Caravantrekker.nl

Automatisch aankoppelen

Caravantrekker (Menno) vraagt op 23 november 2018:

Ik kwam een nieuw soort trekhaak tegen waar je automatisch mee kan aankoppelen.

https://youtu.be/MGJKkmsrFCw

Meer informatie op de site van Semcon.com
https://semcon.com/addperspectives/

Naar laatste bijdrage

Reacties:

John antwoordt op 23 november 2018:

Leuk, goed gevonden!
Moet de trailer wel exact op de goede hoogte staan. Tevens voldoende ruimte onder de auto om het mechanisme te plaatsen. Over slijtage is uiteraard niets bekend, de koppeling in (onder) de auto is slecht te reinigen, lijkt me. Maar een goed concept om op voort te borduren.
Alleen, de transitie van ‘oud’ naar ‘nieuw’ zal aardig wat kosten en tijd met zich meebrengen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 november 2018:

Hoogte kan ook automatisch!


John antwoordt op 24 november 2018:

Inderdaad Menno, iets te snel overheen gelezen.
Betekend wel dat de ‘dissel’ op zich zwaarder word: tandrad met tandwiel, extra batterij(en).
Kon niets terugvinden over een te hoge belading oftewel ‘kogeldruk’.
Er zal dus ook nog een fatsoenlijk drukmeter in het neuswiel aanwezig moeten zijn.
Maar, zoals gezegd, een goed idee en zeker waardig voor verdere ontwikkeling.


Aad antwoordt op 24 november 2018:

Tegenwoordig hebben de meeste auto’s een achteruitrijcamera. Sinds ik dat ding heb, gaat aankoppelen haast vanzelf. Ik rijd achteruit, totdat de kogel onder de koppeling zit. Neuswiel naar beneden draaien en klaar is Aad.


Frans antwoordt op 24 november 2018:

Ik respecteer de door de dames onderkende behoefte en de oplossing die ze daarvoor bedacht hebben. Deze oplossing biedt mogelijkheden voor het verminderen van een mijns inziens veel belangrijkere tekortkoming van trailers: slingeren, hoge kogeldruk en luchtweerstand.
Plaats de koppeling zo kort mogelijk bij de achteras onder de auto en pas de dissel zodanig aan dat de trailer ‘kort gekoppeld’ kan worden. Je hebt geen behoefte meer aan een stabilisatiekoppeling, de ‘kogeldruk’ kan omlaag en je kunt de cw-waarde van de combinatie drastisch verlagen. Met dank aan deze vrouwen 😉


Roberto antwoordt op 24 november 2018:

Hallo Aad, ik zou het neuswiel maar opdraaien, anders kom je niet ver.


Ale Kok antwoordt op 24 november 2018:

Er zal toch echt ergens een kogelvormige of kardanconstructie moeten zitten.
Anders wordt het nemen van drempels en bochten wel echt spannend.
Als die constructie er nu al (ergens uit het zicht) zou zijn krijgt de bumper wel erg veel te verduren, de uitsparing is echt onvoldoende om de hoeken die de dissel maakt bij bochten of hobbels op te vangen.


Quirien antwoordt op 24 november 2018:

Aad inderdaad, maar..... jaren geleden haalde vele caravanners dat trucje uit met het het Hydropneumatische systeem bij bepaalde Citroëns. 😉
Kon je drie hoogtes instellen en het systeem het werk laten doen met omhoogkomen van de trehaakkogel naar koppeling van de caravan.

Maar dit is inderdaad een mooie uitvinding/ontwikkeling.


John antwoordt op 24 november 2018:

@ Ale, onder de rubber mof uiteraard!


Louis antwoordt op 24 november 2018:

Ondanks de oplosbare haakjes en oogjes een prachtig voorbeeld van totaal nieuw denken.
(Deze dames mogen zich wat mij betreft met wat meer zaken gaan bemoeien 😉)


PieteR antwoordt op 25 november 2018:

En hoe groot zou die rubbermof dan wel moeten zijn om zowel de oplooprem als het kogelscharnier te kunnen bergen?
Ik vermoed, dat ze sowieso niet alles in beeld gebracht hebben...

Maar het is en blijft verder een prachtsysteem!


Jan@ antwoordt op 25 november 2018:

Die laatste zin in het filmpje is op mij van toepassing, met name het eerste deel daarvan.
Wanneer je niet in staat bent zelf de caravan aan te koppelen ben je dan wel geschikt om te caravannen? zo vraag ik mij af.
Maar ieder die zo'n gadget wil, wens ik veel plezier ermee. Alleen hoeveel gaan caravans met standaarduitrusting incl ovens, douches enz. plus movers, levellers, automatische stablilisatieplus accu's enz enz wel niet wegen?? terwijl nieuwe auto's gedownsized worden en diesels in de ban gedaan.


PieteR antwoordt op 25 november 2018:

Zonder iets af te willen doen aan je opsomming van je kampeerwensen 😉 zou ik best gestraft willen worden met een dergelijk automatisch systeem. Die Stabifix 4 is ook de lichtste niet! 😉 😉

Hier worden natuurlijk verhoudingsgewijs veel antwoorden gegeven door mensen die niet al te vaak per jaar aanhaken en dan ook nog arriveren op plekken waar veel hulp voorhanden is.
Maar wie regelmatig in zijn eentje op pad gaat, en dan terechtkomt op een stek die niet mooi is uitgevlakt is, kan best heel gelukkig worden van zaken die het aanhaken vereenvoudigen...

En ik schaam me er absoluut niet voor, dat ik best wel gelukkig kan worden van zulke vooruitstrevende vindingen!


Ale Kok antwoordt op 26 november 2018:

Op de keper beschouwd is de winst t.o.v. een mover enkel dat je de stekker niet meer aan hoeft te sluiten.
Het neuswiel en de losbreekremkabel zul je alsnog moeten doen.





Quirien antwoordt op 26 november 2018:

Gisterenavond liet ik mijn echtgenote het filmpje zien en verhaal er achter lezen. Prachtig vond ze het omdat zij ook veel rijdt met de caravan en eventueel koppelt.
Ik zag een blik in haar ogen en de wenkbrauwen gingen omhoog want het stokte even bij If You don't sea the problem. ( net als bij Jan@)
Eigenlijk vond ze het ook nog eens op de keeper beschouwd hier en daar een beetje een denigrerend Artikel.Tenslotte had ze ook nog eens haar E achter B gehaald en zat o.a. deze handeling ( zonder mover) in het lespakket.

Ik heb maar na meer dan 50 jaar huwlijk wijselijk mijn mond gehouden en geglimlacht 😉

Oh, er is ook nog een topic : Vrouwen achter het stuur met caravan.


Bob antwoordt op 26 november 2018:

Hoe gaat de aanhanger er weer af? Dat wordt niet getoond. Waar is de noodremkabel?


John antwoordt op 26 november 2018:

@ale: neuswiel gaat automatisch!! (Ik had er in 1e instantie) ook overheen gelezen. (Begin topic)
@bob: zoals de hanger er aan gaat, komt hij er in omgekeerde volgorde ook weer af.😉 Automatisch aan- en afkoppelen.

Onbekend, moet er in deze constructie een noodbreekkabel aanwezig zijn!?


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker