Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Nieuwe banden RUNFLAT????

Jan Steurrijs vraagt op 13 February 2019 om 00:20:

De banden onder mijn Hobby 495 zijn aan vervanging toe. Ik denk erover om Runflat banden te monteren. Op de auto (Mercedes C450 4MATIC AMG) heb ik ook Runflat banden liggen en deze bevallen mij zeer goed. Geven meer stabiliteit en dit vooral bij zijwaartse krachten zoals zijwind en de windvlagen van tegenliggers.

Zouden dit soort banden ook de caravan meer stabiliteit geven zodat minder last wordt ervaren van bijv. SUV's en busjes die jou voorbij steken? Minder zwabberen op de banden? Ik weet dat ik dan wellicht ook andere velgen moet monteren maar ook daar heb ik al over nagedacht. Wellicht 15" lichtmetaal.

Wie heeft ervaring hiermee?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 13 February 2019 om 00:22:

Kan je dan passende velgen en banden krijgen met voldoende draagvermogen (loadindex) in een maat die past?


Jan Teepe antwoordt op 13 February 2019 om 09:53:

Rijdt dat comfortabel? Ik heb toevallig proef gereden met de Renault Kadjar black edition. Die had 19 inch wielen met hele platte Michelin's eronder. En dat vond ik, op slechtere wegen, niet echt comfortabel rijden.


jadatis antwoordt op 13 February 2019 om 17:30:

Bij runflat banden ben je verplicht een tmps daarop te hebben, omdat die niet zo duidelijk waarschuwen als je een lekke band hebt.


Aad antwoordt op 13 February 2019 om 18:20:

De vraagsteller wil runflat’s onder zijn caravan leggen, dua heeft het niet veel zin om je ervaring van die banden onder je auto te vermelden


Mark antwoordt op 13 February 2019 om 20:04:

Mey grotete velgen en plattere banden ben je er toch ook? Alleen vraag ik mij af of de vering van de caravan wel betekend is op runflat. De genoemde Mercedes is namelijk wel volledig ingericht op dit soort banden.


Sjef Bertens antwoordt op 14 February 2019 om 00:41:

Buiten het feit dat deze banden waarschijnlijk niet in de wielkasten passen is er geen enkele goede reden om dit experiment uit te voeren.

Dit soort banden vaak gecombineerd met stugge vering dragen bij aan een sportief karakter strak stuurgedrag en hoge dwarsstabiliteit ( kleine sliphoeken )

Bij caravans is er meer behoefte aan ondersteuning van het veersysteem en voldoende draagvermogen. Een redelijke dwarsstabiliteit is dan mooi meegenomen.


Jan Steurrijs antwoordt op 15 February 2019 om 01:06:

Dank voor jullie reacties... het meedenken wordt zeer op prijs gesteld.

Ik spreek hier over een Hobby DeLuxe Easy 495 van 2004. Hieronder liggen nu Hankook Vantra LT 185/R14c banden op 4,5bar (7 jaar oud). Men adviseert deze dus te vervangen. Ik respecteer het max gewicht van 1.400kg en een kogeldruk van 85kg. De trekker is een Mercedes C450 AMG met 367pk (hiervoor een BMW 320i 184pk). Ik heb de Hobby nog niet achter de Mercedes gehad (heb deze pas sinds kort).

Met de BMW toch altijd spannende momenten bij het inhalen van groot vrachtverkeer en de bestelwagens die je voorbij vliegen. Zal ook wel een beetje de angst tussen de oren zijn maar toch . Ik vroeg me dus af of het mogelijk is de stabiliteit te verhogen door bijv. een ander type banden te monteren. Uiteraard wel dezelfde maatvoering dus grotere diameter velg, lagere band zodat uiteindelijk dezelfde omtrek wordt bereikt.

Overigens vind ik het vreemd dat op de Hankooks geen hoogte wordt vermeld. 185/R14c 102R M+S staat er op.Ik heb ergens gelezen dat je dan 80% van de breedte als hoogte moet aanhouden maar lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Mijn banden zijn echt geen 148 hoor .

Ik sluit overigens niet uit dat de stabiliteit al wordt verhoogd omdat ik nu een andere trekker heb. De Mercedes is zo'n 200kg zwaarder dan de BMW. Iemand ervaring hiermee? Tips??? Ze zijn van harte welkom!


Frans antwoordt op 15 February 2019 om 08:02:

Ik zou eerst maar eens een flink stuk gaan rijden. Een veel zwaardere auto met een heel ander onderstel kan een totaal ander beeld geven.

Bij de caravan zou je eens naar de velgbreedte moeten kijken. Bij die bandenmaat horen 6,0 J of 6,5 J velgen. Goede kans dat je rond rijdt op 5,0 J Hobbyvelgen.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 15 February 2019 om 10:48:

185/R14c zijn prima banden. Inderdaad met een hoogte verhouding van 80%. Dat is goed voor de vering. 'Platte' banden hebben geen voordelen.

Die 200 kg dat je Benz zwaarder is zal je zeker merken en is gunstig. Een BMW 320i met 1400 kg zit eigenlijk op de grens. Het allerbelangrijkste is echter om niet te snel te rijden. 90 km/u is niet voor niet de maximale snelheid


Jadatis antwoordt op 15 February 2019 om 13:09:

Bij inhalen of ingehaald worden , dient er zijdelings zo veel mogelijk afstand te zijn tussen de beide voertuigen. Dan is de zuiging minder, en wordt je niet zo ver heen wn weer geslingerd.
Dit vraagt dus medewerking van beide bestuurders.
De inhaler zo ver als kan naar links, en de ingehaalde zover mogelijk naar rechts.
Dit alles natuurlijk voor zover de situatie dit toelaat.
Dus als iedereen, dit doorvertelt, dan past op den duur, iedereen zijn rijstijl op aan.


PieteR antwoordt op 16 February 2019 om 00:14:

Dat is alleen van toepassing bij vrachtwagens die op het scherp van de snede, dus aan de grens van hun begrenzing rijden en/of als je als zwakke trekker een fikse windverplaatser inhaalt met minimaal verschil.

Sommige combinaties hebben wat last van de zuiging, maar in zo'n geval doet een goede stabilisator wonderen.


jadatis antwoordt op 16 February 2019 om 23:27:

Topicstarter hoopte me runnflat banden juist bij dat inhalen of ingehaald worden , de enge momenten er uit te halen, en naar mijn idee heeft zijdelings afstand houden dan meer effect.


PieteR antwoordt op 17 February 2019 om 00:26:

Daar kon je best wel eens gelijk in hebben. En aanvullend zou dan ook wat oplettender rijden al veel kunnen schelen. Beide opties zijn een stuk voordeliger dan runflats, want gratis...

Als ik de eerdere reacties lees, maak je met zulke banden vooral van je caravan een stuiterbak en dat is de pest voor je meubilair!


Jan Steurrijs antwoordt op 18 February 2019 om 22:26:

Nogmaals veel dank voor jullie betrokken antwoorden. Sommige antwoorden nodigden uit om wat nader onderzoek te doen.

Even in de stalling wezen kijken. Velgen die eronder liggen...
5,5j 14H2 (CMR) 04-04 MW RO 825
Ik vermoed dat dit iets zegt over de; breedte, hoogte, merknaam, productiedatum, RO (weet ik niet) en draaglast. Een zoekopdracht leert me dat 5,5j geschikt is voor een minimale breedte van 165, een optimale breedte van 175-185 en een maximale breedte van 195. Frans geeft hierboven aan dat ik eigenlijk zou moeten kiezen voor 6j of 6,5j maar 5,5 i.c.m. 185/R14c lijkt me een uitstekende combinatie toch?

Verder is het zo dat ik met m'n Mercedes C450 AMG 4MATIC de vering van de auto kan aanpassen (Comfort, Sport en Sport+). In Sport stand veert de auto heel wat stugger, ligt 'vaster' op de weg en ga ik er van uit dat de caravan daardoor minder snel grip op de achterkant van de auto krijgt waardoor de auto zelf de beweging in de caravan niet of nauwelijks kan versterken. Op m'n vorige auto, een BWM 320i had ik GOPREN blokken tussen de veren zitten die in beladen toestand de veerweg stugger maakten. Daarmee ben ik 1x maar Zuid Frankrijk gereden en dat was al een hele verbetering t.o.v. het jaar daarvoor. Ik heb goede hoop dat de elektronische aanpassing van de veerweg in de Mercedes hetzelfde resultaat zal geven.

