Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Zwaarte van de caravan

Edwig smeets vraagt op 12 March 2019 om 16:37:

ik heb een citroen c3 aircross 82kw/110pk automaat uit 2018 als trekauto, hoe zwaar mag mijn caravan dan wegen. op de papieren van de auto staat max geremd gewicht 840kg.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 12 March 2019 om 16:53:

Dan is het heel simpel. De caravan mag in werkelijkheid niet zwaarder zijn dan 840 kg.

Nu wordt het ingewikkeld:
Het gewicht op de twee wielen van de caravan mag niet meer zijn dan 840 kg. De kogeldruk telt niet mee. Ook wat de caravan maximaal op papier (zijn kenteken) mag wegen is niet van belang.


Dual Hobby antwoordt op 12 March 2019 om 17:13:

@menno hoezo telt de kogeldruk niet mee ? Stel dat de c3 een kogeldruk mag hebben van 60kg dan mag de caravan toch 900kg wegen.
De kogeldruk mag je toch van het gewicht van de caravan afhalen omdat dit naar het laadvermogen van de wordt overgedragen.


Henk antwoordt op 12 March 2019 om 17:21:

Lees de vraag nog eens en kijk naar je eigen antwoord. De auto mag 840 kg trekken. Met een kogeldruk van 60 kg rust de rest van het gewicht (zijnde 780 kg) op de beide wielen terwijl het totale trekgewicht nog steeds 840 kg is.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 12 March 2019 om 18:34:

Het ingewikkelde antwoord is blijkbaar toch te moeilijk

De asdruk mag niet meer zijn dan 840 kg. De kogeldruk doet er dan niet toe. Heb je 60 kg kogeldruk dan zou je kunnen zeggen dat de caravan 900 kg weegt maar voor de wet in NL weegt die dan nog steeds 840 kg als je rijdt. Let er wel op dat dit in het buitenland anders kan zijn En dat ook marges anders kunnen zijn.


A antwoordt op 13 March 2019 om 13:38:

Waarom gaf je de “ingewikkelde” uitleg erbij? Die 840 staat op het kenteken en is het absolute maximum. De kogeldruk wel of niet meerekenen is rommelen in de marge, maar geeft wel onduidelijkheid aan de vragensteller.
En dan nog een persoonlijke mening: wanneer je caravan zo zwaar is (tov de trekauto) dat je rekentrucjes moet gaan toepassen, dan heb je gewoon de verkeerde combinatie en breng je mij en anderen mogelijk in gevaar.
Je caravan mag 840 kg wegen en niets meer!


Jan@ antwoordt op 13 March 2019 om 16:07:

Dus een caravan van 840kg met een kogeldruk van 60kg weegt achter de auto 840 kg en op de weegbrug op drie wielen 900kg.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 13 March 2019 om 16:37:

Precies Jan@! Het is krom maar waar.

@A,
840/900 achter een C3 Aircross is helemaal geen probleem en is veel veiliger dan 1500 kg achter een Megane bijvoorbeeld terwijl je dan 300 kg onder het maximaal toegestaan trekgewicht zit. Trekgewicht zegt helemaal niet over veiligheid en het heeft helemaal niets met trucjes te maken!


Sjef Bertens antwoordt op 13 March 2019 om 17:24:

Het is inderdaad zoals Menno ook al een paar keer heeft aangegeven een kromme regelgeving welke hier in Nederland wordt toegepast.

Zeker als je weet dat de krachten op de trekhaak afhankelijk zijn van de totale massa achter die kogel.

Maar vandaar ook deze wat ingewikkelde maar wel juiste uiteenzetting.



Gerrie antwoordt op 13 March 2019 om 19:18:

Duidelijk is nu dat het maximaal gewicht 900 kilo totaal geladen gewicht mag zijn. Maar dan heb je wel een zeer beperkte keuze in caravans. Er zullen misschien wat oudere caravans zijn en de ons zeer geliefde eriba puck. De kip shelter gaat er geladen al overheen volgens mij. Veel succes bij jullie zoektocht. Lukt het jullie om iets te vinden, kan je er een prima combinatie van maken. Als het als combinatie maar past. Menno heeft dit ook al aangegeven.


