Caravantrekker.nl

Verlaagd sportchassis

TheoS vraagt op 15 december 2018:

Is er iets te zeggen over het effect van een verlaagd sportchassis bij een Volvo V60 R-Design op zijn kwaliteiten als caravantrekker?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 december 2018:

In het algemeen kan ik alleen zeggen dat een 'sportchassis' wellicht iets stabieler zal aanvoelen. Maar als de caravan toch gaat slingeren maakt het weinig uit. Of je nog voldoende veerweg (en grondspeling) hebt bij volle belading moet je even bekijken.


TheoS antwoordt op 15 december 2018:

Bedankt,
Stabieler aanvoelen hoeft dus niet te betekenen dat het stabieler is.

Impliceert de vraag van voldoende veerweg en grondspeling dat je eerder hulpveren of iets dergelijks nodig hebt?


Sjef Bertens antwoordt op 15 december 2018:

Theo,

Volgens mij zal een sportchassis een gunstige invloed uitoefenen op de stabiliteit.
Doordat de kogel in dwarsrichting moeilijker beweging toe laat.
De geringere veerweg maakt stuggere en sterk progressieve veren noodzakelijk dus niet direct hulpveren.

Wel minder comfort en weinig bodemvrijheid.


TheoS antwoordt op 15 december 2018:

Dag Sjef,
Dat van de veren snap ik. Dat hij in dwarsrichting moeilijker beweging toelaat niet. Kun je dat wat toelichten?


Sjef Bertens antwoordt op 16 december 2018:

Hoi Theo,

We hebben te maken met een sportchassis af fabriek. Daar is al duidelijk rekening gehouden met een aanpassing van demping en vering om de verlaging van het rolcentrum volledig te compenseren.
Denk aan de formule 1.

Maar dat is in deze situatie niet de belangrijkste factor, we hebben hier NIET te maken met centrifugaalkrachten in de bocht die aangrijpen in het zwaartepunt maar hier ontstaan dwarskrachten die via kogel en chassis overgebracht worden op de ophanging naar wiel band en wegdek.

Alle vervormingen in dit traject dragen bij aan een grotere verplaatsing van de kogel bij begin van slingeren.
Deze beweging van de kogel en het weer terugveren versterken de slingerbeweging van de combinatie.

Hoe stugger (stabieler) de ophanging hoe beter.








TheoS antwoordt op 16 december 2018:

Dag Sjef,
Bedankt. Voor een niet technicus een lastig te begrijpen onderwerp. Voor niet technici zie: https://www.mvwautotechniek.nl/carrosserie/rolcentrum.htm

Als ik jouw toelichting goed begrijp, betekent het - naast minder noodzaak van hulpveren - wel een iets groter risico op slingeren.


TheoS antwoordt op 16 december 2018:

Nog een aanvulling: als - zoals Menno aangeeft - je te weinig grondspeling zou hebben, zijn er natuurlijk wel hulpveren nodig.


Sjef Bertens antwoordt op 16 december 2018:

Hoi Theo,

Ik ben waarschijnlijk niet duidelijk genoeg geweest!
Allereerst is een auto met sportchassis niet de ideale auto om een caravan te trekken.
Dat heeft hij in hoofdzaak te danken aan de beperkte bodemvrijheid en in mindere mate de stugge hardere vering.
De primaire doelstelling van deze uitvoering is strak stuurgedrag en een goed band-weg contact.
Vandaar lagere bouw (korte veerweg) en goede, wat hardere demping.

Deze verlaging kan ook het rolcentrum beïnvloeden ,wat meer overhellen betekend in een bocht maar bij moderne auto,s wordt dat volledig gecompenseerd door de keuze van ophanging.
Ik had het voorbeeld gegeven van de Formule 1 waar het zwaartepunt super laag ligt.

Als caravantrekker met de juiste kogelhoogte is het niet aan te raden om hulpveren te gebruiken omdat een sportchassis uit zichzelf al een harde progressieve vering heeft.
Dus een korte veerweg die ook nog progressief werkt veroorzaakt natuurlijk niet makkelijk doorzakken.

Stabiliteit
Tijdens het rijden met een caravan zal door allerlei oorzaken de caravan ook in dwarsrichting via de kogel krachten uitoefenen op de auto welke via chassis achterwielophanging wiel en band door de weg opgevangen moeten worden.

Hoe kleiner deze bewegingen zijn hoe minder kans op ongecontroleerd slingeren
Omdat deze bewegingen bij een sportchassis over het algemeen beperkt zijn heeft dat dus een positieve werking op de stabiliteit.



PieteR antwoordt op 16 december 2018:

Hoewel de vormgeving er natuurlijk gelikt uitziet, zou eigenlijk mijn enige angst de bodemvrijheid zijn. Of ga je met dat mooie vehikel niet naar campings met karrensporen of hobbelige plekken?
Dan is mijn vrees natuurlijk ongegrond.

Zelf kom ik regelmatig met caravan in zulke situaties terecht, dus sta ik liever "hoog op de poten"


Arie antwoordt op 16 december 2018:

Theo,

Ik denk dat Menno in deze wederom helemaal gelijk heeft. Volgens de gegevens van Autoweek (welke doorgaans betrouwbaar zijn) is de bodemvrijheid van de R-Design net als de gewone uitvoering 136 mm, Volvo geeft aan dat er stijvere veren en schokdempers gemonteerd zijn en een 7 mm smallere spoorbreedte. Wel is er een verschil in de banden, (45 serie tegen 60 serie) en daar komt het stabielere gevoel (meer spoorkracht) vandaan.
De hogere banden (60 serie) zullen, net als bij te lage bandendruk, wat minder stabiel aanvoelen en eerder waarschuwen dat er wat aan de hand is.


TheoS antwoordt op 17 december 2018:

Sjef,
Dat hij een beperkte bovenvrijheid kan hebben, is me duidelijk geworden uit je reactie. Vandaar dat ik dat als een punt van aandacht zie. Gezien de opmerking van Arie is dat blijkbaar toch geen probleem.

Arie,
Inderdaad hebben ze banden uit de 60 serie. Die voelen waarschijnlijk anders aan dan die uit de 45 serie. Ik merk bij mijn huidige auto (V70) al een verschil tussen de zomerbanden (50) en de winter (55). Deze laatste voelen zachter aan.
Goede opmerking dat dat ze ook eerder kunnen waarschuwen.

Pieter,
Ook ik wil op alle campings terecht kunnen en wil zeker niet met de bodem op de grond komen. Blijkbaar is er het hier geen verschil.


Sjef Bertens antwoordt op 17 december 2018:

Beste Arie,

Je schrijft het volgende:
Wel is er een verschil in de banden, (45 serie tegen 60 serie) en daar komt het stabielere gevoel (meer spoorkracht) vandaan.

Hieruit trek jij de conclusie dat er alleen een stabieler gevoel ontstaat en dat er verder aan de stabiliteit niets veranderd.

Nou uit eigen ervaring concludeer ik dat er wel degelijk een stabielere combinatie ontstaat waarbij ik absoluut niet de behoefte heb dat hij sneller aangeeft dat er iets aan de hand is.

Er kan inderdaad veel sneller onstabiliteit ontstaan door bv inhalende bestelwagens en dat is absoluut niet prettig, maar het is nog geen begin van ongecontroleerd slingeren.

In mijn situatie heb ik bij een SUV voertuig de banden 215/70 vervangen door 235/60. Een wereld van verschil.


Daniel antwoordt op 18 december 2018:

2jaar geleden onze xc70 ingeruild voor de v70 verlaagde sportchassis mijn vrees was ook de bodemvrijheid maar na 2 jaar moet ik vaststellen dat het geen probleem is .Verder moet ik erbij zeggen dat het een groter (gevoel) heeft van stabieliteit.Solo rijden was wel een aanpassing gezien deze wel stug is banden van fabriek uit : 50 Ik dacht ook eerst om te ruilrn voor 60 maar denk dat het beter is de wagen te behouden zoals hij uit de fabriek komt .


Arie antwoordt op 23 december 2018:

Sjef,
Fijn dat je mijn input mbt het stabieler gevoel bevestigd. Dat jij geen behoefte heeft dat de auto sneller aangeeft dat er iets aan de hand is, is je goed recht en daar doe ik niets aan af. Je kiest niet voor niets voor een bredere en "lagere" band. Breder loopvlak en stuggere wangen laten een sportievere rijstijl toe indien de bestuurder daar de vaardigheid voor heeft.
Echter, de vraag was wat het effect van een sportchassis is mbt de kwaliteiten als caravantrekker.
Idem is het wel of niet gebruiken van een stabilisator(koppeling). Die geeft ook een stabieler gevoel, waardoor je het gevoel krijgt dat je sneller kan rijden en snel geneigd ben om dat ook te doen.
Echter als je het dan (evt bij een hogere snelheid) voelt dat er iets aan de hand is, heb je minder ruimte/tijd/marge voor correctie.
Ik denk dat dit de kern van de vraag is. Die keuze is persoonlijk.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker