een onderbouwd verhaal over. (liefst dat het niet waar is, natuurlijk)

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Louis antwoordt op 24 augustus 2018:

Tja, ik zet de luifel mét zijstukken op en heb de 'stok tegen caravanverbindingen' in de zak zelf windvast gemaakt.
Ik span het stevig af, en laat alles ook bij harde wind staan.
Dan krijgt de zaak soms zulke opduvels dat de caravan er van mee trilt als de 'dekens tijdens vlagen flink geklopt' worden 😉
Dat zijn volgens mij véél grotere krachten dan welke de tentrail e.d. onder het rijden te verduren krijgt.


Aad antwoordt op 24 augustus 2018:

Ik denk dat je het mis hebt, Louis. Opgezet gaat het min of meer om statische krachten.
Maar als je rijdt, dan trilt en klappert je etui voortdurend en brengt zo enorme krachten over. Vergelijk het met een spijker; wanneer je daar heel hard op duwt, dan gebeurt er niets. Maar sla er zachtjes op met een hamer en hij verdwijnt zo in de plank.


arie antwoordt op 24 augustus 2018:

dat vraag ik me ook wel eens af. maar als je met flinke wind open op de wadden eilanden staat krijgt de tent rail ook wel wat te verduren.
zo dat de cv mee schut. denk dat een etui luifel meevalt, zeker opgerold.


Louis antwoordt op 25 augustus 2018:

Dat voorbeeld van spijker en hamer klopt als een bus Aad.
Maar of dat voor de opgerolde luifel ook opgaat...
Bij ons rust hij met twee vrij grote neopreen stukken (17x8 cm) op pvc platen tegen de wand, en ook nog over/op een fabriek siersticker.
Tussen de twee 'neopreensteunen' hangt hij een mm of 15 vrij van de wand.
Maar onder de twee drukpunten is nog geen slijtplekje te zien...ook niet op de sticker, en dat nu toch zeker al een jaar of drie.
Hij hangt kennelijk keurig stil tijdens het rijden.
Het is dus het gevoel en het ontbreken van slijtageplekken waardoor ik denk dat die windklappen door het rukken zwaarder wegen voor de constructie.
Al heb ik ook zakluifels gezien die wél zichtbare schade toe brengen en dus kennelijk wél klapperen, dan wordt het een ander verhaal..., maar ja, de tijd zal het zoals altijd weer leren 😉


Frank antwoordt op 25 augustus 2018:

In het voorbeeld van Aad kan ik mij wel vinden.
Daarnaast geloof ik ook niet in constructieschade door de wijze waarop de meeste rails gemonteerd zijn.
Wel denk ik dat er cosmetische schade kan optreden door slechte wegen. Bij veel gehobbel kan de zak toch enigszins schuren.
Ik heb er ooit eentje geleend. Het voordeel woog bij ons gebruik niet op tegen de nadelen want ik wil hem bij lange ritten toch niet aan de caravan hebben hangen. Dit zit helaas tussen mijn oren.
Het idee van een mooie afgewerkte extra doorgang in de tentrail spreekt mij wel aan. Maak je deze extra doorgang aan de achterkant dan zul je ook weer een borgblokje moeten monteren.


Quirien antwoordt op 25 augustus 2018:

@Frank, en niet cynisch bedoeld voordat er weer andere gedachten op deze site ontstaan.

Misschien is de topic . Weggedrag caravan bij gebruik etui-luifel van 01-04-2010 geëindigd op 16-04-2010 wel iets voor jou ( iedereen mag dat opzoeken hoor) om door te lezen.
Gaat o.a. ook over slijtplekken etc. Trouwens, we hebben al aardig wat topic's over etui-luifels zag ik.😉


John antwoordt op 26 augustus 2018:

Borgblokjes gebruiken!! Strak tegen de pees vastzetten.
Zo kan de luifel nooit langs de wand shuiven/schuren. Het ietwat klapperen tijdens het rijden kan geen kwaad voor luifel en lak.
Rijd al jaren met zo’n etui aan de wand en kan niets merken aan rail of wand. Enkele dagen geleden een 2e rail op de bestaande gemonteerd, zodoende had ik een goede kijk op de situatie.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker