Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Caravan uitrusten met autoark

Walter vraagt op 02 February 2019 om 14:33:

Ik heb een Eriba feeling 470 en wil hem uitrusten met een caravanbatterij. Hij is uitgerust met een Schaudt csv 400.
Volgens een brochure is dit mogelijk met accessoires van hun, maar ze verwijzen naar de dealer om meer uitleg.
Wat heb ik nodig voor de ombouw?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Frans antwoordt op 02 February 2019 om 21:26:

De Schaudt csv 400 is bedoeld als 12V voeding wanneer je aan een 230V stroompaal staat. Om zonder netvoeding ook gebruik te kunnen maken van aangesloten 12V apparatuur zit er een 12V ingang op, waarop de constant stroomdraad vanaf de trekauto kan worden aangesloten. De voeding wordt dan vanaf de auto betrokken zolang er geen 230V is aangesloten. Dit apparaat is niet primair bedoeld om een caravanaccu als stroombron te gebruiken, maar het kan wel; er is geen ingebouwde acculaadmogelijkheid.

Wil je, wanneer je losgekoppeld staat van auto en netvoeding, 12V kunnen blijven gebruiken dan is een caravanbatterij nodig. Deze kan in plaats van de autovoeding worden aangesloten, maar wordt dan niet opgeladen. Als antwoord op de gestelde vraag wat nodig is voor de ‘ombouw’: voor het aansluiten van een caravanaccu in de plaats van de autovoeding heb je als toebehoren alleen accukabels nodig met bijpassende accuaansluitklemmen (accu-specifiek); 4 mm2 draad is voldoende voor waterpompjes en verlichting. Wil je de caravanbatterij gebruiken voor de aandrijving van een mover, dan wordt die over een aparte aansluitset gevoed, buiten genoemde csv 400 om. Misschien is ook een accubak nodig, afhankelijk van de accu.
N.B. Omdat de Schaudt csv 400 geen acculader is, dient voor een oplaadbare accu een lader apart te worden aangeschaft. Je kunt kiezen om te laden vanaf het 230V-net en/of vanaf de vrijgekomen 12V-draden vanaf de auto. Laden door de caravanaccu parallel te schakelen aan de auto-accu moet je vergeten. Keuze van laders is ook weer afhankelijk van de batterijkeuze. Het meest onafhankelijk voor onderweg ben je met een 12V DC-DC booster lader, maar die is ook het duurst.
P.S ten overvloede: het is uiteraard mogelijk om de omvormer te (laten) vervangen door een gecombineerde omvormer/lader, die ontworpen is voor het gebruik van caravanaccu’s.


PieteR antwoordt op 03 February 2019 om 00:32:

Onze caravan is volledig autark. De accu wordt geladen door twee zonnepanelen. Voor noodgevallen kunnen we ook laden vanaf 230V, via een niet te grote, maar doeltreffende lader, die ook kan druppelen.
Alles wordt geregeld door de solar regelaar.

Koken en koelen doen we op gas.

Onderweg worden de zonnepanelen ondersteund door de autodynamo, dat is niet noodzakelijk, maar het schiet wel lekker op.


PieteR antwoordt op 09 February 2019 om 00:12:

Walter, misschien is deze site behulpzaam, als je over een autarke caravan nadenkt:

https://www.wowa-stellplatz.de/camping/autarker-wohnwagen-/

Succes!



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

Blijf van het gas af!

De koppeling is een gevoelig onderdeel van je auto als je met een caravan gaat rijden. Door niet te veel gas te geven gaat die veel langer mee. Lees hoe je met en zonder caravan je auto langer heel houdt.

Caravanspiegels

Zijn extra caravanspiegels verplicht? Vaak wel, maar belangrijker is dat je er ook wat in ziet.

© 2004-2019 Caravantrekker