Caravantrekker.nl

Spoelen automatische versnellingsbak: nuttig of niet?

PieteR vraagt op 20 januari 2019:

Na twaalf jaar zou het interessant kunnen zijn om de versnellingsbak te spoelen, volgens de garage. Maar is dat ook werkelijk zo?
Ik zou best jullie ervaringen willen meenemen in mijn beslissing, alvast bedankt!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Frans antwoordt op 20 januari 2019:

De noodzaak tot spoelen hangt samen met het kilometrage en het gebruik, niet met leeftijd. Met name bij koppelomvormer-bakken waarmee veel met aanhanger is gereden en ook nog in de bergen is de kans groot dat na verloop van tijd de automaat slechter gaat schakelen. Weinig versnellingen en weinig lock-up bedrijf maakt het erger. Oorzaak is vooral oververhitting. Ik heb de Aisin Warner AW5 van de XC70 zelf gespoeld omdat hij houterig ging schakelen; daarna was het probleem verdwenen. Bij de volgende auto met AW6 bak preventief laten spoelen bij 230.000 km, ook al had die een aparte oliekoeler. Zorg dat er originele, door de fabrikant genoemde olie wordt gebruikt; ik weet van verhalen dat het schakelgedrag met afwijkende olie compleet verstoord kan worden.


PieteR antwoordt op 20 januari 2019:

Dankjewel Frans!
De tellerstand zit rond de twee ton, met behoorlijk wat caravan kilometers, dat zou dus het spoelen rechtvaardigen?


Frans antwoordt op 20 januari 2019:

Subaru-automaat met vier versnellingen? Doen, is goed voor de levensduur.


Quirien antwoordt op 20 januari 2019:

PieteR, Hoewel ik eigenlijk niet graag reclame maakt op deze site gaat het mij dus hier even over het informatieve gedeelte op deze web site.

Kijk eens op www Tunex.nl en de toelichting over het nut en waarom.


PieteR antwoordt op 20 januari 2019:

Dank allebei!
Het is een dure klus, maar zo te zien wel verantwoord.


Rico antwoordt op 20 januari 2019:

Spoelen is zeker aan te bevelen. Ik heb twee Vito's met automaat gehad, en die heb ik steeds elke 2 jaar laten spoelen. Voor mij betekende dat zo ongeveer elke 60.000 km. Als je een automaatkoeler hebt die gekoeld wordt door de koelvloeistog van de motor, laat dan ook meteen een glycoltest doen. Glycol en een automaat gaan niet samen.

Heb goede ervaring met een bedrijf in Montfoort, is een automaatrevisiebedrijf.

Ik kon steeds aan het schakelgedrag merken dat er gespoeld was.


PieteR antwoordt op 20 januari 2019:

Dank!
Dat van die glycol ga ik navragen, zelf heb ik geen idee..


Jan@ antwoordt op 21 januari 2019:

Ik zou haast zeggen dat je dit al veel eeeder had moeten doen. Voor mijn (CVT) automaat wordt aanbevolen elke 60K.


PieteR antwoordt op 21 januari 2019:

Zou goed kunnen Jan, ik ga er het beurtenboek eens op naspitten.

Nu rest alleen nog de vraag, wáár ik het ga laten doen. Bij mijn eigen garage, die net een spoelmachine hebben gekocht, maar waar wel erg betrokken monteurs werken? Of bij een gespecialiseerd bedrijf?

Wat is wijsheid?


Rico antwoordt op 21 januari 2019:

Daar zou ik niet over twijfelen: gespecialiseerd bedrijf. Het bedrijfje in Montfoort doet niet alleen het spoelen, maar doet ook meteen diagnose om te kijken of er gekke dingen zijn. De automaat vind ik een te dure component om door Jan en alleman onder handen te laten nemen. Bij de Vito zat de prijs dacht ik op iets van rond de €300.


Quirien antwoordt op 21 januari 2019:

In zijn algemeenheid dient een controle/onderhoud op de automaat tussen de 60000-80000 km plaatst te vinden.( je vindt dat als het goed is terug in de Handleiding)

Bij het door mij genoemde bedrijf bedraagt de kosten voor een Subaru rond de € 320,-
-Je hebt dan in iedergeval een richtprijs als je ga informeren. Rico noemt al iets van ongeveer € 300,- wat hij dacht te hebben betaald.

En deze kosten wegen niet op tegen een "kapotte"automaat 😉


PieteR antwoordt op 21 januari 2019:

De monteurs van mijn Subaru-garage zijn echt niet Jan en alleman, daar heb ik wel vertrouwen in. Het gaat me meer om ervaring...

En 's-Heerenberg is me te ver buiten de deur, Quirien.

Rico, heb je voor mij een link naar Montfoort? Dan kan ik eens kijken wat ze daar in de aanbieding hebben..

Dankjewel voor jullie moeite!


bart antwoordt op 21 januari 2019:

Zonder de tip van je garage was je er vermoedelijk niet eens aan begonnen. Ze hebben de apparatuur, je hebt vertrouwen in ze, wat zou er mis kunnen gaan? Ik heb begrepen dat het een vrij straight forward procedure is. Of zijn ze veel duurder dan de hierboven genoemde bedrijven? TPR Powerflush komt op locatie zag ik. Op hun website hebben ze ook een filmpje over hoe het gebeurt.


PieteR antwoordt op 21 januari 2019:

Volgens mij heb ik het bedrijf in Montfoort gevonden: ATR?

En ik heb inmiddels een goed en vertrouwenwekkend gesprek gehad met mijn garage en daar de opdracht gegeven, volgende week gaat het gebeuren.

Als er opwindende resultaten zijn, kom ik hier weer terug, allemaal hartelijk dank voor het meedenken!


Rico antwoordt op 25 januari 2019:

@ PieteR: Klopt, ATR. Heb daar toen ik er de eerste keer was, ook een mooie rondleiding gehad 😉 Maar ik noemde de naam niet, want wilde geen reclame maken.

Ben benieuwd naar je resultaten.


PieteR antwoordt op 25 januari 2019:

Ik vind een aanbeveling lang niet altijd reclame, en dan heb ik het over zowel een aanbeveling om ergens heen te gaan én om iets te mijden.
En daarbij denk ik aan een functionele link naar een website of zoiets.

Maar misschien denkt Menno hier 180 graden anders over? Daar ben ik eigenlijk best benieuwd naar.

Als zoiets ontaard in iets vervelends, is zo'n draad in een paar tellen gepoetst... 😉 😉


PieteR antwoordt op 31 januari 2019:

Zoals beloofd zou ik me melden als de klus geklaard zou zijn en dat is dus vandaag een feit.
Mijn eerste indruk na vijftig kilometer is, dat hij sneller aangrijpt bij het schakelen.

Binnenkort moet ik nog een paar langere ritten maken, misschien valt me dan nog meer vermeldenswaardigs op.


bart antwoordt op 2 februari 2019:

Ben je erbij geweest PieteR en heb je de oude olie gezien, of hebben ze je laten weten hoe de oude olie eruit zag? Schone olie zal natuurlijk wat uitmaken. Altijd fijn als je auto weer beter rijdt.


PieteR antwoordt op 2 februari 2019:

Hij rijdt beter en schakelt beter dan toen ik hem in 2010 kocht. Ik ben niet bij de behandeling gebleven, want mijn pensionado-agenda stroomde die dag behoorlijk over. 😉


bart antwoordt op 2 februari 2019:

Wat is dat een goede actie geweest. Veel rijplezier!


PieteR antwoordt op 7 februari 2019:

Vandaag ben ik nog even bij de garage geweest en daar hoorde ik dat de oude olie echt helemaal diepdonker zwart was. Inmiddels heb ik ook wat langere ritten gemaakt en inderdaad grijpt de bak eerder aan, komt hij gemakkelijker op snelheid en lijkt hij wat zuiniger te rijden.
Dat laatste moet ik nog wel een paar keer checken en ook moet ik nog ergens oude gegevens vandaan zien te toveren. 😉


Quirien antwoordt op 7 februari 2019:

PieteR ,
Dus maar goed dat je de stap hebt genomen. De kostenpost heeft dan toch nog zijn voordeel opgebracht en wie weet misschien veel kosten vermeden.
- En als de auto inderdaad nu ook nog zuiniger is, is dat al helemaal mooi meegenomen. 😉


PieteR antwoordt op 7 februari 2019:

Als ik de jaarlijkse reparatie- en onderhoudskosten bij elkaar optel, haal ik lang niet het bedrag dat ik in dezelfde periode voor twee of drie jonge occasions zou moeten neertellen, dus die kant van het verhaal valt ook nogal mee.

En vooral nu we een enorme indexering van het pensioen op zak hebben, wordt het leven ineens een stuk rianter, maar-niet-heus..! :(
Maar dat is dan weer een onderwerp voor een ouweknarrenforum 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker