Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Welke zou bij u de voorkeur zijn

JOHN vraagt op 29 January 2019 om 12:23:

Ik ga een andere auto kopen.
Heb nu een Renault Mégane GT line 2013. 1.2 met 116PK. Caravan knaus 420QD beladen 1275kg. Huidige auto is niet sterk genoeg en niet stabiel dit komt door gewicht van auto.

Mijn voorkeur gaat uit naar Renault.
Megane station 1.2 132 Pk benzinemotor van 2016.
Kadjar 1.2 132 pk benzine na 2016.
Senic 1.2 116 pk nieuw model met tune naar 131pk
Diesels. Euro6
Rijd 18000km per jaar zou net gaan.
Megane 1.5 110pk
Kadjar 1.5 110 pk
Talisman 1.5 110 pk.
Deze zitten binnen mijn budget om te kunnen kopen.
Ook denk ik eraan om deze te tunen.

Gedachte gaat ook naar een Volvo v40 euro 6.

Wie kan mij helpen betreft juiste keuze auto. Betreft uw advies kan ik dit meenemen in mijn aankoop.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Leo antwoordt op 29 January 2019 om 13:02:

@John, Waarom alleen Renault ? Er zijn betere andere merken als caravantrekkers. Als ik uit jou rijtje moest kiezen werd het de Volvo. Ik zou nooit voor een Franse auto gaan. maar ja, da's persoonlijk.


Carlo antwoordt op 29 January 2019 om 15:37:

Welke auto je moet kopen weet ik ook niet. Maar ik zou hem zeker niet laten tunen. Met mijn vorige auto, een senic heb ik daar een slechte ervaring mee gehad. Dan beter 115 pk en het wat rustiger aan doen met de caravan er achter.


PieteR antwoordt op 29 January 2019 om 17:58:

John, het is uiteraard jouw keuze, maar ik vind hem ook wel een tikkie eenzijdig. In ieder geval is Renault mij tegengevallen als caravantrekker van onze 1300 kilo caravan.

Als ik nu een nieuwe keuze moest maken, zou het budget leidend zijn en qua uitrusting zou ik mijn aandacht vestigen op: automaat, airco, voorwiel- of vierwielaandrijving, verbruik en uiteraard zou ik elke combinatie langs de maatlat van caravantrekker.nl leggen.

Hoewel ik altijd een dieselfanaat ben geweest, rijd ik nu al minstens 15 jaar op LPG en dat bevalt me net zo goed.

Kortom: als het een Renault moet worden, kan ik je niet anders helpen dan door je te wijzen op de wereld rónd Renault, die intussen absoluut niet heeft stilgestaan! Succes met het maken van je keuze!


Ale Kok antwoordt op 29 January 2019 om 19:28:

Aandachtspuntje!
Let op of het samenstelgewicht wel de som is van het maximum voertuiggewicht en maximum aanhangergewicht.
Anders loop je het risico dat je ega en of kinderen thuis moet laten.
Bij onze Renaults was het maximum samenstelgewicht honderden kilo's lager als de som van het maximum voertuiggewicht en het maximum aanhangergewicht


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 29 January 2019 om 19:51:

Wat voor eisen stel jij aan je combinatie? Je bent blijkbaar niet tevreden met je huidige Megane en wil een zwaardere en sterkere trekker. Maar wanneer is je huidige auto niet sterk genoeg? En bij welke snelheden is de stabiliteit onvoldoende? Beide verbaast me toch enigszins.
De alternatieven die je noemt geven geen echte grote verbetering, en ook de auto die je koopt is maar 3 jaar jonger. Ik zou of gewoon doorrijden of een ‘echte’ caravantrekker kopen (een klasse groter dus).

Wil je een Caravantrekker advies tussen de genoemde auto’s? Dat kan ik alleen geven aan de hand van het uitgebreide rapport, maar dan nog moet ik weten wat JIJ belangrijk vindt en verwacht van je combinatie.


Jan Teepe antwoordt op 30 January 2019 om 12:24:

Waarom is een Renault geen goede caravantrekker?
Als ik bijv. een nieuwe Kadjar met 1.3 benzinemotor 160 pk. 260 Nm met EDC automaat zou kopen, wat zou daar verkeerd aan zijn. Ik heb nu een bijna Renault, Dacia Duster 110 pk diesel 4WD, en dat vindt ik een prima caravantrekker. Dus waarom geen Renault?


