Caravantrekker.nl

Compressor

MvO vraagt op 27 november 2018:

Volgens de bandenspanningstabel van mijn auto is de geadviseerde normale bandenspanning rondom 2,2 bar. Bij volle belasting (caravan) is dit 2,3 bar voor en 3,1 bar achter. Deze hogere spanning achter is m.i. niet alleen goed betreffende de belasting maar geeft ook meer stabiliteit. Echter eenmaal aangekomen op een camping voor een verblijf van enkele dagen en sologebruik van de auto laat ik de spanning weer zakken tot de normale waardes. Om daarna de banden weer op de hogere spanning te brengen heb een kleine compressor mee. Deze moet op 230V worden aangesloten en gaat tot 8 bar en een heeft een tankinhoud van ca. 6 liter en weegt 11 kg.
Dit werkt goed maar ik ben altijd in voor gewichtsbesparing. Nu zie ik tegenwoordig regelmatig advertenties van compressors in de vorm van een boortol. Deze halen hun energie hetzij uit een eigen accu of via een kabel aangesloten op 12V van de auto. In de advertenties wordt uiteraard hoog opgegeven over de prestaties van deze apparaten maar ik heb reviews gelezen die veel minder lovend waren.
Zijn er onder de bezoekers van dit forum caravanners die ervaring hebben met dergelijke compressors en willen ze die hier delen.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ale Kok antwoordt op 27 november 2018:

Naast een gewone compressor die in de garage staat heb ik zo'n kleintje, zie link, voor onderweg en noodgevallen. Het duurt even, maar uiteindelijk heb je de banden er wel mee op spanning en je hebt er geen schroevendraaier voor nodig.
Over de levensduur kan ik niks zeggen want ik heb hem al een paar jaar en hij doet het nog steeds al wordt hij weinig gebruikt.

https://www.halfords.nl/ring-ring-compressor-analoog.html


Sven antwoordt op 27 november 2018:

Je kan ook een goede fietspomp/vloerpomp meennemen, dit werkt prima je hebt geen stroom nodig en is lekker licht. Ik heb deze: Topeak JoeBlow Sport III. De buren kijken wel raar als je ermee naast je caravan of auto staat 😉


Ale Kok antwoordt op 27 november 2018:

Met een tweecylindervoetpomp bleef ik bij zo'n 3 atmosfeer boven hangen, vrij lastig als er 4,5 in de band moet.
Met een handpomp kwam ik niet eens aan de 3.


Sven antwoordt op 27 november 2018:

Mijn vloerpomp gaat tot 160 psi/11 bar. 4,5 bar is geen enkele probleem en vergt weinig inspanning. Daarbij is de meter erg nauwkeurig.


PieteR antwoordt op 27 november 2018:

Om dezelfde reden als TS heb ik al jaren een 12V pompje met verloopstukken aan boord, lekker makkelijk ook voor fietsbanden en voetballen.

Ja, stil maar! Ik heb ook een hogedruk fietspomp in de caravan... 😉


Michiel antwoordt op 27 november 2018:

Ik heb ook een goede voet/fietspomp, en dat gaat echt prima. Ik pomp de caravanbanden ermee naar 3,2 bar.

Ik laat mijn achterbanden van de auto gewoon op 2.8 staan wanneer ik eenmaal op plaats van bestemming ben. Ik moet zeggen dat ik er weinig last van heb onderweg. Het zou niet in me opkomen om ze leeg te laten lopen na aankomst....om ze daarna weer vol te pompen voor de terugweg. Maar ja, ieder zijn ding


Jadatis antwoordt op 27 november 2018:

De tank van je compressor, kun je daar ook water aftappen?
Dan tot de volle 8 bar op druk brengen, als je zo droog mogelijke lucht in de band wilt krijgen.

Dat mis je met een pomp zonder tank.
De vraag is, of water nu zo erg is in de band, volgens mij niet.

Maar als je een handpomp kiest voor ( race) fietsen , evt met manometer, dan een met niet te dikke cilinder, anders moet je wel veel kracht zetten.

Moet je wel weer meer slagen maken, maar valt toch wel mee.

Neem dan wel kwaliteit, ik heb enkele goedkope gekocht, waar de aansluiting op ventiel niet goed was en ging lekken bij hogere druk.
Voordeel is dat die het altijd doen .

Zo maar wat overwegingen om mee te nemen


Hans antwoordt op 28 november 2018:

Nou,ik heb er een originele bij min peugeot,(zonder reservewiel)die werkt prima en ik kan,wat ik niet hoop lekkage daarmee verhelpen.
bandenspanning check ik bij de pomp


aadje antwoordt op 28 november 2018:

@Hans je zegt bandenspanning controleer ik bij elke pomp ben je zo onzeker of wat is de zin hiervan.Ik controleer gemiddeld om de 2 maanden en vraag me wel eens af waarom ook dan is er nog niet een tiende bar verloren gegaan ben benieuwd.
Gr aadje


Theo V antwoordt op 28 november 2018:

Een degelijke pomp voor een racefiets gaat gemakkelijk naar 12bar. Ga daar eens mee aan een bandje staan 265/65 18. Ook met een 'gewone' fietspomp niet te doen. Aan een pompstation gaat veruit het snelste. In een goede 4x4 off-road shop ga je vinden wat je nodig hebt. Vast te monteren in de auto of een een handige kist. Een ARB cska-12 weegt maar 2,5kg.
Andere oplossing is een 3 liter duikfles op 200 of 300 bar. Eerste trap monteren en daarna je vulsysteem. Beperkt tot ongeveer 6 bar. De middendruk van je eerste trap.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker