Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

AĆ«rodynamica

Jan hokken vraagt op 25 October 2018:

Ik rij met een eriba nova 2008, trekauto mb vito.heb ik nu voordeel of nadeel met wervelingen tussen de kombi of slaat de wind juist neer achter de vito en zorgt voor meer druk tegen de caravan

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 October 2018:

Een bestelauto zet de caravan meer uit de wind dan een personenauto. Dat is meestal gunstig. Voor de wervelingen maakt het weinig verschil en zal je het niet merken in vergelijking met een gewone auto. Wel kan de ene auto meer wervelingen geven dan een andere.

Als er geen wind is, of als die van rechtvoor of rechtsachter komt, dan vangt de caravan dus wat minder wind dan bij een personenauto. Je merkt het verschil bijvoorbeeld aan het brandstofverbruik dat minder stijgt dan bij een personenauto. Heb je echter harde zijwind ga je de caravan juist relatief wat meer voelen. Het zog achter de auto komt dan wat scheef tegen de caravan aan. En omdat het zog achter een bestelauto groter is dan achter een personenauto merk je er bij een bestelauto meer van.

In praktijk rijdt een caravan achter een bestelauto wel prettiger dan achter menig personenauto.


Rico antwoordt op 26 October 2018:

Pfoei, da's een lastige vraag. Het zal ook afhangen van de dissellengte, bij een langere dissel merk je het effect van een bus minder dan bij een korte dissel. Ook de vorm van de voorkant van de caravan weegt mee. Een gestroomlijnde caravan voert de luchtstroom beter door, minder druk op het front.

Onze Vito met de Kip Vision er achter (laag, relatief smal, lange dissel) hield de caravan redelijk uit de wind. Kon je goed zien als het regende, voorraam van de caravan werd nauwelijks nat. De regen werd net boven het raam gekieperd. Dezelfde auto met de Sprite Cruzer er achter (hoog, normale breedte, zeer korte dissel), houdt het voorraam van de caravan niet helemaal droog, maar het valt me mee. Dat zal komen door die korte dissel, het zog achter de auto is daar nog breed en hoog.

Qua harde zijwind ben ik geneigd mee te gaan in de redenatie van Menno, hoewel ik met de Vision geen last had van zijwind, met de Sprite juist wel. Maar die is ook een heel stuk groter, dus da's vrij logisch.

Qua brandstofverbruik, geen idee, wij rijden altijd al met busjes.


PieteR antwoordt op 26 October 2018:

Even een kleine aanvulling op de zijwind van Menno:

De ergste zijwind die je kan hebben is zijwind van schuin voor, omdat die op veel meer vlakken aangrijpt, zowel op het front van auto en aanhanger, als op de zijkant. De A4 in zuidelijke richting is er bijvoorbeeld berucht om geweest in de tijd dat veel bestelwagens en diverse vrachtwagens wel veel volume hadden, maar een relatief te kleine motor.

Noordwaarts rijden daarentegen was dan bij dezelfde windrichting erg prettig



Reageer

Door het versturen van je reactie ben je het eens met de spelregels!

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Informatie

Maximaal trekgewicht

Wat een auto maximaal mag trekken staat altijd op het kentekenbewijs (kentekencard).

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

© 2004-2020 Caravantrekker