G antwoordt op 30 January 2019 om 21:22:

Het blijft Frans. doe mij dan maar een Volvo


Jan Teepe antwoordt op 30 January 2019 om 21:49:

Dan zou ik op een Volvo XC40 uit komen. Hele mooie auto. Specs komen ongeveer overeen met de Kadjar. Wel 1800 kg. trekgewicht t.o.v. de 1500 kg. van de Kadjar. Dus waarschijnlijk is de Volvo beter gebouwd. Maar de Volvo XC40 is zeker 10.000 euro duurder dan de Kadjar. En of ik dat er voor over heb?


Jan antwoordt op 31 January 2019 om 00:08:

Ik heb een Knaus 420 QD en als trekauto de Ford Focus 1.6 ecoboost 150 PK. Heerlijke auto om de
caravan te trekken ook in de Franse bergen.Auto heeft veel trekkracht en de caravan die ik goed belaad loopt heel prettig achter deze auto.


TheoV antwoordt op 31 January 2019 om 10:20:

Je vind een Megane niet stabiel, toch staat hij terug in je lijstje. Een auto wordt niet stabieler omdat er een andere motor in zit.

@ale kok: dat is niet alleen het probleem van Renault. Vele merken passen dat regeltje toe. Ik mag max 3t5 trekken. Bij maximaal beladen voertuig schiet er ook maar 2t8 over. Voor een caravan is dat bijna altijd voldoende. Bij een zware aanhangwagen is het ook opletten. Kies daarom een wagen die in alle omstandigheden je caravan mag trekken.

@jan teepe: of de volvo beter gebouwd is kan je niet afleiden uit het maximale aanhangergewicht.


Paul antwoordt op 31 January 2019 om 10:34:

Ik vind Volvo niet echt beter dan de rest. V50 gehad met diverse mankementen. V 40 is erg ligt in gewicht wat niet ten goede komt aan de stabiliteit. Heb ook een Volkswagen gehad Gof station en heb nu een Opel Astra sport tourer station 150PK doet het probleemloos. En mag 1400 kg trekken.


aadje antwoordt op 31 January 2019 om 11:03:

Ik rij Toyota Verso 1.8 Automaat mag 1300 KG trekken dit is een merk waar nooit iets aan kapot gaat. Heb 25 jaar Renault gereden maar sorry is 30 jaar te lang kan wel een paar A viertjes vullen meer dan verschrikkelijk.Of je moet hem vanaf nieuw elke 4 jaar inruilen dan ben je het een beetje voor.Ter herinnering vorige sneeuwval paar dagen geleden volgens ANWB 140 meldingen van Renaults diesel die niet wilden starten.Volgens Renault de unieke combinatie van vorst en luchtvochtigheid die nooit voor komt in de winter was zeer uniek.
Hoe vind je hem deze suggestie van RENAULT.


Jan Teepe antwoordt op 31 January 2019 om 11:49:

Aadje, ik zou vroeger ook geen Renault gekocht hebben. Er is echter wel e.e.a. veranderd. Renault werkt samen met o.a. Nissan en Mitsubishi. Er is dus veel Japanse know how en vooral kwaliteitsbesef in het Renault concern binnen gestroomd. Door de enorme schaalvergroting, incl. Daimler, is men in staat om veel te investeren in o.a. de ontwikkeling van motoren.
De nieuwe Renault motoren, bijv. de nieuwe 1.3 benzinemotor, worden gemonteerd in Nissan's, Mitsubishi's, Dacia's, Mercedes en Renault's.
Men verwacht van deze 1.3 ± 1 miljoen exemplaren per jaar te produceren. Dus de R&D kosten worden gespreid over grote aantallen, waardoor de producten ook nog eens gunstig geprijsd de markt ingezet kunnen worden. De elektronica, die vroeger in de Renaults niet bepaald het sterkste onderdeel was, wordt in Japan ontwikkeld. Dus ook een grote kwalitatieve verbetering binnen het Renault concern. Dus Renault is beduidend beter geworden de laatste jaren. Ze geven alleen nog zo verrekte weinig garantie jaren op hun product.


Quirien antwoordt op 31 January 2019 om 12:08:

Misschien ligt het aan mij maar een voorkeur van bv. de Kadjar 110 pk DCI zou toch moeten volstaan?

Hier op de site een berekening ingevoerd.
Auto verhoogd met 300 kg zou dan 1794 kg geven. Caravan verhoogd met 300kg geeft dan 1280 kg aan. Samengesteld dan 3074 kg. Max treingewicht 3274 kg. Je blijft daar dus nog onder en zelf nog wat speling voor gewicht auto om maximaal te beladen.

Alles is groen in de berekening. Geen zwakke punten in de tekst. Enige is 2 sterren in de bergen maar geeft nog voldoende over als je bij de percentages kijkt om te rijden. Verder bij 80 km en 90 km pu nog 10+ .

Waar zit dan het probleem, of wringt de schoen?
Je blijft dan ook nog in je budget.


aadje antwoordt op 31 January 2019 om 12:10:

Jan Teepe ik zou je graag gelijk willen geven en er zit theoretisch ook wel iets in wat je beweerd. Ik heb net even gegoocheld welke auto,s het meeste met pech te maken hebben.In de top 20 zie lijstje
No 1 Renault
No 2 Volkswagen
No 3 Fiat
No 4 Peugeot
No 5Hyundai
No 6 BMW
no 7 Seat
No 8 Suzuki
No 9 Opel
No 10 Audi
No 11 Volvo
No 12 Citroen
No 13 Ford
No 14 Mercedes
No 15 Mitsubishi
No 16 Mazda
No 17 Nissan
No 18 Skoda
No 19 Toyota
No 20 Kia
Dan mankeert er dus nog wel wat onderling aan de drie merken uit dezelfde stal wil ik maar zeggen. Het verschil is dan toch wel opmerkelijk vind je ook niet. Wat ik absoluut vind is dat Renault op het moment heel erg mooie modellen heeft gewoon top.
Maar ja geef mij dan maar de iets meer degelijke modellen op plaats 19.


Leo antwoordt op 31 January 2019 om 15:38:

@Aadje, Ik herken me helemaal in jou lijstje. Afgelopen jaar heb ik de nummer 4 van jou lijst ingeruild tegen de nummer 16 (Mazda CX-5). Ik heb 20 maanden een Peugeot 508 SW (met THP motor) gereden. Reed op zich best comfortabel maar ik heb best wel wat reparatie's meegemaakt. Bijvoorbeeld bij 160.000 was ik aan de 5e distributie ketting toe. iedere 1.500 km 1 liter olie erbij. Ook van mensen in mijn omgeving die een Renault rijden hoor ik geen goede verhalen. Daarom ben ik ook zo benieuw waarom John, nu hij de keuze heeft om bij een Renault te blijven.


Jan Teepe antwoordt op 31 January 2019 om 15:41:

Ik denk dat jouw informatie hier van komt: 14 APRIL 2015 BY THEODOOR. Ook dit staat erin: "Aziatische auto’s vaak betrouwbaarder zijn dan Europese auto’s zoals die van het Duitse Audi of Franse Peugeot".
Dus de informatie is bijna 4 jaar oud. En ik denk dat het nog steeds zo is, dat de Aziatische auto's betrouwbaarder zijn. Echter, de benzinemotoren van de Aziatische auto's gebruiken veelal meer en stoten ook meer uit. En het lijkt er een beetje op, dat bijv. Hyundai, in dezen zoekende is. (of juist niet, zie onder) Bijv. de Tucson wordt nu aangeboden met atmosferische benzinemotoren i.p.v. de Europese trend naar Downsizing met Turbo inzet. Op deze site, https://www.carblogger.nl/downsizing-is-grotere-motoren/
gaan ze er van uit, dat er een einde komt aan het downsizen. Dus wat is wijsheid.


aadje antwoordt op 31 January 2019 om 16:20:

Inderdaad wat is wijsheid laat dan de Japanse atmosferische motoren iets meer gebruiken maar ik heb geen kosten.Dan mag jij van mij die zogenaamde trekauto,s van het jaar hebben zoals VW met dat 1.3 opgefokte motortje ik maak veel georganiseerde caravan reizen en weet ondertussen wel wie of dat de problemen hebben.Niet de Aziatische wat je daar ook onder verstaat. maar die Turbo gestuurde minimotoren en zeker de VW.


