Caravantrekker.nl

Mokka 2013-2016 vs Mokka (2016-heden)

Jeroen van den Berg vraagt op 27 september 2018:

Als ik voor de Opel Mokka 1.4 Turbo van 2013-2016 en 2016-heden invul krijg ik een heel andere trekkracht berekening. Terwijl er de zelfde motor in zit en de auto nagenoeg hetzelfde gewicht heeft. Kunt u verklaren hoe dit kan. Bij de "oude" Mokka krijg ik drie groene caravans en bij de nieuwe Mokka wordt de derde rood. De ingevulde caravan is een Eriba 2008 Touring Troll 530gt. Belading caravan 300 en auto 250 kg. Kan iemand dit mij verklaren?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Hans antwoordt op 28 september 2018:

ik heb er een andere vraag,waroom niet die grote gewichten in die Mokka ,en die troll licht laten?


Quirien antwoordt op 28 september 2018:

-Kijk eens goed naar de inhoudelijkheid van de rapporten. Soms hebben een jaargang later zomaar andere verhoudingen in de bak gekregen.
Er moet immers solo zo zuinig mogelijk gereden worden.

-En ja, dat komt niet altijd ten goede aan de "daad werkelijke" trekkracht die je dan zomaar, inboet.
Kijk maar ook eens naar de "oude " uitvoering 14%. De "nieuwe" komt tot 10 % of een klein beetje meer. Dus kan het zomaar zijn dat er een andere kleur caravannetje te voorschijn komt.
Tja, en die 1669 kg van de oude t.o.v. de 1644 kg voor de nieuwe in de berekening maakt niet veel verschil, hoewel hoe zwaarder de wagen ,hoe beter.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 oktober 2018:

Volgens onze gegevens zijn inderdaad de versnellingsbakverhoudingen gewijzigd. Bij de 'oude' maakt de motor minder toeren en heeft hij dus minder kracht. Dat wreekt zich op een helling in de bergen waarbij de oude maar met heel veel moeite weg kan komen op 12% helling. Vandaar de rode caravan voor gebruik in de bergen. De nieuwe zou dat gemakkelijker moeten doen.


Quirien antwoordt op 3 oktober 2018:

Beste Menno, gaarne kleine opheldering.
Je geeft aan de nieuwe zou het beter moeten doen. In het systeem is de "nieuwe" die van na 7/2016.
Zie vraagsteller. Deze doet het dus juist "slechter" dan de versie voor 7/2016.
In de berekenings modules ben ik dus uit gegaan zoals ook de vraagsteller met de gegevens 250 auto en 300 kg caravan.
Verhoudingen komen dan op bij de nieuwe 1110/1644 bordje met helling bij bergen 10 % uit stilstand 11%.

Nogmaals in het kort "oude versie" verhouding 1110/1669 kg driehoek met hellingspercentage 14 % uitstilstand ook vermeld 14%.

Ik kan er dus niet anders van maken dat de oude dus de betere trekker is wat ook tot uitdrukking komt in 3 groene caravans en juist de nieuwe Mokka met deze gewichten ingevuld, een rode caravan.
En zie dan inhoudelijk de rapporten inzake de vermelde toeren van de oude en de na 7/2016 versie.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 oktober 2018:

Oude en nieuwe is dus net andersom 😉

Ook wel logisch.... men probeert de nieuwe zuiniger te maken door langere versnellingen te gebruiken.


Quirien antwoordt op 3 oktober 2018:

Oké 😉.
Had ik trouwens ook al aangegeven in mijn antwoord dat men steeds zuinigere oplossingen zoekt en verhoudingen in de versnellingsbak oprekt.

Tsja, vaak niet leuk voor ons caravanners.
Moet je nog op gaan letten ook bij nieuwere uitgebrachte versies als je denkt dezelfde kracht bron er in te hebben of er geen wijzigingen in de bak hebben plaats gevonden, anders kom je nog "bedrogen" en teleurgesteld uit ook. 😉


Jeroen antwoordt op 4 oktober 2018:

Bedankt voor de toelichting !


Mokkapunt antwoordt op 4 oktober 2018:

Een mokka weegt 1250 kg leeg , dacht ik , geen 1640 kg (bijna 400 meer !)


Quirien antwoordt op 4 oktober 2018:

Het gaat hier ook niet over een lege Opel Mokka.!!
Wat specificaties die ik ik tegenkomt.
Auto 1294 kg
Kogeldruk 65/70 kg
Trekhaak en brandstof ongeveer 40 kg
Belading 250 kg.
Neem nog wat spullen vast in de auto 15 kg.
En dan zit je zo maar rond de 1650 kg.


Sjef Bertens antwoordt op 5 oktober 2018:

Beste Jeroen,

Toch denk ik dat er iets mis is met de gegevens op deze site van de nieuwe Mokka 2017.....

Het argument over een aanpassing van de overbrengverhouding ivm brandstofverbruik komt natuurlijk wel voor maar ik vraag me af of dat hier het geval is.

Uit de gegevens blijkt dat de motorprestaties gelijk zijn evenals de acceleratie van 0 tot 100km/h en de max snelheid.
Een heel klein verschil in de CO2 uitstoot per km van 139 naar 138 Gr/km.
Bovendien in de trekkrachtgrafiek van de nieuwe Mokka is duidelijk te zien dat de max snelheid van 193 km/h nooit gehaald kan worden zonder caravan.

In eerste instantie dacht ik dat een verkeerde eindaandrijving de oorzaak was maar dat klopt niet met de 6e versnelling.

Menno moet het toch nog eens goed bekijken !


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 oktober 2018:

De Mokka wordt (internationaal) geleverd met verschillende versnellingsbakken met andere overbrengingen en die veranderen ook weer van modeljaar tot modeljaar.....
Ik denk dat inderdaad de overbrenging van de Mokka anders is dan wij vermelden en heb ik nu aangepast.

Om het zeker te weten zal je eigenlijk per type de versnellingsbak code moeten ontcijferen...


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker