Caravantrekker.nl

Caravan uitrusten met autoark

Walter vraagt op 2 februari 2019:

Ik heb een Eriba feeling 470 en wil hem uitrusten met een caravanbatterij. Hij is uitgerust met een Schaudt csv 400.
Volgens een brochure is dit mogelijk met accessoires van hun, maar ze verwijzen naar de dealer om meer uitleg.
Wat heb ik nodig voor de ombouw?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Frans antwoordt op 2 februari 2019:

De Schaudt csv 400 is bedoeld als 12V voeding wanneer je aan een 230V stroompaal staat. Om zonder netvoeding ook gebruik te kunnen maken van aangesloten 12V apparatuur zit er een 12V ingang op, waarop de constant stroomdraad vanaf de trekauto kan worden aangesloten. De voeding wordt dan vanaf de auto betrokken zolang er geen 230V is aangesloten. Dit apparaat is niet primair bedoeld om een caravanaccu als stroombron te gebruiken, maar het kan wel; er is geen ingebouwde acculaadmogelijkheid.

Wil je, wanneer je losgekoppeld staat van auto en netvoeding, 12V kunnen blijven gebruiken dan is een caravanbatterij nodig. Deze kan in plaats van de autovoeding worden aangesloten, maar wordt dan niet opgeladen. Als antwoord op de gestelde vraag wat nodig is voor de ‘ombouw’: voor het aansluiten van een caravanaccu in de plaats van de autovoeding heb je als toebehoren alleen accukabels nodig met bijpassende accuaansluitklemmen (accu-specifiek); 4 mm2 draad is voldoende voor waterpompjes en verlichting. Wil je de caravanbatterij gebruiken voor de aandrijving van een mover, dan wordt die over een aparte aansluitset gevoed, buiten genoemde csv 400 om. Misschien is ook een accubak nodig, afhankelijk van de accu.
N.B. Omdat de Schaudt csv 400 geen acculader is, dient voor een oplaadbare accu een lader apart te worden aangeschaft. Je kunt kiezen om te laden vanaf het 230V-net en/of vanaf de vrijgekomen 12V-draden vanaf de auto. Laden door de caravanaccu parallel te schakelen aan de auto-accu moet je vergeten. Keuze van laders is ook weer afhankelijk van de batterijkeuze. Het meest onafhankelijk voor onderweg ben je met een 12V DC-DC booster lader, maar die is ook het duurst.
P.S ten overvloede: het is uiteraard mogelijk om de omvormer te (laten) vervangen door een gecombineerde omvormer/lader, die ontworpen is voor het gebruik van caravanaccu’s.


PieteR antwoordt op 3 februari 2019:

Onze caravan is volledig autark. De accu wordt geladen door twee zonnepanelen. Voor noodgevallen kunnen we ook laden vanaf 230V, via een niet te grote, maar doeltreffende lader, die ook kan druppelen.
Alles wordt geregeld door de solar regelaar.

Koken en koelen doen we op gas.

Onderweg worden de zonnepanelen ondersteund door de autodynamo, dat is niet noodzakelijk, maar het schiet wel lekker op.


PieteR antwoordt op 9 februari 2019:

Walter, misschien is deze site behulpzaam, als je over een autarke caravan nadenkt:

https://www.wowa-stellplatz.de/camping/autarker-wohnwagen-/

Succes!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker