Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

Invloed wielmaat op stabiliteit

Dual Hobby vraagt op 09 March 2019:

Gisteren onze aflevering gehad. Een hobby 490kmf met verzwaarde as. Het viel mij dat deze 15" wielen heeft ipv de standaard 14" volgens mij is wang de band ook lager. Heeft dit nog invloed op de stabiliteit ? (Het is geen variabele bij de gegevens in de berekening

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 09 March 2019:

Het zal weinig invloed hebben t.o.v. de invloed die belading heeft. 15 inch geeft wel meer draagvermogen.


Sjef Bertens antwoordt op 09 March 2019:

Menno het draagvermogen wordt toch niet door de velgdiameter bepaald.

Bij gebruik van lagere banden zal volgens mij de stabiliteit iets verbeteren en de vering wat minder worden.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 09 March 2019:

Sjef, natuurlijk wordt het draagvermogen door de loadindex beplaalt maar bij grotere wielen kan die hoger zijn.


ton groenendijk antwoordt op 09 March 2019:

Ik wil me als niet-techneut natuurlijk geen mening aanmatigen, maar het lijkt me zinvol dat in ieder geval de spoorbreedte niet groter wordt door het gebruik van andere velgen.
Ooit, lang geleden, achtte ik het raadzaam voor een langere reis wat zwaardere banden (en velgen) onder mijn kleine LMC Siƫsta te zetten.
Mooie stevige BMW velgen, die nog net vrijliepen van de spatborden; wat groter draagvermogen en gaan.
Ik zal nooit weten of dat de oorzaak is geweest dat ik ver boven de poolcirkel strandde met gescheurde opsluitplaten en verbogen draagarmen. De wegligging van de LMC was overigens wel verbeterd, maar daar had ik toen niets meer aan.
Tja, toeval bestaat (niet)


Dual Hobby antwoordt op 09 March 2019:

De asverzwaring en de bijbehorende velgen zijn af fabriek dus dat zal goed zitten mag ik hopen.


ton groenendijk antwoordt op 09 March 2019:

ik ook. Zo lang de verhoging van de velg gecompenseerd wordt door de verlaging van de band, verandert er natuurlijk niks in de krachten die op de draagarmen worden uitgeoefend.
Maar een verbreding van het spoor door een andere dieptemaat van de velg, dat geeft natuurlijk extra zijdelingse kracht.
Maar goed, de fabriek weet het ongetwijfeld, en ik was destijds maar een goedwillende amateur (nog trouwens) dus geen zorgen. Goede reis en veel zorgeloze kilometers toegewenst met je nieuwe aanwinst.


Stef antwoordt op 10 March 2019:

Hoi Ton,
Dit is dan een duidelijk gevalletje ; Bij vervangen van de originele velgen , letten op de ET waarde .
Deze waarde geeft aan , hoever de velg afstaat van de remtrommel.
Dus zorgt voor de spoorbreedte van de as !

Mvg
Stef


ton groenendijk antwoordt op 10 March 2019:

We zullen het wel nooit weten of de veranderde ET waarde de oorzaak van het ongerief was, maar, zoals ik al zei: toeval bestaat (niet)



Reageer

Door het versturen van je reactie ben je het eens met de spelregels!

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Informatie

Maximaal trekgewicht

Wat een auto maximaal mag trekken staat altijd op het kentekenbewijs (kentekencard).

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

© 2004-2020 Caravantrekker