Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Technisch maximum massa vs Maximum massa geremd

Menno. vraagt op 14 November 2018 om 17:07:

Gisteren ben ik aangehouden toen ik onderweg was met een aanhanger en mijn Fiat Tipo.
De Tipo mag op kenteken 1500 kG trekken.
De geremde aanhanger heeft op kenteken 1800Kg staan. Maar deze was leeg. Ik weet het leeg gewicht even niet meer maar dat was maar een paar honderd kilo.

Op de Caravan Trekker site lees ik dat niet het gewicht op het kenteken maar het werkelijke gewicht leidend zou zijn.
Elders kom ik dat ook veel tegen.

Daar dacht de agent heel anders over.
Uiteindelijk ben ik er naar veel gepraat met een waarschuwing vanaf gekomen.

Maar ik wil het nu echt een keer goed weten.
Na wat ge google ben ik er wel achter gekomen dat er een verschil is tussen een papieren kentekenbewijs en een kenteken kaart.

Op de oude papieren kentekens staat dit. Maximum massa geremd (voor een aanhangwagen met remmen)
Op de plastic creditcard staat dit. Technisch maximum massa AHW (Geremd)

Mijn Tipo is twee jaar oud. Dus heeft een plastic kentekenkaart.
En 'Technisch' klinkt dan toch alsof het niet zou mogen.


Wie weet hoe het zit?
En zit het verder in Europa?


Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 14 November 2018 om 17:59:

Als het gaat om het maximaal trekgewicht dat geldt alleen het werkelijk gewicht. Het maximaal toegestaan gewicht is dan niet van belang. Zo geven we dat hier op de site ook aan. Dit is in heel Europa zo!
Gaat het om het rijbewijs dan zijn de papieren maximale gewichten wel van belang. Dit wordt vaak (ook door agenten!) door elkaar gehaald.

Om dus discussie uit te sluiten kan je het maximum toegestane massa (F.2) laten aanpassen. Technische massa (F.1) blijft gelijk.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Wat is een goede trekauto?

Een veel gestelde vraag waar geen eenduidig antwoord op te geven is. Want wat is goed en wat is minder goed en wat is voor jou goed genoeg?

Luchtweerstand

Aan luchtweerstand en stroomlijn wordt bij de aanschaf van een caravan vaak weinig aandacht besteed. Toch is verschil op de weg duidelijk merkbaar.

Donkere wolken voor de diesel?

De diesel raakt steeds meer uit de gratie terwijl ze juist zo goed een caravan kunnen trekken. Hoe zit het precies met de uitstoot van schadelijke stoffen bij het trekken van een caravan?

© 2004-2018 Caravantrekker