Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Treingewicht bij automaat

Dwadj vraagt op 19 February 2019 om 10:51:

Beste, we rijden momenteel met een Ford Transit custom 2.2 diesel 155 pk handgeschakeld. Onze caravan weegt 1900 kilo en dat is geen probleem want het maximale gewicht van de aanhanger mag 2500 kg en het treingewicht 5400 kilo zijn. Reeds vele 1000'den kms gereden naar het zuiden zonder problemen.

Ondertussen hebben we een nieuwe custom gekocht maar dan met 170 pk en automaat. Uitgangspunt hier was natuurlijk dat wij ook de caravan moeten kunnen trekken zoals voorheen met de manuele bak en dat kon volgens de dealer.

Wel op het COC attest zie ik nu volgende staan voor de nieuwe Custom automaat:
-Massa in bedrijfsklare toestand 2278 kg
-Massa van het voertuig 2322 kg
-Technisch toelaatbare max. massa 3400 kg
-Technisch toelaatbare max. massa van de combinatie 4365 kg
-Max technisch toelaadbaar sleepgewicht bij trekbalk 1950 kg
-Max belasting van verticale belasting koppelingspunt 112 kg

Dus het lege voertuig weegt meer dan dat in bedrijfsklare toestand?
2322 vs 2278

Maar wat is bedrijfsklare toestand?

Technisch gezien mag de caravan dus door de transit getrokken worden, maar als ik rekening moet houden met de combinatie dan...
4365-1900 = 2465 - 2278 = 187
Kan/mag ik dus nog maar 187 kg in de bus steken !
Maw nog 2 personen kunnen erbij de rest van de familie, honden, ... en bagage moet dan maar te voet verder?
Klopt dit?
Of ga ik hier te kort door de bocht?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 19 February 2019 om 11:08:

Ik ben bang dat uw conclusie klopt. Ik heb zelf ook naar deze auto gekeken en in NL is het maximaal trekgewicht gewicht beperkt tot 1250 kg. Dit komt door de gebruikte automaat met 6 versnellingen. In het voorjaar komt er een nieuwe automaat met 8 versnellingen die wel veel meer mag trekken.
Uw dealer heeft u slecht en onvolledig ingelicht. Ik verwacht niet dat bij controle (als die er al is) u snel een heel groot probleem gaat krijgen maar de totale massa is voor de versnellingsbak van de auto eigenlijk te veel. Ik hoop dat uw dealer eventuele schade onder garantie wil repareren en zou hem daar nu al wel op aanspreken.

De waardes van de gewichten zoals die in België overgenomen zijn in het COC vind ik vreemd. Zeker het verschil tussen leeggewicht en rijklaar gewicht, maar misschien is uw versie wel gewogen bij de keuring???


Dwadj antwoordt op 19 February 2019 om 11:39:

Hi Menno,

Alvast bedankt voor de info.
Ik heb ook wel gehoord van die 8traps automaten (liggen nu in de S-max/mondeo/....) maar concreet is er hiervoor helemaal geen info of deze in de Custom zou komen....

In alle geval zie ik in de nieuwe technische fiches dat alle custom versies met automaat blijkbaar zijn begrensd tot inderdaad die 4365 kilo (ongeveer) treingewicht.
Het gekke is dat het max. gewicht van de aanhanger verschilt per type custom
300 -> 1650/1550
320 -> 1850/1700
340 -> 2000/1850

Maar in alle geval zitten we dus met een serieus probleem.
Waarschijnlijk zal er echt geen probleem zijn ivm de belading en remmen zelf want de manueel geschakelde kan dit wel en die zullen wel dezelfde remmen en ophanging hebben als de automaten...

Maar als ik straks met 4800 kilo onderweg ben naar Kroatië en de automaat wordt te heet of heb schade tja wat dan natuurlijk....


TheoV antwoordt op 20 February 2019 om 09:43:

Op geen controle zou ik niet rekenen. Ik ben in Duitsland aan de kant gezet om te wegen. Op de snelweg Polizei voor me, 'bitte folgen' en ze reden met mij naar een schroothandelaar. Dat de kans groot of klein is, als je toevallig de uitverkorene bent maakt die kans berekening niks meer uit.

Of de remmen op alle modellen identiek zijn kan alleen de garagist bevestigen als hij de bestelnummers gaat vergelijken van alle onderdelen in de reminrichting. Dat er een verschil gemaakt wordt tussen verschillende modellen kan er op wijzen dat er wel degelijk essentiële verschillen zijn.

Massa in bedrijfsklare toestand is het voertuig inclusief koelvloeistof, brandstof en bestuurder (75kg). Waarom het andere getal hoger is? Misschien de trekhaak? 44kg lijkt me aannemelijk. Wat staat er op je weegverslag van de keuring? Dat gewicht zou ik eerder gebruiken dan de COC.

Wat je nog mag meenemen aan extra is heel eenvoudig 4365 - 2322 = 2043. Trek daar het gewicht van je gewogen caravan af en voer een correctie uit voor je eigen gewicht tov de aangenomen 75kg.


Dwadj antwoordt op 20 February 2019 om 12:37:

Hallo TheoV,

Jou hebben ze dus aan de kant gezet maar wat hebben ze gewogen?
Caravan, de auto of de trein (beiden) ?

Als ze de caravan en auto apart wegen is er geen enkel probleem want deze zitten keurig binnen de grens... het is de trein (som van beiden die het max. van 4365 kg overschrijdt)
Dus ruw geschat caravan zal wel tegen het max. lopen zijnde 1900 en de bus daar laden we ongeveer 600 kg in, dus ergens 2900 kg zeg maar en MTM is 3400 kg (500 kg reserve voor de bus zelf).
Totaal gewicht 4800 kg ttz een dikke 400 kg te veel.

Wat betref de remmen, ophanging, deze zijn identiek aan de manueel geschakelde 340 versie, die dan weer als totale trein 5400 kg mag hebben.

Dus ja zal wellicht wel aan de automaat liggen, maar ja de bus is besteld en begin volgende maand beschikbaar.... de voorwaarde was dat ie onze caravan van 1900 kg moest kunnen trekken... en ja technisch kan dit natuurlijk hé, dat je gezin en bagage ook mee moeten is voor ons logisch, voor de dealer wie zal het zeggen...

Misschien dat een extra oliekoeler voor de automaat wel een oplossing is maar dat weet ik niet, laat staan als dit wel technisch kan !




TheoV antwoordt op 20 February 2019 om 14:23:

Ze wegen alles samen en dan de caravan apart. Uiteindelijk hebben ze dan het ganse plaatje. 400kg uitsparen zal niet simpel zijn. Water neem ik maar een minimum mee. Max 10 liter. Het is overal verkrijgbaar en die 50kg gewicht kan ik beter gebruiken.

In België liggen er ook weegtoestellen in de snelweg. https://wegenenverkeer.be/weigh-in-motion ik zou er niet van verschieten dat dit ook zo is in de buurlanden. Deze zijn gekoppeld aan een ANPR camera. Ze hebben dus onmiddellijk een volledig beeld van je combinatie. Effectieve weging gebeurd nog wel op een geijkte brug.

Het probleem wat je hebt is een veel gehoorde klacht bij een MH. Voertuig voor 6 personen maar je mag niet eens een handdoek mee nemen.


Chateau antwoordt op 20 February 2019 om 20:36:

Normaal wegen zij hier in Belgie aan vaste stations die gelegen Rijn aan afritten meestal. Mijn heeft ook automatische controle die in de autobaan in gebouwd zijn, terwijl u er over rijd. Faktuur word na gestuurd. Hebben ook vliegende controles, die hebben alles bij, wegen, re''entert enz. Overladen in Belgie is duur en wanneer ter plaatse gewogen en overladen word ook het schouwingsbewijs ingetrokken.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Achteruitrijden

Soms is de enige weg een weg terug. Afkoppelen op een helling moet je nooit doen, dus zal je toch achteruit moeten rijden. En dat kan je jezelf leren!

Politie controle

Regelmatig controleert de Politie caravans, campers en aanhangwagens. Waar wordt bij zo'n controle op gelet?

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

© 2004-2019 Caravantrekker