Met 367pk en 4 wiel aangedreven heb ik ook voldoende trekkracht om de snelheid tussen mijzelf en het in te halen voertuig (vrachtverkeer) wat groter te maken (een tip van PieteR).

Gelet op jullie reacties ga ik er niet van uit dat ik winst kan behalen met een andere combinatie velgen/banden en zal dus opnieuw kiezen voor de Hankook Vantra LT 185/R14c. Op zich heb ik met die banden nooit een probleem gehad.

Nogmaals dank!!!!


PieteR antwoordt op 19 February 2019 om 00:31:

Het was een tip van Peter, niet van PieteR (Jadatis)
Ere wie ere toekomt!

Ik vulde dat aan met het idee om wat oplettender te rijden. Met de huidige vermogens heb je waarschijnlijk niet zoveel last meer van de zuiging van een vrachtwagen, maar het is wel zaak om daar alert op te zijn. Zelf rijd ik al jaren met een stabilisator, dat scheelt ook heel veel veel.


Frans antwoordt op 19 February 2019 om 11:29:

@Jan Steurrijs, laat ik voorop stellen dat rijden met de nieuwe combinatie en beoordelen de beste informatie geeft. Over velgbreedte bestaan nogal wat twijfelachtige adviezen. Er staan staatjes op internet die voor een caravan niet gunstig uitpakken. Binnen een bepaalde range aan geoorloofde velgbreedtes geeft de maximale velgbreedte de meeste stabiliteit omdat bij zijdelingse kracht de gewichtsverdeling over de bandbreedte beter is. Een n.m.m. goed advies vind je op de link https://autobandenkennis.nl/velgmaat/
Ik heb de berekening gemaakt voor genoemde velgbreedtes en kom tot het volgende overzichtje:



Iedereen is vrij om er wat van te vinden, maar het verschil in velgbreedte en bandbreedte bij een 185/R14 op een 5,5J velg is 45,3 mm. Dat vind ik geen goede combinatie, ook al is het gemeengoed geworden.


Sjef Bertens antwoordt op 19 February 2019 om 12:16:

Beste Frans,

Er zijn inderdaad div lijstjes te vinden die informatie geven over velgbreedte en mogelijke bandenmaten.

De ene mogelijkheid is gunstiger dan de andere dat is waar maar veel belangrijker in deze is natuurlijk of ik een velg heb die overeen komt met de juiste ET waarde en voldoende draagvermogen heeft.

De andere redenen om niet te gaan experimenteren zijn al genoemd.


jadatis antwoordt op 19 February 2019 om 21:24:

Over velgbreedte heb ik eens navraag gedaan.
Deze is ook afhankelijk van de hoogte/breedte verhouding van de band.
De meetvelg , zeg maar het ideaal is bij je 80% hb band 0,71 x de sectiebreedte dus je 185
Ik heb de ratio's teruggerekent, en in spreadsheet omgedraaid, om mogelijke bandbreedte voor velgbreedte uit te rekenen.
185 hb 80 en 75% smalste 4,52 inch meetvelg 5,17 inch breedste velg 6,34 inch, afronden moet je zelf doen.
5,5 inch 80 en 75% hb, smalste bandbreedte 160,6 mm, ideale breedte 196,8 mm, breedste band 225,3 mm. Ook weer zelf afronden.

Ideaal is als loopvlak even breed is als velg.
Verhouding loopvlak/ breedte band
80% 0,71
75% 0,73
Steeds 0,02 erbij per 5%


j.smid antwoordt op 03 September 2019 om 23:50:

ik heb een caravan Burstner Averso Fifty 465 TS bjr 2010 er moeten nieuwe banden gemonteerd worden welke banden wordt mij geadviseerd
voor deze caravan.


PieteR antwoordt op 04 September 2019 om 00:55:

Gewoon dezelfde, want daar heb je ook 9 jaar mee gedaan. Let wel op het toegelaten gewicht bij de aanschaf van nieuwe banden! Sommige bandenverkopers krijgen het maar niet in hun hoofd dat caravans slechts 2 wielen hebben om het gewicht over te verdelen in plaats van vier, zoals de trekauto



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker