Caravantrekker.nl

MAD veren of Carsupport of geen extra veren?

Roussa vraagt op 30 januari 2019:

Ik kom er niet uit. In het voorjaar komt onze nieuwe caravan (eerste) Elddis Affinity 554. De auto die hem mag gaan trekken wordt een nieuwe Toyota RAV4 hybride AWD 2.5 automaat First Edition 2019.
Nu las ik over voordeel van MAD veren en besprak dit met de dealer. Hij zegt dat het eigenlijk niet nodig is en dat het onbeladen dan wel erg stuk rijd.
Tja wat is wijsheid? Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Alvast reuze dank.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 januari 2019:

Je hoeft dat nu nog niet te beslissen lijkt mij. Probeer het eerst even uit en als je dan vindt dat de vering met caravan te slap is monteer je alsnog extra vering.
Het oude model dat we getest hebben vond ik wel te slap geveerd met 80 kg kogeldruk (wat eigenlijk te veel is voor de auto).


Quirien antwoordt op 31 januari 2019:

Ik heb de Spec's eens goed bekeken en vergeleken met het vorige model.
De nieuwe uitvoering houd ook weer niet over qua kogel druk. Slechts weer voor een grote caravan te trekken een 'schamele 70 kg.' Wel de vermelding zoals voorheen; met fietsenrek max 80 kg.

Wel ontbreekt nu een mededeling zoals voorheen bij een te trekken caravan of i.d. de aanbevolen zwaardere vering te monteren.

Is deze dan wel anders en nu wat standaard verzwaard/gewijzigd uitgevoerd?
Ik weet niet of Toyota/dealer daar iets op kan antwoorden ?

Of weet soms uw dealer ook niet goed of hier verandering/verbetering is aangebracht gezien hetgeen u besproken heeft t.a.v. de MAD veren etc.

De Elddis-caravan 554, toch niet de kleinste, heeft in principe een redelijke kogeldruk nodig. Vraag mij af of de 70 kg. ( eventueel met de 5-10 % te verhogen) wel voldoende zal zijn om een "uitgelezen " combinatie te verkrijgen.
Maar zoals zo vaak, de praktijk zal het moeten uitwijzen.😉


ton groenendijk antwoordt op 31 januari 2019:

Het is voor mij ook allemaal van horen zeggen, maar ik meen mij te herinneren dat de hulpveren van Mad "progressief" zijn, hetgeen zou inhouden dat de eerste invering vrijwel gelijk is aan de originele en dat bij verdere invering de stugheid pas toeneemt.
Helaas kan ik alleen maar ervaring ventileren met een Opel Ascona en een Nissan Primera, dus dat is al bijna antiek. (net als ikzelf) Maar daarna heb ik ze eigenlijk nooit meer nodig gehad. Bij de genoemde merken heb ik nooit extra stugheid of oncomfortabel rijden bemerkt. Integendeel. En bij het caravantrekken was het, zeker bij de Primera een echte verbetering.
Luister(weer) naar Menno: probeer het uit. Montage kan ook achteraf.



aadje antwoordt op 31 januari 2019:

@Roussa wat Ton Groenendijk zegt klopt exact verder zijn die dingen niet duur en als je de auto iets opkrikt dan wip je ze er zo tussen uit na de vakantie(s) maar dat is niet nodig zonder lading zullen we maar zeggen doen ze echt niks althans niet noemenswaardig.


JanS antwoordt op 1 februari 2019:

Hoi, even naar aanleiding van het antwoord van Quirien kan ik wel zeggen dat die Elddis zeker 80/85 kg kogeldruk nodig heeft. Ik heb zelf een Avante 550. Veel lager ga je die ook niet krijgen, of je moet heel de belading achter in de caravan leggen, wat de stabiliteit zeker niet ten goede komt. (zelf ondervonden)

Jan


Jan Br antwoordt op 1 februari 2019:

Ik rij zelf met een Toyota RAV4 Hybrid van jan. 2018 en heb er meteen MAD hulpveren onder laten zetten. Ik kan daarom niets zeggen over het verschil met of zonder, maar kan wel zeggen dat de auto met hulpveren nog steeds zeer comfortabel rijdt en nooit stoterig is. Met caravan van 1650 kg met kogeldruk van 80kg (ik weet dat dat vlgs Toyota te veel is) rijdt hij prima en zakt hij totaal niet in. Met vorige auto Mazda CX5 moest ik echt oppassen bij drempels of korte hellinkjes.


RenéK antwoordt op 4 februari 2019:

Wij hebben geen Elddis en geen RAV4 hoor, dus daar kan ik niets over zeggen. Wij hebben wel de originele veren onder onze Renault megane laten vervangen bij Carsupport door Progressief werkende achterveren. Hiervoor raakte ik met aanhanger of caravan erachter iedere drempel. Nu nooit meer. Solo rijdt de auto nog net zo comfortabel.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker