Caravantrekker.nl

Verdwijnen buitenspiegels

John vraagt op 26 november 2018:

De buitenspiegels op auto’s gaan verdwijnen en hier in plaats komen er kleine camera’s. Kan nog even duren, maar vaak met dit soort items gaat het veelal snel. De wetgeving is er al.
Moeten we nu weer terug naar de spatbordspiegels?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan Br antwoordt op 26 november 2018:

Kan ik nog niet wakker van liggen, zie wel als het daadwerkelijk wordt toegepast. Zag er een afbeelding van en dan waren er nog wel degelijk "uitsteeksels" op de plaats waar dan normaal de spiegel zit, daar kan met een goede constructie ook wel weer een spiegel op geplaatst worden.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 november 2018:

Er komen straks (nu het mag) vast camera's als caravanspiegels ook voor gewone auto's. Doordat die veel kleiner zijn vangen ze minder wind en trillen ze minder (en je kan ze voorzien van een steady shot). Gemakkelijk zijn die lichte camera's te monteren op de bestaande spiegels i.c.m. een monitor binnenin. Is veel handiger dan caravanspiegels 😉


Quirien antwoordt op 26 november 2018:

Zie een artikel onder www.autoblog.nl/nieuws etc. Tekst zo denkt Nederland over cameraspiegels op auto's.

Volgens mij moet op de daar getoonde cameraspiegel iets te ontwerpen zijn met een verlengde cameraspiegels via WiFi. Misschien nog ondersteund door 3 camera's op de caravan. Zowel links als rechts boven voor aan en een achter op caravan. Je hebt dan zelfs een totaal beeld wat er om je heen gebeurt.

Het is maar een idee.


Jan Br antwoordt op 26 november 2018:

Zoals gezegd, als ze daadwerkelijk in de markt komen, dan komen er ook wel oplossingen.


Frans antwoordt op 26 november 2018:

MB vrachtauto's rijden er al mee rond


TheoS antwoordt op 26 november 2018:

Moeten we nu weer terug naar de spatbordspiegels?

Geen gek idee. Dat heb ik een aantal jaren geleden ook gedaan. Het bevalt me beter dan de opzetspiegels.


PieteR antwoordt op 27 november 2018:

Vroeger hadden Ford Transits spatbordspiegels. Daar had je geen moer aan: te klein en te ver weg.
spatbordspiegels voor caravangebruik mogen dan niet zo klein zijn, maar ze zitten ver weg. Ik heb er slechte herinneringen aan.
Maar van opzetspiegels gaan mijn autospiegels stuk en dat kost € 500,-- per spiegel.

Ben ik dan even blij, dat ik die ouwe Repusel Manomaks nog had liggen!

Maar, om terug te komen op die cameraatjes: Misschien komen ze op een telescopisch armpje, zodat je ze ook kan gebruiken als je een caravan trekt? Of zou de zijcamera het einde van de caravan inluiden, omdat er uiteindelijk geen goede spiegels meer te verzinnen zijn?


John antwoordt op 27 november 2018:

Menno, “Gemakkelijk zijn die lichte camera's te monteren op de bestaande spiegels“. Dat gaat dus niet als de spiegels verdwenen zijn😉

Telescopische of uitschuifbare zou een oplossing zijn, maar of de fabrikanten daar rekening mee houden voor die enkele caravantrekker.?


Louis antwoordt op 27 november 2018:

Er zijn zoveel mogelijkheden met camera's dat ik me meer afvraag hoe afleidend het zal zijn om de display's in de gaten te gaan houden.
Bij spiegels kijk je automatisch ook overzichtelijk en ruimtelijk om je heen, bij display's steeds maar schakelen 'van ver af buiten naar dichtbij binnen' en dat dus ook in het donker...of gaat het misschien anders werken ?


F antwoordt op 27 november 2018:

Het werkt al anders:
https://www.ttm.nl/nieuws/vlog-rij-impressie-nieuwe-actros-zonder-spiegels-dus/99484/


PieteR antwoordt op 28 november 2018:

Daar heb ik vanmiddag naar zitten kijken...
In de cabine van een bus of een vrachtwagen heb je lekker veel ruimte om spiegels te bevestigen.
Volgens mij gaan die dingen in een personenwagen knap in de weg zitten?


Louis antwoordt op 28 november 2018:

Ik keek zojuist naar een Lexus type 2019 filmpje op Youtube.
Oordeel zelf maar over het voor en na, en of je er je caravanspiegels op kwijt zult kunnen.


F.J.M. van Berkel antwoordt op 13 december 2018:

Ik denk dat je wat betreft de cameras ter vervanging van de spiegels de caravan daar mee moet uitrusten. links en rechts aan de voorzijde op de zijwand. Ver hoeven ze niet uit te steken en voor wat er achter de caravan gebeurd heb je er een achterop.
Voordeel is dat de camera bij de cvan kunnen blijven en dat we bij vervanging van de auto niet weer op nieuwe cameras uit hoeven.
De techniek is er.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 december 2018:

Als de 'spiegels' op de caravan zitten dan kan je er niet meer achteruitrijden. Dat doet weliswaar bijna niemand maar is toch wel prettig dat het kan 😉
Je kan dan namelijk niet zien of de auto recht voor de caravan staat. Nu zijn daar ook wel 'technische' oplossingen voor te bedenken maar die gaan wat verder dan een eenvoudige camera.


Frans antwoordt op 13 december 2018:

Een nadeel van een beeldscherm in vergelijking tot spiegels is dat je een 2D beeld moet interpreteren. Je mist diepte en afstanden schatten is moeilijker.


Michiel antwoordt op 14 december 2018:

"Als de 'spiegels' op de caravan zitten dan kan je er niet meer achteruitrijden. Dat doet weliswaar bijna niemand maar is toch wel prettig dat het kan"

Niemand? Ik in elk geval wel. Toen ik nog jong en lenig was draaide ik mij om bij het achteruit rijden. Totdat ik eens in gesprek raakte met een vrachtwagenchauffeur die mij aanraadde om te leren op de spiegels te rijden. Handig voor als je een geblokkeerde achterruit hebt. Ik heb mijzelf geleerd op de spiegels te rijden en nu ik niet meer jong en lening ben heb ik daar veel plezier van.

Ik rijd al 20 jaar uitsluitend op de spiegels.


Louis antwoordt op 14 december 2018:

Ik denk dat je Menno niet helemaal begrijpt Michiel, want het klopt wat hij zegt.
Als er camera's / 'spiegels' aan de caravan zouden zitten kun je wel achteruit kijken maar geen verband meer vinden in de knik/lijn tussen auto en caravan.
Je zult lastig kunnen zien waar naartoe je moet corrigeren.
Niet helemaal onmogelijk, maar het wordt wel érg veel moeilijker en veel meer inschatten ten opzichte van gewoon de hele zaak even via je autoflank naar achter kunnen lijnen om te kunnen sturen naar waar je heen wilt.


Michiel antwoordt op 14 december 2018:

@Louis.

Ik begreep heel goed wat Menno bedoelde. Ik bestreed zijn bewering dat bijna niemand op de spiegels achteruit reed. Niet het verhaal dat het met de "spiegels" op de caravan ipv op de auto moeilijk tot onmogelijk wordt. Dat klopt uiteraard.


PieteR antwoordt op 14 december 2018:

@ Frans: Ehm.: Heb jij 3-D spiegels? Zo ja, waar heb je die gekocht? 😉

Maar even zonder grappen: Met elke spiegel en elke camera kijk je naar een 2-D beeld en bij elke nieuwe auto moet je opnieuw leren interpreteren wat je ziet. Dat went meestal snel, dus zal het volgens mij met die camerabeelden ook wel meevallen. Sinds kort rijd ik met een eenvoudige achteruitrij-camera en die bevalt me na enig heftig oefenen uitstekend, vooral met inparkeren vind ik het een uitkomst.

Misschien ga ik het systeem uitbreiden met een camera achterop de caravan, zodat ik niet nóg eens op een rotsblok rijd als mijn vrouw even niet kijkt 😉


Louis antwoordt op 14 december 2018:

Daar had hij de smiley juist voor ingezet denk ik, met in gedachte al het (echt overbodige) moveren of zelfs 'omrijden' zoals we allemaal wel eens zien 😉
Ik ben wél benieuwd of de accessoire industrie met draadloze cameraatjes komt voor op de ranke autocameraspiegels, en of er dan ook een extra set display's nodig zijn, of dat het beeld in de bestaande schermpjes gesplitst wordt o.i.d.


ton groenendijk antwoordt op 14 december 2018:

Hoort bij het "E" examen ook niet het om de bocht achteruitrijden? Zelf heb ik mij die kunst persoonlijk eigen moeten maken gelijk Michiel. Dat is me dan uiteindelijk gelukt, maar wie sommige aanhangwagenbestuurders ziet rommelen, moet toch wel zijn vraagtekens zetten bij hun gedrag in noodsituaties. Als je bv. in een kloof in de Spaanse Pyreneeën tegenover een rijtje trucks komt te staan die écht niet voor jou achteruit gaan. Daar helpt geen lievemovertje aan. Dus: ik onderschrijf de hartenkreet van Michiel: Leer achteruit de hoek om rijden!!! Dat is best moeilijk in het begin, maar later niet meer. Ook ben ik het eens met Louis, die stelt dat het kijken op een display afleidt van wat er voor je op de weg gebeurt. Probeer maar eens met één oog naar voren en met je andere oog in de spiegels te kijken. Dat lukt nog wel. Maar probeer ook eens op een display op of erger nog in het dashboard te kijken en tegelijkertijd op de weg voor je. Dat wordt al een stuk moeilijker, zeker als je dat langere tijd moet doen, bv bij het bij drukte wisselen van rijstrook. Opletten dat hij of zij vóór je niet in de remmen gaat en op een display kijken of er links achter je een gaatje valt. Probeer het maar eens. (Maar niet te lang achter elkaar alsjeblieft)


Frans antwoordt op 15 december 2018:

@PieteR, ik weet niet waar je die stelligheid vandaan haalt. Als je je in de basiskennis van optica zou verdiepen kom je tot ander inzicht.

Een beeldscherm is gelijk aan een foto: de voorwerpafstand van je ogen tot voor- en achtergrond van de waarneming is gelijk, gelijk aan de afstand van het scherm tot de lens (je ogen). Je ziet alleen hoogte en breedte. Het focussen (scherpstellen) doe je eenmalig voor het gehele waarnemingsvlak.
Een spiegel daarentegen verandert niets aan de feitelijke voorwerpafstand en er dient gefocust te worden op ieder voorwerp afzonderlijk om een scherp beeld te krijgen. Hierdoor zie je diepte, afstand en beweging zonder extra interpretatie (lees: schatting) door je hersenen. De waarneming via een spiegel is daardoor altijd 3D, hetzelfde als zonder spiegel. De focusafstand, waar @ton groenendijk over schrijft komt daardoor bij een spiegel - veel meer dan bij een display - overeen met de focus naar voren.

Bij het achteruit rijden via een achteruitrijcamera kun je gemak hebben van het camerastandpunt, de beeldhoek en van allerlei geprojecteerde hulplijntjes; dat is absoluut gemakkelijk en deels ook een beetje compensatie voor de beperkingen van 2D. Maar achteruitrijden via een spiegel of – met solo-auto - je hoofd naar achteren draaien geeft een veel informatiever beeld als het gaat om naderende objecten en afstanden.


PieteR antwoordt op 15 december 2018:

Volgens mij is in een spiegel of met een camera kijken en zien altijd onderhevig aan interpretatie en gewenning. In beide gevallen kijk je naar een plat plaatje en zul je moeten leren om dat te vertalen naar een bruikbaar beeld.

Dat het schermbeeld er anders uitziet dan een spiegelbeeld, staat vast, maar er mee omgaan blijft een kwestie van gewennen en interpreteren.

We zijn veel meer gewend aan het werken met spiegels, dat begint al 's morgens in de badkamer, dus is daarom de gewenning misschien iets gemakkelijker, misschien zouden we ook eens een tijdje met een scheercamera moeten oefenen? 😉


John antwoordt op 15 december 2018:

Pffffff"...daar gaan we weer!

Vraag was, wat nu, nu er straks geen buitenspiegels meer zijn?
Ik herinner mij spatbord- en deurspiegels (met een rubber band oid)
Zijn of waren er nog andere mogelijkheden. Van beide mogelijkheden ben ik niet zo gecharmeerd.


PieteR antwoordt op 15 december 2018:

Vorig jaar probeerde iemand bij ons achteruit op de oprit te komen en schampte daarbij keihard de lantaarnpaal in de binnenbocht.
Zijn commentaar: Ik reed alleen op de achteruitrijcamera en keek niet in mijn zijspiegels.

Naar aanleiding hiervan denk ik, dat je na stevig oefenen goed kan manoeuvreren met twee zijcamera's en een achteruitrijcamera, waarvan je de beelden ontvangt op één scherm. Je hebt hiermee overzicht zonder jezelf een nekhernia te hoeven bezorgen. Zo'n scherm moet natuurlijk wel groot genoeg zijn en daarmee komt dan toch weer de vraag bovendrijven: waar láát je dat ding?


Hafar antwoordt op 15 december 2018:

Gewoon een heel brede auto of een heel smalle caravan nemen.
In beide gevallen is de vraag opgelost.

Hafar


PieteR antwoordt op 15 december 2018:

John, ik gebruik al heel lang deurspiegels op een magneetplaat en zuignappen, volgens mij al bij de vierde of vijfde auto.
Dat bevalt me heel erg goed, is geheel trillingvrij en het beeld doet niet onder voor dat van andere merken. Misschien is het spul zelfs wel bruikbaar om er bluetooth caravancameraatjes op te zetten? Ik zou er niet gek van opkijken!

Volgens mij zijn ze niet meer te koop, maar volgens deze link mogelijk wél?
https://www.repusel.com/NEDERLANDS/catalog/subcategory_display.php?categories_id=16


aadje antwoordt op 15 december 2018:

@PieterR je snapt de reactie niet van Jhon .


Louis antwoordt op 15 december 2018:

Auto's met cameraspiegels (dus met de uitsteeksels waar je net als altijd al iets aan zou kunnen bevestigen) moeten nog algemeen goed worden.
Hier wordt de praktische vraag gesteld of we weer terug moeten naar spatbord spiegels.
Vervolgens worden er een aantal gedachten hier over gewisseld, en inschattingen gemaakt over hoe het beeld over zou komen maar volgt er een geirriteerd pfffff, alsof hier alleen helderzienden pasklare antwoorden en oplossingen moéten geven.
Wie weet worden het t.z.t. een soort van selfiesticks aan de camera uitsteeksels waar een spiegel of smartphonevormige camera aan zit....dat weet toch nog helemaal niemand ?, vanwaar dan het pfffff?


John antwoordt op 15 december 2018:

Voor lowietje dan, volgend jaar word mijn auto geleverd met, jawel cameraatjes.
Vraag is dus best wel urgent te noemen, tegen jouw betweterigheid in. Zoals gezegd ben ik geen voorstander van de deur- en spatbordspiegels. Dus ieder werkzaam alternatief is welkom, zonder jouw (alweer) niets bijdragende opmerkingen😉


ton groenendijk antwoordt op 16 december 2018:

camera's kunnen worden voorzien van een zoomfunctie en/of een instelbare beeldhoek. Daarna is het een kwestie waar de fabrikant de camera plaatst. Is dat helemaal achterop, is er voor de caravantrekkers een serieus probleem omdat de zoomfunctie onvoldoende zal zijn, maar is dat op de traditionele plek bij de A stijl dan zijn er denk ik wel mogelijkheden.
Ik hoop met deze posting een bijdrage te leveren aan een zindelijke bespreking van iets wat door John als zorgelijk wordt ervaren en waar nu kennelijk geen oplossing voor is. (En waar we ook geen gebruikerservaring mee hebben). Hopelijk gaan de fabrikanten na verloop van tijd ook weer eens aan het trekken van aanhangwagens denken, maar prioriteit heeft dat nooit.


Quirien antwoordt op 16 december 2018:

De nieuwe Mitsubishi PHEV beschikt al over een Multi Around Monitor met helicopter view 😉


PieteR antwoordt op 16 december 2018:

Juist de plaats van de zij-camera's is iets wat John nu al weet, want hij heeft vast die auto niet ongetest gekocht. Misschien is dat iets wat hij met ons kan delen, net als de plaats van het beeldscherm. Met misschien een fotootje van (de plaats van) een van die camera's?


ton groenendijk antwoordt op 17 december 2018:

@PieteR: nog even wachten s.v.p. Hier volgt een mededeling van filosofische aard.
Wie zich ongezien en geheel vrijblijvend op digitale wijze onder het volk begeeft ervaart vaak hetzelfde als het lopen in een drukke winkelstraat. Je ziet en hoort meer dan je brein kan verwerken, maar gelukkig is daar de selectieve functie van dat brein.
Eerstes is daar je eigen positie: bots ik tegen niemand op? erger ik door mijn opstelling geen andere mensen. Vertaald naar dit forum: heb ik me fatsoenlijk gedragen, geen mensen gekwetst? een beetje bij het onderwerp gebleven? geen grove taal uitgeslagen?
Dan zie je in die drukke winkelstraat heel wat zaken die je niet bevallen. Maar ook leuke dingen. Vertaald naar dit forum: zitten er ergerniswekkende mededelingen bij? Zijn er zaken die interessant of leuk en leerzaam zijn? heb ik affiniteit met of verstand van het onderwerp?
De winkelstraat is voor iedereen toegankelijk en dit forum ook. Het is geen huiskamer waar je uitsluitend je vrienden kan uitnodigen. Selectie is niet mogelijk. Zelf heb ik altijd fantasieën hoe de regeerders er uit zien, waar en hoe ze wonen, hun achtergrond. Maar dat zijn maar fantasieën.
En dus houd ik me maar aan allerlei tegeltjeswijsheden zoals: "je moet een schop van een ezel kunnen verdragen" of "aanvaard alles en behoudt het goede" of "wie (glim)lacht niet, die de mens beziet" en zo kan ik nog even doorgaan.
Vooral dat eerste spreekwoord is belangrijk. Eenmaal geschopt, kan je de ezel natuurlijk afranselen, maar daar word je zelf niet beter van en de ezel is ook niet meer te gebruiken. En dus houd ik me aan het tweede spreekwoord. Goed voor mijn geestelijke rust en hopelijk ook voor de jouwe.
Zorgvuldig schrijven is een kunst, maar zorgvuldig lezen een nog veel grotere. Dat, in combinatie met je selectief vermogen maakt het dragelijk.


gea antwoordt op 18 december 2018:

Gaat echt niet lang meer duren, een jongen uit de buurt die met een eigen vrachtauto rijdt heeft een nieuwe Mercedes vrachtauto gekocht die al zonder buiten spiegels word afgeleverd.


PieteR antwoordt op 19 december 2018:

Eergisteren zag ik een bestelbus rijden met zowel zijspiegels als zijcamera's.
Het model van de camera-armatuur leek me heel goed bruikbaar om er een caravancamera aan te bedenken.
Pffffffff John, dat had je aan de hand van je eigen documentatie zelf ook wel kunnen verzinnen. Ook laten hulpspiegelfabrikanten zich niet zomaar voor 1 gaatje vangen, want niet alleen caravanbezitters zulen met een vraag komen,maar ook rijschoolhouders en het CBR zullen bij hen aan de bel trekken voor slimme aanpassingen.

Ik vind het best, het zal mijn tijd wel duren! 😉


fransb antwoordt op 19 december 2018:

Wat Menno zegt klopt helemaal, als je gebruik maakt van 3 cameras op cvan 1links 1 rechts en 1 achter.
maar in combinatie met de autocameras 1 links en 1 rechts heb je een comfortabel overzicht van 5 camera over je hele combinatie.
Zoals we het nu hebben met spiegels hebben we maar 4 spiegels voor de hele combi.
1 auto links, 1 autorechts en 1 twijfelachtige voor de cvan rechts en 1 twijfelachtige voor de cvan links.


PieteR antwoordt op 20 december 2018:

Dat zou goed waar kunnen zijn, maar hoe breng je dat in de auto in beeld? Voor een goed inzicht en overzicht heb je echt wel een robuust scherm nodig.


Quirien antwoordt op 20 december 2018:

PieteR, ik denk dat de huidige schermen in de auto voldoende ruimte biedt dit te projecteren. Anders via een goede head-up display.
Overigens zal het grootste probleem worden aandacht zowel op de weg als op het scherm te kijken te verdelen.

Verder is het nadeel dat camera's vuil kunnen worden waardoor het zicht troebel wordt. Op You tube vind je ook video's van b.v. camera posities van het Multi Around Monitor systeem met helicopters view.
Maar misschien zijn we dan al zover om een spraakopdracht te geven van; Neem alles even over, ik ben aan het monitoren. 😉

Trouwens, zou het het juiste antwoord al in de eerste 5 antwoorden kunnen zitten?
Wat zei ik op 26/11 ook alweer als idee.😉 Frans zei ook nog iets over MB vrachtauto's. Er zal heus wel iets doorontwikkeld worden.
- Al zou de Caravanbranch het zelf moeten gaan oppikken om hun product te blijven verkopen. Maar.... PieteR zei ook al iets in die richting van fabrikanten, CBR etc.




Michiel antwoordt op 20 december 2018:

Ik red me wel. Ik rijd al sinds 1991 met (dezelfde) spatbordspiegels. 28 jaar en drie autos. Ik verwacht dat ik ze voor de volgende auto ook wel weer passend krijg. Met of zonder cameras ipv spiegels op de auto.

MV



PieteR antwoordt op 20 december 2018:

Goede spiegels en ook camera's behoren een redelijk zelfreinigende werking te hebben.

Quirien, de huidige schermen in auto's hebben al een functie, dus zal er ongetwijfeld een scherm bij komen. Als dat "spiegelscherm" net zo groot wordt als de huidige schermen, krijg je volgens mij te weinig detail in beeld en dat is knap lastig met manoeuvreren.

Het zou best eens kunnen, dat je voor zo'n scherm ongeveer net zoveel oppervlakte nodig hebt als voor de gezamenlijke huidige spiegels. Die inschatting heb ik gemaakt naar aanleiding van dat vrachtwagenfilmpje, eerder in deze discussie.

En daar komt dus die vraag weer: Waar láát je zo'n formaat dan in een ordentelijke personenwagen?


Quirien antwoordt op 23 december 2018:

Inderdaad PieteR, zoals nu getoond met de schermen zal het een behoorlijk ruimte aspect zijn. En hoe kleiner het daschboard of spiegel oppervlakte hoe meer gepriegel voor het beeld.
Maar misschien met PIP functie is er wellicht nog iets in de schermen te realiseren.

En misschien moeten we wel van het traditionele doemdenken af hoe het zicht nu is en dat we 360 graden moeten omturnen.

Met gordijntjes dicht is er volgens mij ook toch te rijen?
En ik roep maar wat; misschien is wel 1/4 deel van de ruit als monitor te gebruiken. Of te wel je intrigeert/ projecteert een scherm gewoon onder in de ruit als een soort van monitor ondersteunt door nog 2 cameraschermen in de stijlen.

De innovatie kent soms geen grenzen in zijn ontwikkeling.😉
Je moet er vaak maar op komen en kijken of dit met een prototype/proefversie werkt.😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 januari 2019:

Ontwikkelingen gaan snel:
https://www.ad.nl/auto/caravan-wordt-onzichtbaar-met-nieuwe-technologie~ab21a28d/?utm_source=email&utm_medium=sendafriend&utm_campaign=socialsharing_web


PieteR antwoordt op 9 januari 2019:

Het geeft een mooi en onvertekend beeld, maarwat hoort er een groot scherm bij! Als daar ook nog zij-cameraschermen bij moeten komen, heb je zowat geen plek meer om te zitten. 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker