Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Banden

Henkiepenkie vraagt op 07 October 2018 om 17:14:

De bandensticker van mijn wagen geeft aan:
Normaal gebruik: Voor 2.0 bar
Achter 2.3 bar
Belast 2volw-3 kind +koffers: Voor 2 bar
Achter 2.5 bar.
Ga ik naar een dealer of Qwick-fit en zeg dat ik met de caravan weg ga
brengt de een de spanning voor op 2.3 en achter op 2.8.
een ander brengt weer de spanning voor op 2.5 en achter 3.0 bar.
Weet iemand wat wijsheid in deze is?Wat zal ik als leidraad aan nemen?
Kogeldruk max 110kg.

Met vriendelijke groet.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

John antwoordt op 07 October 2018 om 19:01:

Om mee te beginnen,
Wat is de max toelaatbare druk van de band?


Henkiepenkie antwoordt op 08 October 2018 om 11:57:

Beste John,

Helaas kan ik de cijfers op de band niet allemaal lezen.Het volgende
staat er o.a. op:

235-55R17 99V, Dueler H/P Sport
Dot 6C6B N3M T1515
3-11-2012.

Met vriendelijke groet.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 08 October 2018 om 12:56:

2.3/2.5 en 2.8/3.0 lijkt me prima... Die 0,2 verschil maakt weinig uit (fout van de drukmeter).


jadatis antwoordt op 08 October 2018 om 16:41:

Je banden mogen hun maxload van 775kg per band, dragen bij 2,5 bar ,en dan zou je constant 160kmu mogen rijden ,zonder maar een stukje te oververhitten.
Dit volgens de berekening van de bandenfabrikanten , en als alles 100% nauwkeurig gewogen en gemeten is.
En daar zit hem de kneep, 100% nauwkeurig is nooit mogelijk. Daarom moet je zoveel mogelijk reserve inbouwen, waarbij comfort en grip nog acceptabel zijn.
Je banden zijn gewone autoband en geen XL want die hebben 103 loadindex/ 875kg maxload bij(AT) 2,9 bar, zo leerde google mij.
Als he nu max toegelaten aslasten geeft( MTA voor en achter) en MTM en leeggewicht, dan kan ik drukken voor je voorrekenen, zodat je ziet, wat en waarom. Grootste struikelblok blijft het bepalen van de gewichten op de individuele banden.
Daarom beter te hoge druk dan te lage.

De drukadviezen van auto normaal gebruik, is tegenwoordig vooe 4 personen en vracht , en daar worden de mta's voir ingevuld in de officiele formule.
Met trekhaaklast gaat al uit van overbeladen achteras( verboden maar komt vaak voor)
Voor hogere druk is niet nodig, want gewicht achter achteras, verlaagt het gewicht op de vooras.
Denk sat de berekenaar dan ook voor logischer lijkt, dus om zijn gevoel te sussen .


PieteR antwoordt op 08 October 2018 om 19:45:

Bij mijn Forester zie je dat ook terug: voor altijd 2.0, achter varieert. Standaard bij 2 personen is 1.9, bij 4 personen en wat koffers 2,5 en als er dan ook nog een caravan aan hangt, moet het naar de 2,8.

Ik heb achterin gewoon een 12-Volts pompje bij me, want bij 2,8 is het zonder caravan gewoon een ordinaire stuiterbak...



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Wat is een goede trekauto?

Een veel gestelde vraag waar geen eenduidig antwoord op te geven is. Want wat is goed en wat is minder goed en wat is voor jou goed genoeg?

Luchtweerstand

Aan luchtweerstand en stroomlijn wordt bij de aanschaf van een caravan vaak weinig aandacht besteed. Toch is verschil op de weg duidelijk merkbaar.

Donkere wolken voor de diesel?

De diesel raakt steeds meer uit de gratie terwijl ze juist zo goed een caravan kunnen trekken. Hoe zit het precies met de uitstoot van schadelijke stoffen bij het trekken van een caravan?

© 2004-2018 Caravantrekker