PieteR antwoordt op 31 January 2019 om 17:39:

Een Toyota is domweg een goede keuze en al helemaal als je moet kiezen tussen Renault en Toyota is er echt maar één de beste. Ik ken een paar Toyota-piloten, die alleen voor de beurten naar de garage gaan. Wat dat betreft heb ik pech, ik woon er zowat...


Gijs antwoordt op 31 January 2019 om 21:04:

Aan alle auto's mankeert wel eens wat, ook aan een toyota.
Aadje is helemaal dol van zijn toyota en als hij volgend jaar een volvo koopt is dat weer de beste.
Ieder prijst zijn eigen merk, en de jappen zijn ook goed maar niets beter dan een duitser.
En van die kleine opgevoerde motortjes moet ik ook niets hebben.
Vroeger had je ook opgevoerde bromfietsen en die hielden dat op lange termijn ook niet vol. En dit gaat de zelfde kant op.
Ik zie ze nu al met diverse problemen.


aadje antwoordt op 31 January 2019 om 21:22:

@Gijs dol zijn van je Toyota is wat anders als wat de statistieken aangeven.Maar ja er zijn mensen die helemaal gek zijn van Opel ook dat mag.


Henk antwoordt op 31 January 2019 om 21:27:

Waarom kiezen de meesten hier toch voor die lullige 1,2-motortjes? Het is allang aangetoond dat die niet geschikt zijn om iets er achter te hangen. Neem dan een ouderwetse 1,9 TDI: die zijn hoe dan ook sterker.


aadje antwoordt op 31 January 2019 om 21:38:

@ Henk helemaal met je eens maar zolang de ANWB ook dat soort lullige auto,s trekauto van het jaar maakt omdat ze daar zelf veel belang bij hebben.Zijn er hele kudde,s die er in geloven tegen beter weten in.


@Eric antwoordt op 31 January 2019 om 23:23:

Die 1.9 TDI komt straks geen stad meer in.

Ik heb 2 x een VAG 1.2 TSI gehad en nu een 1.2 Turbo van Nissan.

Rijdt prima met 1200 kilo caravan erachter.


Aad antwoordt op 01 February 2019 om 09:25:

Ik heb nog nergens een lijst gezien waarin je kunt zien welke motoren er daadwerkelijk stuk zijn gegaan. Veel mensen roepen van alles over de betrouwbaarheid van kleine motoren, maar waar is het bewijs?
En downsizen doet we al 100 jaar. De eerste motoren waren wel 8 liter groot en leverden 14 pk of zo. Dus moet je nu niet doen alsof een 1.6 met 125 pk een enorm blok is.
Ik ben benieuwd wie het bewijs levert😉


aadje antwoordt op 01 February 2019 om 09:36:

@ Eric en hoe remt dat spul bergafwaarts dat motortje doet dan niet veel.Wel eens op 2000 mtr gestaan met de caravan in de Dolomieten.??


Aad antwoordt op 01 February 2019 om 11:08:

Ik denk dat 99,9% van de kampeerders niet aan zulke afdalingen gaat beginnen met een caravan van 1300+ kilogram. Al was het alleen maar vanwege het (beperkte) gewicht van de trekauto.
Er zal best wel een auto zijn die ALLES kan en dat zelfs met caravans van 3 ton, maar wat moet je de rest van het jaar met zo’n ding? En wat denk je van de kosten?
Je kunt wel alles bekritiseren, maar wat bereik je ermee? Ik heb zo’n klein turbootje en een kleine caravan en ik ga zeker niet via geitenpaden de Alpen of Dolomieten over. Maar is mijn kampeervakantie daardoor minder leuk? Er zijn ontzettend veel mensen die een ander merk rijden dan jij en ik weet zeker dat die het niet leuk vinden om alsmaar te horen te krijgen dat hun product de “bergen niet over kan” of “vast wel heel gauw stuk gaat”.


@Eric antwoordt op 01 February 2019 om 11:08:

Tegenvraag Aadje: jij hebt nog nooit met zo’n motor met caravan gereden gok ik?


En ja hoor Aadje, wij gaan geregeld een bergpas over in de Alpen, Pyreneeën.
Laatste was de Col du Mont Cenis maar die was maar iets van 2300 meter.

Met remmen merk ik geen verschil met voorgaande combi’s die een ongeblazen grotere motor hadden.


Leo antwoordt op 01 February 2019 om 11:35:

@John, Als je een advies wilt krijgen over de Renault ga je die niet krijgen vrees ik. Als ik een artikel koop of het nu een auto is of een tv, ga ik eerst informatie inwinnen en reviews over het betreffende product. Je kunt ook op deze site reviews lezen over de diverse type Renaults die bij jou de voorkeur hebben. Kijk ook eens op de site van auto week. Succes.


Jan Teepe antwoordt op 01 February 2019 om 11:43:

Wat zou beter zijn. Een Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Motorinhoud 1591 cc (turbo) Cilinders / kleppen 4/4 Vermogen 177 pk @ 5500 tpm Koppel 265 Nm @ 1500 tpm met 7 traps DC automaat of een Renault Kadjar TCe GPF 117 kW (160 cv) Motorinhoud 1332 cc (turbo)
Cilinders / kleppen 4/4 Vermogen 160 pk @ 5000 tpm Koppel 260 Nm @ 1750 tpm met 7 traps DC automaat
Het verschil is bijna 300 cc. De Hyundai levert 17 pk meer met die 300 cc extra en levert 5 Nm meer. (verwaarloosbaar?)
Zou de Hyundai motor langer mee gaan?


Frans antwoordt op 01 February 2019 om 13:31:

Wat is een goede trekauto? Nog geen twee maanden geleden heeft Menno daarover een evenwichtig blog geschreven. Misschien een tip voor de goegemeente om dat (nog) eens door te lezen. Ik kan dan ook met @Aad meegaan in zijn mening over de discussie.

En dan die pechstatistiekjes die je op internet kunt vinden: eenduidig zijn ze nooit; er worden appels met peren vergeleken, auto’s met 3 ton op de teller en nieuwe, stadsautootjes, die de 3 ton nooit halen; het regent bij de achtergrondinformatie startproblemen wegens accu’s die het begeven, maar wat heeft dat met automerkenstaatjes te maken; horen lekke banden er ook bij?
Ik heb in de meest verschrikkelijke barrels van auto’s gereden, ook naar Spanje en terug, maar heb nooit stil gestaan. Zijn dat daarom betrouwbare auto’s? Nee. Moet ik dan omwille van de pechkans naar een Kia, die weinig pech zou kennen en die een ruime garantie zou hebben? Kia prima, maar niet om die reden.


Gerrie antwoordt op 01 February 2019 om 19:07:

Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik rij met een caravan met maar een lullig 1000 cc motortje. En hij doet het goed, wij rijden in 11 uur van het noorden naar Oostenrijk of Zwitserland. De clou is denk ik dat je moet zorgen dat je voor een passende combinatie zorgt.
Ik zie hier steeds weer reacties en vragen voorbij komen van mensen die altijd een caravan mooi vinden die net te groot is voor hun auto. De discussie over betrouwbaarheid van de kleine turbomotortjes hoeven we hier niet opnieuw te beginnen want dat is al meerdere keren gebeurd en er is nog nooit iemand geweest die met harde bewijzen is gekomen dat deze meer problemen zouden hebben dan de (ouderwetse ) ongeblazen motoren. B.d.w., dit is onze tweede met een 1000 cc motortje. Heerlijke trekkertjes met het beschikbare vermogen op lage toeren.


Aad antwoordt op 01 February 2019 om 19:23:

Gerrie, ik denk dat je de spijker op de kop slaat. Mijn 1000cc’tje mag 1300 trekken maar de caravan is volgeladen maar 920. En dat rijdt comfortabel, zuinig (1 op 12,5) en alles blijft heel.


Lp antwoordt op 01 February 2019 om 21:36:

Na vele Volkswagens ben ik sinds 2,5 jaar in bezit van kadjar 130 pk diesel. Veel overeenkomsten met de Nissan qasqai en x-trail. Wegenkaart is duur en kan bijna niet uit met 10000km met caravan en 15000km per jaar solo. Wel fijne trekker, ik rijd overwegend 90 km met 1500 kg wegende fendt.
Ik zou toch voor een diesel kiezen ivm erg voordelige aanschaf op dit moment. Dealers kunnen diesels slecht verkopen. Een diesel is nu bijna goedkoper 2e hands dan een vergelijkbare benzine. Dieselmotor is meestal zwaarder gebouwd, gaat ook langer mee.





Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker