Caravantrekker.nl

Enkele bedden voor of achter de caravan

Christ v d Kieboom vraagt op 1 maart 2019:

Ben op zoek naar een andere caravan met gescheiden bedden. Nou heb ik van een dealer gehoord dat het niet uit maakt of bed voor of achter is geplaatst i.v.m. kogeldruk. Rekening houdende met fietsen voor op de dissel. Heeft iemand hier advies over.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

aadje antwoordt op 1 maart 2019:

@Christ wat zeker zo belangrijk is vind ik de bedden aan de voorkant dan heb je de zit achter met rechte ramen.Andersom met de zit aan de voorkant zit je altijd met de schuine kant zit veel minder prettig en met zijn vieren ronduit beroerd minder ruimte door de schuinte.


TheoS antwoordt op 1 maart 2019:

Onze vorige caravan had het bed achter, de rondzit voor. Bij de huidige is het omgekeerd.
Inderdaad heb je met de rondzit vóór last van de schuinte. Toch was daar voldoende ruimte om er met zijn vieren te zitten, terwijl het niet een echt grote caravan was. (totale lengte caravan 6.68 m.)

Nu zitten we achter, bovendien is de voorwand dicht (geen raam). Wij missen het zicht naar voren: bij een pauze onderweg op de auto; op de camping het zicht op de weg. Meestal staan we met de neus richting de weg.
Ook als we voor wel een raam zouden hebben, dan nog was het zicht op de auto/de weg beperkt.
Het is maar waar je de voorkeur aan geeft.


Christ vd Kieboom antwoordt op 2 maart 2019:

Bedankt voor de reactie’s , maar mijn vraag gaat vooral over de gewichtsverdeling. Dealer zei dat alko dat berekende door de as naar voren of naar achter te plaatsen .


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 maart 2019:

Daar heeft je dealer wel gelijk in. Op voorhand is niets te zeggen over de kogeldruk. Daar kan overigens nog best verschil in zitten tussen de ene en de andere caravan.
Theoretisch zou bedden hoor zorgen dat de as meer naar achter achter geplaatst moet worden en dat is gunstiger voor de wegligging.
E.e.a. hangt ook weer af van de grootte van de zithoek. Kortom op voorhand kan ik je vraag niet beantwoorden.


Jan Teepe antwoordt op 2 maart 2019:

Ja natuurlijk heeft het invloed op de gewichtsverdeling. Onder de bedden leg je vaak de voortent, schotelantenne enz. enz. Bij mijn Adria Adora hebben ze de vaste watertank ook nog aan de voorkant onder het bed gezet, waardoor de kogeldruk uit zichzelf al behoorlijk hoog is. Dat heb ik moeten corrigeren door 1 lichtgewicht LPG tank in de disselbak i.p.v. twee propaan tanken, het plaatsen van de boordaccu aan de achterzijde en het zo goed mogelijk verdelen van de bagage om tot een kogeldruk van ± 80 kg. te kunnen komen. En dat verhaal over het plaatsen van de as naar voren of achteren, verwijs dat maar naar het land der fabelen. Alko levert alleen maar gestandariseerde assen. Zelfs als er een langer chassis nodig is, dan wordt er een verlengstuk aan het standaard chassis gemonteerd.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 maart 2019:

Alko is alleen leverancier maar de caravanfabrikant kan wel de plaats van de as bepalen mbv het vario chassis. Maar verwacht van een fabrikant geen hogere wiskunde in deze 😉


Arie antwoordt op 2 maart 2019:

Blijkbaar een dealer die daarover wat uit zijn nek kletst. Alko levert aan een fabrikant wat gevraagd wordt.
De fabrikant van de caravan bepaalt in ZIJN ontwerp de plaats van de as, door te variëren in de lengte van de dissel en de plaatsing van de "doos" ten opzichte van de as. Hij zorgt daarbij dat de kogeldruk, in LEGE toestand voldoet aan de wettelijke eis, anders krijgt hij geen typegoedkeuring.
Daarna is het afhankelijk van de plaats en gewicht van de accesoires en hoe er beladen wordt.


Jan Teepe antwoordt op 2 maart 2019:

Ik zou zeggen rij naar een (merk)caravandealer. Neem een lange rolmaat mee. Meet de afstand tussen de koppeling en het hart van het wiel. Doe dit ongeacht de indeling van de caravan. En ga daarna de indelingen vergelijken met resultaten van de metingen. Op deze wijze kan je constateren of de betreffende fabrikant rekening heeft gehouden met de indeling en daarop de afstand koppeling - hart wiel, heeft aangepast. En Arie: "Hij zorgt daarbij dat de kogeldruk, in LEGE toestand voldoet aan de wettelijke eis, anders krijgt hij geen typegoedkeuring". Leg mij eens uit hoe je dat doet!! Met welke grootheden wordt er dan rekening gehouden? En Menno: volgens mij is de positie van de as een vaste positie op de rechte chassisbalken. Jij hebt wel gelijk, dat de positie iets aanpasbaar is d.m.v. het kiezen van de aansluitingsgaten in de rechte chassisbalken om de disselbalken te bevestigen. Nu nog afwachten of de fabrikanten ook echt gebruik maken van deze mogelijkheid.


Jan@ antwoordt op 2 maart 2019:

Verstandig dat je dit goed onderzoekt. Wij hebben de twee aparte bedden ook voorin met de gemelde ruimte-voordelen. Maar de voortent met stalen frame hoef ik daar niet onder te leggen met ook 2 gastanks in de disselbak, reservewiel heb ik verplaatst naar achter(onder). En dan nog fietsen op de dissel: forget it!


Arie antwoordt op 2 maart 2019:

Jan Teepe:
De grootheden staan in de EU richtlijnen en de fabrikant vermeld deze waarden in de aanvraag voor een CVO. Deze gegevens worden bij de daadwerkelijke keuring geverifieerd.

Het gaat om een geringe verticale belasting, dus een neerwaardse kracht.
na een paar minuten googelen vind je in de richtlijn 97/27EG op bladzijde 5:
middenasaanhangwagen: een aanhangwagen met een stijvedissel waar van de as(sen) zich dicht bij het zwaartepunt van het voertuig (indien gelijkmatig belast) bevindt (bevinden), zodat slechts een geringe statische verticale belasting van ten hoogste 10% van de met de maximummassa van de aanhangwagen overeenkomende belasting of van 1000daN (de lichtste belasting is van toepassing) wordt overgebracht op het trekkende voertuig;


ReneK antwoordt op 2 maart 2019:

Wij bezitten een Wilk met enkele bedden achter en een rondzit voor. Geen probleem met de kogeldruk, al nodigt de grote bergruimte achter uit tot flink beladen daar. De watertank zit voor in een bank. Met één gasfles 5 kg en met 2 fietsen op de dissel waarvan 1 elektrische kom ik meestal uit op 80 kg kogeldruk.
Voorin totaal geen last met zitten, zelfs op het voorste deel van de rondzit zit je goed. Het ligt dus erg aan de bouw van de caravan hoe dat
is.
René


Jan Teepe antwoordt op 5 maart 2019:

Zoals Menno al melde "hogere wiskunde komt er niet bij aan te pas". Gezond verstand ook niet. Als je als fabrikant de vaste watertank (50 ltr. = halfvol 25 kg) vooraan in de bedkast monteert, en een houder voor 2 * 11 ltr. gastanks = 25,6 kg p.st. in de disselkast monteert en het reservewiel ook nog eens in de disselkast plaatst ( ± 17 kg.) , dan kan je op de vingers natellen ( ± 92 kg.) dat de kogeldruk veel te hoog wordt. En dat zou dan een typegoedkeuring krijgen?


Arie de Ruiter antwoordt op 5 maart 2019:

Veel hangt af van de wijze waarop en waar de vaste inrichting is geplaatst.
In 2013 kochten wij een Sunlight Enjoy met enkele bedden achterin. Was onze eerste caravan dus geen enkele ervaring. Bij beladen bleek het moeilijk om de kogeldruk onder de 80 kg te krijgen. We hadden wel een lichte en een elektrische fiets op de dissel. Om toch op 75 kg uit te komen het reserve wiel en reserve gasfles in bergruimte onder bed geplaatst en weinig water in de tank. Bij deze caravan hadden we geen last van de schuine voorkant maar beschikten we over een mooie brede vensterbank.
In 2017 hebben we een Dethleffs 260EL Avant-garde gekocht met de enkele bedden voorin. Op basis van de ervaringen met de vorige caravan het reserve wiel onder de caravan en de mover achter de as laten plaatsen. (sommige bezoekers van deze site vinden dit laatste onzin maar mijn ervaring is dat dit toch wel degelijk scheelt) Deze caravan heeft nu, zonder verdere lading, een negatieve kogeldruk. Kan met gemak onze beide fietsen op de dissel kwijt, extra gasfles in de dissel kast en redelijk wat water meenemen. Kom nu beladen op ca. 75 kg.
Mijn advies; weeg voor aanschaf, indien mogelijk, even de kogeldruk en bepaal dan of je bijvoorbeeld het reserve wiel onder de caravan plaatst of in de disselbak.


Arie antwoordt op 5 maart 2019:

Ik ga er vanuit dat Jan op mijn bijdrage reageerde. Ik zou zeggen stap eens uit je caravan.. Er zijn ook middenasaanhangers met een MTT van 24.000 kg. Vandaar hij MAG 10% van het TMM zijn.
Als je als caravanbouwer bij een lege caravan 95 kg kogeldruk wil bij een TMM van 950kg is dat geen probleem. Of hij dat verkoopt is wat anders..
Het inderdaad geen hogere wiskunde en de tekst niet moeilijker als AVI 5.


Jan Teepe antwoordt op 6 maart 2019:

Arie, het gaat wat er in de praktijk geleverd wordt en dat zijn geen wipkar caravan varianten. En dan kan je niet anders concluderen, dat caravanproducenten niet echt nadenken bij het ontwerpen van een caravan. Bij mij had de vaste watertank natuurlijk bij de wielkast moeten zitten i.p.v. vooraan in de eenpersoons bedkast. En natuurlijk had het reservewiel onder de caravan moeten zitten i.p.v. in de disselkast. En natuurlijk ga je zelf experimenteren met belading ed. om tot een aanvaardbare kogeldruk te komen. En ik hoop dat de vraagsteller wat heeft aan deze informatie om tot de juiste keuze te komen.


PieteR antwoordt op 6 maart 2019:

Ik snap toch dat geneuzel over de kogeldruk van een lege caravan helemaal niet. Dat klinkt een beetje onbeleefd, maar volgens mij dekt het toch wel de lading.

Zijn we hier namelijk al mensen tegengekomen, die met een lege caravan op vakantie gaan? Die uiteindelijke kogeldruk bepaal je toch zelf door middel van je goed uitgekiende belading? Of ben ík nou helemaal kierewiet? 😉


Aad antwoordt op 6 maart 2019:

PieteR, of je kierewiet bent weet ik niet, maar je slaat hier de plank een beetje mis.
Want het is juist zeer belangrijk wat de kogeldruk is bij een lege caravan. Stel je voor dat je leeg een kogeldruk hebt van 150kg: dan zou je haast verplicht zijn om al je zware artikelen helemaal achterin de caravan te plaatsen. Of zelfs meerdere e-bikes achterop mee te nemen.
Een goede belading moet een balans zijn, waarbij je de zware spullen op de as legt en de lichte spulletjes verdeeld.
Dus de “lege kogeldruk” zal heel dicht in de buurt van de beladen druk komen te liggen


PieteR antwoordt op 7 maart 2019:

Met zulke extremen en een laag laadvermogen van de caravan wordt dat inderdaad een uitdaging. Maar ik ga er van uit, dat geen enkele caravan met een kogeldruk van die omvang geleverd wordt. En ik ben verwend, onze caravan volgt prettig bij een relatief lage kogeldruk en vindt een hoge kogeldruk ook niet vervelend. En met een laadvermogen van een dikke 400 kilo heb ik ook al makkelijk praten.

Even terug naar de lege caravan: als je die kogeldruk met de aanwezige accessoires niet op een redelijk niveau kan brengen als je bij de dealer vertrekt, deugt wat mij betreft zowel de dealer als wat hij verkoopt niet. 😉


Jan Teepe antwoordt op 7 maart 2019:

PieteR. Ik heb op de rai toentertijd caravans verkocht met twee volle gasflessen in de disselbak. Men dacht omdat dit was om de caravan een actievere uitstraling te geven, maar in werkelijkheid was het nodig om dat de caravan met niet uitgedraaide poten anders achterover kiepte. Je kon wel heel veel in de disselbak laden voordat je teveel kogeldruk had.


Arie antwoordt op 7 maart 2019:

Pieter en Aad, ik denk dat jullie beiden gelijk hebben: een goede basis en slim beladen. 😉
Jan,. zucht, je heb zelf caravans verkocht en dan koop je er zelf een die niet klopt...


Ton Groenendijk antwoordt op 7 maart 2019:

Maarrrr... Arie, Jan Teepe weet kennelijk heel goed dat er heel wat valt te verstoethalspelen aan een door de fabrikant afgeleverde caravan.
Je kan dus goochelen met de verplaatsing van accessoires en op je gemak allerlei trucjes uithalen waar de fabrikant geen zin in of geen geld voor had.
Niet voor niets wordt op dit forum nu al jaren, naast de trekauto's, gesteggeld over laadvermogen, inrichting en uitvoering van de caravans zelf.
Dat geeft weinig vertrouwen in de betrokkenheid van fabrikanten en dealers, maar dit terzijde.
Nu ineens blijkt dat we met Jan een deskundige in huis hebben die precies weet wat de trucjes zijn om het allemaal degelijk te laten lijken en de consument tot kopen te verleiden.
Ik wil dat allemaal niet weten, maar één vraag kan Jan, gezien zijn leeftijd, wel beantwoorden: was het nu echt zo dat in het verleden caravans ter keuring werden aangeboden bij de RDW in volledig onttakelde toestand, zonder koelkast of kachel en dat daarna de aangeklede modellen met "accesoires" op het zelfde gewicht werden verkocht? Het is een achterhaalde praktijk, dus je kan er nu wel eerlijk over zijn.


Jan Teepe antwoordt op 8 maart 2019:

Hoi Ton. De RDW speelde eigenlijk een heel bescheiden rol in het caravan gebeuren. En doet dit in wezen nog steeds, nu er bijna geen(?) NL caravan producenten meer zijn. In de Europese wetgeving zitten ook hiaten wat caravans betreft. Bijv. bij het exporteren van auto/camper is alles exact geregeld. Wil je een caravan exporteren dan krijg je dat niet voorelkaar met BTW teruggave of bij export op export kenteken zonder BTW betaling in Nederland. En voor zover ik weet, is er geen norm voor kogeldruk, bij af fabriek levering. Toen caravans nog niet standaard uitgevoerd werden met kachel/koelkast ed. bleef het leeggewicht gelijk, op kenteken, ook nadat er kachel/koelkast ed. door de dealer, op verzoek van de caravan eigenaar, in gemonteerd was. Later, toen caravans compleet geleverd werden, zou zich dit niet meer hebben voorgedaan zei men. Maar als de ADAC/ANWB fysieke metingen uitvoerden op nieuwe caravans af fabriek, bleek het door de fabrikant opgegeven gewicht vrijwel nooit te kloppen met de fysieke meting. Kortom er werd aan alle kanten gerommeld en gerotzooid. En acties van de RDW daarop? Is er hedentendage veel veranderd? Nederland kent geen APK voor caravans, dus ......
O en Arie, andere factoren wogen zwaarder bij de keuze, dan de niet correcte gewichtsverdeling. Nothing is perfect.


Quirien antwoordt op 8 maart 2019:

Om een klein voorbeeld in ver uiteenlopende gewichts vermelding te geven. Mijn 12,5 jarige caravan met enkele bedden op kenteken "leeg" slechts 1130 kg. Uitgevoerd met 1700 kg delta as. Gigantisch laad vermogen zou je denken,maar ..... Het betreft een speciale limited edition met veel accessoires en toevoegingen vanuit de fabriek waaronder ook het reservewiel en mini hydraulische "garage" krik. Het is maar goed dat ik altijd de caravans "leeg" gewogen wil weten/hebben ook met het verschil in wieldruk want ook daar ontstaan nog wel eens grote verschillen tussen links en rechts. Nu laat het zich al raden die 1030 kg is ver te zoeken.😉

Mijn advies is dan ook kijk voor de koop goed hierna om niet tot achteraf tot teleurstellingen te komen.
En eigenlijk sluit ik mij een beetje aan bij Menno's eerste antwoord. Kunnen we TS wel goed beantwoorden.
Kijk een vast gegeven is hij wil enkelbedden en dit neemt een bepalende ruimte in en een fietsendrager voorop. Maar.... waar hebben we het over een enkelbedden caravan van 4,50; 460; 470; 495 en zo kan ik nog wel even doorgaan en dit is natuurlijk gelijk de valkuil want Hoe is de rest gesitueerd? Maar het meeste is wel genoemd wat problemen kan opleveren.

En verder wil ik nog even verwijzen dat we op deze site natuurlijk ook een beladings module hebben waarop je kunt zien wat de invloeden zijn van toevoegingen en de plaatsing van de belading.


Quirien antwoordt op 8 maart 2019:

Oeps, zag dat de 1030 kg bij tekst, ver te zoeken, 1130 kg moet zijn.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker