Caravantrekker.nl

Kogeldruk

Hans vraagt op 20 september 2018:

De Peugeot 2008 heeft een maximale kogeldruk van 51kg. Dat zou voor een Eriba Triton(1000kg) 14 kg te weinig zijn. Mag ik die 51 kg overschrijden om zodoende veiliger rijeigenschappen te krijgen (minder kans op slingeren) Ik vind de 65kg die Eriba opgeeft al aan de lage kant! De Peugeot wordt ondanks deze geringe kogeldruk toch als caravantrekker van het jaar gekozen met een zwaardere caravan dan de Eriba. Jullie site geeft goede cijfers voor de combinatie. Wat is wijsheid?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Rico antwoordt op 20 september 2018:

Je kunt op trekauto.nl ook de invloed van meer/minder kogeldruk, en gewichtsverdeling van de caravan, uitrekenen mbt statibileit. Geeft een aardige indruk. 51 ipv 65 kg zul je wel kunnen voelen aan het rijgedrag van de combinatie.


Frank antwoordt op 20 september 2018:

Velen roepen : 75 kg ! Lekker gemakkelijk denk ik dan.
Alles hangt af van het caravangewicht, lengte en trekkende auto.
Een kleine lichte caravan heeft helemaal geen 75 kg nodig. Een grote lange caravan daarentegen heeft er amper genoeg aan.
Maak maar een een kogeldruk berekening op deze site.
Onze caravan is met 50 kg gewoon goed rijdbaar maar levert wel stabiliteit in op hogere snelheid en bij turbulentie.
Je kunt ook zelf proberen hoe de diverse kogeldrukken rijden. Hang hem erachter voor een proefrit als dat kan.


Hans Planteijdt antwoordt op 20 september 2018:

Ik kan op de site wel de beladingsverdeling tussen caravan en trekauto veranderen en dat heeft dan idd gevolgen voor de rijeigenschappen en stabiliteit; een aanpassing van de kogeldruk en de gevolgen daarvan zie ik echter niet(?) Is het oordeel van caravantrekker.nl nou op basis van de 51kg kogeldruk van de auto of op basis van 65kg kogeldruk van de caravan?


Jeroen antwoordt op 20 september 2018:

Ik heb qua gewicht een vergelijkbare auto en caravan. Mijn Clio estate mag wel een hogere kogeldruk hebben.
Ik heb altijd met zo'n 60kg druk gereden.
Vorige week voor het eerst alleen op pad. Toen kreeg ik de druk niet boven de 50kg zonder alle spullen voorin de caravan te moeten leggen.
Heb er 450km mee gereden zonder verschil in stabiliteit te voelen.
Probeer gewoon eens hoe het rijd met 50kg.

Overigens had ik hiervoor een Peugeot 207 die maar 46kg op de kogel mocht. Daar reed ik probleemloos mee rond met 60kg kogeldruk


Gummen antwoordt op 20 september 2018:

Onder de knop informatie en daarna kogeldruk staat volgens mij alles beschreven. Dus wat houd je tegen .....?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 september 2018:

Wat staat er op het typeplaatje van de trekhaak als maximum kogeldruk? Dat maximum is het wettelijk maximum.

In de online berekening gaan we uit van, in dit geval, 65 kg en niet van de 51 kg van Peugeot.

Wijsheid is om daar tussen te gaan zitten afhankelijk van de wegen en omstandigheden. Op een gladde autobaan waar je 100 km/u rijdt op 65 kg en op een hobbelweg in bijvoorbeeld Roemenië op 50 kg.


fransb antwoordt op 21 september 2018:

Beste Menno,
Even buiten het onderwerp!
Ik denk dat je de hobbelwegen van Roemenië kunt vergelijken met de hobbelwegen in Belgie. In Roemenië zijn net als in Belgie ook gruwelijk slechte wegen, maar ook hele mooie.
Voorbeeld van een gruwelijk slechte weg in België is de bij motorrijders bekende "High way to hell" de N67 Eupen Monschau.


Kees antwoordt op 21 september 2018:

De juiste kogeldruk is niet afhankelijk van de weg of waar je rijdt.


gummen antwoordt op 21 september 2018:

Elke caravan zou een tandemas onderstel moeten hebben .


Hans Planteijdt antwoordt op 21 september 2018:

Ik denk dat mijn vragen beantwoord zijn en dank iedereen hartelijk voor het meedenken.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker