Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

AĆ«rodynamica

Jan hokken vraagt op 25 October 2018 om 19:58:

Ik rij met een eriba nova 2008, trekauto mb vito.heb ik nu voordeel of nadeel met wervelingen tussen de kombi of slaat de wind juist neer achter de vito en zorgt voor meer druk tegen de caravan

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 25 October 2018 om 23:21:

Een bestelauto zet de caravan meer uit de wind dan een personenauto. Dat is meestal gunstig. Voor de wervelingen maakt het weinig verschil en zal je het niet merken in vergelijking met een gewone auto. Wel kan de ene auto meer wervelingen geven dan een andere.

Als er geen wind is, of als die van rechtvoor of rechtsachter komt, dan vangt de caravan dus wat minder wind dan bij een personenauto. Je merkt het verschil bijvoorbeeld aan het brandstofverbruik dat minder stijgt dan bij een personenauto. Heb je echter harde zijwind ga je de caravan juist relatief wat meer voelen. Het zog achter de auto komt dan wat scheef tegen de caravan aan. En omdat het zog achter een bestelauto groter is dan achter een personenauto merk je er bij een bestelauto meer van.

In praktijk rijdt een caravan achter een bestelauto wel prettiger dan achter menig personenauto.


Rico antwoordt op 26 October 2018 om 08:29:

Pfoei, da's een lastige vraag. Het zal ook afhangen van de dissellengte, bij een langere dissel merk je het effect van een bus minder dan bij een korte dissel. Ook de vorm van de voorkant van de caravan weegt mee. Een gestroomlijnde caravan voert de luchtstroom beter door, minder druk op het front.

Onze Vito met de Kip Vision er achter (laag, relatief smal, lange dissel) hield de caravan redelijk uit de wind. Kon je goed zien als het regende, voorraam van de caravan werd nauwelijks nat. De regen werd net boven het raam gekieperd. Dezelfde auto met de Sprite Cruzer er achter (hoog, normale breedte, zeer korte dissel), houdt het voorraam van de caravan niet helemaal droog, maar het valt me mee. Dat zal komen door die korte dissel, het zog achter de auto is daar nog breed en hoog.

Qua harde zijwind ben ik geneigd mee te gaan in de redenatie van Menno, hoewel ik met de Vision geen last had van zijwind, met de Sprite juist wel. Maar die is ook een heel stuk groter, dus da's vrij logisch.

Qua brandstofverbruik, geen idee, wij rijden altijd al met busjes.


PieteR antwoordt op 26 October 2018 om 15:13:

Even een kleine aanvulling op de zijwind van Menno:

De ergste zijwind die je kan hebben is zijwind van schuin voor, omdat die op veel meer vlakken aangrijpt, zowel op het front van auto en aanhanger, als op de zijkant. De A4 in zuidelijke richting is er bijvoorbeeld berucht om geweest in de tijd dat veel bestelwagens en diverse vrachtwagens wel veel volume hadden, maar een relatief te kleine motor.

Noordwaarts rijden daarentegen was dan bij dezelfde windrichting erg prettig



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Wat is een goede trekauto?

Een veel gestelde vraag waar geen eenduidig antwoord op te geven is. Want wat is goed en wat is minder goed en wat is voor jou goed genoeg?

Luchtweerstand

Aan luchtweerstand en stroomlijn wordt bij de aanschaf van een caravan vaak weinig aandacht besteed. Toch is verschil op de weg duidelijk merkbaar.

Donkere wolken voor de diesel?

De diesel raakt steeds meer uit de gratie terwijl ze juist zo goed een caravan kunnen trekken. Hoe zit het precies met de uitstoot van schadelijke stoffen bij het trekken van een caravan?

© 2004-2018 Caravantrekker