Duale hobby antwoordt op 13 March 2019 om 20:20:

Net even proberen uit te zoeken welke regels in de rest van Europa zijn . Die zijn helaas niet te vinden


Ale Kok antwoordt op 14 March 2019 om 07:52:

Ik heb even op de website van het RDW naar de getallen van onze caravan gekeken, daar staat duidelijk bij het eerste tabblad(Basis) onder het kopje Gewichten dat de maximum massa in ons geval 1000 kg is.
Onder het tabblad Technisch staat bij het kopje Assen dat de maximum aslast 1000 kg is.
De kogeldruk mag je dus niet bij de maximum aslast optellen, want de maximum aslast is gelijk aan de maximum massa.


Ale Kok antwoordt op 14 March 2019 om 08:05:

Excuus. Even over het hoofd gezien dat het hier gaat om een vraag van Edwig over maximum trekgewicht van de auto.
Maar ook bij de auto wordt gesproken over maximum trekgewicht, dus het gewicht van de aanhanger, daar wordt ook de kogeldruk niet los gezien van het gewicht van de aanhanger.
Dat de politie bij controle uit efficiëntie overwegingen de boel niet
loskoppelt en dus de kogeldruk niet meetelt is natuurlijk geen vrijbrief.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 14 March 2019 om 08:46:

@Ale,

Dat de politie bij controle uit efficiëntie overwegingen de boel niet
loskoppelt en dus de kogeldruk niet meetelt is natuurlijk geen vrijbrief.


In de wet staat exact beschreven hoe het gewicht bepaald wordt van een caravan. Daar staat dat bij een positieve kogeldruk het asgewicht het gewicht is van een caravan.

Dus zoals ik in mijn eerste antwoord schreef: de caravan mag een asdruk hebben van 840 kg en de kogeldruk doet er niet toe.


Leo antwoordt op 14 March 2019 om 12:45:

Ik heb ooit een keer mijn caravan laten wegen. Kwamen uit op (leeg) 1051 kg. Volgens RDW leeg 985 kg. Beladen 1300 kg. Dus ik zou nog 249 kg kunnen laden. Echter bij het weeg station werd erbij vermeld dat ik hier nog de kogeldruk van 75 kg van af moest trekken Dan hou je een laad gewicht over van 174 kg. Wat Menno zegt klopt dus. Voor het totaal gewicht is de kogeldruk niet van belang maar dus wel voor het laden.


Dual Hobby antwoordt op 14 March 2019 om 13:41:

Leeg gewicht caravan 1284 Maximaal technische massa 1750 kg Maximaal toegestane massa 1500. Trekgewicht auto 1500 kg kogeldruk max 85kg...
Wat is nu mijn laadvermogen ???


Sjef Bertens antwoordt op 14 March 2019 om 15:06:

Als alles klopt wat er staat,dus ook het leeg gewicht van de caravan en de kogeldruk dan is dat:

( 1500 - 1284 ) + 85.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 14 March 2019 om 15:58:

NEE! Je weet immers niet de kogeldruk van een lege caravan. Het laadvermogen weet je alleen als je de asdruk weegt van je lege caravan en die van de 1500 kg aftrekt. Heeft de lege caravan een kogeldruk van bijvoorbeeld 40 kg dan mag je nog eens 45 kg extra kogeldruk beladen.


Sjef Bertens antwoordt op 14 March 2019 om 18:31:

Menno je zult ongetwijfeld gelijk hebben en dan moet in de door mij gegeven berekening de + 85 vervangen worden door 45.

We hebben het in Nederland toch zeer ingewikkeld gemaakt.

ASDRUK = GEWICHT CARAVAN

Dat kun je natuurlijk prima met elkaar afspreken maar voor de internationale uitwisselbaarheid hebben we juist de MASSA ingevoerd en als een fabrikant aangeeft dat de lege Massa van de caravan bv 1000 kg is dan zou dat over de hele wereld 1000 kg moeten zijn.

De Massa wordt bepaald door de hoeveelheid materie van een object.

Dit zou dus betekenen dat die aangegeven waardes op het type plaatje afhankelijk zijn van het land waar ze ingevoerd worden.

Maar nogmaals het zal zeker wel juist zijn maar het bevordert zeker niet de duidelijkheid.


Jan@ antwoordt op 14 March 2019 om 20:03:

Hoe duidelijk wil je het hebben. De caravandealer of jezelf(of de politie) weegt de caravan(bv met zo´n Reichweger) op de twee wielen met het neuswiel op de grond of aangehaakt.Dat is het gewicht waar je mee te maken hebt. Simpel lijkt me.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 14 March 2019 om 20:17:

Passen ze in NL de wet dusdanig aan dat die ook goed te handhaven is en in het voordeel is van de consument, is het weer niet goed


Arie antwoordt op 14 March 2019 om 22:48:

Menno,

Ik ben het vaak met je eens, maar.. de massa van een aanhangwagen is de som van de aslast + kogeldruk.
Evenals de max te trekken massa.
Zie de teksten tussen de XXX en de XXX

Regeling voertuigen:

Artikel 5.18.17c
1.
Indien voor een aanhangwagen een kentekencard of een kentekenbewijs is afgegeven, mag de op dit kentekenbewijs of de in het kentekenregister vermelde toegestane maximummassa niet worden overschreden of mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand, uitgezonderd de aslasten van een niet autonome aanhangwagen, niet meer bedragen dan de vermelde toegestane maximummassa.
XXX
Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand vermeerderd met de last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan de toegestane maximummassa.
XXX

Het volgende artikel geeft aan dat het om de totale massa van de aanhanger gaat: De som van de aslasten of de aslast in combinatie met een positieve koppelingsdruk van middenasaanhangwagens met een bedrijfsrem.

Artikel 5.18.18a
1.
Als in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag:
a. de totale massa van aanhangwagens met een bedrijfsrem,
b. de som van de aslasten van autonome aanhangwagens met een bedrijfsrem, of
XXX
c. de som van de aslasten of de aslast in combinatie met een positieve koppelingsdruk van middenasaanhangwagens met een bedrijfsrem,
achter die personenauto’s maximaal 3.500 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:
1°. de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;
XXX

Hierbij is het woordje OF bij de C heel belangrijk:
DE SOM VAN de aslasten OF DE ASLAST IN COMBINATIE MET EEN POSITIEVE KOPPELINGSDRUK.
Deze zin moet wel juist geïnterpreteerd worden. Een negatieve koppelingsdruk is negatieve massa waardoor de aanhanger lichter wordt... deze creatieve "rekenfout" wordt hiermee voorkomen.

PS; bij weging van de aanhangermassa op een weegbrug dient alles losgekoppeld te worden en geheel op de weegbrug staan. (dus ook op het neuswiel)

Maar net wat je zegt, bij een controle wegen ze alleen de assen...


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 14 March 2019 om 22:55:

Niemand hoeft het met mij eens te zijn
Ik heb over dit wetsartikel uitgebreid gecorrespondeerd met het Ministerie (niet met voorlichting maar met ambtenaren die echt verstand van zaken hebben) en die zijn het wel met mij eens. D.w.z. ik leg het hierboven en op deze site nu zo uit als de wetgever het bedoeld heeft.

Er staat ‘in combinatie met een positieve koppelingsdruk.’
En er staat dus niet dat die positieve kogeldruk erbij opgeteld moet worden. In combinatie betekent alleen dat er een positieve kogeldruk moet zijn.


Sjef Bertens antwoordt op 14 March 2019 om 23:39:

Beste Menno,

Toch nog even een kleine stukje onduidelijkheid wegwerken omtrent de berekening van de lading. Ik ben absoluut niet ontevreden over de Nederlandse manier van het bepalen van het caravangewicht.

Ik snap alleen jouw benadering niet.

De situatie was: lege massa = 1284 kg. Max trekkracht = 1500 kg
Max kogeldruk = 85 kg

Bij lege caravan is de asbelasting + kogeldruk = 1284 kg
Bij max trekkracht en een kogeldruk van 85 kg mag in Nederland de aslast + kogeldruk dus 1585 kg zijn.

Het verschil tussen deze twee situatie is volgens mij 301 kg = max lading.

Als je consequent asbelasting en massa in de berekening mee neemt valt het tegen elkaar weg.

Wat zie ik niet goed?


Jan Steurrijs antwoordt op 15 March 2019 om 01:09:

Ik denk dat de regelgeving duidelijk is.....

De maximale massa = aslast + de (positieve) last onder de koppeling.

Het gaat dus om de totale massa in ontkoppelde toestand. De massa staat los van de aslast of kogeldruk. Wel is het zo dat zij samen de massa bepalen. Je mag de maximaal toegestane massa dan ook niet verwarren met met maximaal trekgewicht van het trekkend voertuig.

Het trekgewicht gaat altijd over een meting in aangekoppelde toestand. De kogeldruk is dan alleen van belang als het maximale trekgewicht van de auto lager is dan de maximale massa van de aanhanger.

Voorbeeld...
de maximale massa van de aanhanger bedraagt 1.600kg. In beladen toestand verschijnt ook 1.600kg op de weegschaal, dus incl. de last onder de koppeling.
Het trekgewicht van de auto mag niet meer zijn dan 1.500kg.
Je meet een kogeldruk van 75kg.

Van de totale massa wordt, in een aangekoppelde situatie, 75kg verplaatst naar het trekkend voertuig. Het gewicht dat het voertuig moet trekken is dan 1.525kg. Je zal dan dus nog 25kg. uit de aanhanger naar het trekkend voertuig moeten verplaatsen om het maximale trekgewicht niet te overschrijden.

Terugkoppelend naar de vraagsteller....
Met een kogeldruk van 60kg mag de caravan, en dit uitsluitend in ontkoppelde toestand, 900kg wegen. Het gewicht dat de auto moet trekken is het gewicht dat op de assen rust en als 60kg naar het trekkend voertuig wordt verplaatst (kogeldruk) blijft er op de assen 840kg over. Zet je alleen de assen van de aanhanger in aangekoppelde toestand op de weegbrug, dan mag je de 840kg dus niet overschrijden.

Ik lees het dus zo dat massa altijd in ontkoppelde toestand is waarbij de aslast + kogeldruk de massa bepalen. Trekgewicht is altijd (in NL maar niet overal!!!), het gewicht dat wordt voortgetrokken en dat is de massa - kogeldruk.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 15 March 2019 om 09:49:

@Sjef, als je het zo stelt klopt het denk ik. Maar laadvermogen zegt niets als je niet het echte gewogen (as)gewicht weet.


Arie antwoordt op 15 March 2019 om 11:23:

Tja, ik vind het prachtig wat ambtenaren op het ministerie vertellen. Trouwens, het ministerie van infrastructuur en waterstaat of het ministerie van Justitie en Veiligheid?
Ik denk dat het belangrijker is hoe het openbaar ministerie en/of de rechtbank een artikel interpreteert, maar dat terzijde.
Het is ook maar net hoe de vraagstelling is.
Mij bevreemd het dat de koppelingsdruk niet mee zou tellen omdat:
A: er specifiek een positieve koppelingsdruk genoemd wordt (negatief is verboden maar beïnvloed de rekensom)
B: er verschil is gemaakt tussen een enkelassige- en meerassige middenasaanhangwagen.
Ondanks alles, de koppelingsdruk is max 10% van de maximummassa dus blijf je binnen de strafbare grens.
Persoonlijk ben ik niet zo van de grenzen opzoeken omdat ik graag wat reserve heb, maar ook dat is ieder zijn keuze.


TheoV antwoordt op 15 March 2019 om 11:37:

Ook met die oudjes kom je er niet Gerrie. Deze werden op een compleet andere manier gewogen. Eerst volledig leeg en dat was dan het leeggewicht. Daarna werd er alles ingebouwd en was de aslast je maximale gewicht. Hebben vele jaren en IT gehad en die was overladen zodra je er de voortent in deed. Al de kastjes en koelkast gewoon leeg. Met een gewone bus gas had je al een te hoge kogeldruk.


Jan Steurrijs antwoordt op 16 March 2019 om 12:03:

@Arie

De 10% regel is toch voorbal bedoelt voor de fabrikant van de caravan? In lege, niet aangekoppelde toestand MOET de caravan een positieve koppelingsdruk hebben die niet meer mag bedragen dan 10% van de maximaal toegestane massa. Het ontwerp van het chassis en de plaatsing van de as moet dus resulteren in een positieve koppelingsdruk. Negatief is verboden omdat het neuswiel dan omhoog zou komen en de caravan in niet aangekoppelde toestand achterover valt.

De koppelingsdruk wordt ook altijd gemeten op de caravan zelf in niet aangekoppelde toestand. De koppeling zit vast op de caravan gemonteerd. Dat is totaal iets anders dan 'kogeldruk'. De kogeldruk wordt gemeten op de trekker. De kogel zit immers op de trekker gemonteerd.

De koppelingsdruk moet dus ALTIJD worden meegeteld bij het bepalen van het totaal gewicht (de massa) van de caravan (aslast+koppelingsdruk=totaal gewicht). Door de caravan aan te koppelen vermindert de koppelingsdruk NIET en blijft dus gewoon meetellen in het bepalen van de massa.

De koppelingsdruk mag de maximaal toegestane kogeldruk op de trekker nooit overschrijden. Wij caravanners hebben dus in de praktijk nagenoeg niets aan de 10% regeling. M'n Hobby mag een maximale koppelingsdruk hebben van 140kg. Of dit gewicht ook op de kogel geplaatst mag worden is afhankelijk van 2 factoren.

1. de maximaal toegestane kogeldruk opgegeven door de fabrikant van de trekhaak;
2. de maximaal toegestane kogeldruk opgegeven door de fabrikant van de auto waaronder de trekhaak is gemonteerd.

De laagste waarde is doorslaggevend!

Een voorbeeld.. in de brochures van de nieuwe Ford Focus 1.5 182pk 2019 staat bij de trekhaak vermeld, maximale kogeldruk 90kg, maximaal trekgewicht 1.700kg. In de kleine lettertjes staat bij de modelomschrijving voor alle uitvoeringen dat de kogeldruk op het chassis niet meer mag bedragen dan 75kg. In dit geval moet je dus 75kg. aanhouden als maximale druk op de kogel.

Koppel ik de Hobby aan met een maximale massa van 1.400kg en zorg ik voor een maximale kogeldruk van 75kg, dan wordt m'n netto trekgewicht 1.325kg. Ruim binnen de marges van wat de auto mag trekken. Er zijn nogal wat caravanners die in dit geval 75kg extra in de caravan stoppen. Dit is NIET toegestaan. Het trekgewicht wordt daarmee verhoogd naar 1.400kg maar ook de massa in niet aangekoppelde toestand wordt verhoogd naar 1.475kg en dat is voor de Hobby in dit voorbeeld niet toegestaan.


Frans antwoordt op 16 March 2019 om 15:58:

@Jan Steurrijs, (wederom) een zeer heldere redenering waar geen speld is tussen te krijgen. Opvallend is dat er eindelijk iemand blijk geeft van besef dat massa en gewicht verschillende fenomenen zijn. (@Sjef deed dat trouwens ook).

