Caravantrekker.nl

Kogeldruk

Ruud vraagt op 26 augustus 2018:

Ik heb tijdens het rijden met de caravan 2 lichtgewicht fietsen op de dissel.De disseldruk was 10 kg te veel.Ik heb dat gecompenseerd
Door een jerrycan met water (10 liter ) achter in de keuken op de bodem van een keukenkast te leggen.Ik heb voldoende laadcapaciteit om dit te doen.Kan dit?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Sjef Bertens antwoordt op 26 augustus 2018:

Beste Ruud zeker NIET doen!
Laat lekker zitten of haal voor in de caravan wat gewicht weg wat in de auto kan.


Jasper antwoordt op 26 augustus 2018:

Het hoeft op zich geen probleem te geven, maar het is niet de manier. Vooral bij grotere caravans zou ik het niet aan durven.
Je zou ook een tweede fietsenrekje achterop kunnen plaatsen.


PieteR antwoordt op 27 augustus 2018:

Uiteraard is het beter om net achter de as te compenseren, maar ook in dit geval is een doodgewone proefrit, die aangeeft of het al dan niet veilig is om met deze verdeling te rijden.

Maar, oplossingsgericht denkend: is het mogelijk om 1 of beide fietsen in de caravan te zetten? Dat zou een hele verbetering opleveren.


Aad antwoordt op 27 augustus 2018:

Natuurlijk kunnen de fietsen beter binnen geplaatst worden, maar 10kg achtein toevoegen is toch niet zo’n drama. Als ze iets meer boodschappen mee hadden genomen, dan was het al goed geweest. En misschien is de caravankeuken mooi licht geconstrueerd.


John antwoordt op 27 augustus 2018:

10 kg teveel! Wat mag de druk dan wel zijn? 10 kg is op zich niet zo erg bij een druk van 70-80kg.
Alle gewicht voor en achter is als de slinger van een klok. Komt er een kleine slingering en het word hierdoor alleen maar verstevigd.

Enne Jasper, wat is het verschil tussen 10ltr water of een fietsenrek achterop? Beide zijn in dit geval niet verstandig


Louis antwoordt op 27 augustus 2018:

Ik ga een beetje met Aad mee.
Juist gezien de te hoge kogeldruk van 10 kg.
Zou het zo zijn dat er in beginsel al nauwelijks voldoende kogeldruk was, dan wordt het betreffende 10 kg extra achterin een heel ander verhaal, en zou het over compleet foutief beladen gaan.
(Maar dan voor 10 kg water kiezen ? zonde !, dan koos ik liever voor iets nuttigers....zoals aardappels bijvoorbeeld 😉)


Sjef Bertens antwoordt op 27 augustus 2018:

Volgens mij is in de duidelijke uiteenzetting van Menno over slingeren te concluderen dat fietsen voor op de dissel een betere score geeft dan in de caravan of een voor en een achter.
Bovendien is een 10 kg te hoge kogeldruk naar mijn indruk acceptabel.


Louis antwoordt op 27 augustus 2018:

Klopt Sjef, en is natuurlijk ook zo.
Maar er zijn altijd zaken waar je een compromis moet sluiten.
Als we het hebben over 10 kg achterin, hebben we het dan over een caravan van 6...of van 8 meter ?
Alleen al dat (ontbrekende) gegeven kan hét verschil maken.
Iedereen spreekt altijd over het 'slingereffect', prachtig, maar ik lees daar nooit over in betrekking tot de lengte van de caravan hetgeen allesbepalend kan zijn.
De oversteek van de trekauto wordt wél altijd genoemd qua stabiliteitsfactor, maar over 'het fiets achterop effectverschil' bij een korte of lange caravan hoor ik weinig mensen.
(Hangt die fiets of de zak aardappels achter aan/in een Eribaatje of zo'n gezinsjoekel ?...is qua effecten toch niet te vergelijken met elkaar ?)


Ruud antwoordt op 27 augustus 2018:

Caravan is incl dissel 6.30 m . Er wordt toch geadviseerd om bij te hoge kogeldruk bagage naar achteren te schuiven


Rico antwoordt op 28 augustus 2018:

@Ruud: ja dat klopt, naar achteren schuiven. Maar dat is wat anders dan helemaal naar achteren schuiven 😉 En een tankje water vind ik geen bagage maar iets nutteloos (Maar ik ben het er wel mee eens dat bij een caravan van 6,3 meter incl. dissel het waarschijnlijk best kan jouw methode met het watertankje).

Ik zou eerder iets wat nu in de disselbak ligt richting as verplaatsen. Weet niet wat je daar allemaal hebt liggen, maar denk aan haringen, evt kabelhaspel, dat soort zaken.

10 kg teveel kogeldruk hangt een beetje af van wat maximaal is toegestaan op jouw auto en caravan. Is dat 50 kg, dan is 10 kg extra wat teveel van het goede. Is het 80 kg of meer, dan zou ik zeggen lekker laten zitten.

Succes,

Rico


Kees antwoordt op 28 augustus 2018:

Compenseren/balanceren is nooit de oplossing. Gewicht toevoegen al helemaal niet. Gewicht wegnemen of verplaatsen wel.
De oplossing is dus niet 10kg water achterin plaatsen maar 10kg vóór wegnemen.


Hafar antwoordt op 28 augustus 2018:

Ik heb gelukkig totaal geen last van een verkeerd beladen caravan maar ik vraag me toch regelmatig af als ik dit soort vragen lees dat iedereen altijd maar zegt dat je zware dingen in het midden van de caravan moet leggen. Makkelijker gezegd dan gedaan. De meeste caravans hebben de keuken en de wc in het midden en de plaatsen waar je de meeste spullen in opbergt zijn de banken en bedden die dus meestal voorin en achterin zitten. Of leggen de raadgevers de voortent en reservewiel ed. In het gangpad? Hoe zorgen jullie er dan voor dat dat niet heen en weer schuift? Reservewiel onder de caravan; ok, dat is één maar de rest? Zware spullen in de auto? Leuk maar als je twee of drie kinderen hebt?

Ik ben benieuwd naar de oplossingen.

Met vriendelijke groet,

Hafar


Janka antwoordt op 28 augustus 2018:

Om te beginnen hebben wij een Sprite.
Max 1200 kg.
Mover met accu zo’n 60 kg.
Middenkeuken, badkamer in het achterdeel. In de douchecabine vervoeren we 2 Duvalay’s. Achterin is ook een hang/legkast met wat kleding in een kunststoffen bak.
Onder een bank komen bergschoenen, bergwandelstokken, gewone schoenen en nog wat andere zaken.
Onder de andere bank zit de omvormer de boiler en de accu voor de mover.
Daar tussen is nog wat ruimte voor lichte spullen.
Middenvoor tussen de banken, die in een oogwenk omgeturned worden tot een prima twee persoonsbed zit een kastje met daar onderin de watertank. Deze is altijd leeg tijdens het rijden. In de disselbak is het reservewiel, 1 of 2 lichtgewicht gasflessen, 20 meter electr. snoer, een bak met wat gereedschap, 2 buitenmatjes, afvaltankje en 4 zelfgemaakte blokken van isomateriaal. Twee zakken met haringen en 5 bodemplankjes maken het compleet.
Maar wij vervoeren zo veel mogelijk groot en zwaar in de auto.
Karsten voortent, luifels, tentstokken, stoelen en een campingtafel.
Etenswaar voor zover nodig vervoeren we ook in de auto.
Ik zal misschien wat kleins vergeten zijn maar dit is in grote lijnen hoe wij het doen. En de kogeldruk is altijd rond de 75 kg.
En sinds we met deze caravan rijden hebben we maar 1 x wat last gehad van een onrustige wegligging. Tijdens passeren van vrachtwagens en in bochten voelde het niet goed. Er stond ook veel wind die dag. De oorzaak was snel gevonden op de parkeerplaats, er was door afleiding tijdens het inpakken een waszak met wasgoed niet op de juiste plek in de caravan gelegd. Te ver naar achteren dus.
Na het naar voren op de as verplaatsen vervolgden we de rit verder zonder problemen.


Jan antwoordt op 24 september 2018:

Persoonlijk zou ik liever iets onder max kogeldruk blijven van wat je auto mag hebben.
Met een beetje moeite doen met beladen moet dat zeker lukken.


Louis antwoordt op 24 september 2018:

Inderdaad, maar ben je een lompere rijder die later en harder remt of over oneffenheden knalt dan wordt deze gedachte en het nut ervan meer dan teniet gedaan.
Die eventuele statische kilo's méér stellen weinig voor ten opzichte van de sterk extra belastende dynamische krachten door ruiger rijgedrag.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker