Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Nieuwe poging tot ontwikkeling van een niet alledaagse caravan door een Nederlands bedrijf.

Quirien vraagt op 30 October 2018 om 12:03:

Misschien is het jullie in de berichtgeving opgevallen er is weer een intiniatief genomen voor een caravan die zich richt op een bepaalde "doelgroep"
Kijk eens op de site. www. Lume Traveler

Schrok wel even van de prijsstelling in de op start van de modellen reeks € 27500,-- tot € 46500,00
De opstart en het succes zal denk ik afhangen van het aantal inschrijvingen, daar onderscheid het bedrijf zich al heel anders dan de gebruikelijke verkoop door producenten/ fabrikanten.

Het is misschien een vraag die bij een andere rubriek thuis hoort ( dan moet Menno hem maar verplaatsen) maar wilde toch eens er op wijzen/ delen wat jullie van dit initiatief en proces en deze bouwwijze vinden.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

John antwoordt op 30 October 2018 om 13:20:

In principe niets nieuws, je zit qua indeling toch vast aan de optie’s die zij geven. Of je moet zelf aan de slag als handige dhz’er.
Prijsstelling is voor de afmetingen veel te hoog, zonder echte innovaties.
Voor de initiatiefnemers wens ik ze veel succes, maar zie het somber in, in deze opzet.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 30 October 2018 om 13:33:

Ik denk ook dat er een hele kleine markt voor zal zijn. In Dusseldorf heb ik de 'caravan' gezien en de ontwikkelaars gesproken. De afwerking is heel mooi, maar wat me erg tegen viel was dat voor het onderstel een heel simpel Al-ko chassis gebruikt is. Als je je wil onderscheiden voor zoveel geld geef dat ding dan echt goede rijeigenschappen (vering).

Het is eigenlijk nauwelijks een caravan te noemen. Je kan er niet in staan en het is dus niet meer dan een grote 'teardrop' achtige kampeerwagen.
Het project deed me denken aan de Opera vouwwagen die een paar jaar geleden op de markt kwam en waar er niet veel meer dan een tiental van gemaakt zijn en de revolutionaire Cassara waar er maar 1 van bestaat. Ik ben bang dat de caravanmarkt erg behoudend is en dat voor dit soort leuke/mooie initiatieven geen bestaansrecht is.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 30 October 2018 om 21:19:

Lees hier nog wat meer achtergrond:
https://www.businessinsider.nl/deze-ondernemer-had-nog-nooit-in-een-caravan-geslapen-omdat-hij-niet-in-zon-wit-plastic-ding-gezien-wil-worden-nu-verkoopt-hij-zn-eigen-designcaravan/


John antwoordt op 31 October 2018 om 09:48:

Mooi dat mensen hun droom najagen en realiseren, niets op aan te merken. Maar er zijn volgens dat bericht nog veel haken en ogen in hun businessmodel. Tussen de regels door: de dromen zijn groter dan de realiteit.
De late 50er waar ze op mikken heeft het riante pensioen niet meer, zoals de nu late 60er. (Zelfs die heeft in 2017 11% ingeleverd) de jongere generatie hikt nu al aan tegen hogere huizen- en huurprijzen, zo ook de prijs van energie. Sparen is voor hen geen normale zaak meer.
Verhuur is een optie, vergelijk ik aankoopprijs naar een eventuele huurprijs dan zal dit voor vele ook onoverkomelijk zijn.
Natuurlijk zijn er een paar early-adapters die zo’n ding willen hebben, maar ook hier, daar koop je ook een busje voor die je ombouwt naar camper, wat vandaag de dag toch de trent is.
Er zijn legio kleine caravans op de markt, en wat zie je ervan op campings? Veel bouwers bouwen er enkele en zijn daarna weer verdwenen. Te kleine productie aantallen om het rendabel te maken, geen netwerk van dealers, geen service ‘om de hoek’
65 stuks p.j. om break-even te draaien, nog geen cent winst! Ik hoop het voor ze!


Jasper antwoordt op 03 November 2018 om 15:07:

Ik zal maar zeggen: zoveel hoofden, zoveel zinnen. Maar dit gaat wel erg ver.
Hebben we in al die jaren met z'n allen bepaalde grondbeginselen op touw gezet m.b.t. indeling, fabricagetechnieken enz., gaat hier een driedubbelovergehaalde amateur iets'nieuws' beginnen.
Om er een paar te noemen:
een bed voor een triootje,
het idee om de hele achterwand te moeten openklappen om een bakje koffie te zetten, en dan nog sta je (in geval van) in de striemende regen en wind en moet je omlopen om de koffie (met verregende koekjes) binnen te kunnen bedienen. Zelfs een doorgeefluikje kan er niet af.
Een douchekop aan de buitenkant. Ik zie mijn vrouw daar niet onder gaan en met lekkere moddervoetjes weer terug in de caravan komen. Het schuimende spoelwater moet dan zeker wegzakken in de grond, of naar de buren spoelen? Of is het om de auto af te spoelen? Dan moet de caravan natuurlijk naar de auto gesleept worden, want ik heb nog nooit een camping gezien die het toestaat om de auto te wassen op de kampeerplaats.
Enfin, ik voel me overspoeld met nog veel meer bezwaren tegen dit ondoordachte en veel te dure product. Jammer van alle er in gestoken energie.


Quirien antwoordt op 17 November 2018 om 09:53:

-Kwam een artikel tegen waarin ook de Lume werd besproken. Te vinden onder www. Business insider. Betreft de pakkende tekst, Wil jij voor geen goud in zo'n standaard plastic, wit ding slapen?
Deze caravans bieden een alternatief met een buitengewoon design.


Schrik soms niet van de prijzen. Trouwens vraag ik mij af of er goed markt onderonderzoek/werking wordt gedaan inzake haalbaarheid.
Maar liefhebbers heb je altijd .Hoe lang zulke projecten het uithouden blijft de vraag.

Dit terzijde, hoe zal de orderportefeuille inmiddels zijn vroeg ik mij ook nog eens af bij de Lume? Was de inschrijvingen sluitingsdatum voor eeen bepaalde serie niet 31 oktober?



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Wat is een goede trekauto?

Een veel gestelde vraag waar geen eenduidig antwoord op te geven is. Want wat is goed en wat is minder goed en wat is voor jou goed genoeg?

Luchtweerstand

Aan luchtweerstand en stroomlijn wordt bij de aanschaf van een caravan vaak weinig aandacht besteed. Toch is verschil op de weg duidelijk merkbaar.

Donkere wolken voor de diesel?

De diesel raakt steeds meer uit de gratie terwijl ze juist zo goed een caravan kunnen trekken. Hoe zit het precies met de uitstoot van schadelijke stoffen bij het trekken van een caravan?

© 2004-2018 Caravantrekker