Helaas is de materie blijkbaar zo ingewikkeld voor een normale sterveling dat de overheid in haar handhavingsbeleid mistgordijnen optrekt en het advies van Menno is ontwikkeld om daar op in te spelen


MarkS90 antwoordt op 16 March 2019 om 22:31:

Ik begrijp er geen ... van. Een trekgewicht van 840 kg is het maximum en ook hier zie ik weer gegoochel met cijfers en gewicht op de trekhaak die wel of niet meetellen. Voor mij is het duidelijk: 840 kg achter de auto is 840 kg. Of die nu alleen op de as rust of een deel op de trekhaak boeit niet: die 840 kg is het gewicht in horizontale richting dat achter de auto mag.


Jan Steurrijs antwoordt op 17 March 2019 om 00:29:

@MarkS90

Zo moeilijk is het niet hoor en een goochelaar moet je ook niet zijn .

Trekgewicht kan NOOIT op de trekhaak rusten en meet je dus uitsluitend op de as. Het gewicht op de as is het gewicht dat je met de trekhaak in horizontale richting trekt. Als dat maximaal 840kg mag zijn, dan is dat ook 840kg. Niets meer of minder.

De vraag was hoe zwaar de caravan mag zijn als de auto een beperking heeft van 840kg. trekgewicht. Die vraag kan alleen met dit gegeven niet worden beantwoord. Om op die vraag een antwoord te geven moet je ook de maximale kogeldruk van de trekker weten. Is dat 75kg. dan mag de maximale massa van de caravan, aangeduid op typeplaatje EN kenteken caravan, niet meer dan 915kg. zijn.

Trekgewicht(840) = massa(915) - kogeldruk(75)


Aad antwoordt op 17 March 2019 om 08:54:

Ik wil voorstellen om met dit soort rekendiscussies te stoppen.
Ten eerste willen de vraagstellers gewoon een antwoord. Dus bij de vraag “hoe zwaar mag de caravan zijn?” is het antwoord: “het getal wat op het kentekenbewijs van de trekauto staat”
Ieder ander antwoord levert onduidelijkheid, discussie, irritatie etc op en leidt ook tot ellenlange draadjes, waardoor mensen afhaken.


Dual hobby antwoordt op 17 March 2019 om 11:59:

Hi ik vind dit uitermate prettige informatie ter lering en vermaak. Als u het niet wil lezen prima toch. Niemand die er toe verplicht is.


Aad antwoordt op 17 March 2019 om 13:05:

Dual hobby, ik ben het niet met je eens en ik zal je vertellen waarom:
In heel veel discussies (ook in het verleden) zag je na de eigenlijke vraag, de oorspronkelijke vraagsteller niet meer terug. Direct na het eerste antwoord nam, wat ik steeds de incrowd noem, het draadje over om een nutteloze discussie te gaan voeren. En weg was de vraagsteller!
Een serieuze vraag wordt dan ineens luifelpraat.
Ik vind ook dat Menno, hoewel het zíjn forum is, zich hier schuldig aanmaakt, door het ingewikkeld te maken na zijn eerste goede antwoord. Waarom moet je nu kilogrammen of newtonmeters op of onder de kogel/dissel/aslast of wat dan ook gaan meenemen. Sommige lezers zeggen dan “ik snap het niet” En dan roept er iemand als antwoord dat het niet zo moeilijk is.
Wauw, daarmee geef je aan dat je de “niet-snapper”’ niet zo slim vindt. En dat hoort gewoon niet.
Het is slechts een voorstel, maar ik zou graag zien dat op een vraag een of meerdere antwoorden komen. Maar stoppen met nutteloze discussies over een paar kilo. Want als je zo zwaar bent dat je gewicht moet gaan “wegrekene dan ben je niet goed bezig. Vind ik 🙈🤪


Jan Steurrijs antwoordt op 17 March 2019 om 17:06:

@Aad

Boodschap begrepen en voorstel aangenomen. Van mij zal je hier geen last meer hebben .

Overigens, het zal je zijn ontgaan maar de vraagsteller heb ik in mijn reactie laten terugkomen en ook aangegeven dat je alleen met trekgewicht op het kenteken van de auto niet kunt bepalen wat het totale gewicht van de caravan mag zijn.

Totaalgewicht (massa) caravan - kogeldruk = trekgewicht

Het trekgewicht wordt bij controles onderweg gemeten op de wielen(as) en dus telt het gewicht op de kogel daarin niet mee.

De vraagsteller spreekt over een gewicht van 840kg. Uitgaand van een gemiddelde kogeldruk van 75kg spreek je niet zomaar over een paar kilo wegrekenen. Voor de vraagsteller gaat het dan bijna om 10% van het totaalgewicht van de caravan.

Dat iemand daarover een andere mening heeft kan/mag maar dat zal de regelgeving niet beïnvloeden. De vraag was concreet en had betrekking op de regelgeving.... WAT MAG MIJN CARAVAN DAN WEGEN. Meningen of iets wel of niet verstandig is, doen dan niet ter zake.

Succes verder en nogmaals, ik zal je niet meer tot last zijn op dit forum.

Discussie gesloten.


Sjef Bertens antwoordt op 18 March 2019 om 11:33:

Beste Jan Steurrijs,

Je hebt er weer een nachtje over kunnen slapen en mogelijk is het terechte ongenoegen een beetje verdwenen.
Ik zou het jammer vinden als dit soort reacties aanleiding zouden zijn tot het weren van deze naar mijn mening deskundige informatie.

Wat precies de reden is dat juist op een moment dat het verder heel rustig op het forum is bepaalde bezoekers hun ongenoegen willen ventileren is voor mij ook onbegrijpelijk.

Wat Dual Hobby ook al geschreven heeft “ Ik vind het uitermate prettige informatie, en als je het niet wil lezen ook prima”


Jan@ antwoordt op 18 March 2019 om 14:52:

Ik vind het eerder een ""overkill"" aan informatie.
Als je wilt weten of jouw auto een caravan mag of kan trekken dan kijk je eerst: op je kenteken bewijs, twee: maak hier een trekkracht rapport en drie: weeg je caravan op een weegbrug en trek de kogeldruk eraf of met een (reich)weger onder beide wielen. Dan weet je precies waar je aan toe bent.
Mensen maak het niet zo ingewikkeld.


pierre antwoordt op 18 March 2019 om 15:20:

Mensen haken bij u ook af, Aad, net zo goed. Beleerd wil niemand meer worden, die tijden zijn voorbij. Voorgoed hoop ik.


MarkS90 antwoordt op 18 March 2019 om 16:43:

Wat mij wel opvalt dat mensen iets kopen, GEEN instructieboekje lezen en direct ergens op internet een vraag gaan stellen. Wat dat betreft heeft Jan@ een terecht punt van kritiek.


pierre antwoordt op 18 March 2019 om 16:51:

De moderator en eigenaar van deze site zag de bui al hangen , en op voorhand gaf hij zijn conclusie . Die conclusie is juist en correct.


Ben antwoordt op 18 March 2019 om 22:45:

Want als je zo zwaar bent dat je gewicht moet gaan “wegrekene dan ben je niet goed bezig. Vind ik 🙈🤪


Ben het helemaal eens met Aad, 840kg en laat die 75kg kogeldruk nou gewoon weg. Waarom altijd op het randje gaan zitten? 840=840. Simpel en veilig.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 19 March 2019 om 10:13:

Zie de reacties van de overheden eerder op dit forum:
https://www.caravantrekker.nl/vragen/vraag_antwoord.php?id=96925


Arie antwoordt op 19 March 2019 om 13:44:

Potverdikkie, je heb weer gelijk Menno !


Jan Steurrijs antwoordt op 19 March 2019 om 22:45:

@Menno

👍


PieteR antwoordt op 20 March 2019 om 00:43:

November 2016!!!

Als "incrowd" had je dit dus kunnen weten, Aad!
Discussiëren bestaat vooral uit het uitwisselen van meningen, of ze nou waar zijn of niet. Kan je daar niet mee omgaan? Blijf er dan buiten!


Gerrie antwoordt op 20 March 2019 om 19:29:

Volgens mij is de vraagsteller afgehaakt.
Hoeveel kilo zou je hier voor kunnen rekenen en moet dit van de kogeldruk af of van het caravangewicht gewogen op de as.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 20 March 2019 om 19:43:

Dat de vragensteller is afgehaakt is niet zo vreemd. Immers binnen 20 minuten heeft hij het enig juiste antwoord al ontvangen


Jan antwoordt op 12 April 2019 om 09:28:

Allen,

ik las deze reacties met interesse door, en ik denk dat ik ondertussen wel snap wat gezegd wordt.

Ik heb zelf een wagen die 1300kg max mag trekken. De caravan heeft een MTM van 1200kg, en woog bij de laatste keuring 1060 kg op de wielen (aangekoppeld) en 70 kg op de kogel.

Ik ging er van uit dat ik die 1060 en 70 samen moest rekenen, en dat er dan nog 70kg over bleef voor noodzakelijke bagage in de caravan (gas, potten en pannen, stoeltjes, tafel...).

Als ik bovenstaande lees zou dat betekenen dat ik die 70kg kogeldruk niet moet meerekenen in de belading van de caravan, en dat ik dus iets ruimer zit in wat ik kan meenemen. Klopt dit?

Uiteraard ga ik dit thuis NIET vertellen , maar het zou toch een geruststellende gedachte zijn om te weten dat ik ruimschoots binnen mijn limieten zit bij een eventuele controle.

mvg,

Jan


Robin antwoordt op 12 April 2019 om 13:11:

Groot gelijk Jan, niet thuis vertellen......en ook niet dat er in ons land nog een klein bonusje te behalen valt in de zgn 10% regel.
Gewoon om het nog wat mistiger te maken (ofzo) mag je in NL % overbeladen. Mij ontgaat het nut van deze regel.

Zorg ervoor dat je laadvermogen genoeg hebt en dat jouw auto zwaar genoeg is en dit kan en mag trekken. En accepteer dat niet alles mee kan of in de caravan als extra luxe aanwezig kan zijn, of anders dat je een dure (want zware en sterke) auto moet rijden.

Zelf kan ik wel wat leuke modelletjes tot 840/900 kg vinden, ik houd ook wel van fijne, kleine toercaravanetjes; er zijn ook hele leuke vouwwagens met dit max gewicht te vinden......


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 12 April 2019 om 15:35:

Ook in NL mag je niet overbeladen. Het enige is dat je niet direct bij een kleine overschrijding een proces verbaal krijgt

In NL mag je ook geen 93 km/u rijden met een caravan. Toch krijg je pas een PV als je 94 km/u rijdt (meetcorrectie). Bij gewichten is het maar goed dat er enige marge is, omdat we het werkelijk gewicht zelden kennen. We kunnen het nog niet aflezen op het dashboard.


Debouncer antwoordt op 12 April 2019 om 16:52:

Pas vanaf 97 km/h Bron: Boetebase Openbaar Ministerie.


Louis antwoordt op 12 April 2019 om 19:21:

'We kunnen het nog niet aflezen op het dashbord'.
Dát zou nog eens een mooie aanvulling zijn....kogeldruk er ook bij en wég is veel twijfel .


Edwin dik antwoordt op 28 April 2019 om 00:12:

Gewoon met je caravan naar een weegbrug gaan. Loskoppelen en dan je caravan wegen. Weet je gelijk wat ie totaal weegt. Kogeldruk zoek.je.later maar uit als.ie erachter hangt en gaat schuiven met je lading.

Ik weet wat ie leeg.weegt( alles eruit zoals.ie in de showroom staat.) Laten wegen... Daarna alles erin en hup naar de weegbrug.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

Blijf van het gas af!

De koppeling is een gevoelig onderdeel van je auto als je met een caravan gaat rijden. Door niet te veel gas te geven gaat die veel langer mee. Lees hoe je met en zonder caravan je auto langer heel houdt.

Caravanspiegels

Zijn extra caravanspiegels verplicht? Vaak wel, maar belangrijker is dat je er ook wat in ziet.

© 2004-2019 Caravantrekker